Μπορεί η αμόλυβδη βενζίνη να είναι εκείνη που οδηγεί την αυτοκίνηση τις τελευταίες δεκαετίες, ωστόσο, ελάχιστοι γνωρίζουν την ιστορία πίσω από τον πλέον διαδεδομένο τύπο καυσίμου.
Η βενζίνη με την οποία τροφοδοτούνται οι κινητήρες των οχημάτων δεν ήταν πάντα η ίδια. Οι παλαιότεροι είναι σχεδόν βέβαιο, ότι πριν τη δεκαετία του 1990 δεν χαρακτηριζόταν ως αμόλυβδη, ενώ ακόμα και όταν η περίφημη «Unleaded» μπήκε στη ζωή μας, για κάποια χρόνια συνυπήρξε ειρηνικά με την «Super».
Ένας από τους λόγους για τους οποίους η βενζίνη εξελίχθηκε μέσα στο πέρασμα του χρόνου είναι η βελτίωση της απόδοσής ή αν προτιμάτε των χαρακτηριστικών της. Αξίζει να σημειώσουμε ότι τη δεκαετία του 1920 και του 1930 τα οκτάνια της βενζίνης ήταν μεταξύ 40 και 60, αριθμός που αυξήθηκε θεματικά με τη χρήση του μολύβδου.
BUY NOW
Πέρα από την ενίσχυση των οκτανίων, ο μόλυβδος και ειδικότερα οι επικαθήσεις τους δημιουργούσαν ένα προστατευτικό φιλμ το οποίο μείωνε τη φθορά συγκεκριμένων μεταλλικών επιφανειών.
Βέβαια, ο μόλυβδος είχε συνέπειες όχι μόνον στο περιβάλλον αλλά και στον άνθρωπο, έχοντας συνδεθεί με την πρόκληση πολλών μορφών καρκίνου ή ακόμα και με την πτώση του IQ σε εκείνες τις γενιές που εκτέθηκαν σε αυτόν εξαιτίας τη χρήσης μολυβδωμένης βενζίνης.
Ήταν επόμενο, λοιπόν, να αναζητηθεί ένας τρόπος ώστε ο μόλυβδος να αφαιρεθεί από το καύσιμο το οποίο… κατανάλωνε ολόκληρος ο πλανήτης απελευθερώνοντας στην ατμόσφαιρα ένα ιδιαίτερα τοξικό βαρέο μέταλλο.
Κάπως έτσι «γεννήθηκε» η αμόλυβδη βενζίνη, στην οποία τον ρόλο του μολύβδου κλήθηκαν να υπηρετήσουν μια σειρά πρόσθετων, λιγότερα βλαβερά για τον άνθρωπο. Στη χρήση της αμόλυβδης βενζίνης αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν και οι κατασκευαστές, προσαρμόζοντας τις προδιαγραφές των κινητήρων και τοποθετώντας στα συμβατά οχήματα καταλύτες, οι οποίοι αναλάμβαναν να αδρανοποιήσουν ορισμένους από τους βλαβερούς ρύπους που εκλύονταν στην ατμόσφαιρα.
Στις ημέρες μας, η αμόλυβδη διαθέτει διαφορετικούς τύπους, οι περισσότεροι εκ των οποίων σχετίζονται με τον αριθμό των οκτανίων. Ένα ακόμα στοιχείο που τη διαφοροποιεί από τα πρώτα βήματα της… καριέρας της είναι το γεγονός ότι οι σημερινοί τύποι προκύπτουν από την πρόσμιξη βιοκαυσίμων.
Έτσι, λοιπόν, αν συναντήσετε τον τύπο E10 αυτό επί της ουσίας σημαίνει ότι στην αμόλυβδη βενζίνη έχει χρησιμοποιηθεί, σε αναλογία 10% βιοκαύσιμο, ενώ ο δεύτερο αριθμός (π.χ. 95, 98 ή 100) αναφέρεται στον αριθμό των οκτανίων που περιέχει.
Διαβάστε επίσης:
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ