Οι σύγχρονες τεχνολογίες βοηθούν τους άπειρους και επαναπαύουν τους έμπειρους οδηγούς.
Αρκετές μελέτες στην Ευρώπη και τις Η.Π.Α. αναφέρουν αυτό που υποψιάζονταν αρκετοί ειδικοί στον τομέα της ασφαλούς οδήγησης. Όσο περισσότερη η τεχνολογία που “κουβαλάει” ένα αυτοκίνητο, τόσο χειρότερα οδηγούμε. Και αυτό περιλαμβάνει τα συστήματα πλοήγησης/πολυμέσων και τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας.
Η Αμερικανική Ένωση Αυτοκινήτου χρηματοδότησε την διεξαγωγή ορισμένων μελετών που επιβεβαιώνουν το πόσο αποσπάται η προσοχή ενός οδηγού. Για παράδειγμα, οι ερευνητές του πανεπιστημίου της Γιούτα χρησιμοποίησαν τα συστήματα πολυμέσων 30 διαφορετικών αυτοκινήτων για να εξακριβώσουν τον βαθμό που αποσπούν την προσοχή του οδηγού. Η συγκεκριμένη μελέτη αναφέρει ότι ο πλοηγός και η επιλογή ραδιοφωνικού σταθμού σε ένα σύστημα πολυμέσων αποσπά για μεγάλο χρονικό διάστημα τον οδηγό, τραβώντας το βλέμμα του για περισσότερη ώρα σε σχέση με την επιλογή για πραγματοποίηση κλήσης. Συνολικά όμως, όλες οι λειτουργίες του συστήματος πολυμέσων κλέβουν αρκετά από την προσοχή του οδηγού.
BUY NOW
Η συγκεκριμένη έρευνα συμβαδίζει και με τα αποτελέσματα μιας αντίστοιχης που πραγματοποίησε το πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν για λογαριασμό της αυτοκινητοβιομηχανίας. Επιπλέον όμως, οι ερευνητές του πανεπιστημίου του Μίσιγκαν κλήθηκαν να απαντήσουν στο πως χρησιμοποιούν οι οδηγοί το σύστημα επιτήρησης τυφλού σημείου. Αυτό που διαπίστωσαν ήταν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό οδηγών αυτοκινήτων που είχαν αυτό το σύστημα ενεργητικής ασφάλειας, άλλαζαν λωρίδα κυκλοφορίας χωρίς να πραγματοποιούν οι ίδιοι έλεγχο για ύπαρξη αυτοκινήτου ή μοτοσυκλέτας στο τυφλό σημείο. Αυτό σημαίνει ότι αρκετοί οδηγοί λαμβάνουν πληροφορία κατά την οδήγηση μόνο από τις ενδείξεις των συστημάτων και όχι από αυτά που βλέπουν.
Μελετώντας αυτές τις δύο αναφορές, η ένωση εκπαιδευτών οδήγησης των Η.Π.Α. ανέφερε ότι οι νέες τεχνολογίες αποτελούν “δίκοπο” μαχαίρι. Εάν τα συστήματα λειτουργούν προβλεπόμενα και ο οδηγός τα χρησιμοποιεί σωστά, τότε υπάρχει πραγματικό όφελος στον τομέα της ασφάλειας. Εάν όμως συμβαίνει το αντίθετο, υπάρχει κενό και δημιουργείται απώλεια ασφάλειας.
Αναντίλεκτα, όλα τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας έχουν βοηθήσει στην μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, αλλά η αύξηση των οδηγών που δεν δίνουν την απαραίτητη προσοχή κατά την οδήγηση εξακολουθεί να αποτελεί πρόβλημα. Αυτή την στιγμή, πολλοί οδηγοί έχουν “πρόσβαση” σε κάποιου είδους σύστημα “υποβοήθησης/αυτόνομης” οδήγησης. Μερικά από αυτά τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας είναι το ενεργό cruise control, η υποβοήθηση διατήρησης της λωρίδας και το σύστημα ενημέρωσης και αποφυγής σύγκρουσης με αυτόματη χρήση των φρένων.
Είναι εύκολο να φανταστεί κανείς ότι όσα περισσότερα συστήματα διαθέτει ένα αυτοκίνητο, τόσο ο οδηγός του έχει την εντύπωση ότι χρειάζεται να δίνει μικρότερη προσοχή στον δρόμο. Και εδώ είναι που θολώνει κάπως το πράγμα. Τα σύγχρονα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας έχουν εξελιχθεί με σκοπό να αποτελούν δικλείδα ασφαλείας των δεξιοτήτων του οδηγού, με σκοπό να επέμβουν όταν αυτός κάνει κάποιο λάθος.
Ένα ακόμα ζήτημα είναι ότι τα περισσότερα από αυτά τα συστήματα έχουν αρχίσει να αποτελούν βασικό εξοπλισμό προσιτών αυτοκινήτων, με τους οδηγούς τους να μην είναι ακόμα εξοικειωμένοι σε αυτά και να μην ξέρουν πως να τα χρησιμοποιήσουν/συμβουλευτούν. Επιπλέον, το γεγονός ότι αυτά τα συστήματα μπορούν να λειτουργήσουν πολύ διαφορετικά μεταξύ μοντέλων διαφορετικών αυτοκινητοβιομηχανιών, σημαίνει ότι πρέπει να υπάρξει μια συγκεκριμένη νόρμα για μην γίνεται το θέμα ενεργητικής ασφάλειας περίπλοκο.
Τελικά, θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι όλα ενεργά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας λειτουργούν επικουρικά και μπορούν να προφυλάξουν από πολλές απροσεξίες και να σώσουν ζωές. Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει εσείς να έχετε τον έλεγχο του αυτοκινήτου σας. Το τελευταίο είναι και αυτό που δίνουν έμφαση οι ειδικοί του τομέα οδικής ασφάλειας, μιας και όσο πλησιάζουμε στην αυτόνομη οδήγηση, τόσο πιο δύσκολο είναι να πείσουν τους οδηγούς ότι θα πρέπει να έχουν τα μάτια τους στο δρόμο.