30 χρόνια Toyota RAV4 –Η ιστορία του εμβληματικού SUV

Toyota RAV4 SUV

Το Toyota RAV4 γιορτάζει τρεις δεκαετίες από τότε που άλλαξε τα δεδομένα της αυτοκίνησης, αποτελώντας σημείο αναφοράς στην κατηγορία των SUV.

Από εκείνη την Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης, πίσω στον Μάρτιο του 1994 όταν και το είδαμε για πρώτη φορά και κυρίως από την έναρξη της εμπορικής του πορείας δύο μήνες μετά, το ιαπωνικό μοντέλο έχει εξελιχθεί αρκετά αλλά διατηρεί σταθερά μία θέση ψηλά στις προτιμήσεις του κοινού.

Ας κάνουμε λοιπόν ένα ταξίδι στο χρόνο, παρακολουθώντας την πορεία του RAV4, γενιά προς γενιά.

Η αρχή

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρόγονος του RAV4 (Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive) ήταν το πρωτότυπο RAV-FOUR που είχε παρουσιαστεί στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο το 1989, υποδεικνύοντας το ενδιαφέρον της Toyota για τη δημιουργία ενός συμπαγούς τετρακίνητου μοντέλου. Ήταν απλώς μια μελέτη σχεδιασμού, χωρίς καμία από τις λεπτομέρειες που απαιτούνται για ένα πραγματικό μοντέλο ανάπτυξης, αλλά κέρδισε ενθουσιώδη υποδοχή από το κοινό. Έτσι το 1991, δόθηκε το πράσινο φως ώστε το πρωτότυπο να εξελιχθεί σε ένα μοντέλο παραγωγής.

Πρώτη γενιά, 1994 – 2000

Οι σχεδιαστές της Toyota δημιούργησαν ένα τολμηρό για την εποχή σχέδιο για το RAV4, με ξεχωριστή σιλουέτα, εντυπωσιακές καμπύλες και έναν εφεδρικό τροχό τοποθετημένο στο πίσω μέρος που υπονοούσε τις εκτός δρόμου ικανότητες του. Στην αρχική του μορφή, το RAV4 ήταν ένα συμπαγές δίθυρο ή τρίθυρο μοντέλο, με μήκος μόλις 3,69 μέτρα. Η ισχύς προερχόταν από έναν βενζινοκινητήρα 2,0 λίτρων, απόδοσης 129 αλόγων, με όπλο του ιαπωνικού μοντέλου την τετρακίνηση. Οι καινοτομίες που έμελλε να γίνουν κανόνας τα επόμενα χρόνια, περιελάμβαναν ένα ελαφρύ μονοκόκ αμάξωμα και ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση. Η υψηλή θέση οδήγησης του RAV4 παρείχε μεγαλύτερη ορατότητα ενώ το συμπαγές του μέγεθος το έκανε εύκολο στους ελιγμούς. Ο εύκολος χειρισμός και η άνεση των επιβατών θύμιζαν περισσότερο hatchback παρά με αυτοκίνητο AWD. Το 1996, η γκάμα εμπλουτίστηκε με μια πεντάθυρη έκδοση (μήκους 4,1 m) και την επιλογή κίνησης μόνο στους δύο τροχούς, ενώ ακολούθησε μια τρίθυρη εκδοχή με μαλακή οροφή. Το 1997, μια ηλεκτρική έκδοση με μπαταρία και κίνηση στους μπροστινούς τροχούς (BEV) κυκλοφόρησε σε επιλεγμένες αγορές. Απόδοσης 63 ίππων, με με μπαταρίες νικελίου-υδριδίου μετάλλου εγκατεστημένες κάτω από το δάπεδο και εκτιμώμενη εμβέλεια περίπου 200 χλμ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεύτερη γενιά, 2000 – 2006

Η νέα χιλιετία έφερε το RAV4 δεύτερης γενιάς, που αναπτύχθηκε με το πλεονέκτημα της εμπειρίας που αποκτήθηκε από τα πρώτα χρόνια του στην αγορά. Πατούσε σε νέα πλατφόρμα, είχε νέα ανάρτηση και φυσικά AWD ενώ στο εσωτερικό, υπήρχε πιο premium αίσθηση με τη χρήση καλύτερων υλικών. Η εικόνα του φρεσκαρίστηκε ενώ υπήρξαν νέες επιλογές με στόχο την άνεση και την πρακτικότητα, όπως τα συρόμενα πίσω καθίσματα. Ένα βήμα προς τη βιωσιμότητα έγινε χάρη στην εκτεταμένη χρήση του εύκολα ανακυκλούμενου πολυμερούς Toyota Super Olefin (TSOP) αλλά και ανακυκλωμένων ηχομονωτικών προϊόντων. Και οι 3θυρες και οι 5θυρες εκδόσεις ήταν ελαφρώς μεγαλύτερου μήκους, κατά 5,5 και 4 εκατοστά αντίστοιχα. Προσφερόταν με δύο βενζινοκινητήρες: 1,8 λίτρων με απόδοση στα 123 άλογα και 2,0 λίτρων με 150 άλογα. Το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης AWD υιοθέτησε ένα κεντρικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Το 2001, στη γκάμα προστέθηκε για πρώτη φορά και diesel κινητήρας, χωρητικότητας 2 λίτρων και απόδοσης 116 ίππων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τρίτη γενιά, 2006 – 2012

Για την τρίτη γενιά του, το RAV4 μεγάλωσε και εξελίχθηκε, αποκτώντας μια νέα, πιο εξελιγμένη εμφάνιση. Το νέο RAV4 έγινε αποκλειστικά πεντάθυρο, αντανακλώντας αλλαγές στις προτιμήσεις και τις απαιτήσεις των πελατών. Βασισμένο σε μια ολοκαίνουργια πλατφόρμα, είχε συνολικά 19 εκατοστά μεγαλύτερο μήκος, ενώ μια έκδοση με μακρύ μεταξόνιο κατασκευάστηκε επίσης προς πώληση στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε άλλες αγορές. Το ιαπωνικό μοντέλο σηματοδότησε το ντεμπούτο ενός νέου συστήματος τετρακίνησης της Toyota. Για πρώτη φορά εξοπλίστηκε με συστήματα ασφαλείας όπως τα Downhill Assist Control και Hill-start Assist Control ενώ διευρύνθηκα και οι επιλογές κινητήρων. Στο μέτωπο της βενζίνης υπήρχαν μονάδες 2,0, 2,4, 2,5 και 3,5 λίτρων, συν ένα νέο ντίζελ 2,2 λίτρων.

Τέταρτη γενιά, 2013 – 2018

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η τέταρτη γενιά RAV4 μεγάλωσε ξανά, κατά 23,5 εκατοστά σε μήκος, γεγονός που συνέβαλε σε 47% περισσότερο χώρο αποσκευών σε σύγκριση με τον προκάτοχό του μοντέλου. Η ολοκαίνουργια ανάρτηση σχεδιάστηκε για να βελτιώνει την οδηγική άνεση και την εμπλοκή του οδηγού χωρίς να θυσιάζει τη σταθερότητα. Πιο προηγμένη τεχνολογία AWD εισήχθη με το νέο έξυπνο σύστημα Dynamic Torque Control και την προσθήκη νέων λειτουργιών. Η γκάμα κινητήρων αρχικά αποτελούνταν από βενζινοκινητήρες 2,0 και 2,5 λίτρων και πετρελαιοκινητήρες 2,0 και 2,2 λίτρων, αλλά το 2016, το RAV4 υπέστη τη μεγαλύτερη αλλαγή μέχρι σήμερα. Αυτή αφορούσε μία υβριδική έκδοση, την πρώτη σε SUV της Toyota, που είχε συνολική ισχύ 197 ίππων και τετρακίνηση E-Four. Εκτός από τις επιδόσεις που θα περίμεναν οι οδηγοί από το πιο ισχυρό RAV4 της Ευρώπης μέχρι σήμερα, το υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης πέτυχε κορυφαία κατανάλωση καυσίμου στην κατηγορία του – με τη βοήθεια καλύτερης αεροδυναμικής απόδοσης – και χαμηλές εκπομπές CO2.

Πέμπτη γενιά, 2018 μέχρι σήμερα

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η πέμπτη γενιά κυκλοφόρησε στην Ευρώπη στις αρχές του 2019 και ένα χρόνο αργότερα βοήθησε το RAV4 να φτάσει σε ένα σπουδαίο ορόσημο: αυτό των 10 εκατομμυρίων πωλήσεων παγκοσμίως. Με όπλο ξανά τη δυναμική του εικόνα αλλά και την ικανότητα να «πάει οπουδήποτε». Ήταν το πρώτο SUV που κατασκευάστηκε σε πλατφόρμα Toyota New Global Architecture, η οποία ξεχωρίζει διότι εξασφαλίζει μειωμένο συνολικό βάρος, χαμηλό κέντρο βάρους και ισχυρό πλαίσιο για εξαιρετικό χειρισμό και σταθερότητα. Ως πλήρως υβριδική γκάμα στη Δυτική Ευρώπη, υιοθέτησε την τέταρτη γενιά υβριδικής τεχνολογίας της Toyota, μαζί με έναν νέο υβριδικό κινητήρα 2,5 λίτρων Dynamic Force, ο οποίος έφερε σημαντικά κέρδη όσον αφορά την ισχύ, την απόκριση και την απόδοση. Το 2020, η πέμπτη γενιά αγκάλιασε περαιτέρω τεχνική καινοτομία με την εισαγωγή του πρώτου RAV4 Plug-in Hybrid, του πιο ισχυρού και αποδοτικού RAV4 που έχει κατασκευαστεί μέχρι σήμερα, με 306 άλογα αλλά ταυτόχρονα, εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές CO2 και κατανάλωση καυσίμου.

GR SPORT (2023 έως σήμερα)

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το τελευταίο κεφάλαιο στην ιστορία του RAV4 είναι το νέο RAV4 GR SPORT, μια προσθήκη στη γκάμα που συνοδεύεται από στυλ και χαρακτηριστικά εξοπλισμού που εκφράζουν σπορ διαθέσεις, εμπνευσμένα από τη Toyota Gazoo Racing. Πιο σπορ εμφάνιση, ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών και αποκλειστικές σχεδιαστικές λεπτομέρειες συμπληρώνονται από περαιτέρω βελτιώσεις στην ανάρτηση, που περιλαμβάνει νέα πιο άκαμπτα ελατήρια και ρυθμίσεις αμορτισέρ, ενισχύοντας την οδική συμπεριφορά και προσφέροντας μια πιο συναρπαστική οδηγική εμπειρία.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ