Τσερνόμπιλ: Ο πυρηνικός όλεθρος και τα αυτοκίνητα-φαντάσματα που πάγωσαν στον χρόνο
Το ατύχημα στο εργοστάσιο παραγωγής πυρηνικής ενέργειας του Τσέρνομπιλ πάγωσε τον χρόνο για εκατοντάδες αυτοκίνητα, μετατρέποντας τεράστιες εκτάσεις σε νεκροταφεία πολιτικών και στρατιωτικών οχημάτων.
Ήταν ξημερώματα της 26ης Απριλίου του 1986 όταν μια ισχυρή έκρηξη στο στο πυρηνικό εργοστάσιο παραγωγής πυρηνικής ενέργειας του Τσερνόμπιλ θα αναγκάσει τους κατοίκους της πόλης του Πρίπιατ να βγουν στις αυλές των σπιτιών τους παρατηρώντας τον καπνό και τις φλόγες να ξεπηδούν από τον αντιδραστήρα 4 του εργοστασίου.
Δύο ημέρες αργότερα, οι σταθμοί παρατήρησης των επιπέδων ραδιενέργειας στη Σουηδία θα καταγράψουν μια σημαντική αύξηση, αναγκάζοντας τις αρχές της Σοβιετικής Ένωσης να παραδεχθούν ότι υπήρξε ένα «μικρό» ατύχημα στο πυρηνικό εργοστάσιο του Τσερνόμπιλ.
BUY NOW
Από την έκρηξη θα χάσουν τη ζωή τους δύο εργαζόμενοι στον σταθμό, ωστόσο, τις αμέσως επόμενες ημέρες 28 ακόμα άνθρωποι θα πεθάνουν εξαιτίας της έκθεσής τους στη ραδιενεργή ακτινοβολία.
Για δέκα ημέρες εκατοντάδες πυροσβέστες και μέλη του σοβιετικού στρατού θα δώσουν μάχη ώστε να περιορίσουν την έκταση των ζημιών και να αποτρέψουν μια νέα έκρηξη σε κάποιον άλλο αντιδραστήρα του εργοστασίου.
Περίπου 7.000 τόννοι μετάλλου και 400.000 κυβικά μέτρα σκυροδέματος θα σκεπάσουν τον φλεγόμενο αντιδραστήρα και τα πυρηνικά καύσιμα σε μια απέλπιδα προσπάθεια να περιοριστούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη μεγαλύτερη πυρηνική καταστροφή η οποία έχει σημειωθεί στον πλανήτη.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ανεξάρτητων οργανισμών, η ραδιενέργεια η οποία απελευθερώθηκε από τον αντιδραστήρα 4 του Τσερνόμπιλ ισοδυναμεί με περισσότερες από 200 πυρηνικές επιπέδου Χιροσίμα, προκαλώντας τον θάνατο σχεδόν 25.000 ανθρώπων σε Ουκρανία, Ρωσία και Λευκορωσία και ανυπολόγιστες περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου 8,4 εκατομμύρια άνθρωποι εκτέθηκαν σε αυξημένα επίπεδα ραδιενέργειας, ενώ 400.000 πολίτες αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους δημιουργώντας μια νεκρή ζώνη σε ακτίνα 30 χιλιομέτρων από τον μοιραίο πυρηνικό σταθμό.
Η πόλη-φάντασμα του Πρίπιατ, η οποία εκκενώθηκε 30 ώρες μετά την έκρηξη του αντιδραστήρα 4, στέκεται ακόμα εκεί για να θυμίζει σε όλους τα όσα διαδραματίστηκαν στις 26 Απριλίου του 1986 και τις καταστροφικές συνέπειες ενός πυρηνικού ατυχήματος, το οποίο έχει αφήσει ανεξίτηλα τα σημάδια του σε ολόκληρη τη γηραιά ήπειρο.
Το μέγεθος της καταστροφής μαρτυρά και ο εντυπωσιακός στόλος πολιτικών και στρατιωτικών οχημάτων, ο οποίος εγκαταλείφθηκε στην ευρύτερη περιοχή μετά το ατύχημα. Αρκετά από αυτά τα οχήματα χρησιμοποιήθηκαν στις προσπάθειες κατάσβεσης της πυρκαγιάς και περιορισμού των συνεπειών της έκρηξης.
Ακόμα και τα σχολικά λεωφορεία τα οποία επιστρατεύθηκαν ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία εκκένωσης της πόλης, κείτονται στο έδαφος παραδομένα στο έλεος του χρόνου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τη δημιουργίας της νεκρής ζώνης των 30 χιλιομέτρων γύρω από το εργοστάσιο του Τσερνόμπιλ και την απαγόρευση της κυκλοφορίας σε αυτήν, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που παρέβλεψαν τους περιορισμούς, ανακτώντας από τα εγκαταλελειμμένα οχήματα τα μηχανικά μέρη και τον εξοπλισμό ο οποίος θα μπορούσε να αξιοποιηθεί.
Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο τα περισσότερα πολιτικά και στρατιωτικά οχήματα που συναντά κανείς στα υπαίθρια νεκροταφεία αυτοκινήτων του Πρίπιατ είναι επί της ουσίας μεταλλικά κουφάρια ανήμπορα να αντισταθούν στην προδιαγεγραμμένη μοίρα τους.
Οι εικόνες καταστροφής και εγκατάλειψης, άλλωστε, στην ευρύτερη περιοχή έχουν αναδείξει το Πρίπιατ σε έναν δημοφιλή τουριστικό προορισμό «αναγκάζοντας» μάλιστα τις τοπικές αρχές να εκχωρήσουν άδεια λειτουργίας σε μια ξενοδοχειακή μονάδα.
Διαβάστε επίσης:
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ