Με τις επιδόσεις και τη συνολική τους απόδοση να τα κάνει να ξεχωρίζουν, χάρη και στο 5κύλινδρο μοτέρ που έφεραν κάτω από το καπό τους, αυτά είναι τα τρία καλύτερα αυτοκίνητα την ιστορία.
Ο εν σειρά 5κύλινδρος είναι αναμφίβολα ένας ξεχωριστός κινητήρας. Μπορεί να μην χρησιμοποιήθηκε ευρέως στην ιστορία των τεσσάρων τροχών απο τους κατασκευαστές, αλλά βρίσκεται στην παραγωγή από τα τέλη της 10ετίας του '30 έως και σήμερα, έχοντας συνδεθεί περισσότερο φυσικά με την Audi.
Πιο κοντός σε μήκος, και πιο φτηνός στην παραγωγή σε σχέση με έναν εν σειρά 6κύλινδρο, αλλά και πιο πολιτισμένος σε λειτουργία έναντι ενός 4κύλινδρου, ο 5κύλινδρος καταφέρνει και ενσωματώνει στη σχεδίαση του καλά στοιχεία και από τους δύο κόσμους, έχοντας έναν ακόμη άσο στο μανίκι του: την ξεχωριστή ηχητική υπόκρουση που είναι κάτι παραπάνω από ελκυστική στα αυτιά του οδηγού του.
BUY NOW
Τα πεντακύλινδρα μοτέρ έχουν κάνει την εμφάνιση τους σε αρκετά μοντέλα στο πέρασμα του χρόνου, βρίσκοντας ωστόσο την καλύτερη εφαρμογή του στα τρία μοντέλα που ακολουθούν, τα καλύτερα κατά την άποψη μας με πέντε κυλίνδρους κάτω από το καπό τους.
Audi RS2 Avant (1994-1995)
Με το RS2 Avant η γερμανική εταιρία έκανε το κοινό να δει τα συντηρητικά station wagon από μία εντελώς διαφορετική οπτική παρουσιάζοντας το πρώτο μοντέλο στην ιστορία της κατηγορίας με συνολική απόδοση που κοίταζε στα μάτια αμιγώς σπορ προτάσεις, έχοντας ως επιπλέον ατού την ευρυχωρία του. Το πρώτο μοντέλο της Audi με το συνθετικό RS (RennSport) στο όνομα του εξελίχθηκε σε συνεργασία με την Porsche (μοτέρ, φρένα αλλά και αναρτήσεις), με τη συναρμολόγηση του να πραγματοποιείται στο εργοστάσιο Rossle-Bau της Porsche.
Βρισκόμενος στην καλύτερη μέχρι τότε φόρμα του, έχοντας δεχτεί και τις περιποιήσεις των μηχανικών από την Στουτγάρδη, ο πεντακύλινδρος κινητήρας των 2.226 κ.εκ. απέδιδε 315 ίππους και 410 Nm ροπής, που χάριζαν στο 4κίνητο RS2 εξωπραγματικές για την εποχή και τον χαρακτήρα του επιδόσεις και παρά το βάρος που έφτανε τους 1,6 τόνους: 0-100 χλμ./ώρα σε 4,8 δευτερόλεπτα και τελική που έφτανε έως και τα ηλεκτρονικά περιορισμένα 262 χλμ./ώρα. Η μόνη επιλογή ήταν ένα χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων.
Το RS2 Avant έγινε αμέσως αντικείμενο λατρείας για το ευρωπαϊκό κοινό με κερασάκι στην τούρτα για την εμφάνιση του, τους καθρέπτες και τις χαρακτηριστικές ζάντες αλουμινίου που προέρχονταν από την 911 Turbo εκείνης της εποχής. Η προγραμματισμένη παραγωγή των 2.200 μονάδων, έφτασε τελικά στα 2891 αυτοκίνητα, λόγω της κάτι παραπάνω από ισχυρής ζήτησης.
Fiat Coupe 20V (1996-2000)
Γέννημα θρέμμα της Fiat, δια χειρός Chris Bangle, που εργαζόταν τότε στο Centro Stile, το Fiat Coupe είναι μάλλον το πιο εμβληματικό μοντέλο των Ιταλών της 10ετίας του '90. Με σχεδίαση που αρνείται πεισματικά να… παραδώσει τα όπλα στο πέρασμα του χρόνου, το ιταλικό Coupe κληρονόμησε αρχικά στην κορυφαία του έκδοση το 16βάλβιδο υπετροφοδοτούμενο μοτέρ της Lancia Integrale και έπειτα, στην πρώτη μηχανική ανανέωση του 1996, το αντάλλαξε με το νέο τότε πεντακύλινδρο 20βάλβιδο των δύο λίτρων.
Η απόδοση του μοτέρ με τους πέντε κυλίνδρους έφτανε στους 220 ίππους και τα 310 Nm, δίνοντας στην «Ferrari του Φτωχού», όπως το χαρακτήριζε τότε ο Τύπος της εποχής, 0-100 χλμ./ώρα περί τα 6,5 δευτερόλεπτα και τελική 250 χλμ./ώρα, στην έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Ήταν το ταχύτερο Fiat παραγωγής που είχε παρουσιαστεί, αλλά και το ταχύτερο μέχρι τότε προσθιοκίνητο, με τη δύναμη να περνά στους εμπρός τροχούς μέσω διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης Visco Drive.
Το Coupe μπορεί να θεωρηθεί εμπορική επιτυχία για την ιταλική εταιρία με τη συνολική παραγωγή του να ξεπερνά τις 70.000 μονάδες, στις διάφορες εκδόσεις του, με τις υπετροφοδοτούμενες φυσικά να έχουν και τη μεγαλύτερη συλλεκτική αξία.
Ford Focus RS Mk II (2009-2010)
Η δεύτερη γενιά του «καυτού» Focus RS ολοκληρώνει αυτό το αφιέρωμα, ως ένα μοντέλο που ξεχώριζε για τη συνολική του απόδοση. Ήταν το τελευταίο προσθιοκίνητο Focus RS και το τελευταίο προσιτό αφού η επόμενη 4κίνητη γενιά έστειλε το κόστος σε άλλα επίπεδα. Ως μοντέλο που παρέπεμπε στο αγωνιστικό που συμμετείχε στο WRC, το δεύτερο RS ήταν πολύ πιο επιθετικό σχεδιαστικά σε σχέση με την πρώτη γενιά αλλά και πιο σοφιστικέ.
Για την κίνηση του φρόντιζε ο υπερτροφοδοτούμενος 5κύλινδρος της Ford των 2,5 λίτρων με την απόδοση του να φτάνει στους 305 ίππους και τα 440 Nm κάνοντας το Focus RS Mk II ένα από τα ταχύτερα προσθιοκίνητα εκείνης της εποχής: 0-100 χλμ./ώρα σε 5,9 δευτερόλεπτα και τελικά 263 χλμ./ώρα. Το κιβώτιο ήταν εξατάχυτο και το στάνταρ μπλοκέ διαφορικό της Quaife φρόντιζε για την ενίσχυση της εξαιρετικής συμπεριφοράς του 3θυρου hatchback της Ford.
Εκτός από τη… στάνταρ έκδοση η Ford παρουσίασε και την ειδική RS500, αποκλειστικά σε μαύρο ματ χρώμα, που έχει και τη μεγαλύτερη συλλεκτική αξία καθώς η παραγωγή της ήταν μόλις 500 αντίτυπα. Στην εν λόγω έκδοση, με τη «βοήθεια» και της βρετανικής Mountune, η απόδοση του μοτέρ σκαρφάλωνε στους 350 ίππους και τα 460 Nm για 265 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα και 0-100 χλμ./ώρα σε 5,7 δεύτερα.