Κυκλοφορώ με ηλεκτρικό ποδήλατο, τι πρέπει να γνωρίζω; Ποια τα πρόστιμα του Κ.Ο.Κ.;

e-bike

Όπως όλα τα πράγματα στην ζωή, έτσι και το ποδήλατο εξελίσσεται και ακολουθεί τις σύγχρονες τάσεις εξηλεκτρισμού όλων των μέσω μεταφοράς.

Αρκετοί κατασκευαστές αυτοκινήτων και παραδοσιακές εταιρείες ποδηλάτων εξελίσσονται σε παρόχους κινητικότητας, συμπεριλαμβάνοντας στις δραστηριότητές τους πάσης φύσεως υπηρεσίες και προηγμένες λύσεις μετακίνησης για τον άνθρωπο του 21ου αιώνα.

e-bikes 2
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παρά τις προ ετών αντίθετες προβλέψεις, η αστυφιλία στον πλανήτη παίρνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις. Έρευνα των Ηνωμένων Εθνών αναφέρει ότι το 55% του παγκόσμιου πληθυσμού ζει σήμερα σε αστικό περιβάλλον, ποσοστό που σταδιακά τα επόμενα 30 χρόνια θα ανέλθει κοντά στο 70%.

Με τις σημερινές ανάγκες μετακίνησης να αυξάνονται και να μεταβάλλονται με ραγδαίο ρυθμό, οι πολίτες αναζητούν σύγχρονους, ευέλικτους και οικολογικούς τρόπους κινητικότητας. Παράλληλα, την προσπάθεια ενισχύουν τόσο η αυξανόμενη ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος όσο και η αναζήτηση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής, με την άθληση να είναι όλο και περισσότερο ενταγμένη στην καθημερινότητα των πολιτών.

e-bikes 3

Πέρα όμως από το συμβατικό ποδήλατο που γνωρίζουμε όλοι από τα παιδικά μας χρόνια, απάντηση σε όλα αυτά τα θέματα έρχονται να δώσουν και τα ατομικά ηλεκτρικά μέσα μετακίνησης (Ε.Π.Η.Ο.), καθώς και τα ηλεκτρικά ποδήλατα (e-bikes). Πρόκεται για μια σύγχρονη μορφή αστικής μετακίνησης η οποία γνωρίζει ολοένα αυξανόμενη απήχηση στις πολύβουες μεγαλουπόλεις του κόσμου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα οφέλη από τη χρήση των συμβατικών ποδηλάτων και των e-bikes είναι πολλά και ποικίλα. Πέρα από το προφανές “πράσινο” περιβαλλοντικό αποτύπωμα, τα ποδήλατα ανεξαρτήτως τεχνολογίας προσφέρουν στον κάτοχό τους ένα αίσθημα ευεξίας, ενώ παράλληλα δίνουν λύση και στο χωροταξικό πρόβλημα των πόλεων, καθώς καταλαμβάνουν μικρότερο χώρο σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο μέσο αστικής μετακίνησης.

e-bikes 4

Για την σωστή και νόμιμη χρήση των συμβατικών ποδηλάτων έχουμε γράψει στο παρελθόν. Τι υφίσταται όμως για την χρήση των e-bikes και ποιες οι κατηγορίες τους; Υπάρχουν αρκετές κατηγορίες e-bikes, αλλά σε γενικές γραμμές χωρίζονται σε δύο: Σε αυτά που υποβοηθούν τον ποδηλάτη όταν κάνει πετάλ (Pedelec) και σε αυτά που διαθέτουν γκάζι και μπορούν να κινήσουν το ποδήλατο αυτόνομα (χωρίς τη χρήση πεντάλ) με ταχύτητα μεγαλύτερη των 6 χλμ./ώρα και τελική ταχύτητα που θυμίζει μοτοσυκλέτα μικρού κυβισμού μοτοσυκλέτα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στα pedelec, ο ηλεκτροκινητήρας υποβοηθά μέχρι την ταχύτητα των 25 χλμ./ώρα, με αποτέλεσμα να λογίζεται από τον K.O.K. ως “συμβατικό” ποδήλατο λόγω επιδόσεων και να ακολουθεί την νομοθεσία που γράψαμε παλαιότερα. Πιο συγκεκριμένα, βάσει νομοθεσίας υποβοήθηση υπάρχει στα pedelec έως τα 25 km/h και για τη βέλτιστη εφαρμογή της φροντίζει ένας αισθητήρας που διαβάζει εκατοντάδες δεδομένα το δευτερόλεπτο.

e-bikes 5

Από την άλλη, η αλήθεια είναι ότι στην ελληνική αγορά κυριαρχούν τα ηλεκτρικά ποδήλατα τύπου pedelec και τα e-bikes με γκάζι είναι ελάχιστα. Επειδή όμως γίνονται και παραεισαγωγές και βλέπουμε όλο και περισσότερα e-bikes να μας προσπερνούν στον δρόμο, καλό θα είναι να γνωρίζετε ότι σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ. τα δυνατά e-bikes που υποβοηθούν για να ξεπεράσετε τα 25 χλμ./ώρα και να φτάσετε έως και τα 50 χλμ./ώρα (ανάλογα το μοντέλο), λογίζονται ως μοτοποδήλατα και ακολουθούν του κανόνες κυκλοφορίας αυτών των δίτροχων οχημάτων (π.χ. άδεια κυκλοφορίας, πινακίδες, ασφάλεια οχήματος, κράνος κ.α.).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα βασικά πρόστιμα του Κ.Ο.Κ. για τους ποδηλάτες e-bike είναι:

  • Παραβίαση κόκκινου σηματοδότη: 700 ευρώ
  • Κίνηση εκτός ποδηλατόδρομου, όταν υπάρχει: 80 ευρώ
  • Κίνηση τη νύχτα με το ποδήλατο χωρίς τη χρήση φώτων: 40 ευρώ
  • Ανάποδη κίνηση σε ποδηλατόδρομο ή σε οδό μονής κατεύθυνσης: 200 ευρώ
  • Κίνηση υπό την επήρεια αλκοόλ: 200 έως 2.000 ευρώ (ανάλογα με την συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα)
  • Χρήση κινητού κατά την οδήγηση: 150 ευρώ

Σε περίπτωση όμως που οδηγείτε e-bike που θεωρείται από τη νομοθεσία ως μοτοποδήλατο λόγω ταχύτητας, τότε θα πρέπει να γνωρίζετε και τα εξής πέρα από τους κλασικές οδηγίες για τους ποδηλάτες:

  • Μη χρήση κράνους: 80 ευρώ
  • Χρήση κινητού κατά την οδήγηση: 150 ευρώ και 30 ημέρες αφαίρεση άδειας ικανότητας οδηγού
  • Απουσία άδειας κυκλοφορίας: 200 ευρώ
  • Απουσία ασφάλισης: 250 ευρώ, αφαίρεση των πινακίδων, της άδειας ικανότητας του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες
  • Απουσία άδειας ικανότητας οδήγησης: 200 ευρώ, ποινή φυλάκισης από έναν έως δώδεκα μήνες και επιτόπου αφαίρεση του εντύπου της άδειας οδήγησής του, εφόσον υπάρχει (ακατάλληλη άδεια), για 30 ημέρες.
  • Ληγμένη άδεια οδήγησης: 200 ευρώ. Παράλληλα, αφαιρείται από το αστυνομικό ή λιμενικό όργανο το έντυπο της άδειας οδήγησής του και αποστέλλεται στην αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας που το χορήγησε ή σε αυτή, στην περιοχή της οποίας θα δηλώσει ο κάτοχός της ότι κατοικεί.

Συμπερασματικά, όλοι μπορούν να αγοράσουν και να οδηγήσουν ένα ηλεκτρικό ποδήλατο τύπου pedelec, αλλά στην περίπτωση των e-bike με γκάζι θα πρέπει φέρουν όλα τα νόμιμα έγγραφα οδήγησης μοτοποδηλάτου καθώς και τον επιπλέον υποχρεωτικό εξοπλισμό ασφάλειας, με ότι αυτό συνεπάγεται σε έναν τυπικό έλεγχο των αρχών.

Διαβάστε επίσης:



ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ