Με τσουχτερό πρόστιμο κινδυνεύουν στην Ελλάδα οι οδηγοί που αφήνουν τον κινητήρα του αυτοκινήτου τους να λειτουργεί στο ρελαντί στο λάθος μέρος. Τι συμβαίνει σε άλλες χώρες;
Μόνο λίγοι δεν είναι οι οδηγοί που όταν σταματούν για λίγη ώρα με το αυτοκίνητό τους -επί παραδείγματι για να επισκεπτούν το περιπτερο- διατηρούν ενεργοποιημένο τον κινητήρα του.
Η λειτουργία των μοτέρ στο ρελαντί είναι ένα σύνηθες φαινόμενο και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, μιας και είναι ο μοναδικός τρόπος προκειμένου να είναι δροσιζόμαστε όταν βρισκόμαστε στην καμπίνα και περιμένουμε το παιδί μας να σχολάσει από το σχολείο ή να επιστρέψει η/ο σύζυγός μας από τα ψώνια. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι το air condition τροφοδοτείται από το μοτέρ.
BUY NOW
Ένας κινητήρας που δουλεύει στο ρελαντί δεν αποτελεί κάτι που απαγορεύεται στην Ελλάδα, εξαιρουμένης μιας και μοναδικής περίπτωσης: Όταν έχουμε αναγκαστεί να ακινητοποιήσουμε το αυτοκίνητό μας μέσα σε ένα τούνελ.
Η απαγόρευση ορίζεται στο Άρθρο 29 του ΚΟΚ «Κίνηση οχημάτων σε αυτοκινητόδρομους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας και σήραγγες» και ειδικότερα στην παράγραφο 8 «Ακόμα και αν η σήραγγα είναι φωτισμένη, ο οδηγός πρέπει να ανάψει τα φώτα διασταύρωσης ή τα φώτα πορείας. Σε περίπτωση παρατεταμένης ακινητοποίησης, ο οδηγός πρέπει να σβήσει τη μηχανή του οχήματός του». Όποιος παραβαίνει την εν λόγω διάταξη τιμωρείται με πρόστιμο 200 ευρώ.
Τι συμβαίνει στις υπόλοιπες χώρες
Σε αντίθεση, ωστόσο, με την Ελλάδα -όπου η λειτουργία του μοτέρ στο ρελαντί (σ.σ. ο ρυθμός λειτουργίας ενός κινητήρα στις χαμηλότερες δυνατές στροφές ανά λεπτό, όταν δηλαδή ο οδηγός δεν πατάει καθόλου το γκάζι) δεν απαγορεύεται, εξαιρουμένης μιας μοναδικής συνθήκης- σε πολλές χώρες επισύρει τσουχτερό πρόστιμο.
Η «δαιμονοποίηση» του ρελαντί έγκειται στο γεγονός ότι το αυτοκίνητο συνεχίζει να εκπέμπει ρύπους, οι οποίοι μάλιστα συγκεντρώνονται στο ίδιο σημείο.
Τα πιο αυστηρά μέτρα έχουν ληφθεί στη Νέα Υόρκη όπου η δημοτική αρχή όχι μόνο επιβάλλει πρόστιμα στους οδηγούς επαγγελματικών που έχουν ενεργοποιημένο τον κινητήρα του ΙΧ τους ενώ αυτό είναι ακινητοποιημένο, αλλά και προσφέρει χρηματική επιβράβευση σε όσους πολίτες τους καταγγέλουν.
Πρόστιμα προβλέπονται και στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα οποία ξεκινούν από τις 20 λίρες και φτάνουν έως και τις 80 σε ορισμένες περιοχές του Λονδίνου όπου εφαρμόζονται επιπλέον μέτρα για τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Από κοντά και η Γαλλία με το Βέλγιο που τιμωρούν τη λειτουργία του κινητήρα στο ρελαντί με πρόστιμα ύψους 135 και 130 ευρώ αντίστοιχα, όπως και η Ελβετία και η Ιταλία.
Πρόστιμα προβλέπονται και στην Ισπανία, χωρίς ωστόσο να υπάρχει ένα κοινό κανονιστικό πλαίσιο σε εθνικό επίπεδο, μιας και κάθε δήμος μπορεί να ορίσει δικούς του κανόνες και κυρώσεις.
Για παράδειγμα στη Μαδρίτη όσοι αφήνουν τον κινητήρα ενεργοποιημένο ενώ το αυτοκίνητο βρίσκεται σε στάση ή στάθμευση τιμωρούνται με πρόστιμο ύψους 100 ευρώ.