Συνεχίζει να απασχολεί το δίλημμα «μηχανικό ή αυτόματο κιβώτιο», καθένα εκ των οποίων έχει τα δικά του υπέρ και κατά.
Δεκάδες είναι παράμετροι που λαμβάνονται υπόψη για την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου, με τον οδηγό να καλείται να λάβει μια σειρά δύσκολων αποφάσεων, για το μοντέλο που θα επιλέξει, τον τύπο καυσίμου, το χρώμα κ.ο.κ.
Σε σπαζοκεφαλιά πολλές φορές εξελίσσεται και η επιλογή του συστήματος μετάδοσης κίνησης, και συγκεκριμένα αν το νέο του αυτοκίνητο θα είναι με μηχανικό ή αυτόματο κιβώτιο. Το τελευταίο έχει οικοδομήσει τη δική του κυριαρχία, η οποία συνεχώς θα ενισχύεται μιας και αποτελεί μονόδρομο στα αμιγώς ηλεκτρικά, plug-in υβριδικά και full hybrid μοντέλα.
BUY NOW
Στα περισσότερα, ωστόσο, βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα μοντέλα το μηχανικό κιβώτιο συνεχίζει να αποτελεί διαθέσιμη επιλογή, και ως εκ τούτου ο οδηγός εξακολουθεί να αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στους δύο τύπους κιβωτιών. Ας δούμε τα βασικά πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα σε καθένα από αυτά.
Χειροκίνητο κιβώτιο ή αυτόματο
Αρχικά, μια έκδοση με χειροκίνητο κιβώτιο κοστίζει αρκετά χαμηλότερα, συγκριτικά με την ίδια αλλά με αυτόματο κιβώτιο. Παράλληλα, σε περίπτωση βλάβης στο μηχανικό κιβώτιο, ο λογαριασμός θα βγει αρκετά χαμηλότερος, απ' ό,τι στο αυτόματο, δεδομένου ότι το πρώτο φέρει λιγότερα εξαρτήματα.
Στη λίστα με το ατού πρέπει να συμπεριληφθεί και το γεγονός ότι επιτρέπει στον οδηγό να έχει τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου του -κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό στα σπορ αυτοκίνητα - ενώ με το σωστό timing στην αλλαγή των σχέσεων (αλλαγές στις χαμηλές στροφές) επιτυγχάνεται χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.
Η υπεροχή των μηχανικών κιβωτίων, έναντι των αυτόματων, αντικατοπτρίζεται και στις εργοστασιακές μετρήσεις που είναι χαμηλότερες.
Πρέπει, βέβαια, να σημειωθεί ότι τα σύγχρονα αυτόματα κιβώτια με υδραυλικό μετατροπέα ροπής έχουν κλείσει σημαντικά την ψαλίδα στην κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με τα χειροκίνητα, ενώ ακόμη πιο δύσκολα στο χειροκίνητο κιβώτιο που θεωρείται ο παραδοσιακός «πρωταθλητής οικονομίας» βάζουν εδώ και πολλά χρόνια τα αυτόματα κιβώτια διπλού συμπλέκτη και τα CVT κιβώτια -κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων.
Μην ξεχνάμε ότι πολλά αυτόματα μοντέλα έχουν 7, 8 ή ακόμα και 10 σχέσεις, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η λειτουργία του κινητήρα σε ένα πολύ συγκεκριμένο, και μικρό φάσμα στροφών, στο οποίο κινητήρας λειτουργεί με τη μεγαλύτερη αποδοτικότητά του, δηλαδή «καίει» λιγότερο.
Το μεγαλύτερο, βέβαια, προσόν του αυτόματου κιβωτίου είναι η άνεση που προσφέρει στον οδηγό, μιας και του επιτρέπει να μη χρησιμοποιεί καθόλου το αριστερό του πόδι (ελλείψει πεντάλ συμπλέκτη) και να μην απλώνει το δεξί του χέρι στον μοχλό ταχυτήτων.
Επίσης, το αυτόματο κιβώτιο δεν χρήζει προσοχής, όπως το μηχανικό. Πολλοί οδηγοί με χειροκίνητο κιβώτιο κάνουν άσκοπη χρήση του αριστερού πεντάλ (π.χ. σε ένα φανάρι), ενώ αλλάζουν τις σχέσεις χωρίς να έχουν βυθίσει το πόδι τους στον συμπλέκτη, με αποτέλεσμα να τον φθείρουν.
Τι να επιλέξω;
Πρόκειται για μια ερώτηση που δεν μπορεί να έχει μια σαφή απάντηση. Όσοι θέλουν να ρίξουν το κόστος απόκτησης ενός αυτοκινήτου, και είναι φίλοι της συμμετοχικής οδήγησης τότε θα καταφύγουν σε ένα χειροκίνητο κιβώτιο.
Από την άλλη, όσοι αναζητούν την άνεση και επιθυμούν να μετριάσουν την ταλαιπωρία τους στην κίνηση των δρόμων, τότε το αυτόματο κιβώτιο είναι μονόδρομος.