Το σύστημα πέδησης ή αλλιώς τα φρένα του αυτοκινήτου, αποτελούν το κυριότερο μέσο ενεργητικής ασφάλειας και πρέπει να γνωρίζουμε πως να τα χρησιμοποιούμε σε κάθε συνθήκη.
Το σωστό φρενάρισμα είναι μια ικανότητα του οδηγού που τείνει να εκλείψει. Με τόσα πολλά αυτοκίνητα να εφοδιάζονται με σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των φρένων (ABS), πολλοί άνθρωποι απλώς πιέζουν το πεντάλ του φρένου και δεν κάνουν καμία άλλη κίνηση.
Εάν όμως θέλετε να μάθετε να φρενάρετε και να ακινητοποιείτε το αυτοκίνητό σας το συντομότερο δυνατό, με απόλυτη ασφάλεια και έλεγχο, καλό θα είναι να διαθέσετε λίγο χρόνο και να διαβάσετε τα παρακάτω βήματα.
BUY NOW
Ας ξεκινήσουμε με τα αυτοκίνητα που διαθέτουν ABS, μιας και αποτελούν την μεγαλύτερη πλειοψηφία των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους. Για αρχή θα πρέπει να μάθετε να πιέζετε σταθερά και ομαλά το πεντάλ του φρένου. Εάν ασκήσετε μεγάλη πίεση στο πεντάλ του φρένου σε μια στιγμή έκτακτης ανάγκης, θα νοιώσετε έντονο κραδασμό στο πεντάλ, μερικές φορές βίαιο.
Δεν φοβόμαστε και δεν σταματάμε να ασκούμε πίεση στο πεντάλ φρένων, καθώς η συγκεκριμένη λειτουργία σημαίνει ότι τα φρένα κάνουν προβλεπόμενα την δουλεία τους, το ίδιο και το ABS. Επίσης, σε μία τέτοια συνθήκη θα πρέπει να τερματίσουμε και το πεντάλ του συμπλέκτη στα αυτοκίνητα με χειροκίνητο κιβώτιο ή να ασκήσουμε πίεση με το αριστερό μας πόδι στο υποπόδιο, για να σταθεροποιήσουμε το σώμα μας και να μπορούμε να πιέσουμε σωστά το πεντάλ φρένων.
Μία ακόμα σημαντική συμβουλή για αποτελεσματικό φρενάρισμα, είναι να μην φρενάρετε το αυτοκίνητο την ώρα που κινείστε σε μια στροφή. Μία απαλή κίνηση στο τιμόνι κατά το φρενάρισμα για μικρή αλλαγή της πορείας, μπορεί να σας βοηθήσει να αποφύγετε μια σύγκρουση. Ωστόσο, ποτέ δεν πρέπει να στρίβουμε το τιμόνι σε μεγάλο βαθμό, καθώς μπορεί να αλλοιωθεί ο έλεγχος του αυτοκινήτου. Σε ορισμένες περιπτώσεις ανάγκης, όπως να πεταχτεί ένα παιδί μπροστά από το αυτοκίνητο, είναι συνετό να στρίψετε ενώ πατάτε το πεντάλ των φρένων.
Όταν φρενάρουμε δυνατά για την συντομότερη δυνατή απόσταση ακινητοποίησης, καλό θα είναι αποφεύγουμε την χρήση του κιβωτίου ταχυτήτων. Το τελευταίο έχει σχεδιαστεί για να επιταχύνει το αυτοκίνητο και όχι για να το επιβραδύνει, και δεν αποτελεί στοιχείο του συστήματος πέδησης. Εάν οδηγείτε φορτηγό ή κάποιο άλλο επαγγελματικό όχημα, είναι μια εντελώς διαφορετική ιστορία (αερόφρενα, φρένο κινητήρα κ.α.). Ωστόσο, είναι μια καλή πρακτική να βοηθάμε το σύστημα των φρένων με το «φρένο» του κινητήρα, για την διατήρηση ή την μείωση της ταχύτητας κίνησης σε μεγάλες κατηφορικές διαδρομές. Με αυτό τον τρόπο δεν κουράζουμε το σύστημα φρένων και διατηρεί την ικανότητά του.
Σε γενικές γραμμές, αυτό που δεν πρέπει να γίνει σε καμία περίπτωση από την πλευρά του οδηγού είναι να πάρει το πόδι του από το πεντάλ και να το πατήσει αμέσως μετά ξανά νομίζοντας ότι έτσι θα «βοηθήσει» με κάποιον τρόπο το ABS. Το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος δεν χρειάζεται βοήθεια, είναι εκεί για να προσφέρει βοήθεια και το μόνο που θα καταφέρει ο οδηγός αφήνοντας και πατώντας ξανά το πεντάλ είναι να αυξήσει την απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος αλλά και τον κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος.
Όσον αφορά τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα που δεν διαθέτουν ABS, θα πρέπει οι οδηγοί τους να είναι πολύ «ευγενικοί» στην πίεση που του ασκούν, γιατί ενδεχόμενο μπλοκάρισμα των τροχών θα φέρει απώλεια ελέγχου. Για αυτόν τον λόγο, οι οδηγοί αυτών των οχημάτων θα πρέπει να συνηθίσουν να πιέζουν το πεντάλ φρένων οριακά, δηλαδή λίγο πριν το μπλοκάρισμα. Αυτό βέβαια εξαρτάται από την κατάσταση των ελαστικών και την πρόσφυση του οδοστρώματος.