Το γαλλικό αυτοκίνητο, που άλλαξε για πάντα την αυτοκίνηση εφευρίσκοντας την κατηγορία των supermini και αγγίζοντας τα 9 εκατομμύρια αντίτυπα, έκλεισε μισό αιώνα ζωής και η Renault θα το γιορτάζει σε όλη τη διάρκεια του 2022.
Η Renault διαδραμάτιζε πρωταγωνιστικό ρόλο στον εκμοντερνισμό του αυτοκινήτου από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, και το R5 υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα αυτοκίνητα του προηγούμενου αιώνα. Έδειξε πώς ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης μπορεί να είναι όμορφο και στιλάτο, και μαζί έφερε πρωτόγνωρα δεδομένα οδικής συμπεριφοράς στην κατηγορία.
Η θρυλική του ιστορία ξεκινά περίπου πέντε χρόνια πριν από το 1972, που έκανε το ντεμπούτο του. Όμως, το αυτοκίνητο που θα έμενε σταθερά στην πρώτη θέση των πωλήσεων στη Γαλλία επί σειρά ετών, δεν γεννήθηκε από πολυετείς μελέτες στα σχεδιαστήρια του Παρισιού. Ήταν μόνο μία φευγαλέα άσκηση ενός ανθρώπου, του νεαρού σχεδιαστή Michel Boue, ο οποίος στον ελεύθερό του χρόνο σκιτσάριζε ένα μικρό τετράτροχο που θα ήταν αξιαγάπητο, και προσιτό σε όλους.
BUY NOW
Το πρώτο ολοκληρωμένο σχέδιο προέκυψε το Μάιο του 1967 - είχε τη μορφή ενός τρίθυρου hatchback. Αντικρύζοντάς το, οι διοικητές της γαλλικής εταιρείας ενθουσιάστηκαν, τόσο που το πρώτο πρωτότυπο που παρήγγειλαν κατασκευάστηκε σε μόλις οκτώ εβδομάδες, και δεν είχε παρά ελάχιστες σχεδιαστικές τροποποιήσεις.
Σε μια εποχή που τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα αντέγραφαν το αμερικανικό στιλ, με έντονη χρήση χρωμίου και μεγάλους προφυλακτήρες, ο μινιμαλισμός του Renault 5 με τους πλαστικούς του προφυλακτήρες άλλαξε για πάντα τα σχεδιαστικά δεδομένα. Και έφερε φρέσκες ιδέες, όπως την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων στο πάτωμα για τη μεγέθυνση του χώρου αποσκευών.
Για να κρατήσει την τιμή του χαμηλά, η Renault χρησιμοποίησε κοινά μηχανικά μέρη με τα R4 και R6. Ο βασικός του κινητήρας είχε χωρητικότητα 845 κ.εκ. και απόδοση 36 ίππων, ενώ υπήρχε και η έκδοση με το μοτέρ 1.4 λίτρου, με 82 ίππους.
Το στιλ του υπέροχου σχεδιασμού του, η άνεση και η ψυχαγωγική οδηγική του αίσθηση, έφεραν τέτοια εμπορική επιτυχία που η Renault δεν κατάφερνε να ανταποκριθεί στη ζήτηση. Ειδικά στα αμέσως επόμενα χρόνια, που η πετρελαϊκή κρίση οδήγησε τους Ευρωπαίους -και έπειτα ακόμα και τους Αμερικανούς- σε μικρότερα και οικονομικότερα αυτοκίνητα. Ατυχώς, ο Boue δεν πρόλαβε να ζήσει τους καρπούς της ευφυΐας του, καθώς έφυγε από τη ζωή -νικημένος από τον καρκίνο- στο τέλος της δεκαετίας του 1960.
Με δεδομένο ότι η Renault σύντομα έδωσε σπορ χαρακτήρα στο αυτοκίνητο, στήνοντας το Renault Cup με ενιαία R5 σε εννέα χώρες της Ευρώπης, στην έκδοση παραγωγής προστέθηκε το 1976 ένας turbo κινητήρας με το έμβλημα της Alpine. Η ισχύς του άγγιζε τα απίστευτα για την εποχή δεδομένα των 108 ίππων, όπως και η επιτάχυνση 9 δευτερολέπτων για τα 0-100 km/h και η τελική ταχύτητα των 185 km/h.
Σε μια εποχή που ήδη η Renault έφερνε την επανάσταση στη Formula 1 με την εισαγωγή του Turbo, το '78 η ισχύς του R5 Turbo αυξήθηκε στους 158 hp και η τελική του ταχύτητα στα 200 km/h. Κατά κύριο λόγο η έκδοση αυτή παρήχθη, σε 3.567 αντίτυπα, με σκοπό να πάρει έγκριση τύπου το αγωνιστικό R5 Turbo που οδηγούσε ο εκθαμβωτικός Jean Ragnotti στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι.
Πίσω στους δημόσιους δρόμους, η γκάμα του Renault 5 επεκτάθηκε το 1979 με μια πεντάθυρη έκδοση - την οποία η γαλλική εταιρεία εξέλισσε όλη την προηγούμενη δεκαετία. Σκοπός της έκδοσης αυτής ήταν να διατηρήσει πιστούς στη μάρκα τους «baby boomers», δηλαδή τη γενιά που γεννήθηκε στη διάρκεια του β' παγκοσμίου πολέμου, αγόραζε το R5 στα νιάτα της, και τώρα αποκτούσε οικογένεια.
Μετά από σχεδόν 5,5 εκατομμύρια πωλήσεις του Renault 5, το 1984 ήρθε η στιγμή του περάσματός του στη δεύτερη γενιά του. Φυσικά, με τέτοια εμπορική επιτυχία, το καινούριο γαλλικό supermini δεν θα άλλαζε και πολλά στη σχεδιαστική του φιλοσοφία και ταυτότητα - και έτσι έγινε. Αλλά κάτω από το αμάξωμα, ήταν ένα καινούριο αυτοκίνητο.
Οι κινητήρες του ξεκινούσαν από το 1.0 λίτρο και έφταναν το 1.4, με ισχύ από 41 μέχρι 118 ίππους. Το χαμηλό βάρος των 840 κιλών εξασφάλιζε αξιοπρεπείς επιδόσεις και οικονομία, ενώ μια έκδοση diesel 80 ίππων -που έμελλε να έχει βραχύβια κυκλοφορία- κατάφερνε να κρατήσει την κατανάλωση ακόμα και στα 4 lt/100km.
Το τέλος της διαδρομής του θρυλικού Renault 5 ήρθε στα τελειώματα της δεκαετίας του 1980, όταν η Renault αποφάσισε να το αντικαταστήσει με την ολοκαίνουρια πρώτη γενιά του Clio. Ωστόσο, η γαλλική εταιρεία συνέχισε να παράγει το R5 μέχρι και το 1996. Τότε κατασκευάστηκε και το τελευταίο από τα 9.200.600 αντίτυπα του γαλλικού supermini.
Το Renault 5 υπήρξε το πιο επιτυχημένο γαλλικό αυτοκίνητο όλων των εποχών. Άλλαξε τα σχεδιαστικά δεδομένα των μικρών, συμπαγών αυτοκινήτων πόλης για πάντα, και σύντομα έγινε αντικείμενο αντιγραφής από σχεδόν κάθε άλλο κατασκευαστή.
Τρεις δεκαετίες αργότερα, η Renault αποφάσισε το 2021 να αναβιώσει το θρυλικό R5 με τη μορφή ενός αμιγώς ηλεκτρικού πρωτότυπου, που σύντομα θα βρει το δρόμο προς την παραγωγή. Και για το 2022, έχει προγραμματίσει για το «χρυσό Ιωβηλαίο» του R5 εορτασμούς που θα διαρκέσουν όλο το χρόνο.
Δείτε εδώ τις τιμές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά όλων των αυτοκινήτων της ελληνικής αγοράς
Ακολουθήστε το carandmotor.gr για να μαθαίνετε όλα τα ΝΕΑ για το αυτοκίνητο