Τα αυτοκίνητα που αποτέλεσαν τους μέχρι στιγμής «σταθμούς» της «μικρής ρουμανικής εταιρείας με τα μεγάλα όνειρα» και τα δύο μεγάλα άλματα που ετοιμάζεται να κάνει ανοίγοντας το νέο κεφάλαιο της ιστορίας της.
Γεννημένη το 1968, μια μικρή και στωική κατασκευάστρια αυτοκινήτων στη Ρουμανία με το όνομα της αρχαίας Δακίας, που ήθελε να προσφέρει στους Ρουμάνους αξιόπιστα και οικονομικά αυτοκίνητα, η Dacia θα έκανε τον μισό αιώνα που ακολούθησε μόνο τις πιο σωστές επιλογές και τα πιο προσεκτικά βήματα.
Με καθένα από τα βήματα αυτά θα μεγάλωνε διαρκώς, θα γινόταν διεθνής, και εντέλει στο κλείσιμο του αιώνα θα πετύχαινε το μεγαλύτερο από όλα: θα περνούσε, το 1999, στην «ομπρέλα» του ομίλου Renault, διευρύνοντας τους ορίζοντές της μέχρι εκεί που ούτε και η ίδια θα μπορούσε να είχε, στα ξεκινήματά της, φανταστεί.
BUY NOW
Παρόλα αυτά, η Dacia δεν θα άλλαζε ποτέ το βασικό αξίωμα της φιλοσοφίας της: να προσφέρει αυτοκίνητα που κάνουν ό,τι είναι απαραίτητο, χωρίς τίποτα περιττό ή πομπώδες, με στόχο να κρατά τον έλεγχο του κόστους σε κάθε στάδιο -από το σχεδιασμό και την κατασκευή μέχρι τη μεταφορά και την πώληση- για να προσφέρει την άριστη σχέση αξίας-τιμής (value for money).
Η φιλοσοφία αυτή δεν άλλαξε ούτε και όταν ο πρώην πρόεδρος του Ομίλου Renault, Louis Schweitzer, έκανε την επιχειρηματική ενορχήστρωση αγοράς της Dacia από τη γαλλική εταιρεία. Η Dacia θα παρέμενε, μέχρι και σήμερα, μια απλή εταιρεία, με απλά αυτοκίνητα σε έναν όλο και πιο περίπλοκο κόσμο, τα οποία απευθύνονται σε ανθρώπους με πιο ορθολογική και ουδόλως χειραγωγίσιμη αντίληψη των πραγμάτων.
Οι νέοι ορίζοντες που άνοιξε ο όμιλος Renault για τη Dacia έγιναν αμέσως ορατοί, και άρχισαν από την πρώτη δεκαετία του αιώνα να αποδίδουν τους «καρπούς» τους - τόσο, που η Dacia σήμερα εκπροσωπείται σε 44 χώρες και έχει σημειώσει 7 εκατομμύρια πωλήσεις. Και υπήρξαν αρκετά αυτοκίνητα που αποτέλεσαν «σταθμούς» για το πεπρωμένο της Dacia, σε αυτή την πορεία.
Τα αυτοκίνητα-«σταθμοί»
Ένα από τα πρώτα ήταν το Logan του 2004. Ήταν ένα οικογενειακό sedan, που οι οικονομίες κλίμακας επέτρεψαν στη Dacia να το προσφέρει στις ανερχόμενες αγορές με την απίθανη τιμή των 5.000 Ευρώ - διαθέτοντας, έτσι, ένα καινούριο αυτοκίνητο στην τιμή ενός μεταχειρισμένου. Το πλάνο έμελλε να γίνει τόσο επιτυχημένο, που πέραν των πωλήσεων στις ανερχόμενες αγορές, βρήκε αγοραστές και στη Δυτική Ευρώπη.
Τέσσερα χρόνια μετά ακολούθησε το Sandero - η δεύτερη μεγάλη πρόταση της Dacia μετά τη σύμπραξη με τη Renault. Με τους χώρους μεγαλύτερης κατηγορίας, κορυφαία πρακτικότητα για όλη την οικογένεια, με την εξαιρετική του ευελιξία στην πόλη και φυσικά με κορυφαία σχέση αξίας-τιμής, το Sandero θα γινόταν -από το 2008- η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία της Dacia.
Τα «σκήπτρα», όμως, δεν θα τα κρατούσε για πολύ - διότι το 2010 αποκαλύφθηκε το Duster. Στην εποχή της άνθησης των SUV, με το Duster η Dacia έσπασε ξανά τα στεγανά προσφέροντας το πιο προσιτό SUV της αγοράς, με εξαιρετικές μάλιστα εκτός δρόμου δυνατότητες, μηχανικά μέρη της Renault και ποιότητα πολύ ανώτερη από όσο άφηνε να εννοηθεί η εξαιρετική τιμή του. Ήταν «καταδικασμένο» να πετύχει.
Η διάδοση, οι επιλογές, η προσωπικότητα και η «τιμιότητα» των προϊόντων της Dacia ήταν τέτοιες που η εταιρεία πέτυχε ένα μοναδικό «δέσιμο» με τους πελάτες της. Δημιουργήθηκε, έτσι, μία κοινότητα ανθρώπων που όχι μόνο είναι πολύ δραστήρια στο διαδίκτυο, αλλά και η οποία έχει ήδη καθιερώσει τα περίφημα πιν-νικ της Dacia.
Τα μεγάλα βήματα του μέλλοντος
Μετά από όλη τη μεγάλη επιτυχία της δεκαετίας που ακολούθησε -επιτυχία που συνεχίστηκε με τις νέες γενιές των Sandero και Duster-, σήμερα η Dacia υποστηρίζει ότι, διατηρώντας μεν την αρχική της φιλοσοφία του value-for-money άθικτη, είναι πιο συντονισμένη με την εποχή της και πιο μοντέρνα από ποτέ.
Το αποδεικνύει, αρχικά, με το Dacia Spring που έρχεται φέτος - το αυτοκίνητο με το οποίο η εταιρεία αποσκοπεί να κάνει την ηλεκτροκίνηση προσιτή σε όλους. Η Dacia διατείνεται ότι αυτό θα είναι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τη χαμηλότερη τιμή αγοράς από όλα στην Ευρώπη, διατηρώντας παράλληλα όλα τα σύγχρονα χαρακτηριστικά του τόσο δημοφιλούς SUV αμαξώματος.
Το δεύτερο, ακόμα μεγαλύτερο, βήμα του μέλλοντός της έρχεται με το πρωτότυπο Bigster - το αυτοκίνητο που αποκαλύπτει το όραμά της για τη σχεδιαστική, και όχι μόνο, εξέλιξή της. Το παρουσίασε στην αποκάλυψη του στρατηγικού πλάνου «Renaulution» της Renault τον Ιανουάριο του 2021.
Πέραν του σχεδιαστικού μέλλοντος της Dacia, στο πρωτότυπο Bigster έδειξε και τη μεγάλη επένδυση που ξεκίνησε η εταιρεία στο Segment C, με την δημιουργία της νέας μεγάλης μονάδας των Dacia / Lada (η οποία επίσης ανήκει στον όμιλο) που θα επιτρέψει την κοινή χρήση της πλατφόρμας CMF-B και των οικονομιών κλίμακας για την περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας και της ανταγωνιστικότητας των μελλοντικών Dacia.
«Με το πρωτότυπο Bigster η Dacia μας έδωσε τις αποδείξεις ότι θα γίνει ακόμα πιο ελκυστική, πιο cool, και πιο κοντά στη φύση, αλλά παρόλα αυτά απολύτως προσιτή και αφοσιωμένη στα απαραίτητα», εξήγησε ο Denis Le Vot, Διευθύνων Σύμβουλος των Dacia-Lada. «Φτιαγμένο για την εξοχή και για τους σκονισμένους δρόμους, το πρωτότυπο Bigster προσφέρει όλα τα απαραίτητα ενός SUV της κατηγορίας του.
»Δεν έχει περιττά διακοσμητικά, ούτε χρώμιο, ούτε ψεύτικα αλουμίνια, αλλά μόνο ενσωματώνει τα απαραίτητα και κάνει τολμηρές επιλογές - όπως τη χρήση με επεξεργασμένων ανακυκλωμένων υλικών για τα εξωτερικά προστατευτικά του. Οι λιτές γραμμές και οι διαχρονικές αναλογίες του μιλούν για στιβατότητα, ενισχύουν τις προδιαγραφές του για περιπέτεια, και δίνουν μια αύρα ελευθερίας στην εταιρεία. Η Dacia γίνεται συνώνυμη της απόδρασης και οι πελάτες της έχουν την ευκαιρίας μιας μοναδικής, αληθινής και καθόλου περίπλοκης εμπειρίας», κατέληξε ο Le Vot.