Πώς να κρατήσεις τον κινητήρα του αυτοκινήτου σου για μια ζωή -5 συν 1 χρήσιμες συμβουλές
Ένας κινητήρας μπορεί να συνεχίσει να αποδίδει σαν καινούργιος ακόμη και μετά από πολλά χρόνια εφόσον και ο οδηγός του αυτοκινήτου φροντίσει να κάνει κάποια πολύ απλά πράγματα.
Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης σχεδιάζονται για να μπορούν να λειτουργούν απροβλημάτιστα για εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα και πάρα πολλά χρόνια. Ειδικά στην Ελλάδα που έχει έναν από τους μεγαλύτερους σε ηλικία στόλους οχημάτων στην Ευρώπη, τα παραδείγματα μετρώνται σε εκατοντάδες χιλιάδες.
Με την πάροδο του χρόνου ένα πολύ μικρό μέρος της απόδοσης ενός θερμικού μοτέρ χάνεται και η κατανάλωση αυξάνεται ανεπαίσθητα, χωρίς ωστόσο αυτό να είναι μη αναστρέψιμο. Οι φυσιολογικές φθορές σε διάφορα εξαρτήματα και μηχανικά μέρη που παρουσιάζει ένας κινητήρας καθώς «γράφει» χιλιόμετρα ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για τη μικρή μείωση της απόδοσης.
BUY NOW
Ευθύνη όμως φέρει και ο οδηγός, ο οποίος πρέπει να ακολουθήσει συγκεκριμένα και πολύ απλά βήματα για να διατηρήσει τον κινητήρα του αυτοκινήτου του σε φόρμα, να μειώσει σε σημαντικό βαθμό τις φθορές που προκαλούνται κατά τη λειτουργία του και να χαρεί την απόδοση που προσφέρει ο κινητήρας του αυτοκινήτου που έχει επιλέξει μέχρι να προχωρήσει στην αγορά του επόμενου μοντέλου.
Με την πάροδο του χρόνου ένα μοτέρ παρουσιάζει μείωση στην απόδοσή του λόγω και των ρύπων που επικάθονται σε διάφορα μέρη και εξαρτήματά του, στο σύστημα εισαγωγής αλλά και σε εκείνο της εξαγωγής.
Για να αποφύγουμε σε μεγάλο βαθμό αυτές τις επικαθίσεις φροντίζουμε να ζεσταίνουμε σωστά το μοτέρ όταν ξεκινάμε μετά από πολλές ώρες ακινησίας (για παράδειγμα το πρωί για να πάμε στη δουλειά μας) δίνοντας χρόνο στο λάδι να φτάσει στη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας -μάθετε περισσότερα γι' αυτό εδώ.
Λίγο χρόνο στον κινητήρα πριν τον απενεργοποιήσουμε πρέπει να δίνουμε και όταν φτάνουμε στον προορισμό μας, στην περίπτωση που αυτός φέρει υπερσυμπιεστή καυσαερίων. Έτσι αποφεύγουμε τις επικαθίσεις στον άξονα της φτερωτής του turbo αυξάνοντας έτσι και τη διάρκεια της ζωής του.
Προσοχή πρέπει να δίνουμε και στο ίδιο το λιπαντικό του κινητήρα. Οι αλλαγές λαδιού, τουλάχιστον στα χιλιόμετρα και τον χρόνο που προβλέπει ο κατασκευαστής, επιβάλλονται για την εύρυθμη λειτουργία και μακροζωία του μοτέρ.
Το λάδι, καθώς περνάει από τα κινούμενα μηχανικά μέρη του μοτέρ, λιπαίνει αλλά ταυτόχρονα απομακρύνει ρύπους και μικροσωματίδια. Τα περισσότερα από αυτά καταλήγουν έπειτα στο φίλτρο του λαδιού, ενώ τα υπόλοιπα συνεχίζουν την πορεία τους μέσα στο κύκλωμα λίπανσης. Γι' αυτό τον λόγο πρέπει να αλλάζουμε λιπαντικό -πάντα μαζί με το φίλτρο λαδιού- ώστε οι τριβές των μηχανικών μερών να βρίσκονται εντός των προβλεπόμενων ορίων.
Το φίλτρο του αέρα είναι επίσης ένα ακόμη αναλώσιμο ανταλλακτικό που πρέπει να έχουμε στο νου μας. Ακόμη και αν δεν έχει έρθει η ώρα της αντικατάστασής του, μπορούμε να το αφαιρέσουμε -γίνεται εύκολα σε όλα σχεδόν τα αυτοκίνητα- και με ένα κομπρεσέρ αέρα να το φυσήξουμε ώστε να απομακρύνουμε από αυτό τους ρύπους και τα μικροσωματίδια και να βελτιώσουμε έτσι την αναπνοή του κινητήρα.
Τέλος, για τα μηχανικά μέρη στα οποία δεν έχουμε πρόσβαση και θέλουμε να διατηρούνται όσο το δυνατό πιο «καθαρά» γίνεται (βαλβίδες κινητήρα, βαλβίδα EGR, φίλτρο συγκράτησης σωματιδίων diesel -DPF) φροντίζουμε να προσθέσουμε κάποια πράγματα στις οδηγικές μας συνήθειες.
Ειδικά αν κάνουμε πολλά χιλιόμετρα στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον, με τον κινητήρα να εργάζεται διαρκώς με λίγες στροφές σε χαμηλές ταχύτητες κίνησης, πρέπει κατά καιρούς να ανεβάζουμε και να διατηρούμε εν κινήσει τις στροφές πάνω από τις 3.500 σ.α.λ. για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.
Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε εύκολα οδηγώντας στον αυτοκινητόδρομο με μία ή δύο ταχύτητες κάτω και έτσι πετυχαίνουμε την αφαίρεση των επικαθίσεων σε ζωτικά κινούμενα μέρη του μοτέρ.