Η μακροζωία του κινητήρα μας εξαρτάται άμεσα από το λιπαντικό του, με το οποίο πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί για να γλιτώσουμε την τσέπη μας από μικρούς ή μεγάλους μπελάδες.
Η αλλαγή των λαδιών ενός κινητήρα αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα για την υγεία του κινητήρα και πάντα θα πρέπει να πραγματοποιείται σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, τόσο από πλευράς ποιότητας του λιπαντικού όσο και από πλευράς διανυθέντων χιλιομέτρων.
Πάρτε για παράδειγμα τον ιδιοκτήτη ενός Lada Vesta που καθυστέρησε την αλλαγή λαδιών για αρκετούς μήνες, μέχρι που έφτασε να έχει διανύσει 45.000 χλμ. χωρίς να ασχοληθεί με αυτά. Αν και καθυστερημένα, η λειτουργία του κινητήρα άρχισε να διαφοροποιείται, θυμίζοντας στον αφελή οδηγό ότι πρέπει να επισκεφθεί ένα συνεργείο.
BUY NOW
Όταν πήγε στο συνεργείο του είπαν ότι πρέπει να αποσυναρμολογήσουν τον κινητήρα, με το θέαμα που αντίκρισαν να εκπλήσσει τους πάντες. Όταν ρωτήθηκε ο ιδιοκτήτης τι συνέβη με το αυτοκίνητο, ανέφερε ότι είχε ξεχαστεί με την συντήρηση του συγκεκριμένου, μιας και οδηγεί πολλά άλλα αυτοκίνητα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ολικός χιλιομετρητής του Vesta πλησίαζε τα 200.000 χλμ., με τον παραμελημένο κινητήρα να λειτουργεί μέχρι την στιγμή που επισκέφθηκε το συνεργείο. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ήταν στα καλύτερά του, μιας και αποδείχθηκε ότι η διαφορά στην λειτουργία του που ένιωθε ο ιδιοκτήτης ήταν και το κύκνειο άσμα του.
Τι θα συμβεί όμως στον κινητήρα εάν δεν αλλάξετε λιπαντικό για μεγάλο χρονικό διάστημα; Υπάρχουν άνθρωποι που υποτιμούν την σημαντικότητα της αλλαγής λαδιών και διανύουν ακόμη και 15.000-20.000 χλμ. χωρίς να πραγματοποιήσουν μία τέτοια. Υπάρχουν βέβαια και εκείνοι που βασίζονται στο γεγονός ότι έχουν βάλει λάδι που αντέχει περισσότερα χλμ., χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι τα συγκεκριμένα λιπαντικά δεν έχουν χιλιομετρικούς περιορισμούς. Και σίγουρα κανένα λάδι δεν μπορεί να αντέξει περισσότερα από 30.000-40.000 χλμ. Ακόμα κι αν υποθέσουμε όμως ότι το λιπαντικό θα αντέξει μια τέτοια «δοκιμασία», θα πρέπει να γνωρίζετε ότι το φίλτρο λαδιού σίγουρα δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στα καθήκοντά του.
Τι συμβαίνει όμως με το λιπαντικό κινητήρα σε διαφορετικά χιλιομετρικά διαστήματα;
15.000 χλμ. - το λάδι σκουραίνει και τα πρόσθετα χάνουν τις ιδιότητές τους. Σε αυτή την περίπτωση, το λάδι απλώς μετατρέπεται σε ένα υγρό με υπολείμματα να επιπλέουν μέσα του, χωρίς όμως να χάνει τις λιπαντικές του ιδιότητες.
20.000 χλμ. - το λάδι σκουραίνει ακόμα περισσότερο και γίνεται πιο παχύρρευστο, φράζοντας το φίλτρο λαδιού. Δεδομένου ότι δεν μπορεί να περάσει το λάδι μέσω φίλτρου, το λιπαντικό σύστημα ανοίγει μία βαλβίδα παράκαμψης και αρχίζει να «σπρώχνει» αφιλτράριστο λάδι μέσα του, γεγονός που φράζει τα κανάλια κυκλοφορίας του λιπαντικού. Ένας σχετικά νέος κινητήρας μπορεί να μην κάνει περίεργους θορύβους και να συνεχίσει να λειτουργεί ομαλά, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τα προβλήματα δεν ξεκίνησαν στο εσωτερικό του.
30.000 χλμ. - το παχύρρευστο σκουρόχρωμο λάδι αποκτά διαφορετική συνοχή. Οι εκκεντροφόροι και οι βαλβίδες αρχίζουν να φθείρονται, με το λάδι να έχει χάσει πια τις λιπαντικές του ιδιότητες.
40.000 χλμ.ή περισσότερα – Σε αυτά τα χιλιόμετρα απλά δεν υπάρχει λάδι στον κινητήρα. Αντίθετα υπάρχει μια μαύρη πλαστελίνη με υπολείμματα και το μοτέρ έχει ουσιαστικά «πεθάνει».