Εκπομπές ρύπων: Πώς το Euro 7 πιέζει και τους κατασκευαστές ελαστικών

Ελαστικά αυτοκινήτων

Το Euro 7 θα θέσει για πρώτη φορά αυστηρά πρότυπα εκπομπών σωματιδίων και για τους τροχούς και για τα φρένα

Οι κατασκευαστές ελαστικών βρίσκονται υπό πίεση να επαναπροσδιορίσουν σχεδόν κυριολεκτικά τον τροχό, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές στρέφουν τον έλεγχο τους στη ρύπανση που προκαλείται και από τα ελαστικά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων απειλώντας να υπονομεύσει τα πράσινα διαπιστευτήρια αυτών των αυτοκινήτων.

Όταν τα ελαστικά έρχονται σε επαφή με το δρόμο, μικροσκοπικά σωματίδια τρίβονται και εκπέμπονται. Το επιπλέον βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων που συνδέονται με τις μπαταρίες τους σημαίνει ότι αυτή η ελάχιστα συζητημένη μορφή ρύπανσης –από περίπου 2 δισεκατομμύρια ελαστικά που παράγονται παγκοσμίως κάθε χρόνο– γίνεται πολύ μεγάλο πρόβλημα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μεγάλοι παραγωγοί, συμπεριλαμβανομένων των Goodyear, Bridgestone, Michelin και Continental, προσπαθούν επίσης να αποκρούσουν τον ανταγωνισμό από φθηνότερους Κινέζους ανταγωνιστές.

«Δεν είναι μια τέλεια καταιγίδα. Μα είναι κοντά», δήλωσε ο Gunnlaugur "G" Erlendsson, Διευθύνων Σύμβουλος της startup Enso με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία έχει αναπτύξει πιο ανθεκτικά ελαστικά ειδικά για ηλεκτρικά οχήματα τα οποία και ενοικιάζει μέχρι να ολοκληρωθεί ο κύκλος ζωής τους οπότε και τα παραλαμβάνει πίσω για ανακύκλωση.

Οι κατασκευαστές ελαστικών αγωνίζονται για να ξεπεράσουν τους κανόνες εκπομπών ρύπων και να βρουν εναλλακτικές λύσεις.

Η αναδυόμενη έρευνα δείχνει την τοξικότητα των ελαστικών, τα οποία κατά μέσο όρο περιέχουν περίπου 200 συστατικά και χημικές ουσίες, που συχνά προέρχονται από αργό πετρέλαιο.

Ενώ οι επικριτές λένε ότι τα ελαστικά περιέχουν πολλές τοξικές και καρκινογόνες χημικές ουσίες, μέχρι στιγμής υπάρχει πραγματικά συναίνεση γύρω το υλικό 6PPD, που αποτελεί ένα αντιοξειδωτικό και αντιοζονιστικό που βρίσκεται σε όλα τα ελαστικά το οποίο μειώνει το ράγισμα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Φέτος, η Καλιφόρνια αναμένεται να είναι η πρώτη αρχή που θα ζητήσει από τους κατασκευαστές ελαστικών να αποδείξουν ότι αναζητούν μια εναλλακτική λύση στο 6PPD που δεν θα προκαλεί προβλήματα στον άνθρωπο ή στα ζώα και στα ψάρια.

Επίσης η νέα οδηγία ρύπων Euro 7 της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα θέσει για πρώτη φορά πρότυπα και για τα ελαστικά!

Συνδυάζοντας αυτές τις προκλήσεις, οι κατασκευαστές θα πρέπει να αναπτύξουν ελαστικά που εκπέμπουν λιγότερους ρύπους για βαριά ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία ωστόσο σύμφωνα με τους κολοσσούς Michelin και Goodyear θα φθείρονται έως και 50% πιο γρήγορα.

Ο Nick Molden, Διευθύνων Σύμβουλος της βρετανικής εταιρείας ειδικών δοκιμών Emissions Analytics, δήλωσε ότι το «βρώμικο τέλος» της λίστας των ελαστικών που έχει δοκιμάσει η εταιρεία είναι «φθηνές κινεζικές εισαγωγές» που συνηθίζονται στην ευρωπαϊκή αγορά.

Οι Κινέζοι κατασκευαστές των Rockblade, Mazzini και Ovation -από τις μάρκες ελαστικών με τις χειρότερες επιδόσεις στη λίστα του Molden- δεν απάντησαν στα αιτήματα για σχολιασμό.

Τα δεδομένα που δημοσίευσε το Reuters από την Emissions Analytics δείχνουν ότι τα νέα ελαστικά που έχουν αναπτυχθεί μέχρι στιγμής είναι απίθανο να λύσουν το πρόβλημα.

Για παράδειγμα, ενώ οι δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν σε ελαστικά ποδηλάτων Continental που κατασκευάστηκαν με πικραλίδες έδειξαν πτώση 24,5% στα καρκινογόνα αρωματικά - που προσδίδουν υψηλή πρόσφυση στα αυτοκίνητα – ωστόσο οι χημικές ουσίες στα σωματίδια που εκπέμπουν είναι συνολικά παρόμοια τοξικά, είπε ο Molden.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Είναι απλώς διαφορετικά κακοί», ανέφερε χαρακτηριστικά το στέλεχος της Emissions Analytics.

Η Continental είπε ότι τα ελαστικά Dandelion αναπτύχθηκαν για να βρουν μια βιώσιμη μορφή φυσικού καουτσούκ ενώ η αντιμετώπιση του 6PPD αποτελεί ξεχωριστό θέμα έρευνας.

«Είναι ευθύνη μας να το φροντίσουμε και να βρούμε μια λύση» για το 6PPD, δήλωσε ο Thomas Kramer, επικεφαλής υλικών ένδυσης της Continental.

Σύμφωνα με έρευνα όταν το 6PPD αντιδρά με οξυγόνο ή όζον, σχηματίζει 6PPD-κινόνη, η οποία έχει κατηγορηθεί για μαζικούς θανάτους σολομού στα ανοιχτά της δυτικής ακτής των ΗΠΑ.

Οι ρυθμιστικές αρχές της Καλιφόρνια λένε ότι ο αντίκτυπος του 6PPD στην ανθρώπινη υγεία είναι ασαφής, αλλά σύντομα ολοκληρώνεται η έρευνα ώστε οι Αρχές να απαιτήσουν από τους κατασκευαστές ελαστικών να αναλύσουν ασφαλέστερες εναλλακτικές λύσεις.

Η βιομηχανία ελαστικών είπε ότι η εύρεση αντικαταστάτη για το 6PPD είναι δύσκολη, επειδή κάθε νέα χημική ουσία πρέπει να αποτρέπει την υποβάθμιση και το ράγισμα των ελαστικών χωρίς να επηρεάζει άλλα χαρακτηριστικά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Τα ελαστικά είναι ένας συμβιβασμός» μεταξύ ασφάλειας, θορύβου, χειρισμού και τριβής, δήλωσε ο Adam McCarthy, γενικός γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευής Ελαστικών και Καουτσούκ.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Enso, Erlendsson, δήλωσε ότι ο κλάδος θα μπορούσε να έχει μια λύση στην αγορά εντός πέντε ετών, αν πιεστεί, αλλά η τιμή θα είναι πολύ υψηλή.

Μετατοπίζοντας την εστίαση από τις εκπομπές καυσαερίων του κινητήρα, οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ και του ΟΗΕ επεξεργάζονται τους κανονισμούς Euro 7 για να περιορίσουν τις εκπομπές από τα φρένα και τα ελαστικά. Οι νομοθέτες της ΕΕ λένε ότι θα μπορούσαν να συμφωνηθούν το επόμενο έτος.

Τα σωματίδια από τα ελαστικά αναμένεται να είναι η μεγαλύτερη πηγή μικροπλαστικών δυνητικά επιβλαβών στοιχείων για την υδρόβια ζωή έως το 2050, σύμφωνα με στοιχεία που ετοιμάστηκαν για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Michelin εκτιμά ότι τα ελαστικά παγκοσμίως εκπέμπουν περίπου 3 εκατομμύρια τόνους σωματιδίων ετησίως - και δημιουργούν άλλους 3 εκατομμύρια τόνους σωματιδίων από τα οδοστρώματα, δήλωσε ο Cyrille Roget διευθυντής τεχνικών και επιστημονικών επικοινωνιών της εταιρείας.

Οι δοκιμές της Michelin δείχνουν ότι εάν οδηγείτε 200.000 χιλιόμετρα το χρόνο τα ελαστικά σας θα εκπέμπουν περίπου 1,5 κιλό σωματιδίων, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της αγοράς 3,6 κιλών, είπε ο Roget.

Τα ανταγωνιστικά ελαστικά με τις χειρότερες επιδόσεις που έχει δοκιμάσει η Michelin μέχρι στιγμής εκπέμπουν περίπου 8 κιλά ετησίως.

Εάν χρησιμοποιούσαν το Euro 7 για να σταματήσουν τις πωλήσεις των ελαστικών με τις υψηλότερες εκπομπές, «θα αφαιρούσατε ήδη πολλά σωματίδια από την αγορά», είπε ο Roget. «Αυτό είναι το πρώτο βήμα και είναι κάτι που πιστεύουμε ότι μπορεί να γίνει πιο γρήγορα».

Η Michelin και η Continental δήλωσαν ότι έχουν ήδη επικεντρωθεί στο να κάνουν τα ελαστικά τους πιο ανθεκτικά - η Michelin μείωσε τις εκπομπές των ελαστικών της κατά 5% μεταξύ 2015 και 2020, είπε ο Roget.

Ωστόσο, ο Molden της Emissions Analytics είπε ότι η στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημαίνει ότι οι κατασκευαστές ελαστικών θα αναγκαστούν να αναπτύξουν πιο ανθεκτικά ελαστικά - μια δύσκολη πρόκληση χωρίς φυσικό καουτσούκ, που θα ήταν δύσκολο να αναπτυχθεί αρκετά βιώσιμα για να υποστηρίξει ολόκληρη τη βιομηχανία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο πλαίσιο των προσπαθειών της να είναι όσο το δυνατόν πιο βιώσιμη, η Enso έχει μια συμφωνία ανακύκλωσης με τη νορβηγική εταιρεία Wastefront.

«Η έλευση των ηλεκτρικών ΙΧ επισημαίνει ότι είναι η ώρα να κάνουμε αυτή την αλλαγή για να βελτιώσουμε τα ελαστικά», είπε ο Erlendsson του Enso. «Δεν πρόκειται ποτέ να καταλήξουμε να έχουμε μηδενική ρύπανση των ελαστικών, αλλά μπορούμε να τη μειώσουμε».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ