Το ωστικό κύμα του σχεδιασμού της Autech Zagato Stelvio AZ1 είναι ικανό να κάνει οποιονδήποτε να αμφισβητήσει την παγκόσμια σταθερά του ιταλικού αυτοκινητικού στιλ.
Παρόλα αυτά, πρόκειται για ένα σπάνιο δημιούργημα, που φαίνεται ότι έχει συλλεκτική αξία διότι ένα από τα μόλις 100 αντίτυπά του εκτίθεται τους τελευταίους μήνες στην περίοπτη βιτρίνα της Automobile Art, σε ένα από τα προάστια του Παρισιού, με τιμή 99.000 Ευρώ.
Είναι το αντίτυπο με τον αριθμό 85, και ένα από τα ελάχιστα που εισήχθησαν καινούρια στην Ευρώπη. Διότι το Stelvio AZ1 προοριζόταν για την ιαπωνική αγορά - αλλά ας δούμε την ιστορία από την αρχή.
BUY NOW
Η Autech ήταν ένα παράρτημα της Nissan, που ιδρύθηκε το 1986 για να αναλάβει τα «ειδικά προγράμματα» των εξειδικευμένων αυτοκινήτων της ιαπωνικής εταιρείας. Το Μάιο του 1987 η Autech προσέγγισε τον ιταλικό οίκο Zagato και υπέγραψαν συμφωνία για τη δημιουργία ενός σπορ αυτοκινήτου που προοριζόταν για την ιαπωνική αγορά.
Έτσι, η ιαπωνική εταιρεία θα αναλάμβανε το σασί και τα μηχανικά μέρη, η Zagato το σχεδιασμό και το εσωτερικό. Ήταν μια λογική μοιρασιά. Η βάση για το αυτοκίνητο θα ήταν το δάπεδο του Nissan Leopard F31, ενός μεγάλου coupe, που για τις ανάγκες του Stelvio AZ1 θα συρρικνωνόταν.
Στο ρύγχος η Autech θα τοποθετούσε τον κινητήρα V6 3.0 Turbo, που έμελλε να γνωρίσουμε στην Ευρώπη με το 300ZX, με μια μικρή αναβάθμιση 25 ίππων και 82 Nm - που θα αύξαναν στο τέλος τις αντίστοιχες αυτές προδιαγραφές στους 280 hp και στα 402 Nm ροπής. Τη μετάδοση θα αναλάμβανε ένα αυτόματο κιβώτιο 4 σχέσεων με ηλεκτρονικό overdrive, με αποτέλεσμα η τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 245 km/h.
Με την ολοκλήρωση του σχεδίου της μηχανολογικής χωροταξίας, η Zagato θα αναλάμβανε το σχεδιασμό του αμαξώματος και του εσωτερικού. Το αισθητικό αποτέλεσμα, που φυσικά είναι πάντοτε κάτι υποκειμενικό, συνοψίζεται στα λόγια του Elio Zagato, γιου του ιδρυτή της εταιρείας: «Αν δείτε ένα αυτοκίνητο που είναι διαφορετικό από τα άλλα, λίγο περίεργο και παράξενο, τότε θα είναι ένα Zagato».
Για κάποιο λόγο, η Zagato χρησιμοποίησε τα φωτιστικά σώματα της Sιlvia S13. Και όχι μόνο αυτό, ανάμεσά τους έβαλε μια μικρή και περίεργη τοξοειδή γρίλια, και στην προέκτασή τους τοποθέτησε στις δύο πλευρές του καπό δύο τεράστιους αεραγωγούς Naca, οι οποίοι αποβάλλουν τη θερμότητα του κινητήρα και στις άκρες τους ενσωματώνουν τους εξωτερικούς πλευρικούς καθρέπτες.
Την ουρά καταλαμβάνει σε όλο το πλάτος της η λεπτή φιμέ μαύρη λωρίδα που κρύβει τα πίσω φώτα, κάτω από το τετραγωνισμένο πορτ-μπαγκάζ και ανάμεσα σε δύο, μικρότερους εδώ, πλευρικούς αεραγωγούς. Αντίθετα από όλα αυτά, το εσωτερικό δείχνει κάπως συντηρητικό για τα δεδομένα, και επίσης ελκυστικό χάρη στην επένδυση από Alcantara, δέρμα και ξύλινες λεπτομέρειες - μαζί με το επαναστατικό για την εποχή CD Player που επίσης κληροδότησε η Silvia.
Η Autech Zagato Stelvio AZ1 παρουσιάστηκε επίσημα στο Σαλόνι της Γενεύης το 1989, παρότι προοριζόταν μόνο για την ιαπωνική αγορά. Το πιο εξωφρενικό απ' όλα ήταν πως η τιμή που θα τη συνόδευε ήταν διπλάσια από την τιμή που είχε τότε το Honda NSX. Με τις σημερινές ισοτιμίες, το ποσό αυτό ήταν αντίστοιχο περίπου 140 χιλιάδων Ευρώ για την εποχή εκείνη.
Συνεπώς, η τιμή διαμόρφωνε το σκηνικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου, για το Autech Zagato Stelvio AZ1. Η παραγωγή του διακόπηκε το 1991, στα περίπου 100 αντίτυπα - μέχρι στιγμής δεν έχει εξακριβωθεί αξιόπιστα ο ακριβής τους αριθμός. Το αντίτυπο με τον αριθμό 85, λοιπόν, βρίσκεται τώρα στη βιτρίνα μιας γκαλερί στο 7ο διαμέρισμα των Παρισίων, γυαλισμένο, με 900 χιλιόμετρα στο κοντέρ, περιμένοντας κάποιον που στο παρελθόν θα χαρακτηριζόταν εκκεντρικός να δαπανήσει για αυτό 99 χιλιάδες Ευρώ.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ