Για την δική τους ασφάλεια αλλά και για την ασφάλεια των υπόλοιπων χρηστών των δρόμων, τα ποδήλατα δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε όλους τους δρόμους.
Ως βιώσιμο και οικονομικό μέσο αστικής μετακίνησης που εξυπηρετεί άριστα τον σκοπό του, το ποδήλατο γίνεται ένα ολοένα και πιο συχνό φαινόμενο και στους δρόμους των πόλεων. Αναμένεται μάλιστα να παίξει ακόμη πιο σημαντικό ρόλο στο μέλλον και στην καταπολέμηση του κυκλοφοριακού χάους που παρατηρείται στα μεγάλα ελληνικά αστικά κέντρα.
Οι σχετικά πρόσφατες αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, στον οποίο περιλήφθηκαν τα ΕΠΗΟ (Ελαφρύ προσωπικό ηλεκτρικό όχημα), ήρθαν για να αναβαθμίσουν το ρόλο και του ποδηλάτου, στην ηλεκτρική του εκδοχή, αλλά και να «υπενθυμίσουν» στους χρήστες του, τις υποχρεώσεις που έχουν ώστε να κινούνται στο αστικό τοπίο με την μέγιστη δυνατή ασφάλεια.
BUY NOW
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σε οδούς όπου υπάρχει λωρίδα κυκλοφορίας για την κίνηση ποδηλάτων ή μοτοποδηλάτων, απαγορεύεται στους οδηγούς αυτών και των Ε.Π.Η.Ο. να χρησιμοποιούν το υπόλοιπο του οδοστρώματος.
Αν δεν υπάρχει ποδηλατόδρομος οι ποδηλάτες είναι υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος όλων των οδών, όπου επιτρέπεται η κυκλοφορία τους. Από αυτό γίνεται εύκολα κατανοητό ότι υπάρχουν και οδοί όπου απαγορεύεται η κυκλοφορία των ποδηλάτων.
Η απαγόρευση ισχύει λόγω του σχεδιασμού των δρόμων αλλά και της διαφοράς ταχύτητας που μπορεί να κινηθεί ένα ποδήλατο έναντι των υπόλοιπων οχημάτων. Η διαφορά είναι τόσο μεγάλη που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των ποδηλατών αλλά και την ασφάλεια των υπόλοιπων χρηστών του δρόμου.
Οι δρόμοι λοιπόν στους οποίους απαγορεύεται η κίνηση στους ποδηλάτες είναι οι αυτοκινητόδρομοι και οι οδοί ταχείας κυκλοφορίας. Σύμφωνα με τον ΚΟΚ οδός ταχείας κυκλοφορίας είναι οδός ειδικής μελέτης και κατασκευής για την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων και μοτοσικλετών, η οποία δεν εξυπηρετεί τις συνορεύουσες με αυτήν ιδιοκτησίες παρά μόνο με παράπλευρες βοηθητικές οδούς και κόμβους. Έχει δηλαδή παρόμοια χαρακτηριστικά με τον αυτοκινητόδρομο.
Η συγκεκριμένη οδός συνδέεται μόνο με ειδικής διάταξης ισόπεδους ή ανισόπεδους κόμβους με το υπόλοιπο κύριο οδικό δίκτυο, δεν διασταυρώνεται ισόπεδα με άλλη οδό, μονοπάτι, σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή και έχει ειδική σήμανση με πινακίδες ως οδός ταχείας κυκλοφορίας.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι εντός του αστικού ιστού στις μεγάλες λεωφόρους της πρωτεύουσας, όπως είναι για παράδειγμα η Αθηνών, η Αλεξάνδρας, η Κηφισίας, η Μεσογείων, η Κατεχάκη, η Πειραιώς και η Θηβών, τα ποδήλατα επιτρέπεται να κινούνται.
Ωστόσο δεν είναι όλες οι λεωφόροι το ίδιο ασφαλείς, ενώ δεν έχουν σε όλο το μήκος τους τις ίδιες προδιαγραφές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η λεωφόρος Συγγρού, η οποία από το ύψος του Φιξ και έπειτα (και προς τις δύο κατευθύνσεις), πληροί όλες τις προϋποθέσεις της οδού ταχείας κυκλοφορίας, κάτι που ισχύει φυσικά για τη Λεωφόρο Κηφισού.