Μπορεί οι turbo κινητήρες να έχουν πάρει κεφάλι, αλλά οι ατμοσφαιρικοί εξακολουθούν να βρίσκονται ανάμεσα μας. Ιδού οι καλύτερες προτάσεις της αγοράς.
Απλότητα στην κατασκευή, μειωμένο βάρος, χαμηλότερη κατανάλωση αλλά και κόστος. Αυτά είναι μόνο μερικά από τα δυνατά χαρτιά που προσφέρει ο ατμοσφαιρικός κινητήρας σε σχέση με έναν ίδιας χωρητικότητας υπετροφοδοτούμενο, ο οποίος και έχει πάρει το πάνω χέρι στις πωλήσεις, σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες που εκπροσωπείται, έπειτα και από το downsizing που ξεκίνησαν οι εταιρίες στα μέσα της 10ετίας του '00. Οι κατασκευαστές ωστόσο εξακολουθούν να προσφέρουν αξιόλογες άνευ turbo προτάσεις, μερικές από τις οποίες κινούνται μάλιστα στην αιχμή της τεχνολογίας. Τα μοτέρ που ακολουθούν έρχονται να αποδείξουν τα παραπάνω και τα καλύτερα που μπορεί να βρει κανείς στην κατηγορία των μικρών και μικρομεσαίων μοντέλων.
Toyota
1.0 Dual VVT-i
BUY NOW
Ένας κινητήρας που έχει δώσει τα διαπιστευτήρια του σε διαφορετικά μοντέλα και εκδόσεις, το ατμοσφαιρικό μοτέρ του λίτρου της ιαπωνικής εταιρίας, με το διπλό σύστημα χρονισμού των βαλβίδων του εξακολουθεί να βρίσκεται στη γκάμα της Toyota, προσφέροντας της «οικονομικές» υπηρεσίες του.
Το 1000άρι μοτέρ αποδίδει 72 ίππους και 93 Nm ροπής στις 6.000 και 4.400 σ.α.λ., αντίστοιχα και συνεργάζεται με μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων.
Το μικρό ατμοσφαιρικό μοτέρ της Toyota κινεί το Aygo, σε όλες του τις εκδόσεις ως η μοναδική διαθέσιμη επιλογή, προσφέροντας 0-100 χλμ./ώρα σε 13,8 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα. Η κατανάλωση καυσίμου φτάνει στα 5-5,1 λίτρα στο μικτό κύκλο κατά το πρότυπο WLTP και οι εκπομπές CO2 στα 113-115 γρ./χλμ. Από 10.750 ευρώ.
Ο κινητήρας αποτελεί επίσης και τη βασική επιλογή στη γκάμα του νέου Yaris με την τελική να φτάνει στα 160 χλμ./ώρα και τα 0-100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνονται σε 14,6 δευτερόλεπτα. Η κατανάλωση καυσίμου είναι 5,33 λτ./100 χλμ. και οι CO2 ανέρχονται στα 121-126 γρ./χλμ. Από 13.770 ευρώ.
Μοντέλα, εκτός Toyοta, που χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο μοτέρ είναι και τα Citroen C1 και Peugeot 108, δύο μοντέλα που προήλθαν, μαζί με το Aygo, από τη γνωστή κοινοπραξία μεταξύ των Ιαπώνων και του PSA Group.
DOHC 12-valve VVT-i
Ένα ακόμη ατμοσφαιρικό σύνολο που βρίσκεται στη γκάμα των μοντέλων της Toyota είναι ο σχετικά νέος εν σειρά 3κύλινδρος των 1,5 λίτρων με τις 12 βαλβίδες και δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής. Το εν λόγω μοτέρ, που χαρακτηρίζεται για την πολιτισμένη λειτουργία και την γραμμική κορύφωση της ισχύος του, συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων αλλά και κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων. Η απόδοση του ανέρχεται στους 125 ίππους και τα 153 Nm ροπής στις 6.600 και 4.800-5.000 σ.α.λ. αντίστοιχα.
Ο 1500άρης κινητήρας της ιαπωνικής εταιρίας αποτελεί ένα από τα βασικά ατού του νέου Yaris. Με αυτόν κάτω από το καπό του τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε εννέα δευτερόλεπτα (10,2 με CVT κιβώτιο) και η τελική φτάνει στα 180 χλμ./ώρα. Παράλληλα η κατανάλωση ανέρχεται στα 5,3 λίτρα στον μικτό κύκλο του WLTP και οι εκπομπές CO2 στα 125 γρ./χλμ. Από 15.730 ευρώ.
Το εν σειρά τρικύλινδρο μοτέρ έχει βρει θέση και κάτω από το καπό του νέου Yaris Cross. Επιταχύνει το μικρό SUV της ιαπωνικής εταιρίας από στάση έως και τα 100 χλμ./ώρα σε 10,9 δεύτερα με την τελική να φτάνει στα 180 χλμ./ώρα. Παράλληλα, κατά το πρότυπο WLTP, η κατανάλωση στον μικτό κύκλο στα 5,9-6,2 λτ./100 χλμ. και οι εκπομπές CO2 στα 133-140 γρ./χλμ. Από 20.320 ευρώ.
Εκτός από τα δύο Yaris, ένα ακόμη μοντέλο που επωφελείται από το μοτέρ των 1,5 λίτρων είναι η sedan έκδοση της Corolla, όπου τα 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνονται σε 12,1 δευτερόλεπτα και η τελική φτάνει στα 190 χλμ./ώρα -CO2 128-139 γρ./χλμ. και κατανάλωση από 5,7-6,1 λτ./100 χλμ. Επίσης διαθέσιμος και με κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων. Από 17.270 ευρώ.
Stellantis
1.2 PureTech
Εξελιγμένος από το Group PSA, πριν από τη συγχώνευση του με την FCA Automobiles, ο 3κύλινδρος PureTech 1200άρης κινητήρας έχει κατακτήσει ουκ ολίγα βραβεία μέχρι σήμερα και αποτελεί τη «ραχοκοκκαλιά» των κινητήριων συνόλων για τα μοντέλα των Peugeot, Citroen αλλά και Opel.
Στη βασική του διαμόρφωση, χωρίς υπερσυμπιεστή, το συγκεκριμένο μοτέρ συνεργάζεται με μηχανκό κιβώρτιο πέντε σχέσεων και είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις από πλευράς απόδοσης: μία με 75 ίππους για τα μοντέλα της Peugeot και Opel και μία με 83 ίππους για τη Citroen.
Η Citroen αξιοποιεί τον ατμοσφαιρικό PureTech στο νέο C3, όπου η απόδοση του φτάνει στους 83 ίππους και τα 118 Nm στις 5.750 και 2.750 σ.α.λ. Η τελική σε αυτή την περίπτωση στα 169 χλμ./ώρα και τα 0-100 χλμ./ώρα επιτυγχάνονται σε 13,3 δευτερόλεπτα, ενώ η κατανάλωση στον συνδυασμένο κύκλο είναι 5,4 λτ./100 χλμ. Από 12.900 ευρώ.
Το μοντέλο της Peugeot που έχει κάτω από το καπό του τον ατμοσφαιρικό PureTech είναι η στάνταρ έκδοση του νέου 208. Με 75 ίππους και 118 Nm ροπής στις 5.750 και 2.750 σ.α.λ. αντίστοιχα, τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 13,2 δευτερόλεπτα και η τελική είναι 174 χλμ./ώρα. Η συνδυασμένη κατανάλωση είναι 5,3 λτ./100 χλμ. Από 14.150 ευρώ.
Το ίδιο 3κύλινδρο μοτέρ αποτελεί το κινητήριο σύνολο και του νέου Opel Corsa, στη βασική έκδοση του μικρού της γερμανικής εταιρίας. Χαρίζει στο Corsa 0-100 χλμ./ώρα σε 13,2 δευτερόλεπτα και τελική 174 χλμ./ώρα με συνδυασμένη κατανάλωση 5,3-5,9 λίτρα/100 χλμ. και εκπομπές CO2 στα 20-133 γρ./χλμ. Από 14.550 ευρώ.
Mazda
Κόντρα στις τάσεις της εποχής, η ιαπωνική εταιρία έχει στο οπλοστάσιο της μια σειρά από ατμοσφαιρικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης στα 1,5 έως και 2,0 λίτρα, που δεν φέρουν κάποια υπερτροφοδότηση.
Ο μικρότερος από αυτούς είναι ο εν σειρά 4κύλινδρος των 1,5 λίτρων, ο οποίος βρίσκεται κάτω από το καπό του MX-5. Το εν λόγω μηχανικό σύνολο που χαρακτηρίζεται από την ιδιαίτερα πολιτισμένη λειτουργία αλλά και τον ενδιαφέρον ήχο, αποδίδει 132 ίππους και 152 Nm ροπής στις 7.000 και 4.000 σ.α.λ. αντίστοιχα. Το μοτέρ χαρίζει στο ελαφρύ MX-5 πολύ καλές επιδόσεις με τα 0-100 χλμ./ώρα να έρχονται σε 8,3 δευτερόλεπτα και την τελική να φτάνει στα 204 χλμ./ώρα. Παράλληλα, η μικτή κατανάλωση είναι 6,3 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα και οι ρύποι CO2 ανέρχεται σε 142 γρ./χλμ. Τιμή εκκίνησης για το MX-5 των 1,5 λίτρων τα 26.859 ευρώ.
Σε διαφορετική έκδοση, το 4κύλινδρο σύνολο βρίσκεται και κάτω από το καπό του Mazda2, με το μικρό αυτοκίνητο της ιαπωνικής να παρουσιάζει επίσης καλές επιδόσεις για την κατηγορία του. Η απόδοση του φτάνει στους 122 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και η ροπή στα 148 Nm στις 4.000 σ.α.λ. Τα 0-100 χλμ./ώρα επιτυγχάνονται σε 9,8 δευτερόλεπτα και η τελική φτάνει στα 183 χλμ./ώρα. Παράλληλα, οι εκπομπές περιορίζονται στα 120 γρ./χλμ., χάρη στην ύπαρξη υβριδικού συστήματος που υποβοηθά τα ηλεκτρικά συστήματα του Mazda2 και αποφορτίζει το μοτέρ από το επιπλέον έργο, αλλά και την τσέπη του οδηγού από την καταβολή τελών κυκλοφορίας. Η κατανάλωση φτάνει στον μικτό κύκλο στα 5,3 λτ./100χλμ.
Το δίλιτρο ατμοσφαιρικό σύνολο της ιαπωνικής εταιρίας είναι διαθέσιμο σε διαφορετικές εκδόσεις από πλευράς απόδοσης, με την πιο ενδιαφέρουσα από αυτές και καινοτόμα, να είναι ο κορυφαίος 2λιτρος SkyActiv-X.
Ο κινητήρας βενζίνης SkyActiv-X ή e-SkyActiv-X όπως ονομάζεται στην αναβαθμισμένη του γενιά, είναι ένα ατμοσφαιρικό μοτέρ μοναδικό για την αυτοκίνηση και ο πρώτος κινητήρας του είδους στον κόσμο με ανάφλεξη με συμπίεση. Χρησιμοποιεί την τεχνολογία SPCCI της Mazda, καταφέρνοντας να καταναλώνει λιγότερο καύσιμο από έναν συμβατικό κινητήρα βενζίνης, να παράγει χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, αλλά και να προσφέρει σημαντικά περισσότερη ισχύ.
Το μοτέρ αυτό που το συναντούμε στα Mazda 3 και Mazda CX-30, στη νέα του εκδοχή έχει αναβαθμισμένη ισχύ 186 ίππων και περισσότερη ροπή 240 Nm. Παράλληλα, η μέση κατανάλωσή του έχει μειωθεί από τα 5,3 λτ./100 χλμ. και οι εκπομπές CO2 από τα 120 γρ./χλμ. στην περίπτωση του Mazda 3, ενώ σε ό,τι αφορά στο CX-30, εδώ η μέση κατανάλωση είναι από 5.6 λτ./100 χλμ. και οι εκπομπές CO2 από τα 127 γρ./χλμ. Οι τιμές του Mazda 3 e-SkyActiv-X ξεκινούν από τα 27.677 ευρώ και του CX-30 e-SkyActiv-X από τα 28.159 ευρώ.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ