«Τέλος» οι καναδέζες και τα Στάγιερ του Ελληνικού Στρατού – Με ποια μοντέλα θα αντικατασταθούν
Σε μια προσπάθεια αναβάθμισης των τροχοφόρων μέσων του Ελληνικού Στρατού, τα γνωστά μας Στάγιερ και οι αειθαλείς Mercedes G-Class οδεύουν προς σταδιακή απόσυρση μη μπορώντας να καλύψουν τις σύγχρονες προδιαγραφές.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του τελευταίου χρόνου, ο σχεδιασμός των ένοπλων δυνάμεων περιλαμβάνει μια σειρά από αλλαγές, με ορίζοντα το 2030, ώστε ο μηχανοκίνητος εξοπλισμός των σωμάτων ασφαλείας να ανανεωθεί πλήρως.
Έτσι, η αρχή αναμένεται να γίνει στα μέσα της επόμενης χρονιάς όπου θα ξεκινήσει η σταδιακή ανανέωση με κύριο πεδίο δράσης -αρχικά- την αλλαγή των υπαρχόντων Mercedes G-Class (οι γνωστές καναδέζες) και των Στάγιερ που μετρούν περίπου μισό αιώνα στους κόλπους των στρατευμάτων. Ποια οχήματα, όμως, θα δούμε στις ένοπλες δυνάμεις σε αυτή τη νέα εποχή;
BUY NOW
Με βάση τις πληροφορίες μας ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από αρκετές χώρες για το νέο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των οχημάτων του ελληνικού στρατού.
Οι Γερμανοί, μέσω του MAN Group και της Mercedes Defence, οι Ιταλοί με την Iveco Defence Vehicles, οι Γάλλοι με την Arquus και οι Αμερικάνοι μέσω της Oshkosh Corporation, έχουν μπει γερά στο παιχνίδι της διεκδίκησης. Ωστόσο, οι εκτιμήσεις των ειδικών για τα θέματα εξοπλισμών αναφέρουν πως στην τελική επιλογή των οχημάτων θα υπάρξει εμπλοκή και της EΛΒΟ, η οποία στη νέα της εποχή διοικείται από την Plasan και την SK Group.
StormRider & Hyrax…αντί για καναδέζες
Τα εν λόγω οχήματα της ισραηλινής Plasan και κατ’ επέκταση συμφερόντων ΕΛΒΟ, θα λάβουν κατά πάσα πιθανότητα τη θέση της υπάρχουσας Mercedes G-Class που υπηρετεί στο στράτευμα εδώ και πολλά χρόνια. Φυσικά, οι τελικές εκδόσεις που θα δούμε θα αφορούν διάφορες παραλλαγές αμαξωμάτων, προκειμένου να εξυπηρετούνται ανάγκες μεταφοράς προσωπικού και λοιπά επιχειρησιακά σχέδια.
Το όχημα του ενδιαφέροντος είναι το ελαφρά θωρακισμένο τετρακίνητο Hyrax, βάρους 4,8 τόνων, που εγκαινιάζει μια νέα αντίληψη για τα μικρά οχήματα μεταφοράς. Μεταφέρει μέχρι και 8 άτομα, ενώ ανταποκρίνεται σε επιφάνειες με κλίση έως και 80% και πλευρική κλίση έως 54%. Η στρατιωτική του έκδοση επιδέχεται ηλεκτρονικό, μέσα από την καμπίνα, χειρισμό των όπλων του, είτε πρόκειται για το Mini Samson ή το Light RCWS EB5.
Όπως είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά στην έκθεση DEFEA, το Hyrax συνδυάζεται με το παντός εδάφους ηλεκτρικό τρέιλερ φόρτου μάχης, ATeMM (All-Terrain electric Mission Module) 200 ίππων, το οποίο καλύπτει τις ανάγκες ενέργειας σε συνθήκες δράσης, όντας αυτοφορτιζόμενο εν κινήσει. Συνδεόμενο με το όχημα, το ATeMM μετατρέπει τα 4Χ4 σε 6Χ6.
Το νέο StormRider από την άλλη, είναι το δεύτερο υποψήφιο όχημα, που διαθέτει συμπαγή θωρακισμένη άτρακτο και έρχεται να πλαισιώσει και εξελίξει την οικογένεια των SandCat FoV (family of vehicles) οχημάτων της Plasan, παρέχοντας μεγαλύτερη προστασία από νάρκες, ενώ η θωράκιση του προβλέπει 6 θυρίδες χρήσης όπλων (firing ports), προκειμένου το πλήρωμα να παραμένει αξιόμαχο όντας προστατευμένο και εν κινήσει. Η διαμόρφωσή της καμπίνας είναι τέτοια ώστε με άνεση να μπορούν να μεταφερθούν τουλάχιστον 10 άτομα επιπλέον του οδηγού.
Arquus Armis & VLRA στη θέση των Στάγιερ & REO;
Η Arquus (γνωστή παλαιότερα ως Renault Trucks Defense, Acmat και Panhard) είναι ήδη προμηθευτής των VBL Panhard (ελαφρά τεθωρακισμένα οχήματα αναγνώρισης) του Ελληνικού Στρατού. Η γαλλική εταιρεία είναι ο ιστορικός προμηθευτής του Γαλλικού Στρατού, με περισσότερα από 25.000 οχήματα σε υπηρεσία (90% όλων των τροχοφόρων οχημάτων), που κυμαίνονται από ευέλικτα μη θωρακισμένα οχήματα 4X4 VT4 για σκοπούς διασύνδεσης προσωπικού έως τα νέα οχήματα μάχης Griffon και Jaguar που παράγονται σήμερα από την Arquus σε μια βραχυπρόθεσμη κοινοπραξία με τις Nexter και Thales για τον Γαλλικό στρατό, αλλά και το Βέλγιο.
Στην προκειμένη περίπτωση, οι προτάσεις των εικονιζόμενων Arquus Armis & Arquus VLRA φαίνεται πως θα αποτελέσουν τους αντικαταστάτες των Στάγιερ & REO. Και τα δύο οχήματα αφορούν δύο υπερσύγχρονες κατασκευές με μεγάλη επιχειρησιακή ικανότητα που προσφέρουν αρκετές επιλογές διαμόρφωσης, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε σώματος. Τέλος, να τονίσουμε πως οι Γάλλοι διαθέτουν ήδη τον αντικαταστάτη του VBL που διαθέτει η Ελλάδα, το Scarabee που αποτελεί -σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν- το πρώτο στρατιωτικό όχημα υβριδικής τεχνολογίας και το πιο εξελιγμένο όχημα αναγνώρισης στον κόσμο.
To μεγάλο στοίχημα των «έξυπνων» στρατιωτικών οχημάτων
Στο πλαίσιο της ριζικής αλλαγής του στόλου των οχημάτων στις Ένοπλες Δυνάμεις είναι πολύ πιθανό να δούμε στους κόλπους του στρατεύματος μια σειρά από νέα «έξυπνα» οχήματα, κάτι που υιοθετείται από πολλές χώρες ανά τον κόσμο. Πρόσφατα, μάλιστα, οι Ειδικές Δυνάμεις της Ελλάδας απέκτησαν 4 Polaris MRZR , που αποτελεί μια από τις πιο αξιόλογες και ευέλικτες λύσεις στα πεδία των μαχών.
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η νέα πρόταση της Plasan, η οποία πρόσφατα παρουσίασε ένα ξεχωριστό στρατιωτικό όχημα, το εικονιζόμενο Wilder. Όπως και τα υπόλοιπα μοντέλα της Plasan, έτσι και το Wilder, μπορεί να συνδεθεί με την πλατφόρμα All Terrain Electric Mission Module (έξτρα τρέιλερ), η οποία πρακτικά είναι αυτόνομη και λειτουργεί σαν Power Bank αυξάνοντας τη δύναμη και την αυτονομία του οχήματος. Τέλος, να σημειώσουμε πως το Wilder μελλοντικά θα υιοθετήσει και τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης επίπεδου 4, καθώς η νέα τάση θέλει τα στρατιωτικά οχήματα να επιχειρούν ως μη επανδρωμένα στο πεδίο της μάχης.