Από ποια χώρα και πότε θα εισάγονται φθηνά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Ελλάδα;

used-cars-truck1

Η οικολογική ποινή και ο φόρος βάρους θα κάνει ασύμφορη τη χρήση τους στο κράτος μέλος της ΕΕ - Τι κάνουν οι Έλληνες έμποροι μεταχειρισμένων ΙΧ;

Από την 1η Ιανουαρίου 2026, η οικολογική ποινή και ο φόρος βάρους θα ισχύουν για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στη Γαλλία που εκπέμπουν άνω των 107 γρ. CO2/χλμ. και ζυγίζουν περισσότερο από 1.499 κιλά. Αυτοί οι φόροι θα ισχύουν μόνο για οχήματα ταξινομημένα μετά το 2015 και τα οποία δεν υπόκεινταν σε αυτούς όταν τέθηκαν για πρώτη φορά σε κυκλοφορία.

Αυτό είναι πολύ πιθανό να βλάψει σοβαρά την αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και βέβαια η Γαλλία να αποτελέσει την Νο1 εξαγωγική χώρα μεταχειρισμένων οχημάτων σε όλη την ΕΕ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ήδη αρκετοί Έλληνες έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχουν εστιάσει τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες στη Γαλλία καθώς γνωρίζουν ότι η επιβολή της οικολογικής ποινής αλλά και ο φόρος βάρους που θα επιβαρύνει όλα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα θα αποτελέσει σημαντική ευκαιρία για αυτούς ώστε να αγοράσουν μαζικά και σε πολύ καλές τιμές μεταχειρισμένα αυτοκίνητα 5ετίας. Να υπενθυμίσουμε βέβαια ότι η Γαλλία αποτελεί μία από τις χώρες όπου οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων έχουν πρόσβαση στο ιστορικό ελέγχων των ΚΤΕΟ οπότε δεν μπορεί να κρυφτεί το γύρισμα των χιλιομέτρων. Η διαδικασία εξαφάνισης των διανυθέντων χιλιομέτρων στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από την Γαλλία μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την εξαγωγή των οχημάτων σε κάποιο κράτος μέλος που δεν δίνει το ιστορικό των ελέγχων (όπως η Γερμανία ή η Βουλγαρία) και κατόπιν να εισαχθεί το όχημα στην Ελλάδα με το ιστορικό των ΚΤΕΟ να έχει κυριολεκτικά εξαφανιστεί!

Πιο συγκεκριμένα από τις 13 Φεβρουαρίου 2025 και την υιοθέτηση μέσω του άρθρου 49.3 του δημοσιονομικού νόμου του 2025, οι αγοραστές αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά μετά την 1η Ιανουαρίου 2015 ετοιμάζονται να υπόκεινται στο πρόστιμο CO2 και στο φόρο βάρους. Αυτό ισχύει από την 1η Μαρτίου 2025 για τα εισαγόμενα μοντέλα και, ως εκ τούτου, απομένουν λιγότεροι από επτά μήνες πριν τεθεί σε ισχύ το μέτρο για όλα τα μεταχειρισμένα οχήματα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τι αλλάζει στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μετά το 2015

Η οικολογική ποινή δεν είναι πρόσφατη. Εισήχθη το 2008 αλλά τότε, το όριο εισόδου του ορίστηκε στα 160 γρ. CO2/ χλμ. και το ποσό των φόρων ήταν ιδιαίτερα χαμηλό σε σχέση με σήμερα. Το 2015, η ποινή επηρέασε οχήματα που εκπέμπουν περισσότερα από 130 γρ. CO2/χλμ. Η κλίμακα του 2026 μειώνει αυτό το όριο εισόδου στα 108 γρ. CO2/χλμ. Με άλλα λόγια, όσοι εξέπεμψαν μεταξύ 107 και 130 γρ. CO2/χλμ. το 2015, δεν πλήρωσαν ποτέ τον φόρο που σχετίζεται τώρα με αυτούς. Με τον ίδιο τρόπο, για παράδειγμα, όπως ένα αυτοκίνητο που εκπέμπει 120 γρ. CO2/χλμ. όταν ταξινομηθεί για πρώτη φορά το 2024. Η έγκριση του δημοσιονομικού νόμου του 2025 σημαίνει ότι ο αγοραστής ενός συγκεκριμένου μοντέλου θα πρέπει να συμμορφωθεί με αυτόν από την 1η Ιανουαρίου 2026.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δηλαδή ένας καταναλωτής που αγοράζει το 2026 ένα όχημα ταξινομημένο μετά την 1η Ιανουαρίου 2015, θα πρέπει να πληρώσει το πρόστιμο CO2 εάν το αυτοκίνητο του έχει διαφύγει στο παρελθόν όπως επίσης θα πληρώσει και φόρο βάρους αν το όχημα που έχει επιλέξει είναι βαρύ. Με άλλα λόγια, αυτό θα αφορά όσους εκπέμπουν περισσότερα από 107  γρ. CO2/χλμ. και ζυγίζουν περισσότερο από  1.499 κιλά. Υπενθυμίζουμε ότι η ποινή βάρους τέθηκε σε ισχύ το 2021. Στη συνέχεια επηρέασε όλα τα οχήματα με βάρος άνω των 1.800 κιλών. Τα μόνα καλά νέα είναι ότι αυτές οι κυρώσεις πρέπει να πληρωθούν μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής του οχήματος. Τουλάχιστον, σύμφωνα με όσα γράφει σήμερα ο νόμος.

Δύο εκπτώσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψη

Σημειώστε ότι ο δημοσιονομικός νόμος του 2025 προβλέπει δύο συγκεκριμένες μειώσεις. Η πρώτη έκπτωση εξαρτάται από την ηλικία του οχήματος και θα υπολογίζεται σε μηνιαίες δόσεις. Έτσι, ένα μοντέλο ηλικίας μεταξύ 1 και 3 μηνών θα δει τις κυρώσεις του να μειώνονται κατά 3% ενώ κάποιο άλλο μοντέλο με ηλικία μεταξύ 73 και 84 μηνών θα επωφεληθεί από έκπτωση 48%. Τα οχήματα ηλικίας άνω των 15 ετών θα εξαιρούνται από τις κυρώσεις τουλάχιστον έως το 2030. Τέλος από την 1η Ιανουαρίου 2027, θα προστεθεί η δεύτερη έκπτωση που θα αφορά στη μείωση των χιλιομέτρων. Αυτό είναι λιγότερο πλεονεκτικό και εξαρτάται από τη μέση ετήσια απόσταση που διανύει κάποιο όχημα και κυμαίνεται από 1% (από 20.001 έως 25.000 χλμ. ετησίως) έως 3,5% (από 45.001 χλμ. ετησίως).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πόσο φόρο θα πληρώνουν στα δημοφιλή μεταχειρισμένα ΙΧ

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από το άρθρο 29 του δημοσιονομικού νόμου του 2025 πιάνουν πάρα πολλά δημοφιλή μοντέλα. Για παράδειγμα το το Renault Megane IV 1.3 TCe (115 ίπποι), που καταχωρήθηκε για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2020 και εμφανίζει εκπομπές CO2 120 γρ./χλμ. σύμφωνα με την οικολογική κλίμακα κυρώσεων του 2026, θα έπρεπε να υπόκειται σε φόρο 310 ευρώ εάν ήταν καινούργιο. Αλλά σε περίπτωση αγοράς την 1η Ιανουαρίου 2026, το αυτοκίνητο έχει 70 μήνες ύπαρξης. Το ποσοστό μείωσης που προβλέπεται για οχήματα ηλικίας μεταξύ 61 και 72 μηνών είναι 43%. Μετά τον υπολογισμό, καταλήγουμε σε αναδρομική ποινή 176,70  ευρώ. Αυτό το ποσό πρέπει να καταβληθεί από τον πρώτο νέο αγοραστή από το 2026. Προφανώς, το Megane δεν υπόκειται σε ποινή βάρους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ένα Peugeot 208 II 1.2 PureTech (130 ίπποι) το οποίο όμως αν έχει ταξινομηθεί για πρώτη φορά το 2023 και έχει εκπομπές 123 γρ. CO2/χλμ. δεν υπόκεινται σε οικολογικό χαράτσι. Ωστόσο ο φόρος θα επιβληθεί κατά τη μελλοντική πώλησή του, δηλαδή από τον Ιανουάριο του 2026. Τότε το Peugeot 208 θα είναι 32 μηνών γεγονός που αντιστοιχεί σε μείωση 28%. Ο πρώτος νέος αγοραστής του, από την 1η Ιανουαρίου 2026, θα πρέπει λοιπόν να πληρώσει οικολογικό πρόστιμο περίπου 288 ευρώ. Το τελευταίο θα μειώνεται καθώς γερνά το όχημα. Ωστόσο το παραπάνω Peugeot 208 αν δεν ταξινομηθεί από νέο ιδιοκτήτη το 2026 αλλά το 2027 τότε ο φόρος θα είναι πιο υψηλός.

Πιο ακριβά τα βαριά SUV

Σημαντικά ακριβότεροι θα είναι οι φόροι στα βαριά SUV μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Πιο συγκεκριμένα μια BMW X6 xDrive30d (286 ίππων), που ταξινομήθηκε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2020 και μεταπωλήθηκε τον Ιανουάριο του 2026 θα έχει ηλικία 47 μηνών. Η σχετική μείωση είναι 33% (37 έως 48 μήνες). Με 172 γρ. CO2/ χλμ. έχει ήδη πληρωθεί το οικολογικό του πρόστιμο όταν τέθηκε σε κυκλοφορία. Ενδεικτικά ήταν τότε γύρω στις 10.000 ευρώ, έναντι 26.302 ευρώ το 2026. Τώρα μένει το θέμα του βάρους, αφού είχε γλιτώσει την ποινή η οποία πληρώθηκε όταν ταξινομήθηκε για πρώτη φορά ο νέος ιδιοκτήτης θα πληρώσει το φόρο βάρους. Η ποινή ξεκινά πλέον από τα 1.500 κιλά και είναι 10 ευρώ το περιττό κιλό. Το ενδεικτικό μας X6 που δείχνει 2.185 κιλά (685 κιλά υπέρβαρο) στη ζυγαριά, θα πρέπει να υπόκειται σε φόρο 6.850 ευρώ ο οποίος μειώνεται στα 4.589,50 ευρώ λόγω έκπτωσης 33%.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ηλικία του οχήματος (σε μήνες)κατ' αποκοπή συντελεστής έκπτωσης
(σε %)
Από 1 έως 33
Από 4 έως 66
Από 7 έως 99
Από 10 έως 1212
Από 13 έως 1816
Από 19 έως 2420
Από 25 έως 3628
Από 37 έως 4833
Από 49 έως 6038
Από 61 έως 7243
Από 73 έως 8448
Από το 85 έως το 9653
Από το 97 έως το 10858
Από 109 έως 12064
Από 121 έως 13270
Από 133 έως 14476
Από 145 έως 15682
Από 157 έως 16888
Από 169 έως 18094
Από το 181100
Μέση ετήσια διανυθείσα απόσταση (σε χιλιόμετρα)Συντελεστής
χρήσης (σε %)

Έως 20.000

0

Από 20.001 έως 25.000

1

Από 25.001 έως 30.000

1.5

Από 30.001 έως 35.000

2

Από 35.001 έως 40.000

2.5

Από 40.001 έως 45.000

3

Από 45.001

3.5

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ