Skoda Octavia Combi: H επιτυχία ενός θρύλου της πρακτικότητας

Skoda Octavia Combi

Η ιστορία της έκδοσης Combi του Skoda Octavia πάει 60 χρόνια πίσω. Οι ρίζες του φτάνουν στον πρόγονό του που μπήκε στην παραγωγή το καλοκαίρι του 1961, με το εκπληκτικό προνόμιο ότι «μεταμορφωνόταν σε μια άνετη κρεβατοκάμαρα».

Στα μεταπολεμικά χρόνια, που η ελευθερία ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με την αυτοκίνηση και οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούσαν να βρουν τρόπους να καλύψουν αυτή τη ζωτική ανάγκη του ανθρώπου της εποχής, ένα πρωτότυπο Octavia Combi έκανε κάποιους από τους πρώτους πειραματισμούς για αξιοποίηση του χώρου και την αύξηση των ταξιδιωτικών δυνατοτήτων που προσέφερε ένα οικογενειακό αυτοκίνητο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Έτσι, το Σεπτέμβριο του 1959 πέρασε τις πύλες του εργοστασίου του Kvasiny το πρώτο πρωτότυπο Octavia Combi, με διχρωμία μάλιστα, το οποίο εφάρμοζε πολλά πρωτόγνωρα στοιχεία. Με την έλξη προς τα εμπρός του -μονοκόμματου, τότε- πάγκου των πίσω επιβατών ανοίγονταν 1.050 λίτρα χώρου, τα οποία χρησίμευαν για τη φόρτωση ανεπανάληπτης ποσότητας αποσκευών σε χώρο διαστάσεων 1,495 x 1,355 μέτρων.

Διαβάστε επίσης: Σε ποια κατάσταση είναι σήμερα ο Michael Schumacher;

Όμως, το πλέον πρωτοποριακό στοιχείο για την εποχή ήταν η δυνατότητα του Octavia Combi να προσφέρει χώρο για να κοιμηθεί, με λίγη καλή θέληση και «χωρίς επιπλέον χρέωση», μια οικογένεια τη νύχτα. Οι επιβάτες χρειαζόταν μόνο να σύρουν τα εμπρός καθίσματα στην πιο μπροστινή τους θέση και να κατεβάσουν τις πλάτες τους, για να οριζοντιωθούν με τον πάγκο των πίσω καθισμάτων. Τα προσκέφαλα χρησιμοποιούνταν για μαξιλάρια.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επιπλέον, η πίσω πόρτα χωριζόταν οριζόντια στα δύο: η κάτω πόρτα έδινε πρόσβαση στο δάπεδο του χώρου αποσκευών, που είχε χωρητικότητα 690 λίτρων (μέχρι την οροφή). Μια άλλη έξυπνη και πρακτική ιδέα ήταν ένα πορτάκι πάνω από τον πίσω προφυλακτήρα, το οποίο άνοιγε κανείς και αποκτούσε άμεση πρόσβαση στη ρεζέρβα.

Κι όλα συνέβαιναν μέσα στο αμάξωμα μικρών, για τα σημερινά δεδομένα του Octavia Combi, διαστάσεων: μέσα με μήκος 4,065 μέτρων, πλάτος 1,6 μ. και ύψος 1,43 μ. Από το Φθινόπωρο του 1959, οι δοκιμές του πρώτου πρωτότυπου Combi θα συνεχιζόταν για ενάμισι χρόνο, μέχρι τον Απρίλιο του 1961 - αρκετούς μήνες μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του αυτοκινήτου στη Διεθνή Έκθεση Μηχανολογίας της Πράγας το Σεπτέμβριο του 1960. Η τελική ομολογκασιόν θα ερχόταν το Μάιο, και η έναρξη παραγωγής τον Ιούνιο, του '61.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το πρώτο Octavia Combi του 1961 έμελλε να γνωρίσει ιδιαίτερη εμπορική επιτυχία, με τη μερίδα του λέοντος να διατίθεται εκτός Τσεχοσλοβακίας - και δη εκτός του σιδηρού παραπετάσματος. Ως αποτέλεσμα, η Skoda αποφάσισε τον Απρίλιο του 1964 τη συνέχιση της παραγωγής του στο εργοστάσιο του Kvasiny - παρότι η τσεχοσλοβάκικη εταιρεία εκείνο τον καιρό αφιέρωνε την προσοχή της στην εξέλιξη και παρουσίαση των Skoda 1000/1100 MB (με τον κινητήρα στην ουρά τους) στο κυρίως εργοστάσιο της Mlada Boleslav.

Μετά από αυτό το κομβικό σημείο για την σύντομη, ως τότε, ιστορία του Octavia Combi, το estate των Τσεχοσλοβάκων συνέχιζε την εμπορική του επιτυχία - καθώς πλέον στο εξωτερικό έβγαινε και σε επαγγελματική έκδοση χωρίς πίσω καθίσματα και με βαμμένα πίσω παράθυρα. Πέραν των χωρών του ανατολικού μπλοκ που συνόρευαν με την Τσεχοσλοβακία, όπως η Ανατολική Γερμανία και η Ουγγαρία, το Combi αποδεικνυόταν ιδιαίτερα δημοφιλές και στο δυτικό κόσμο - από τη Βρετανία, την Ισλανδία και τη Νορβηγία, μέχρι την Αυστραλία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με το πέρασμα στο τόσο κομβικό για την Τσεχοσλοβακία 1968, η Skoda προχώρησε στη βελτίωση του Octavia Combi στον τομέα της πρακτικότητας, προσθέτωντας στην πίσω σειρά καθισμάτων τη δυνατότητα να πέφτουν οι πλάτες τους. Ο εκμοντερνισμός του σχεδίου του, ωστόσο, κυρίως με τα πολυγωνικά πίσω φανάρια του Skoda 100/110, κατήργησε το έξυπνο εξωτερικό πορτάκι του διαμερίσματος της ρεζέρβας - που πλέον θα έβγαινε με την αφαίρεση όλων των αποσκευών από το πορτ-μπαγκάζ.

Η δεκαετία του 1970 έμελλε να φέρει το τέλος της δεκαετούς διαδρομής του Octavia Combi. Θα έπεφτε θύμα του πανέμορφου οροσήμου 110 R Coupe της Skoda, για την παραγωγή του οποίου θα έπρεπε να απελευθερωθεί χώρος στο εργοστάσιο του Kvasiny. Και αυτός ο χώρος θα ήταν του Octavia Combi.

Το τελευταίο από αυτά θα έβγαινε από τις πύλες του εργοστασίου τις παραμονές των Χριστουγέννων του 1971, με σειριακό αριθμό 50,244 - αλλά δεν βγήκε ποτέ. Η Skoda το διατήρησε στη συλλογή της, αποδίδοντας τη σημασία που άξιζε σε ένα από τα σημαντικά της αυτοκίνητα της ταραχώδους, για την Τσεχοσλοβακία, δεκαετίας του '60.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όμως, το estate της Skoda δεν θα χανόταν, ούτε και το όνομα Octavia. Ήταν ένα όνομα που προέκυψε από το λατινικό octo, τον αριθμό οκτώ, διότι επρόκειτο για το όγδοο αυτοκίνητο της Skoda που η εταιρεία κατασκεύασε μέσω του εμβλημτικού τεχνικού διευθυντή Vladimir Matous με το νέο, ελαφρύτερο πλαίσιο της εποχής και με ανεξάρτητη ανάρτηση σε κάθε τροχό - και, συμβολικά, το όγδοο μοντέλο της Skoda μετά το πέρασμα του εργοστασίου της Mlada Boleslav στο κράτος το 1945. Το octo μετατράπηκε σε Octavia χάρη στο αντίστοιχο γυναικαίο όνομα της αρχαιότητας, που υπήρχε μέχρι και το μεσαίωνα.

Έτσι, το πρώτο Combi της τσέχικης, πια, εταιρείας θα ερχόταν το 1993 με το μοντέλο Forman, και το διάσημο Octavia Combi θα αναβίωνε με ακριβώς αυτήν την ονομασία το 1998, με την πρώτη γενιά του αυτοκινήτου που σήμερα είναι το πλέον εμπορικό της Skoda.

Διαβάστε επίσης

Lada Niva: Η ιστορία ενός ζωντανού θρύλου της αυτοκίνησης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Land Rover Defender: Η εξέλιξη του θρύλου

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ