Πολλοί οδηγοί θεωρούν ότι εφόσον το φανάρι είναι πράσινο έχουν το αναφαίρετο δικαίωμα να συνεχίσουν την πορεία τους. Κάτι τέτοιο, ωστόσο, δεν ισχύει πάντα.
Στο πράσινο φανάρι περνάμε, στο κόκκινο σταματάμε, ενώ ακινητοποίηση προβλέπεται και στο πορτοκαλί, εκτός και αν βρισκόμαστε πολύ κοντά στον σηματοδότη και η απότομη επιβράδυνση ενέχει τον κίνδυνο να συγκρουστούμε με όχημα που ακολουθεί.
Στην παραπάνω παράγραφο συνοψίζονται οι υποχρεώσεις μας όταν προσεγγίζουμε φωτεινό σηματοδότη, οι οποίες είναι κατανοητές από τη συντριπτική πλειονότητα όσων κάθονται πίσω από το τιμόνι ενός οχήματος.
BUY NOW
Υπάρχουν, ωστόσο, και ορισμένες ιδιάζουσες συνθήκες κατά τις οποίες τα φανάρια ακυρώνονται και ως εκ τούτου απαιτείται να προβούμε σε διαφορετικές ενέργειες. Την ισχύ του -μεταξύ άλλων- χάνει ο πράσινος φωτεινός σηματοδότης, στις παρακάτω περιπτώσεις:
Υποδείξεις τροχονόμων
Όπως αναφέρεται στην παράγραφο 3 του Άρθρου 3 (Υποδείξεις και σήματα που δίνουν οι τροχονόμοι) του ΚΟΚ, «oι υποδείξεις και τα σήματα που δίνονται από τους τροχονόμους που ρυθμίζουν την κυκλοφορία υπερισχύουν των φωτεινών σηματοδοτών ρύθμισης της κυκλοφορίας ή των πινακίδων σήμανσης στις οδούς ή των διαγραμμίσεων ή συμβόλων στις οδούς ως και των κανόνων κυκλοφορίας γενικά».
Ακόμα λοιπόν και αν το φανάρι είναι πράσινο, αν ο τροχονόμος δώσει σήμα για διακοπή πορείας είμαστε υποχρεωμένοι να σταματήσουμε. Διαφορετικά, κινδυνεύουμε με πρόστιμο ύψους 150 ευρώ.
Προτεραιότητα σε άλλο όχημα
Σύμφωνα με την παρ. 1 του Άρθρου 6 (Φωτεινή σηματοδότηση για την κυκλοφορία οχημάτων) «ο οδηγός υποχρεούται, και αν ακόμη ο φωτεινός σηματοδότης δείχνει πράσινο φως, κινούμενος κατευθείαν μπροστά, να παραχωρεί προτεραιότητα σε άλλο όχημα ή πεζό που κινείται ακόμη από προηγούμενη σηματοδότηση, στρίβοντας δε να παραχωρεί προτεραιότητα στους πεζούς, οι οποίοι κινούνται στην οδό στην οποία πρόκειται να εισέλθει».
Επί παραδείγματι, αν στην οδό που στρίβουμε συνεχίζουν να διασχίζουν τον δρόμο πεζοί, τότε είμαστε υποχρεωμένοι να τους δώσουμε προτεραιότητα. Ο παραβάτης τιμωρείται με πρόστιμο 80 ευρώ.
Πιθανότητα ακινητοποίησης και κίτρινο πλέγμα
Στην παράγραφο 2 του Άρθρου 26 «Ισόπεδοι οδικοί κόμβοι και υποχρέωση παραχώρησης προτεραιότητας» ορίζεται ότι «ο οδηγός απαγορεύεται να εισέρχεται στον κόμβο, έστω και αν οι τυχόν υπάρχοντες φωτεινοί σηματοδότες, το επιτρέπουν, όταν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε να υποχρεωθεί ενδεχομένως να παραμείνει στη διασταύρωση.
Παράλληλα, προσοχή πρέπει να δίνουμε και στα κίτρινα πλέγματα που συναντάμε στον δρόμο, με την παράγραφο 5 του Άρθρου 5 (Οριζόντια σήμανση οδών) να αναφέρει τα εξής:
«Πλέγμα κίτρινων γραμμών, οι οποίες σχηματίζουν παραλληλόγραμμα, σε ισόπεδους οδικούς κόμβους, το οποίο σημαίνει περιοχή μέσα στην οποία δεν μπορεί να εισέλθει όχημα και αν ακόμη οι φωτεινοί σηματοδότες επιτρέπουν αυτό, όταν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε, αν εισέλθει, να υποχρεωθεί πιθανώς να παραμείνει στη διασταύρωση. Το πρόστιμο είναι 350 ευρώ.
Ένα τέτοιο πλέγμα υπάρξει μεταξύ άλλων στην οδό Αρδηττού (δείτε την παραπάνω φωτογραφία), στη συμβολή με τη Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας και κατευθύνει τους οδηγούς των οχημάτων, ώστε να μην εμποδίζουν το Τραμ. Το πρόστιμο που βεβαιώνει η Τροχαία είναι 80 ευρώ.