Formula 1: Η στοιχειωμένη πίστα της Ευρώπης για την οποία δεν μιλάει κανείς (εικόνες)
Στους δρόμους της Βαλένθια, της τρίτης μεγαλύτερης πόλης της Ισπανίας, μένει εγκαταλειμμένο και χορταριασμένο ένα σιρκουί που μόλις πριν από δέκα χρόνια φιλοξένησε τη Formula 1.
Αν έχετε ξεχάσει ολοκληρωτικά το Ευρωπαϊκό Grand Prix, που διοργανώθηκε για πέντε χρονιές στους δημόσιους δρόμους της πόλης της Βαλένθια, σίγουρα δεν είστε ο μόνος. Τα πράγματα για την ισπανική πόλη δεν εξελίχθηκαν όπως στο Μονακό, που φιλοξενεί αδιαλλείπτως το σπορ από το 1955. Εκεί, οι εγκαταστάσεις και τα κερμπς του σιρκουί έχουν αφεθεί στη φθορά του χρόνου, ξεχασμένα στη λήθη.
Η τελευταία ημέρα που ακούστηκαν στους δρόμους αυτούς οι κινητήρες της F1 ήταν η 24η Ιουνίου 2012, που διοργανώθηκε εκεί το τελευταίο GP Ευρώπης με αναπάντεχο νικητή τον Fernando Alonso, στο κόκπιτ της Ferrari τότε. Ο Michael Schumacher αγωνιζόταν ακόμη, εκείνη τη χρονιά, με τη Mercedes - λίγους μήνες πριν αποχωρήσει οριστικά από το σπορ.
BUY NOW
Κι όμως, μόλις δέκα χρόνια μετά το πολυτελές και πανάκριβο αυτό σιρκουί έχει σήμερα την εικόνα εγκατάλειψης που μπορείτε να δείτε στο παρακάτω video. Οτιδήποτε είχε αξία από την εγκατάσταση του σιρκουί πόλης της Βαλένθια έχει αφαιρεθεί, ή κλαπεί, πολλά από τα ασφάλτινα τμήματα οδηγούν στο πουθενά και είναι γεμάτα με χορτάρια και σκουπίδια, και το μέρος μοιάζει με σιρκουί-φάντασμα.
Τίποτα δεν μοιάζει να θυμίζει ότι σε αυτά τα μέρη πριν από μόλις μία δεκαετία αγωνίζονταν τα μονοθέσια και οι αστέρες του κορυφαίου motorsport του πλανήτη. Τώρα, μπορεί κανείς να επισκεφτεί την περιοχή ελεύθερα, με τα πόδια ή ακόμη και με το αυτοκίνητό του, και να διασχίσει τη διαδρομή που έκαναν τα μονοθέσια, ή να επισκεφτεί τις αποθήκες του λιμανιού που το 2012 φιλοξενούσαν τα γκαράζ των ομάδων και τα pits.
Η Βαλένθια φιλοξένησε πέντε φορές τη Formula 1, την περίοδο 2008-'12. Ο Fernando Alonso μεσουρανούσε, και η ύπαρξη δύο αγώνων στην Ισπανία (μαζί με το GP της Βαρκελώνης) έβγαζε εμπορικό νόημα. Το αρχικό συμβόλαιο της πόλης με τη F1 προέβλεπε επτά αγώνες, αλλά σταμάτησαν στους πέντε, κι από το 2012 δεν έχει διοργανωθεί η οποιαδήποτε εκδήλωση στο σημείο αυτό του ισπανικού λιμανιού.
Η Βαλένθια δεν έμελλε να επιστρέψει ποτέ στο πρόγραμμα της Formula 1 για πολιτικούς, οικονομικούς και νομικούς λόγους, ενώ πολλοί υποστηρίζουν ότι το αγώνας συνοδεύθηκε και από φαινόμενα διαφθοράς. Σύμφωνα με την εφημερίδα «El Pais» η κατασκευή του σιρκουί κόστισε στις τοπικές αρχές 98,5 εκατομμύρια ευρώ, και η οργάνωση των πέντε GP περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ.
Σήμερα, η περιοχή φιλοξενεί έναν καταυλισμό προσφύγων, που έχουν φτάσει από τις ακτές της Αφρικής στα ισπανικά παράλια. Η πόλη της Βαλένθια έχει στα πλάνα της την εκ νέου ανάπτυξη της περιοχής, αλλά προς το παρόν δεν υπάρχουν περαιτέρω λεπτομέρειες. Το σίγουρο είναι ότι τα επόμενα χρόνια τα απομεινάρια ενός Grand Prix της F1 θα εξαφανιστούν από την περιοχή, σαν αυτό να μην υπήρξε ποτέ.