Τα σημάδια που δείχνουν ότι τα ελαστικά σου είναι έτοιμα να σκάσουν -Τι δεν πρέπει να αγνοήσεις
![Ελαστικά αυτοκινήτου](/sites/default/files/styles/horizontal_rectangle_small/public/2024-06/elastika-fthora-prostimo-kok-05.jpg?itok=MO_Vg9Zu)
H ασφάλεια των επιβατών εξαρτάται άμεσα από την κατάσταση των ελαστικών του οχήματός μας.
Δεν χρήζει επιστημονικής τεκμηρίωσης πόσο σημαντικά είναι τα ελαστικά για ένα όχημα, καθώς αρκεί να έχουμε πάντα στο μυαλό μας ότι αποτελούν το μοναδικό σημείο επαφής του οχήματος με την άσφαλτο.
Με δεδομένο, ωστόσο, ότι βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τον δρόμο, τα ελαστικά φθείρονται και ως εκ τούτου οφείλουμε να προβαίνουμε στην έγκαιρη αντικατάστασή τους. Διαφορετικά, ενέχει ο κίνδυνος να μας προδώσουν και να εμπλακούμε σε σοβαρό τροχαίο ατύχημα.
BUY NOW
![ελαστικά αυτοκινήτου](/sites/default/files/styles/in_article_med/public/inline-images/elastika.jpg?itok=IJMuBc0O)
Ένα ελαστικό που βρίσκεται σε καλή κατάσταση συνδράμει καθοριστικά στην άμεση επιβράδυνση του οχημάτος, και μας επιτρέπει να στρίψουμε με ασφάλεια.
Θεωρητικά, μια τετράδα ελαστικών θα πρέπει να αντέξει για 25.000-30.000 χιλιόμετρα, αλλά δεν πρέπει να εφησυχαζόμαστε καθώς η διάρκεια ζωής καθορίζεται από το στιλ οδήγησης, την κατάσταση των δρόμων, την έκθεση στον ήλιο κ.ο.κ.
Ενδεικτικό είναι ένα βίντεο στο οποίο ιδιοκτήτης ισπανικού κέντρου τεχνικού ελέγχου οχημάτων μας δείχνει ένα ελαστικό -ιδιαίτερα αξιόπιστης εταιρείας- που μολονότι αριθμεί λίγα χιλιόμετρα έχει υποστεί σημαντική φθορά και ως εκ τούτου χρήζει αντικατάστασης.
Ποια είναι, όμως, αυτά τα σημάδια που δείχνουν ότι τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας έχουν παραδώσει πνεύμα και είναι έτοιμα να… σκάσουν;
Βάθος πέλματος
Κάθε ελαστικό φέρει στο πέλμα του, ανάμεσα στις αυλακώσεις, κάθετες γραμμές προς αυτές, οι οποίες ονομάζονται δείκτες φθοράς. Αν το πέλμα του ελαστικού έχει μειωθεί σε τέτοιο βαθμό που αυτές οι γραμμές είναι στην ίδια ευθεία με το πέλμα, τότε η ώρα για να αντικαταστήσουμε τα ελαστικά μας έχει… περάσει. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το ελάχιστο νόμιμο βάθος του πέλματος είναι 1,6 χλστ., ενώ αν διαπιστωθεί ότι οδηγούμε με μικρότερο βάθος τότε κινδυνεύουμε να πληρώσουμε πρόστιμο. Πολλοί, βέβαια, συνιστούν τα ελαστικά να αλλάζονται μόλις το βάθος του πέλματος μειωθεί κάτω από τα 3 χλστ. (ένα καινούριο ελαστικό έχει βάθος 8 έως 9 χλστ.).
![ελαστικά](/sites/default/files/styles/in_article_med/public/inline-images/Elastika%20%282%29.jpg?itok=U3-rT00T)
Καρούμπαλο
Επιπλέον, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να… κλείσουμε τα μάτια μας εφόσον δούμε ότι στο εξωτερικό έχει σχηματιστεί το λεγόμενο… καρούμπαλο, καθώς σε αυτή την περίπτωση έχει αλλοιωθεί ο σκελετός του.
Ειδικότερα, το καρούμπαλο σημαίνει ότι υπάρχει διαρροή αέρα στον θάλαμο που συγκρατεί τον αέρα, με αποτέλεσμα αυτός να βρει διέξοδο (συνήθως προς το πλάι) και να δημιουργηθεί αυτό το εξόγκωμα.
Το πρόβλημα μπορεί να προκληθεί αν το όχημά μας πέσει σε ένα κράσπεδο, είτε από μπροστά είτε υπό γωνία, ή σε μια λακκούβα. Εφόσον διαπιστώσουμε καρούμπαλο, η αντικατάσταση είναι μονόδρομος, καθώς εφόσον «σκάσει» σε ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου ενδέχεται να χάσουμε τον έλεγχο του οχήματος.
![ελαστικά](/sites/default/files/styles/in_article_med/public/inline-images/elastika%20aytokinitoy.jpg?itok=DNyg4d-z)
Σφοδρό χτύπημα σε λακκούβα
Ακόμα και στην περίπτωση που δεν έχει σχηματιστεί καρούμπαλο, εφόσον πέσουμε σε λακκούβα ή «κοντράρουμε» ένα πεζοδρόμιο ενδέχεται να προκληθεί εσωτερική ζημιά και αργά ή γρήγορα το ελαστικό να καταστεί άχρηστο. Σε κάθε περίπτωση δεν αγνοούμε το συμβάν και επισκεπτόμαστε ένα βουλκανιζατέρ για να πάρουμε τη γνώμη ενός ειδικού.
Ακινησία
Ακόμα και αν δεν έχουμε διανύσει πολλά χιλιόμετρα με τα ελαστικά, η ώρα της αντικατάστασής του ίσως έρθει νωρίτερα. Διότι, όταν ελαστικά είναι σε κίνηση, τα χημικά οξείδωσης τα κρατούν σε εύκαμπτη κατάσταση. Στον αντίποδα, όταν τα ελαστικά είναι στατικά, αυτές οι χημικές ουσίες δεν κατανέμονται ομοιόμορφα και κατά συνέπεια εμφανίζονται ξηρά μπαλώματα. Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι εχθρός τους είναι και η υπεριώδης ακτινοβολία του ηλίου, μιας και μειώνει τον χρόνο ζωής τους.