Θύελλα αντιδράσεων προκάλεσε η πρόταση Βρετανού ποινικολόγου για απαγόρευση οδήγησης σε όσους έχουν συμπληρώσει το 70ο έτος της ηλικίας τους.
Μία πρόταση που σίγουρα δεν ηχεί ευχάριστα στα αυτιά όσων διανύουν την τρίτη ηλικία κατέθεσε δικηγόρος μιλώντας στην πρωινή τηλεοπτική εκπομπή του Ηνωμένου Βασιλείου, Good Morning Britain.
Ο Paul Britton, ποινικολόγος δικηγόρος και Διευθύνων Σύμβουλος στην εταιρεία παροχής νομικών υπηρεσιών Britton and Time, πρότεινε ότι όταν οι οδηγοί συμπληρώσουν το 70ο έτος της ηλικίας τους θα πρέπει να τους απαγορεύεται να κάτσουν ξανά πίσω από το τιμόνι.
BUY NOW
Όπως υποστήριξε, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι ιδιαίτερα επικίνδυνοι και ως εκ τούτου θα πρέπει να εγκαταλείπουν έγκαιρα το αυτοκίνητό τους.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι ηλικιωμένοι οδηγοί πρέπει να ανανεώνουν το δίπλωμα οδήγησής τους ανά τρία χρόνια, και όχι ανά δεκαετία όπως ισχύει για τους υπόλοιπους οδηγούς.
Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια της εκπομπής, οι παρουσιαστές εστίασαν στον μεγάλο αριθμό πολιτών που ανησυχούν για το γεγονός ότι οι γονείς τους κάθονται πίσω από το τιμόνι ενώ αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας.
Τον λόγο κάποια στιγμή πήρε ο Hilary Robert Jones, γιατρός, παρουσιαστής και συγγραφέας για ιατρικά θέματα, ο οποίος υποστήριξε ότι όλοι οι οδηγοί, ανεξαρτήτως ηλικίας, επιθυμούν να διατηρήσουν την άδεια οδήγησης τους από φόβο μήπως χάσουν την ανεξαρτησία τους.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην γνωστοποιούν στον Οργανισμό Αδειών Οδήγησης και Οχημάτων (DVLA) του Υπ. Μεταφορών ότι κάτι έχει αλλάξει στο ιατρικό ιστορικό τους.
Επί παραδείγματι ένας οδηγός που πάσχει από Αλτσχάιμερ δεν ενημερώνει το DVLA για την κατάσταση υγείας του, μιας και γνωρίζει ότι το δίπλωμα οδήγησής θα του αφαιρεθεί.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Hilary Jones πρότεινε να αυστηροποιηθεί η νομοθεσία ώστε οι ηλικιωμένοι οδηγοί να μην βρίσκουν «παράθυρα» προκειμένου να οδηγούν ενώ δεν βρίσκονται σε θέση να το πράττουν.
Διευκρίνισε δε ότι ένας ηλικιωμένος που έχει υποβληθεί στις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις, είναι εξίσου καλός οδηγός με οποιαδήποτε άλλον, και σε πολλές περιπτώσεις λιγότερο επιρρεπής σε λάθη απ' ότι ένας νεαρός που έχει στην κατοχή του το δίπλωμα για μικρό χρονικό διάστημα.
Σε αντίθεση με τον Hilary Robert Jones, ο οποίος τάχθηκε υπέρ της επιβολής αυστηρότερων ιατρικών ελέγχων στους ηλικιωμένους οδηγούς, αλλά όχι στον δια βίου αποκλεισμό τους από την οδήγηση, ο ποινικολόγος Paul Britton εξέφρασε την άποψη ότι όσοι έχουν συμπληρώσει το 70ο έτος της ηλικίας τους δεν πρέπει να κάθονται πίσω από το τιμόνι και να μετακινούνται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η συγκεκριμένη θέση, φυσικά, προκάλεσε αντιδράσεις, με την παρουσιάστρια της εκπομπής, Susanna Reid, να εκφράζει την αντίθεσή της, εστιάζοντας στο γεγονός ότι σε πολλές περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου δεν υπάρχουν επαρκή ΜΜΜ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η απαγόρευση οδήγησης στους ηλικιωμένους δεν είναι ένα σενάριο που βρίσκει σύμφωνη την ΕΕ. Στις πρόσφατα κατατεθέσεις προτάσεις της Κομισιόν ήταν οι οδηγοί που έχουν συμπληρώσει το 70ο έτος της ηλικίας τους υποβάλλονται στις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις, ανά πενταετία (ή και λιγότερo), προκειμένου να ανανεώσουν την άδεια οδήγησής τους.
Υπενθυμίζεται ότι στην Ελλάδα, μετά τη συμπλήρωση των 65 ετών, η ανανέωση της άδειας οδήγησης γίνεται ανά τριετία για όλους, είτε μιλάμε για ερασιτεχνικές (κατηγοριών AM,A1,A2,A,B,B1 και BE), είτε για επαγγελματικές άδειες οδήγησης, ανεξαρτήτως του τύπου διπλώματος (πλαστικοποιημένη κάρτα/τρίπτυχο έγγραφο).