Θα μείνουν τελικά ζωντανοί οι κινητήρες βενζίνης και diesel; -Ποιοι κυνηγούν τη μεγάλη ανατροπή
Παρά την έντονη επιθυμία της ΕΕ να τελειώσει τους κινητήρες βενζίνης και diesel, ορισμένες δυνάμεις εντός της ένωσης δείχνουν αποφασισμένες να πετύχουν τη μεγάλη ανατροπή.
Με την κλιματική αλλαγή να έχει ήδη σημαντικές και δραματικές συνέπειες στις ζωές δισεκατομμυρίων ανθρώπων ανά τον κόσμο, η ΕΕ έχει εκπονήσει το πλάνο “Fit for 55” με στόχο τη μείωση των ρύπων κατά 55% έως το 2030 και την επίτευξη ανθρακικής ουδετερότητας ως το 2050.
Ο δρόμος για την απανθρακοποίηση περνάει και μέσα από τις μεταφορές, και αφορά στη μετάβαση από τα αυτοκίνητα βενζίνης και diesel στα ηλεκτρικά που ως γνωστόν δεν εκπέμπουν ρύπους.
BUY NOW
Στο πλαίσιο αυτό, τον Φεβρουάριο του 2023 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έδωσε το «πράσινο φως» για την απαγόρευση πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες από το 2035 και μετά.
Πρόκειται, ωστόσο, για μια απόφαση που δεν χαροποίησε τη Γερμανία, η οποία προκειμένου να μην τινάξει στον αέρα τα σχέδια της ΕΕ, έθεσε ως βέτο να επιτρέπονται και μετά το 2035 οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα (e-fuels).
Οι πιέσεις της Γερμανίας έπιασαν τόπο και στις 25 Μαρτίου 2023 η χώρα έδωσε τα χέρια με την Κομισιόν για την πώληση καινούργιων αυτοκινήτων που «καίνε» e-fuels, με την προϋπόθεση ότι είναι κλιματικά ουδέτερα.
Σημειώνεται ότι η στάση του Βερολίνου οφείλεται εν πολλοίς στην Porsche η οποία έχει επενδύσει εκατομμύρια ευρώ στα συνθετικά καύσιμα, παράλληλα φυσικά με την εξέλιξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων (βλ. Macan EV και Taycan).
Οι πιέσεις που θολώνουν το τοπίο
Παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειες της Κομισιόν να εξασφαλίσει ότι από το 2035 και έπειτα θα πωλούνται μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα (συμπεριλαμβανομένων και όσων κινούνται με e-fuels), είναι ορατό το ενδεχόμενο το πλάνο της να εκτροχιαστεί.
Αυτό διότι, στις τάξεις της ΕΕ εμφανίζονται όλο και περισσότεροι πολέμιοι που δείχνουν αποφασισμένοι να εμποδίσουν τα σχέδια της Κομισιόν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Πολωνία, με τον πρώην πρωθυπουργό της, Ματέους Μοραβιέτσκι, να δηλώνει ότι θα κάνει τα πάντα προκειμένου να μην τεθεί σε ισχύ αυτό το μέτρο, καθώς σύμφωνα με τον ίδιο αυτό θα πλήξει τους προϋπολογισμούς των πολωνικών οικογενειών και θα υπονομεύσει τη βιομηχανία της χώρας που παράγει εξαρτήματα για πολλές μάρκες αυτοκινήτων.
Κατά της απαγόρευσης πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και diesel τίθεται και το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, η μεγαλύτερη παράταξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Σε έγγραφο που διέρρευσε πρόσφατα και αποτελεί προσχέδιο ενός πολιτικού μανιφέστου, που θα κληθούν όλα μέλη του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος να ακολουθήσουν ενόψει και τον επικείμενων Ευρωεκλογών τον προσεχή Ιούνιο, αναφέρεται ότι «απορρίπτουμε την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, και επίσης θα την αναθεωρήσουμε το συντομότερο δυνατό».
Είναι, λοιπόν, δεδομένο ότι εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχουν φωνές που εναντιώνονται στον θάνατο των κινητήρων εσωτερικής καύσης και δείχνουν αποφασισμένες να τους κρατήσουν στη ζωή και μετά το 2035.