Τι θα συμβεί με τον εξοπλισμό ασφάλειας; Ποια ελαστικά δεν θα μπορείτε να τοποθετήσετε πλέον και τι δουλειά έχει το μαύρο κουτί στο αυτοκίνητο; Αυτά και άλλα πολλά αποτελούν τα σημαντικά νέα του 2024 για όλους τους οδηγούς.
Βρισκόμαστε προ των πυλών του 2024 και μαζί με τα νέα μοντέλα που περιμένουμε, η αυτοκίνηση αναμένεται να δεχθεί και ορισμένες ριζικές αλλαγές για την ασφάλεια των οδηγών και όχι μόνο.
Έχουμε γράψει αρκετές φορές ότι ορισμένα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού θα γίνουν υποχρεωτικά από τα μέσα της ερχόμενης χρονιάς. Για την ακρίβεια, τα καινούργια αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν από τις 7 Ιουλίου και μετά, θα έχουν στον βασικό τους εξοπλισμό συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, όπως τον «Έξυπνο βοηθό ταχύτητας» (ISA), τα φώτα φρένων πανικού, το σύστημα υποβοήθησης κατά την οπισθοπορεία, το εξελιγμένο σύστημα υποβοήθησης πέδησης έκτακτης ανάγκης, το σύστημα προειδοποίησης αθέλητης αλλαγής λωρίδας, το σύστημα ελέγχου κόπωσης του οδηγού και την τοποθέτηση αλκοολόμετρου.
BUY NOW
Ταυτόχρονα, αναμένεται να τοποθετηθεί το σύστημα καταγραφής δεδομένων EDR, που επί της ουσίας είναι το «μαύρο κουτί» των αυτοκινήτων. Συλλέγει δεδομένα μερικά χιλιοστά του δευτερολέπτου πριν και μετά από ένα τροχαίο ατύχημα (π.χ. ταχύτητα κίνησης, στροφές κινητήρα, πίεση στα πεντάλ) και δίνει έτσι τη δυνατότητα στις αρμόδιες αρχές να αποκτήσουν μία καλύτερη εικόνα για το τι έκανε ο οδηγός την ώρα του ατυχήματος.
Αλλαγή θα δούμε και από τον ερχόμενο χειμώνα στα ελαστικά των αυτοκινήτων. Από την 1η Οκτωβρίου θα αναγνωρίζονται ως χειμερινά ελαστικά μόνο όσα φέρουν ως σύμβολο στο προφίλ του τη νιφάδα με το σύμβολο 3PSMF. Αυτό ισχύει και για τα ελαστικά τεσσάρων εποχών, αλλά και για αυτά που έχουν σήμανση «M+S», καθώς δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούνται στο δρόμο.
Πέρα όμως από τον εξοπλισμό και τις αλλαγές σε ορισμένες προδιαγραφές των αυτοκινήτων, τα νέα μέτρα θα ακουμπήσουν και τους οδηγούς. Στο μέλλον, όλοι οι οδηγοί και όχι μόνο οι ηλικιωμένοι θα πρέπει να ελέγχονται για την ικανότητά τους να οδηγούν. Η Ε.Ε. θέλει να αλλάξει τους κανόνες για τις άδειες οδήγησης, να τους κάνει πιο αυστηρούς, αλλά ταυτόχρονα θέλει να τους κάνει κοινούς σε όλη την επικράτειά της.
Διαφοροποιήσεις θα δούμε και στα πρότυπα των εκπομπών ρύπων, τόσο για τα αυτοκίνητα όσο και για τις μοτοσυκλέτες. Μέχρι να τεθεί σε ισχύ το πρότυπο Euro 7, η επιτροπή της Ε.Ε. έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό την αναβάθμιση του πρότυπου Euro 6. Πρόκειται για το πρότυπο Euro 6e που θα είναι υποχρεωτικό από την 1η Σεπτεμβρίου του 2024. Το Euro 6e θα εφαρμόζεται σε αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2025 και στα έγγραφά τους θα αναφέρουν κωδικό εκπομπών «36EA».
Τέλος, θα αλλάξουν και οι κανονισμοί ταξινόμησης των μοτοσυκλετών και θα γίνουν πιο αυστηροί, καθώς το Euro 5 θα γίνει Euro 5+. Για παράδειγμα, οι κατασκευαστές θα πρέπει να αποδείξουν ότι σύστημα καθαρισμού των καυσαερίων είναι ιδιαίτερα ανθεκτικό και αποδοτικό στη χρήση. Το νέο πρότυπο θα αρχίσει να εφαρμόζεται με τη νέα χρονιά και θα γίνει υποχρεωτικό από την 1η Ιανουαρίου του 2025.