Τι συμβαίνει με τα σχολικά λεωφορεία στην Ελλάδα;

sxoliko1

Σοβαρές καταγγελίες για επικίνδυνα ασυντήρητα οχήματα και μη πιστοποιημένους οδηγούς.

Επικίνδυνα οχήματα, μη πιστοποιημένοι ή συνταξιούχοι οδηγοί, παράνομα συνεργεία και βενζινάδικα σε ιδιωτικές δομές αλλά και μηδενική εποπτεία από τις Αρχές καταγγέλλει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) για την κατάσταση που επικρατεί στα σχολικά λεωφορεία στη χώρα μας.

Τα τρομακτικά ζητήματα ασφάλειας στη μεταφορά μαθητών σε πολλές δομές ιδιωτικής εκπαίδευσης (ιδιωτικά σχολεία, βρεφονηπιακοί σταθμοί, Κέντρα Μελέτης, Φροντιστήρια, Κέντρα Ξένων Γλωσσών)» αποκαλύφθηκαν στη συνάντηση ανάμεσα στον Πρόεδρο Γ. Χριστόπουλο και στον Γεν. Γραμματέα της ΟΙΕΛΕ Δ. Κάζαγλη και σε ομάδα οδηγών και συνοδών που εργάζονται σε τέτοιες δομές. Τα ζητήματα που αναδείχθηκαν κάνουν ξεκάθαρο ότι χιλιάδες παιδιά κινδυνεύουν σοβαρά τόσο λόγω της κερδοσκοπικής απληστίας κάποιων επιχειρηματιών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σύμφωνα με την ΟΙΕΛΕ ο στόλος των περισσότερων ιδιωτικών δομών είναι γηρασμένος, με μέσο όρο λειτουργίας τα 28-30 έτη ενώ σε μεγάλο αριθμό σχολικών λεωφορείων οι ζώνες ασφαλείας είναι κατεστραμμένες! Επίσης πολλά από τα σχολικά λεωφορεία δεν έχουν συστήματα ψύξης-θέρμανσης, γεγονός ιδιαίτερα σοβαρό λόγω της κλιματικής κρίσης και μεγάλος αριθμός αυτών έχουν μηχανολογικές ελλείψεις (αμέλεια συντήρησης) και ο έλεγχος των ιδιωτικών, κυρίως, ΚΤΕΟ είναι εξαιρετικά πλημμελής.

Πληγή για τις μεταφορές αποτελούν τα 9θέσια βαν που τα τελευταία χρόνια έχουν εισχωρήσει έντονα σε πολλές δομές ιδιωτικής εκπαίδευσης. Τα βαν αυτά δεν πληρούν όρους ασφάλειας που έχουν τα λεωφορεία (και δη τα σχολικά) και η συντριπτική πλειονότητα των οδηγών τους δεν έχουν πιστοποίηση! Επίσης δεν έχουν ταχογράφο, με αποτέλεσμα να μην καταγράφονται η ταχύτητα του οχήματος, οι αποστάσεις και το ωράριο οδήγησης και ανάπαυσης των οδηγών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Την ίδια στιγμή ένας μεγάλος αριθμός οδηγών δεν έχει επαγγελματική πιστοποίηση. Επειδή το ωράριο των οδηγών είναι σπαστό, συχνά οι επιχειρηματίες προσλαμβάνουν παρανόμως οδηγούς, κυρίως συνταξιούχους ή (ακόμη χειρότερα) οδηγούς που προέρχονται από το δημόσιο (κυρίως ΕΘΕΛ, ΟΤΑ), οι οποίοι, καταπονημένοι από την εργασία τους, συμπληρώνουν εισόδημα, θέτοντας όμως σε κίνδυνο τις ζωές των παιδιών! Έτσι προκύπτουν (σε συνδυασμό με την εργασία συνοδών που δεν έχουν πιστοποίηση) ζητήματα με ξεχασμένα παιδιά σε σχολικά, ατυχήματα κ.λπ.

Προκειμένου να γλιτώσουν κόστη συντήρησης, κάποιες ιδιωτικές μονάδες έχουν εγκαταστήσει παράνομα «συνεργεία» με άγνωστο προσωπικό που ουδείς γνωρίζει, αν έχει την επάρκεια για να αναλάβει εργασίες σε σχολικά λεωφορεία. Για αντίστοιχους λόγους περικοπής εξόδων, κάποιες μονάδες διατηρούν στις εγκαταστάσεις τους παράνομες δεξαμενές καυσίμων για να ανεφοδιάζουν, άγνωστο με τι καύσιμα τα σχολικά λεωφορεία!

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Είναι ευνόητο ότι η λειτουργία παράνομων «συνεργείων» και «βενζινάδικων» χωρίς κανένα όρο ασφάλειας θέτει σε κίνδυνο την υγεία και τη ζωή εκατοντάδων μαθητών και εργαζόμενων. Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι πολλά ιδιωτικά σχολεία χρησιμοποιούν τον αύλειο χώρο τους ως parking, με αποτέλεσμα ο κίνδυνος για τα παιδιά να είναι ακόμη μεγαλύτερος.

Ελάχιστοι έλεγχοι

Οι έλεγχοι των Αρχών στα σχολικά λεωφορεία σύμφωνα με την ΟΙΕΛΕ περιορίζονται στην πρώτη εβδομάδα της σχολικής χρονιάς με αποτέλεσμα η παρανομία ανθεί και γιγαντώνεται εις βάρος της ασφάλειας των παιδιών.

«Τρικλοποδιά» στους οδηγούς των σχολικών

Η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας καταγγέλει επίσης την ωμή παρέμβαση των επιχειρηματιών της εκπαίδευσης, καθώς όπως επισημαίνει: «Οι οδηγοί των σχολικών λεωφορείων είναι η μοναδική ομάδα των επαγγελματικών του χώρου που εξαιρέθηκαν τεχνηέντως από την ασφάλιση που είχαν εδώ και 40 χρόνια με βαρέα ένσημα! Είναι εύλογο ότι αυτό έγινε για τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους και για να μην υποστούν τις κυρώσεις «εκλεκτοί» επιχειρηματίες!

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν δικαστικές αποφάσεις που δικαιώνουν τους οδηγούς των σχολικών για την απονομή βαρέων ενσήμων, οι ιδιωτικές μονάδες αρνούνται να τις εφαρμόσουν. Αγνοούν, επίσης, τα σχετικά πορίσματα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και του Συνηγόρου του Πολίτη

Τι προτείνει η ΟΙΕΛΕ

Η ΟΙΕΛΕ έχει θέσει ως κεντρικό της στόχο την προστασία της ασφάλειας και της υγείας μαθητών και εργαζόμενων και σε αυτό το πλαίσιο προτείνει:

-Μετά από εισήγηση οδηγών, συνοδών και τεχνοκρατών του χώρου των μεταφορών θα καταθέσει στο δημόσιο διάλογο και στις αρμόδιες αρχές αναλυτικό υπόμνημα για τις συνθήκες στο χώρο και προτάσεις για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος και της υγείας και της ασφάλειας χιλιάδων παιδιών και εργαζόμενων.

-Η γάγγραινα των μη πιστοποιημένων επαγγελματιών του χώρου, γεννά κινδύνους ατυχημάτων. Η Ομοσπονδία μας θα προτείνει, σε συνεργασία με το ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, πλέγμα προτάσεων επιμόρφωσης και πιστοποίησης οδηγών και συνοδών.

-Θα ζητήσει από το Συνήγορο του Παιδιού συνάντηση μαζί με εκπροσώπους οδηγών και συνοδών, για να συζητηθεί το κρίσιμο ζήτημα της προστασίας των παιδιών στο χώρο των εκπαιδευτικών μεταφορών.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ