Το 2025 θα έχουμε πολλές αλλαγές στο χώρο του αυτοκινήτου, που είναι δεδομένο ότι θα αλλάξουν πολλά τόσο στην ίδια την αγορά, όσο και στους κατόχους τους.
Γεμάτο εκπλήξεις, ευχάριστες και δυσάρεστες, αναμένεται να είναι το 2025 για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, αλλά και για όσους θέλουν να αγοράσουν κάποιο καινούριο ή μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, καθώς τα συναρμόδια Υπουργεία εξετάζουν διάφορα σενάρια για πολλά θέματα.
Αρχικά έχουμε τα Τέλη Κυκλοφορίας για το 2026, τα οποία αναμένεται να αλλάξουν. Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr τα λεγόμενα και Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας αναμένεται να περιλαμβάνουν μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα πάνω από 500.000 ιδιοκτήτες οχημάτων βενζίνης, diesel, υβριδικών αλλά και plug-in hybrid μοντέλων να αναγκαστούν να πληρώνουν Τέλη Κυκλοφορίας. Τα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας έχουν τεθεί επί τάπητος εδώ και μία διετία, με τους ιδιοκτήτες των οχημάτων που υπάγονται σε αυτά να έχει αυξηθεί υπερβολικά δημιουργώντας έλλειμμα στα κρατικά έσοδα. Θυμίζουμε ότι σήμερα δεν υποχρεούνται να πληρώσουν Τέλη Κυκλοφορίας οι κάτοχοι των αυτοκινήτων που έχουν εκπομπές CO2 από 122 γρ./χλμ. και κάτω.
BUY NOW
Το δεύτερο μεγαλύτερο θέμα που θα απασχολήσει τα συναρμόδια Υπουργεία αφορά στο Τέλος Ταξινόμησης αλλά και στο Περιβαλλοντικό Τέλος. Η Κομισιόν ήδη έχει λάβει την αρνητική απάντηση της κυβέρνησης ότι δεν καταργεί το Περιβαλλοντικό Τέλος, οπότε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μάλλον αποτελεί μονόδρομο για την χώρα μας. Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr, επειδή υπάρχει δεδικασμένο ήδη στην ΕΕ το πρόστιμο θα είναι «τσουχτερό», οπότε τα συναρμόδια Υπουργεία μάλλον θα αναγκαστούν να αλλάξουν το Τέλος Ταξινόμησης και να καταργήσουν το Περιβαλλοντικό Τέλος.
Βέβαια υπάρχει και μία πρόταση να επιβληθεί Περιβαλλοντικό Τέλος σε όλα τα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 4 και Euro 5, αλλά η επιβολή του ποσού των 3.000 ευρώ και 1.000 ευρώ αντίστοιχα κατά την διαδικασία κάποια μεταβίβασης θα πάγωνε κυριολεκτικά την αγορά και θα απαξίωνε τα εγχώρια οχήματα. Οπότε κάτι τέτοιο θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να αποφασιστεί.
Μία μάχη που δίνεται εδώ και χρόνια αφορά στα Τεκμήρια Διαβίωσης και στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ανακοινώσει τη μείωσή τους από φέτος οπότε οι ιδιοκτήτες οχημάτων με κινητήρες άνω των 2 λίτρων αναμένεται να πάρουν μια μεγάλη οικονομική ανάσα το 2025 και μια μεγαλύτερη το 2026, ενώ το 2027 αναμένεται να καταργηθούν εντελώς τόσο τα τεκμήρια όσο και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.
Πάντως το μεγαλύτερο «αγκάθι» για το 2025 αναμένεται να είναι η ανεύρεση πόρων για την συνέχιση του προγράμματος επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Να υπενθυμίσουμε πως από τις 10 Δεκεμβρίου η ηλεκτρονική πλατφόρμα σταμάτησε να δέχεται αιτήσεις για οχήματα από Φυσικά Πρόσωπα, ενώ στις 15 Δεκεμβρίου εξαντλήθηκαν και οι διαθέσιμοι πόροι οχημάτων για τα Νομικά πρόσωπα. Η μοναδική κατηγορία που έχει χρήματα αυτή τη στιγμή είναι τα ηλεκτρικά ποδήλατα, με διαθέσιμα περίπου 223.000 ευρώ σε σύνολο 1,2 εκατ. ευρώ.
Αν δεν βρεθούν νέοι πόροι για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» τότε δυστυχώς η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα «παγώσει», καθώς οι τιμές απόκτησης θα γίνουν απαγορευτικές για πολλούς ιδιώτες καταναλωτές, ενώ αντίστοιχα το ίδιο θα συμβεί και στην αγορά εταιρικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εκεί όπου οι εταιρείες leasing έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με τις πολύ χαμηλές υπολειμματικές αξίες των συγκεκριμένων οχημάτων.
Τέλος η μάχη των μαχών αναμένεται να δοθεί για την πιθανή επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης, κάτι το οποίο θεωρείται εξαιρετικά απίθανο να συμβεί, εξαιτίας του εμπορικού ισοζυγίου. Πάντως τα συναρμόδια Υπουργεία πρέπει να κάνουν κάτι ώστε να μειωθεί ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου αυτοκινήτων, van, φορτηγών και λεωφορείων, καθώς η Ελλάδα διαθέτει τον γηραιότερο στόλο κυκλοφορούντων οχημάτων σε όλες τις κατηγορίες μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ.
Σημειώστε δε ότι το 2025 στην Ευρωπαϊκή αυτοκίνηση όπως και στη χώρα μας, το στοίχημα για όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι η διείσδυση όλο και περισσότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά, αφού λόγω των νέων νορμών για το μέσο όρο εκπομπών CO2, υποχρεούνται να πουλήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα νέα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων ώστε να μην έρθουν αντιμέτωπες με πολύ μεγάλα πρόστιμα, τα οποία θα είναι ανάλογα των χιλιάδων αυτοκινήτων που θα ταξινομούν στις χώρες της Ε.Ε.