Η κατηγορία των καυτών hatchbacks ανέκαθεν αποτελούσε το ιερό δισκοπότηρο των απανταχού petrolheads, παντρεύοντας τις υψηλές επιδόσεις και τον δυναμικό χαρακτήρα με την πρακτικότητα, σε ένα πακέτο το οποίο υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να χαρακτηριστεί προσιτό.
Βέβαια από εκείνη την εποχή εκείνη που ένας ψυχωμένος ατμοσφαιρικός κινητήρας βενζίνης και σχεδόν 120 ίπποι ήταν αρκετοί ώστε να πυροδοτήσουν αλυσιδωτές εκρήξεις αδρεναλίνης έχει κυλήσει πάρα πολύ νερό στο αυλάκι της εξέλιξης και της ανάπτυξης τεχνολογιών, οι οποίες με τη σειρά τους φρόντισαν να απογειώσουν την οδηγική μας λίμπιντο.
Σχεδόν μισό αιώνα από την πρώτη εμφάνιση του περίφημου Volkswagen Golf GTI και τη θεμελίωση της κατηγορίας των καυτών hatchbacks, είμαστε σε θέση πλέον να μιλάμε για προτάσεις που μπορούν να κοιτάξουν στα μάτια οποιονδήποτε ανταγωνιστή, δικαιολογώντας και με το παραπάνω το προσωνύμιό τους.
BUY NOW
Επιχειρώντας, λοιπόν, να ιεραρχήσουμε τις ανάγκες μας και να χαλιναγωγήσουμε το πάθος μας για τα υπεράνω κάθε υποψίας hot hatches της ελληνικής αγοράς, δημιουργήσαμε ένα σεμνό αλλά όχι και τόσο ταεινό wish list με τις πέντε κορυφαίες προτάσεις της κατηγορίας.
Ford Fiesta ST
Κάθε φανατικός οπαδός της αυτοκίνησης που σέβεται τον εαυτό του έχει βρεθεί έστω και μία φορά στη ζωή του στον πειρασμό της απόκτησης ενός Ford Fiesta ST. Του μικρού hatchback που συστήθηκε στον αυτοκινητικό πλανήτη στις αρχές τις δεκαετίας του 2000, έχοντας επενδύσει τις ελπίδες του σε έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης χωρητικότητας 2,0 λίτρων και απόδοσης 150 ίππων. Πολύ σύντομα, βέβαια, το Fiesta ST βρέθηκε να στροβιλίζεται στη δύνη της υπερτροφοδότησης και του downsizing, χτίζοντας τον δικό του αστικό μύθο στην περιοχή των 200 ίππων.
Σήμερα, κάτω από το καπό του φωλιάζει το τρικύλινδρο θαύμα του 1,5 λίτρου που ακούει στο όνομα EcoBoost, αποδίδοντας με αφοπλιστική ευκολία και φυσικότητα 200 ίππους και 290 Nm ροπής. Το γεγονός ότι τα πρώτα 100 χλμ./ώρα επιτυγχάνονται από στάση σε μόλις 6,5 δευτερόλεπτα αποτελεί την απόδειξη ότι το μικρό Ford διαθέτει το απαραίτητο… τσαγανό για να υποστηρίξει την περίοπτη θέση στην κατηγορία των hot hatches. Αυτό, βέβαια, που έχει… κλέψει τις καρδιές όλων δεν είναι η υπολογίσιμη δύναμη που κρύβει κάτω από τις μεταλλικές επιφάνειές αλλά ο τρόπος με τον οποίο τη μεταφέρει στην άσφαλτο.
Το φιλικό και ταυτόχρονα ρυθμίσιμο πλαίσιο αποτελεί το ιδανικό... stage 1 για τους μαθητευόμενους μάγους της ασφάλτου, αλλά και ένα απολαυστικό παιχνίδι για εκείνους που διαθέτουν την εμπειρία και τη γνώση που απαιτεί η σοβαρή ενασχόληση με το σπορ. Ένα ακόμα συγκριτικό πλεονέκτημα του Ford Fiesta ST είναι το χαμηλό -τηρουμένων των αναλογιών- κόστος, μιας και η βασική εξοπλιστική έκδοση ξεκινά από τα 22.304 ευρώ, φτάνοντας τα 26.277 ευρώ στην κορυφαία εξοπλιστική έκδοση ST3.
Αξίζει να σημειωθεί ότι την ίδια συνταγή επιτυχίας ακολουθεί και το Ford Puma, φιλοξενώντας τον ίδιο κινητήρα κάτω από το καπό του και διεκδικώντας την κορυφή της κατηγορίας των αστικών διαστάσεων crossovers.
Toyota GR Yaris
Το Toyota GR Yaris αποτελεί ότι πιο κοντινό να αποκτήσει κανείς σήμερα στα αγωνιστικά πρωτότυπα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ και με διαφορά το κορυφαία αυτοκίνητο πόλης των ημερών μας.
Δεν είναι μόνον οι 261 ίπποι και τα 360 Nm ροπής του τρικύλινδρου κινητήρα του 1,6 λίτρου αλλά κυρίως το σύστημα τετρακίνησης με το οποίο εφοδιάζεται το υπεράνω κάθε υποψίας Toyota Yaris, καθιστώντας την όποια σύγκριση με τις προτάσεις της κατηγορίας του περιττή.
Αξίζει σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε ότι το σύστημα τετρακίνησης του Toyota GR Yaris προσφέρει τη δυνατότητα στον οδηγό να επιλέξει ανάμεσα σε τρία προγράμματα λειτουργίας και τη δυνατότητα να μεταβάλλει την κατανομή της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες. Ειδικότερα, στο πρόγραμμα Track, η ροπή μοιράζεται ισόποσα ανάμεσα στους δύο άξονες, στο πρόγραμμα Sport το 70% της ροπής καταλήγει στους πίσω τροχούς, ενώ στο Normal το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 60%.
Το Toyota GR Yaris προσφέρεται στη χώρα μας σε τρία επίπεδα εξοπλισμού με το κορυφαίο (Circuit Pack) να περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, επιθετικότερο setup αναρτήσεων και μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
Η τιμή του Toyota GR Yaris στην ελληνική αγορά ξεκινά από τα 42.500 ευρώ και φτάνει τα 49.940 ευρώ, συνυπογράφοντας την άποψη ότι η συγκεκριμένη έκδοση του ιαπωνικού best seller απευθύνεται σε ένα πολύ ειδικό κοινό.
Cupra Leon
Ανέκαθεν η Seat αποτελούσε το… σημείο εισόδου για την κατηγορία των hot hatches, προσφέροντας, είτε με το Ibiza είτε με το Leon, τη δυνατότητα στους πολλούς να αποκτήσουν πρόσβαση σε προτάσεις υψηλών επιδόσεων.
Υπό τη σκέπη της Cupra -της νέας μπράντας των Ισπανών- το Leon προσφέρεται σε τρεις εκδόσεις ισχύος ξεκινώντας από τους 204 ίππους και φτάνοντας στους 310 ίππους. Τη χρυσή τομή αποτελεί η διαμόρφωση των 300 ίππων, η οποία εφοδιάζεται με τον δίλιτρο TSI κινητήρα και του επτατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, γνωστό και ως DSG.
Στη συγκεκριμένη έκδοση η κίνηση μεταδίδεται στους τροχούς του μπροστινού άξονα, ενώ για τη βέλτιστη μεταφορά της ροπής και της ισχύος στην άσφαλτο έχει επιστρατευτεί ένα ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, το οποίο αν και εφόσον απαιτηθεί επιβραδύνει μέσω του συστήματος πέδησης εκείνον τον τροχό που εμφανίζει απώλεια πρόσφυσης.
Σύμφωνα με την Cupra, το Leon επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 5,7 δευτερόλεπτα και η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τα 250 χλμ./ώρα. Για την ιστορία και μόνο να αναφέρουμε ότι η ισχυρότερη έκδοση των 310 ίππων είναι τετρακίνητη και ως εκ τούτου ταχύτερη, ολοκληρώνοντας τη διαδικασία του 0-100 χλμ./ώρα σε 4,9 δευτερόλεπτα.
Κλείνοντας να αναφέρουμε ότι η δικίνητη έκδοση των 300 ίππων προσφέρεται στην ελληνική αγορά στην τιμή των 39.990 ευρώ, ενώ το τετρακίνητο Leon των 310 ίππων έχει αφετηρία τα 45.900 ευρώ.
BMW M135i xDrive
Μπορεί η μικρότερη σε διαστάσεις και πιο προσιτή BMW να μην έχει πάρει ακόμα το χρίσμα του M Division της βαυαρικής φίρμας, ωστόσο, είναι σχεδόν σίγουρο ωστόσο ότι η M135i xDrive δεν πρόκειται να αφήσει κανέναν παραπονεμένο. Με το δίλιτρο κινητήρα βενζίνης να αποδίδει 306 ίππους και το αυτόματο κιβώτιο των οκτώ σχέσεων να αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στο τετρακύλινδρο σύνολο και το σύστημα τετρακίνησης, η M135i xDrive δεν στερείται επιδόσεων ή αποτελεσματικότητας.
Ενδεικτικό των ικανοτήτων της BMW M135i xDrive είναι οι επιδόσεις της, μιας και για τη διαδικασία του 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 4,8 δευτερόλεπτα, την ίδια στιγμή που η μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου δεν υπερβαίνει σύμφωνα με τους Βαβαρούς τα 7,3 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.
Παρά τον αναμενόμενα πλούσιο εξοπλισμό της M135i xDrive, η BMW προσφέρει πρόσθετα πακέτα εξοπλισμού, όπως το M Performance, το οποίο τονίζει ακόμα περισσότερο τον δυναμικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Η BMW M135i xDrive έχει αφετηρία στην ελληνική αγορά τα 60.950 ευρώ, έχοντας για βασικούς ανταγωνιστές τη Mercedes-AMG A 35 και το Audi S3.
Ένα σκαλοπάτι πάνω από οποιαδήποτε άλλη πρόταση του ανταγωνισμού –μέχρι τουλάχιστον να δούμε το νέο Audi RS3 να πατά επί ελληνικού εδάφους- βρίσκεται η Mercedes-AMG A 45. Με τον ισχυρότερο-δίλιτρο κινητήρα βενζίνης στα σπλάχνα της και το σύστημα τετρακίνησης στον βασικό εξοπλισμό συνιστά την υπερδύναμη της κατηγορίας, κραδαίνοντας στην κορυφαία εκδοχή της τους 421 ίππους και τα 500 Nm ροπής.
Το ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη συμπληρώνει τις προδιαγραφές του ισχυρότερου-ταχύτερου μικρομεσαίου hatchback των ημερών μας, το οποίο σύμφωνα με τις μετρήσεις που ανακοινώνει ο κατασκευαστής του επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 3,9 δευτερόλεπτα.
Και επειδή τα καλά πράγματα σε αυτόν τον κόσμο κοστίζουν και μάλιστα αρκετά, για την κορυφαία έκδοση της Mercedes-Benz A-Class των 421 ίππων θα χρειαστεί να αποταμιεύσετε το σεβαστό ποσό των 80.000 ευρώ.