Ένα προηγμένο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης εγκαθιστά στα οχηματαγωγά της μια ναυτιλιακή εταιρεία, ώστε να αποτρέψει την εκδήλωση φωτιάς.
Έντονη είναι η ανησυχία που επικρατεί στις τάξεις του ναυτιλιακού κλάδου, για τη μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων με φορτηγά πλοία.
Πρόκειται για έναν φόβο που απορρέει από το γεγονός ότι η εκδήλωση φωτιάς σε μια μπαταρία ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να εξελιχθεί γρήγορα σε πυρκαγιά, με καταστροφικές συνέπειες για το πλοίο και το πλήρωμά του.
BUY NOW
Τη λύση φαίνεται πως βρήκε η ιαπωνική ναυτιλιακή εταιρεία Mitsui O.S.K. Lines (MOL), η οποία αποκάλυψε ότι θα ενσωματώσει σε 10 νέα LNG οχηματαγωγά πλοία, που έχει παραγγείλει για το 2024, κάμερες και ένα προηγμένο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης.
Το εν λόγω σύστημα AI έχει αναπτυχθεί από την ισραηλινή εταιρεία Captain’s Eye, και θα επιτρέπει μέσω των καμερών να ανιχνεύει γρήγορα τη φωτιά, ώστε να καθίσταται εφικτή η κατάσβεσή της, δίχως να απειληθεί το πλοίο, το φορτίο του και φυσικά η ασφάλεια του πληρώματος.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την MOL, οι κάμερες θα λειτουργούν όλο το 24ωρο και θα «χτενίζουν» το φορτίο του πλοίου. Όταν το σύστημα ΑΙ εντοπίσει οποιαδήποτε «παραμόρφωση» στις εικόνες που συλλέγουν οι κάμερες, θα στέλνεται αμέσως ειδοποίηση στο προσωπικό. Εκτιμάται δε ότι το εν λόγω σύστημα ανιχνεύει τις φωτιές πολύ γρηγορότερα απ’ ότι οι ανιχνευτές καπνού, οι οποίοι μέχρι σήμερα αποτελούν ίσως το πιο αποτελεσματικό προληπτικό μέσο.
Η ιαπωνική MOL έχει «χάσει» ήδη ένα πλοίο της, το Felicity Ace, το οποίο τον Φεβρουάριο του 2022 βυθίστηκε στα ανοικτά των Αζόρων της Πορτογαλίας, εξαιτίας μιας τεράστιας πυρκαγιάς που κατέστρεψε 4.000 οχήματα, ανάμεσα στα οποία βρίσκονταν πολυτελή αυτοκίνητα (Bentley, Lamborghini, Porsche), αλλά και ηλεκτρικά, αν και ποτέ δεν επιβεβαιώθηκε ότι η φωτιά ξεκίνησε από μηδενικών ρύπων όχημα.
Οι κατασκευαστές EV ισχυρίζονται ότι τα οχήματά τους δεν ενέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο εκδήλωσης φωτιάς συγκριτικά με τα συμβατικά ΙΧ.
Ουδείς, ωστόσο, μπορεί να αμφισβητήσει ότι η φωτιά σε μια μπαταρία ιόντων λιθίου συνιστά μια απαιτητική πρόκληση. Ένας από τους κινδύνους στις μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι η «θερμική διαφυγή», μια ταχεία και ασταμάτητη αύξηση της θερμοκρασίας που οδηγεί σε πυρκαγιές στις ηλεκτρικές συσκευές, οι οποίες είναι δύσκολο να σβηστούν και μπορούν να αναζωπυρωθούν σε ανύποπτο χρόνο.
Μάρτυρες τέτοιων αναζωπυρώσεων γίναμε στις αρχές του Σεπτεμβρίου 2023, κατά την εκφόρτωση κάποιων ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το κουφάρι του Fremantle Highway στο λιμάνι Eemshaven της Ολλανδίας.
Τον κώδωνα του κινδύνου έχει κρούσει και η ασφαλιστική εταιρεία Allianz, η οποία συνέταξε μια αναφορά όπου επισημαίνονται οι κίνδυνοι από τη μεταφορά των σχετικής τεχνολογίας ΙΧ και προτρέπονται οι ναυτιλιακές να εγκαταστήσουν τα απαραίτητα συστήματα για την αποτροπή εκδήλωσης πυρκαγιών στα πλοία.