Κόντρα στην τάση που επικρατεί με γνώμονα την οδική ασφάλεια η ιταλική κυβέρνηση εξέφρασε την επιθυμία της να αυξήσει τα όρια ταχύτητας στους δρόμους της χώρας.
Το γερμανικό μοντέλο φαίνεται πως θέλει να ακολουθήσει η Ιταλία αναφορικά με τα όρια ταχύτητας που επικρατούν αυτή τη στιγμή στους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Και ενώ η ιταλική κυβέρνηση δεν δείχνει πρόθυμη να «αποκτήσει» την δική της autobahn, όπου σε κάποια σημεία της οι οδηγοί είναι ελεύθεροι να αναπτύξουν τις ταχύτητες που επιθυμούν δίχως νομικούς περιορισμούς, εξετάζει το ενδεχόμενο να αυξήσει το όριο πάνω από το μέγιστο των 130 χλμ./ώρα που ισχύει σήμερα.
BUY NOW
Την πρόθεση για την αύξηση των ορίων ταχύτητας σε κάποιους από τους αυτοκινητόδρομους της Ιταλίας την εξέφρασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Matteo Salvini σε δηλώσεις που παραχώρησε στον εθνικό ραδιοφωνικό σταθμό «Radio 24».
«Εργαζόμαστε πάνω σε αυτό με τους τεχνικούς ώστε να κάνουμε τις σωστές αξιολογήσεις», δήλωσε ο Salvivi και πρόσθεσε παράλληλα ως επιχείρημα ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ατυχημάτων στους ιταλικούς δρόμους δεν λαμβάνει μέρος στους αυτοκινητόδρομους αλλά στους δρόμους του αστικού περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με τα σχετικά στατιστικά στοιχεία της Ιταλίας για το 2021 το 73,1% των τροχαίων ατυχημάτων γίνονται στους δρόμους της πόλης ενώ μόλις το 5% λαμβάνει μέρος στους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Ο Salvivi θεωρεί ότι βάσει και των αξιολογήσεων που θα πραγματοποιηθούν, το μέγιστο όριο ταχύτητας μπορεί να ανέβει σε κάποια κομμάτια του αυτοκινητόδρομου, με την πρόταση του Ιταλού υπουργούν να μην είναι ωστόσο κάτι καινούργιο για τα δεδομένα της χώρας.
Σύμφωνα και με τα ιταλικά μέσα υπάρχει ήδη νόμος στη γειτονική χώρα που δίνει τη δυνατότητα να αυξηθεί το όριο ταχύτητας στα 150 χλμ./ώρα στους αυτοκινητόδρομους που έχουν τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση αλλά και λωρίδα έκτακτης ανάγκης.
Ο ιταλικός νόμος δίνει αυτή τη δυνατότητα εφόσον πληρούνται κάποιες παράμετροι όπως είναι η συνήθης κίνηση που παρουσιάζεται στον εκάστοτε αυτοκινητόδρομο, αν δηλαδή υπάρχει συνήθως μεγάλος η μικρός αριθμός οχημάτων που τον χρησιμοποιούν και ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων των τελευταίων πέντε ετών.
Η πρόταση του Salvini υποστηρίζεται από μία πλευρά του κοινού όχι όμως από όλους. Πολλοί αντιδρούν στην αύξηση των ορίων ταχύτητας αφού στα 150 χλμ./ώρα ένα αυτοκίνητο καταναλώνει μεγαλύτερες ποσότητες καυσίμου και γι' αυτό το λόγο ρυπαίνει περισσότερο το περιβάλλον.
Παράλληλα, ο αντίκτυπος ενός τροχαίου ατυχήματος με 150 χλμ./ώρα είναι σαφώς μεγαλύτερος για το ανθρώπινο σώμα, άλλα οχήματα, αλλά και για τις υποδομές σε σχέση με τα 130 χλμ./ώρα. Η υψηλότερη ταχύτητα απαιτεί ακόμη υψηλότερα επίπεδα συγκέντρωσης από την μεριά του οδηγού, ο οποίος, στα 150 χλμ./ώρα κινείται καλύπτοντας 42 μέτρα το δευτερόλεπτο, ενώ με 130 χλμ./ώρα τα μέτρα πέφτουν στα 36 το δευτερόλεπτο, ήτοι περίπου 14% λιγότερα.
Βέβαια η αύξηση του ορίου ταχύτητας δεν σημαίνει ότι οι οδηγοί θα πρέπει να κινούνται υποχρεωτικά με αυτή την ταχύτητα, θα έχουν ωστόσο την επιλογή να το πράξουν αν το επιθυμούν.
Όπως και να έχει οι αυτοκινητόδρομοι στην Ιταλία με τρεις και τέσσερεις λωρίδες ανά κατεύθυνση είναι περιορισμένοι και συνήθως διαχειρίζονται βαρύ κυκλοφοριακό φόρτο, οπότε στην πλειοψηφία τους δεν πληρούν τα κριτήρια για την εφαρμογή υψηλότερου ορίου ταχύτητας, τουλάχιστον κατά τη διάρκεια της ημέρας.