Η δοκιμασία αποφυγής ταράνδου συνεχίζει να εκπλήσσει, τόσα χρόνια μετά την ανατροπή της Mercedes-Benz A-Class το 1997: Σήμερα, μια Porsche Taycan Cross Turismo την ολοκληρώνει με ταχύτητα παρεμφερή της Citroen Xantia του '99.
Το ισπανικό μέσο KM77 έχει εμβαθύνει στο τεστ αποφυγής ταράνδου, «επιστρατεύοντας» επαγγελματίες οδηγούς για να δοκιμάσουν τη δυνατότητα ελιγμών και τη συμπεριφορά σχεδόν όλων των νέων αυτοκινήτων - και τα αποτελέσματα εξακολουθούν να είναι απρόσμενα.
Το τεστ αποφυγής ταράνδου είναι μια δοκιμασία ευελιξίας των αυτοκινήτων σε μια σπειροειδή διαδρομή φτιαγμένη από κώνους. Δεδομένου ότι επινοήθηκε στη Σκανδιναβία, πήρε το όνομά του από τις απότομες μανούβρες που καλούνται να κάνουν οι οδηγοί στις συχνές συναντήσεις τους με ταράνδρους στα δάση και στους παγωμένους δρόμους του Βορρά.
BUY NOW
Η δοκιμασία γνώρισε παγκόσμια απήχηση το 1997, όταν η πρώτη Mercedes-Benz A-Class, που τότε είχε MPV σιλουέτα, ανετράπη κατά τη διάρκεια της δοκιμής που διεξήγαγε ο οργανισμός Teknikens Varld - αναγκάζοντας τη γερμανική εταιρεία να ανακαλέσει όσες A-Class είχε διαθέσει ως τότε, για να τους τοποθετήσει ESP και να τροποποιήσει την ανάρτηση.
Η συγκεκριμένη δοκιμή, ωστόσο, αντιμετωπίζεται γενικώς με σκεπτικισμό για τα συμπεράσματά της. Πρώτα από όλα, θέτει σε μειονεκτική θέση αυτοκίνητα με μεγαλύτερο μήκος και μεταξόνιο. Έπειτα, στη διάρκειά της γίνεται χρήση των φρένων με τρόπο που δεν αντιπροσωπεύει την αντίδραση του μέσου οδηγού σε μια τέτοια έκτακτη κατάσταση.
Κατά συνέπεια, αυτοκίνητα όπως η BMW M4, η Porsche 911 και ακόμα και η μικρή και ευέλικτη Alpine Α110 δεν έχουν ιδιαίτερη επιτυχία σε αυτή τη δοκιμασία - όμως λίγοι μπορούν να αρνηθούν ότι προσφέρουν εξαιρετικό έλεγχο στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης, ασφάλεια ή απόλαυση της σπορ οδήγησης.
Από την άλλη πλευρά, η δοκιμασία αυτή προσφέρει και ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα - ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με τη συμπεριφορά που έχουν αυτοκίνητα με παρεμφερείς διαστάσεις και μηχανικά μέρη, ή ίδια αυτοκίνητα στη σύγκριση των ηλεκτρικών τους εκδόσεων με τις εκδόσεις συμβατικού κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ένα παράδειγμα της μη αντιπροσωπευτικής φύσης του τεστ αποφυγής ταράνδου αφορά στην Porsche Macan. Η εταιρεία του Zuffenhausen ρύθμισε την επίδραση του ESP στους εμπρός τροχούς με τέτοιον τρόπο ώστε να αποτρέπει την πιθανή ανατροπή του αυτοκινήτου σε μια έκτακτη περίσταση.
Ήταν μια εσκεμμένη επιλογή να έχει το γερμανικό SUV υποστροφική συμπεριφορά, αλλά αυτό σήμαινε ότι δεν ήταν σε θέση να ολοκληρώσει το τεστ αποφυγής ταράνδου με ταχύτητα μεγαλύτερη των 76 km/h. Επίσης, αυτοκίνητα όπως η Porsche 911 (992) Carrera 4S το έχουν περάσει με ταχύτητα 80 km/h, η BMW M4 επίσης με 76 km/h, ενώ π.χ. ένα Ford Focus ή ένα Tesla Model 3 το έχουν καταφέρει με 83 km/h.
Το ρεκόρ, όμως, κατείχε ένα πολύ πιο ταπεινό αυτοκίνητο: η Citroen Xantia του 1999. Η συμπεριφορά του γαλλικού αυτοκινήτου απέκτησε θρυλικές διαστάσεις στο τεστ αποφυγής ταράνδου, τότε, από το σουηδικό Teknikens Varld. Με την Xantia, οι δοκιμαστές κατάφεραν να πετύχουν τη δοκιμασία με 85 km/h, χάρη στην προαιρετική και καινοτομική τότε ηλεκτρονική ανάρτηση Activa που περιόριζε τις κλίσεις του αμαξώματος.
Όμως, τα πράγματα έκτοτε άλλαξαν. Για την ακρίβεια, άλλαξαν οι προδιαγραφές της διαδρομής, και τυποποίηθηκαν σύμφωνα με την πιστοποίηση ISO 3888-2 - η οποία τώρα προβλέπει πολύ πιο στενή διαδρομή, και με πολύ μικρότερες αποστάσεις ανάμεσα στις κορίνες, σε σχέση με τη διαδρομή που κάλυψε η Xantia το '99.
Έτσι, πρόσφατα το ΚΜ77 αποφάσισε να αντιπαραθέσει την Xantia -πείθοντας τρεις ιδιοκτήτες της να προσφέρουν τα αυτοκίνητά τους- με παλαιότερα αλλά και σύγχρονα αυτοκίνητα, όπως την καινούρια Porsche Taycan Cross Turismo, στη νέων προδιαγραφών διαδρομή.
Όπως ήταν φυσικό, η Xantia δεν πλησίασε καν το ρεκόρ των 85 km/h του 1999. Οι δοκιμαστές του ΚΜ77, με την άκρη του ματιού τους στους αγχωμένους ιδιοκτήτες των τριών Xantia, κατάφεραν να ολοκληρώσουν τη δοκιμή με ταχύτητα 73 km/h.
Παρότι η διαφορά είναι μεγάλη σε σχέση με το 1999, η επίδοση της Xantia είναι άκρως εντυπωσιακή: κατάφερε να φτάσει σε διαφορά μόλις 1 km/h την ταχύτητα που πέτυχε η Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S (74 km/h), παρά το γεγονός ότι κατασκευάστηκε πριν από 20 χρόνια, διαθέτει πολύ πιο στενά ελαστικά, πιο αργό σύστημα διεύθυνσης, και κανένα ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας (ESP).
Η ταχύτητα της Xantia, επίσης, κατάφερε να πλησιάσει στα 2,5 km/h την επίδοση της πολύ μικρότερης και ευέλικτης, αλλά αρκετά πιο ισχυρής, σύγχρονης Alpine A110, καθώς και σύγχρονων συμπαγών αυτοκινήτων όπως το Audi A3 40 TFSi. Και στα 3 km/h τη BMW M4.
Όσο για τη Mercedes-Benz A-Class; Η ΚΜ77 χρησιμοποίησε ένα αντίτυπό της μετά από τις τροποποιήσεις της γερμανικής εταιρείας, το οποίο όμως είχε πάνω από 200 χιλιάδες χιλιόμετρα στο κοντέρ και φτηνά λάστιχα. Παρόλα αυτά, το μικρό πρωτόλειο MPV της Mercedes-Benz ολοκλήρωσε τη δοκιμασία με ταχύτητα 75 km/h. Και, αυτή τη φορά, δεν ανετράπη.
Δείτε τα video των τεστ: