Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης: Αυτό είναι το νέο σύστημα-ασπίδα για τους επιβάτες -Πότε θα εγκατασταθεί, πώς θα λειτουργεί
Ιδιαίτερα υψηλά θα είναι τα επίπεδα ασφαλείας στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, χάρη στο σύστημα CBTC που θα λειτουργήσει και στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας.
Με αμείωτη ένταση προχωρούν δύο από τα μεγαλύτερα έργα επί ελληνικού εδάφους, το πολυαναμενόμενο Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και η νέα Γραμμή 4 του Μετρό που σε πρώτη φάση θα ενώσει το Άλσος Βεϊκου με το Γουδί.
Το πρώτο έργο που θα παραδοθεί στο επιβατικό κοινό είναι το Μετρό στη Θεσσαλονίκη, με τη λειτουργία του να είναι προγραμματισμένη για τα τέλη του τρέχοντος έτους.
BUY NOW
Όπως έχουμε γράψει σε προηγούμενα άρθρα μας, το Μετρό της συμπρωτεύουσας θα είναι από τα πιο σύγχρονα στην Ευρώπη, ενσωματώνοντας τεχνολογίες τελευταίας γενιάς που θα υψώνουν ασπίδα προστασίας στο επιβατικό κοινό.
Πέρα από τις αυτόματες θύρες επί των αποβαθρών, που θα ανοίγουν μόνο κατά την άφιξη του συρμού στον εκάστοτε σταθμό, το Μετρό θα ενσωματώνει, επίσης, και ένα προηγμένο σύστημα ασφαλείας που θα είναι συμβατό με τις αυτοκινηνούμενες (δίχως οδηγό-driverless) αμαξοστοιχίες.
Πρόκειται για το σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου CBTC (Communications-based train control) το οποίο είναι πολύ πιο προηγμένο από τις παραδοσιακές τεχνολογίες και λειτουργεί ήδη σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, συνδράμοντας καθοριστικά στην ασφάλεια των επιβατών μέσω της αποτροπής της πρόσκρουσης των συρμών.
Ειδικότερα, με την αρωγή ιδιαίτερα ισχυρών υπολογιστικών συστημάτων επί των συρμών, το CBTC μπορεί και υπολογίζει σε πραγματικό χρόνο την ακριβή θέση κάθε συρμού και έτσι να έχουν ασφαλείς αποστάσεις μεταξύ τους.
Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του συστήματος είναι ότι δεν είναι ιδιαίτερα κοστοβόρο, η εγκατάστασή του είναι σχετικά εύκολη και το κόστος συντήρησης δεν είναι υψηλό.
Για τη λειτουργία του CBTC απαιτούνται και άλλα επιμέρους συστήματα, τα οποία ενισχύουν περαιτέρω την ασφάλεια. Ένα εξ αυτών είναι το ΑΤΟ (Automatic Train Operation), σκοπός του οποίου είναι να υπολογίζει την ταχύτητα, την απόσταση και την επιβράδυνση των αμαξοστοιχιών, όπως και το ATP το οποίο είναι υπεύθυνο για τον έλεγχο της ταχύτητας με βάση τη σηματοδότηση, ενώ μπορεί να προβεί και σε φρενάρισμα εκτάκτου ανάγκης.
Το CBTC θα επικοινωνεί απευθείας με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) στο αμαξοστάσιο στην Πυλαία. Όπως είχε αναφέρει πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας, η πιθανότητα κρίσιμου λάθους είναι 10 στην ενάτη, «δηλαδή εάν κάνεις κάτι 1 δισ. φορές, υπάρχει μόλις μία πιθανότητα να γίνει λάθος. Πρόκειται για απειροελάχιστη πιθανότητα σε σχέση με αυτό που κάνει ένας άνθρωπος».
Το σύστημα CBTC θα εφαρμοστεί και στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας που επίσης θα έχει driverless συρμούς και θα είναι έτοιμη το 2029.
Μπορείτε να δείτε πως λειτουργεί το CBTC στο παρακάτω βίντεο: