Αυτοκίνητα κίνδυνος-θάνατος στους δρόμους της Ελλάδας -Κυκλοφορούν ασυντήρητα, με φθαρμένα λάστιχα και χωρίς ΚΤΕΟ
Αυτοκίνητα-ωρολογιακές βόμβες πλημμυρίζουν τους δρόμους της χώρας, αποτελώντας μια γενικευμένη απειλή για το σύνολο των χρηστών του οδικού δικτύου.
Αυτοκίνητα υπέργηρα και κακοσυντηρημένα κατακλύζουν τους δρόμους της χώρας μας, συνιστώντας ωρολογιακές βόμβες που είναι έτοιμες να «εκραγούν» και να αποτελέσουν αιτίες πρόκλησης σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων.
Το πόσο επικίνδυνα είναι πολλά από τα ΙΧ που κυκλοφορούν στο ελληνικό οδικό δίκτυο δεν χρήζει εκτενούς ανάλυσης, μιας και αρκεί η παράθεση των τελευταίων στοιχείων του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) σχετικά με τη μέση ηλικία του στόλου των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων, σε συνδυασμό με τα επίσημα στοιχεία από τους τροχονομικούς ελέγχους στη χώρα μας.
BUY NOW
Υπέργηρα αυτοκίνητα πλημμυρίζουν τη χώρα
Με τη μέση ηλικία των ΙΧ να ανέρχεται στα 17 έτη, η Ελλάδα έχει τον γηραιότερο στόλο σε ολόκληρη την Ευρώπη, ξεπερνώντας κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι 12 έτη.
«Μαύρη» πρωτιά και για τα φορτηγά, με τη μέση ηλικία τους να φτάνει τα 22,7 έτη, δηλαδή είναι 8,5 χρόνια μεγαλύτερη από τον μέσο όρο της Ευρώπης.
Καθοριστικό ρόλο, φυσικά, διαδραμάτισε η οικονομική κρίση της χώρας που «έδεσε» τα χέρια των νοικοκυριών, βάζοντας «φρένο» σε κάθε… θέλω για απόκτηση ενός καινούργιου και ασφαλέστερου ΙΧ.
Όπως είναι πασιφανές, ένα υπέργηρο αυτοκίνητο είναι αδύνατον να είναι το ίδιο ασφαλές με ένα σύγχρονο, δεδομένου ότι υστερεί σε συστήματα παθητικής ασφάλειας, όπως είναι οι «ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης» που υψώνουν ασπίδα προστασίας στους επιβάτες σε περίπτωση σύγκρουσης.
Παράλληλα, άγνωστο χαρακτηριστικό των υπέργηρων ΙΧ είναι και τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που υποβάλλονται σε συνεχή εξέλιξη από τις αυτοκινητοβιομηχανίες με στόχο να αποτρέπονται τα δυσάρεστα οδικά συμβάντα όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερα. Τέτοια σωτήρια συστήματα είναι το ESP, το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (Automatic emergency braking-ABS) και η τεχνολογία διατήρησης στη λωρίδας κυκλοφορίας (Lane Assist).
Η τεχνολογία, λοιπόν, έχει διεισδύσει για τα καλά στα αυτοκίνητα, συνδράμοντας στην ολιστική ενίσχυση της ασφάλειάς τους.
Από την άλλη, ένα παλιό αυτοκίνητο δεν σημαίνει ότι είναι απαραίτητα και επικίνδυνο, ειδικά αν ο οδηγός φροντίζει με θρησκευτική ευλάβεια για τη σωστή συντήρησή του. Υπάρχει, ωστόσο, η απαιτούμενη μέριμνα από την πλευρά των ιδιοκτητών;
Υπέργηρα και… ασυντήρητα
Την απάντηση στο παραπάνω ερώτημα δίνουν οι τροχονομικοί έλεγχοι που διενεργούνται σε καθημερινή βάση στους δρόμους της χώρας.
Με βάση τα επίσημα στοιχεία για το έτος 2021, στο σύνολο της χώρας βεβαιώθηκαν 1.991 παραβάσεις σε οδηγούς επιβατηγών Ι.Χ. για οδήγηση με φθαρμένα ελαστικά, όταν οι παραβάσεις Κ.Τ.Ε.Ο. έφτασαν τις 13.575, κάτι που αποτυπώνει ανάγλυφα την αδιαφορία μιας μεγάλης μερίδας οδηγών σχετικά με την κατάσταση στην οποία πρέπει να βρίσκονται τα αυτοκίνητά τους, ώστε τα τελευταία να μην συνιστούν απειλή τόσο για τους ίδιους όσο και για τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου.
Εξίσου αποκαρδιωτικά είναι τα στοιχεία που έρχονται στην επιφάνεια και για το έτος 2022, μιας και μόνο στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και συγκεκριμένα στις περιφερειακές ενότητες Αχαΐας, Ηλείας και Αιτωλοακαρνανίας, βεβαιώθηκαν 1.549 παραβάσεις για οδήγηση με φθαρμένα ελαστικά (δηλαδή περίπου όσα στο σύνολο της χώρας το 2021) και 2.756 παραβάσεις για μη έλεγχο ΚΤΕΟ.
Η έλλειψη συντήρησης, μάλιστα, αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες ακινητοποίησης οχημάτων, ειδικά στον Κηφισό, με αποτέλεσμα να προκαλείται κυκλοφοριακό χάος και οι οδηγοί να υποβάλλονται σε μεγάλη ταλαιπωρία.
Προσπάθειες για «εξυγίανση» των δρόμων
Τα υπέργηρα και κακοσυντηρημένα αυτοκίνητα δημιουργούν ένα «εκρηκτικό κοκτέιλ» που πολλές φορές αποτελεί αιτία για την απώλεια ζωών στην άσφαλτο.
Τέλος σε αυτό το «μαύρο» καθεστώς επιχειρεί να δώσουν οι αστυνομικές αρχές μέσω της εντατικοποίησης των ελέγχων, αλλά και τα αρμόδια υπουργεία μέσω μιας πολυεπίπεδης πολιτικής που στοχεύει αφενός στην αντικατάσταση των παλιών και επικίνδυνων οχημάτων και αφετέρου στην αποτροπή της εισόδου τους στην ελληνική αγορά.
Καθοριστική συμβολή στην αντικατάσταση των παλιών οχημάτων έχει το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά (σ.σ. ειδικά στον 2ο κύκλο του) που πέρα από την επιδότηση για την αγορά σύγχρονου -και ασφαλούς- ηλεκτρικού αυτοκινήτου, επιβραβεύει και όσους αποσύρουν το παλιό του όχημα με επιπλέον 1.000 ευρώ.
Επιπροπροσθέτως, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιχειρεί να υψώσει «απαγορευτικό» στην εισαγωγή αμφιβόλου ποιότητας μεταχειρισμένων ΙΧ στη χώρα μας, μέσω του Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ). Πρόκειται για έναν ψηφιακό «φάκελο» όπου καταχωρούνται υποχρεωτικά από τους εισαγωγείς όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά εισαγωγής και κυκλοφορίας του οχήματος.
Εκτιμάται ότι μέσα από τη δυνατότητα κεντρικής εποπτείας και τον έλεγχο των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων, θα εξαλειφθεί η διάθεση των οχημάτων που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό, όπως είναι τα τρακαρισμένα οχήματα και αυτά που έχουν αλλοιωμένο μετρητή χιλιομέτρων.
Τέλος το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιθυμεί να διασφαλίσει ένα αυστηρότερο πλαίσιο ελέγχου όλων των οχημάτων που υποχρεούνται να περνούν περιοδικά από τεχνικό έλεγχο και γι' αυτό προωθεί σημαντικές αλλαγές προς αυτή την κατεύθυνση.
Μία από τις σημαντικότερες που αναμένεται να εφαρμοστούν σε όλα τα ΚΤΕΟ της επικράτειας είναι η εγκατάσταση ψηφιακού συστήματος καταγραφής της διαδικασίας του τεχνικού ελέγχου ενός οχήματος, το οποίο θα συνδέεται απευθείας με το Υπουργείο Μεταφορών, χωρίς να παρεμβάλλεται κάποια άλλη συσκευή.
Παράλληλα, υπό εξέταση βρίσκονται οι συχνότεροι περιοδικοί έλεγχοι οχημάτων πάνω από μια συγκεκριμένη ηλικία (τα 10 ή 15 χρόνια), με τη διαδικασία να επαναλαμβάνεται σε αυτές τις περιπτώσεις κάθε έτος και όχι κάθε δύο χρόνια που ισχύει σήμερα.