Πότε τελείωνει η βενζίνη και το diesel στην Ευρώπη -Αναλυτικός χάρτης

Traffic Emissions

Το χρονοδιάγραμμα της απαγόρευσης πώλησης καινούριων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης -βενζίνης ή πετρελαίου- με βάση τα τελευταία δεδομένα, σε κάθε χώρα της ευρωπαϊκής αγοράς.

Η ιστορία της απαγόρευσης πώλησης νέων θερμικών αυτοκινήτων δεν περιλαμβάνει την ξερή απάντηση μιας απλής ημερομηνίας, αλλά έχει πολλά και περίπλοκα παρακλάδια - που αφορούν μέχρι και στην εξέλιξη βιοκαυσίμων ως εναλλακτική λύση για να παραμείνουν οι μηχανές εσωτερικής καύσης στη ζωή.

Παρόλα αυτά, το νομοθετικό πλαίσιο έχει θεσπιστεί στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, όπως φυσικά και στην Ελλάδα για το 2035 - και αρκετά χρόνια νωρίτερα για τα ταξί στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το πιο άμεσο και αυστηρό χρονοδιάγραμμα απαγόρευσης της πώλησης αυτοκινήτων βενζίνης ή diesel έχουν η Νορβηγία και η Ισλανδία (όπως και, εκτός Ευρώπης, το Ισραήλ και η Μαλαισία). Στη Νορβηγία, μάλιστα, η απαγόρευση έχει προσδιοριστεί για το 2025 - σε λιγότερο από ενάμισι χρόνο από σήμερα.

Η Ολλανδία υποστήριξε εξ αρχής πλήρως την απόφαση της ευρωπαϊκής ένωσης, και το Μάρτιο του 2021 απέστειλε επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το τέλος της πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρα βενζίνης ή diesel - επιστολή που συνυπέγραψε και η Ελλάδα, όπως και η Αυστρία, το Βέλγιο, η Δανία, η Μάλτα, η Ιρλανδία, η Λιθουανία και το Λουξεμβούργο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αντίθετα, υπάρχουν και χώρες που είναι αρνητικά προσκείμενες στην απαγόρευση. Κυρίως χώρες με ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία, όπως η Γερμανία και η Ιταλία. Οι Γάλλοι θέλησαν να μεταθέσουν την απαγόρευση για το 2040, αν και ειδικά στο Παρίσι θα απαγορευθεί να κυκλοφορούν τα diesel το 2024 και τα αυτοκίνητα βενζίνης το 2030. Τα θερμικά αυτοκίνητα θα απαγορευθούν, άλλωστε, και στο κέντρο του Άμστερνταμ από το 2025.

Η Ισπανία, μια χώρα επίσης με σημαντική παραγωγή αυτοκινήτων, θα απαγορεύσει την πώληση θερμικών αυτοκινήτων το 2040 και την κυκλοφορία τους στους δρόμους το 2050. Επιπλέον, ήδη έχει αρχίσει να δημιουργεί ζώνες απαγόρευσης της κίνησής τους στα κέντρα των πόλεων της χώρας με πληθυσμό άνω των 50.000 κατοίκων.

Η Πολωνία πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα ασκήσει αγωγή ενάντια στην απαγόρευση αυτή, ενώ στη Δανία αποδείχθηκε πόσο δύσκολη είναι η εφαρμογή του μέτρου. Το 2018 η κυβέρνηση της χώρας ανακοίνωσε ότι προγραμματίζει την απαγόρευση για το 2030, αλλά αναδιπλώθηκε καθώς διαπίστωσε ότι παραβίασε έναν ευρωπαϊκό Νόμο - και η διαβούλευση συνεχίζεται μεταξύ της σκανδιναβικής χώρας και της Ε.Ε.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο Ηνωμένο Βασίλειο η σχετική εξαγγελία που είχε κάνει το 2020 ο πρώην πρωθυπουργός Boris Johnson για την απαγόρευση το 2030 ενδέχεται να τροποποιηθεί από τον διάδοχό του Rishi Sunak, και να ευθυγραμμιστεί με την προθεσμία της ευρωπαϊκής ένωσης για το 2035.

Επίσης, ενδέχεται να περιλαμβάνει και ειδικές διατάξεις για τη χρήση θερμικών κινητήρων αποκλειστικά με καύσιμα από βιώσιμες πηγές ενέργειας - διατάξεις που προωθούνται πιεστικά από ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, που κατασκευάζουν κυρίως σπορ αυτοκίνητα. Προς το παρόν δεν υπάρχει πουθενά νομοθεσία για τη χρήση αυτού του είδους καυσίμων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από την εξαγγελία του Johnson το '20 οι πωλήσεις ηλεκτρικών στη χώρα σημειώνουν ραγδαία αύξηση και σπάνε διαδοχικά ρεκόρ. Η Βρετανία έχει θέσει από το 2019 ως στόχο την επίτευξη της ουδετερότητας διοξειδίου του άνθρακα για το 2050, και ο στόχος αυτός δεν θα αλλάξει παρά τη σειρά μέτρων διευκόλυνσης του πληθυσμού σχετικά με τις εκπομπές ρύπων που ο Sunak θα ανακοινώσει σύντομα. Η Σκοτία ακολουθεί δικό της πλάνο, το οποίο περιλαμβάνει την ενεργοποίηση της απαγόρευσης το 2032.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ