Τα ανδρείκελα που χρησιμοποιούνται στις δοκιμές πρόσκρουσης είναι οι αφανείς ήρωες που βοηθούν στη βελτίωση της ασφάλειας και είναι πολλά περισσότερα από μια απλή κούκλα.
Κοσμογονική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, η εξέλιξη της παθητικής ασφάλειας που προσφέρουν τα αυτοκίνητα τα τελευταία 50 χρόνια με αυτά που μπορούμε να αποκτήσουμε σήμερα να μην έχουν καμία σχέση στην προστασία που προσφέρουν ακόμη και σε σχέση με μοντέλα 15ετίας.
Τεράστια συμβολή στη βελτίωση της παθητικής ασφάλειας που προσφέρουν τα αυτοκίνητα έχουν παίξει φυσικά τα ανδρείκελα που χρησιμοποιούνται, αυτές οι «ψεύτικες κούκλες» που βλέπουμε στις δοκιμές πρόσκρουσης που πραγματοποιούν ανεξάρτητοι οργανισμοί αλλά και κατασκευαστές, οι οποίες μόνο τέτοιες δεν είναι.
BUY NOW
Τα ανδρείκελα ήταν το επόμενο εξελικτικό βήμα στην γενικότερη έρευνα πάνω στη συμπεριφορά του ανθρώπινου σώματος όταν αυτό υπόκειται σε πολύ μεγάλες δυνάμεις με απότομο τρόπο και φυσικά στην έρευνα για την ασφάλεια που προσφέρουν τα αυτοκίνητα. Κατασκευάστηκαν -ευτυχώς- για να πάρουν τη θέση των... πτωμάτων που χρησιμοποιούνταν στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, για τον ίδιο σκοπό, τη θέση των οποίων πήραν έπειτα τα ζωντανά ζώα και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και εθελοντές άνθρωποι, κάποιες φορές οι ίδιοι επικεφαλής ερευνητές...
Το 1949 έκανε την εμφάνιση του το Sierra Sam, το πρώτο επίσημο ανδρείκελο δοκιμών στην ιστορία, το οποίο χρησιμοποιήθηκε από την αμερικάνικη πολεμική αεροπορία και ήταν εφεύρεση του Samuel W. Alderson, ο οποίος θεωρείται και ο «πατέρας» τους.
Έπειτα ο Αμερικανός εξέλιξε το VIP-50, για λογαριασμό των General Motors και Ford, το πρώτο που σχεδιάστηκε αποκλειστικά για χρήση στην αυτοκινητοβιομηχανία. Από τη σειρά VIP προέκυψαν άλλες δύο γενιές ανδρείκελων, τα Hybrid I και ΙΙ με την GΜ να βρίσκεται πίσω από την εξέλιξη τους μέχρι και την εξέλιξη της τρίτης γενιάς που είναι γνωστή ως Hybrid III Crash Test Dummy το 1976.
Αυτή η γενιά έθεσε τα πρότυπα στις δοκιμές με ανδρέικελα και ήταν εκείνη από την οποία προέκυψε και γυναικείο ανδρείκελο, αλλά και ανδρείκελα διαφόρων σωματότυπων και ηλικιών, από μωρά έως και αυτό που αποκαλείται «ανδρείκελο 95%» και έχει μέγεθος μεγαλύτερο από το 95% του πληθυσμού...
Η εξέλιξη του Hybrid III γενιάς χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα, περιμένοντας την αντικατάσταση της από την επόμενη και ακόμη πιο προηγμένη γενιά ανδρείκελων THOR (Test device for Human Occupant Restraint) της αμερικάνικης Humanetics, της μεγαλύτερης κατασκευάστριας εταιρείας ανδρείκελων δοκιμών στον κόσμο. Τα THOR, που παρουσιάστηκαν ως πρωτότυπα το 1995, βρίσκονται αυτή τη στιγμή υπό αξιολόγηση τόσο από τον γνωστό ανεξάρτητο οργανισμό Euro NCAP όσο και από τον αντίστοιχο αμερικάνικο NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).
Η πρόοδος της τεχνολογίας και η εξέλιξη των Ανθρωπόμορφων Συσκευών Δοκιμών (Anthropomorphic Test Devices -ATDs), όπως είναι το επίσημο όνομα των ανδρείκελων που αποκαλούμε συνήθως crash test dummies, είναι φυσικά κάτι παραπάνω από εμφανής. Αυτή η πρόοδος τα είδε να μεταμορφώνονται, από κούκλες φτιαγμένες από ξύλο ή/και από σακιά γεμάτα άμμο, σε προηγμένα όργανα μέτρησης δυνάμεων υψηλής ακρίβειας, τα οποία μπορούν να ανιχνεύσουν και να καταγράψουν έναν τεράστιο όγκο δεδομένων, μεταξύ άλλων, ακόμη και για την παραμόρφωση του δέρματος...
Η εξέλιξη των crash test dummies έχει ανεβάσει φυσικά στα ύψη και το κόστος κατασκευής τους, το οποίο συμβαδίζει και με την εξέλιξη της τεχνολογίας. Το κουφάρι του μέσου ανδρείκελου μπορεί να χρησιμοποιηθεί ξανά και ξανά για μια περίοδο έως και 10 χρόνια. Ωστόσο, οι αισθητήρες που φέρει αλλά και τα δεκάδες καταγραφικά συστήματα μπορούν να αλλάξουν αρκετές φορές σε αυτό το χρονικό διάστημα, είτε γιατί παθαίνουν ζημιές κατά τη διάρκεια των δοκιμών, είτε γιατί κάποιο πιο καινούριο και προηγμένο σύστημα έρχεται να πάρει τη θέση τους.
Σήμερα το κόστος ενός ανδρείκελου ξεκινά από 200.000 περίπου ευρώ και μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και το ένα εκατ. ευρώ, μια τιμή που εξαρτάται από τον τύπο του, το μέγεθος και τον αριθμό των αισθητήρων που φέρει (μπορούν να φτάσουν ακόμη και τους 100) και των καταγραφικών.
Στην εποχή που ζούμε, η Humanetics, προσφέρει και «εικονικά» crash test dummies (τα εξελίσσει επίσης από τη 10ετία του’90), λογισμικό που μοντελοποιεί τη συμπεριφορά ενός ανδρείκελου, μια τεχνολογία που συμπληρώνει τις δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες και βοηθά στη μείωση του κόστους αυτών.
Με την τεχνολογία να έχει φτάσει σε επίπεδο να προσομοιώνει τη συμπεριφορά του ίδιου του ανθρώπινου σώματος στον εικονικό κόσμο, δεν ξέρουμε για πόσο καιρό ακόμη θα χρησιμοποιούνται τα φυσικά ανδρείκελα. Αυτό που ξέρουμε είναι ότι τους οφείλουμε πάρα πολλά για την παθητική αλλά και ενεργητικά ασφάλεια που προσφέρουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα.