H ημέρα της κρίσης έφτασε για την Formula 1 - Έρχεται στο φως η έρευνα της FIA

Hamilton-Verstappen

Η FIA ολοκλήρωσε και θα παρουσιάσει σήμερα (14/2) στην συνεδρίαση της Επιτροπής F1 τα συμπεράσματα της έρευνάς της για τα γεγονότα που έκριναν τον τίτλο του 2021 στο GP του Abu Dhabi το Δεκέμβριο.

Το φινάλε της σεζόν του 2021 που έκρινε τον τίτλο υπέρ του Max Verstappen και εις βάρος του Lewis Hamilton υπήρξε ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα της ιστορίας της Formula 1, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων για το χειρισμό από του οχήματος ασφαλείας από τον αγωνιστικό διευθυντή των GP Michael Masi, που ανέτρεψε στον τελευταίο γύρο την έκβαση της μάχης του Βρετανού της Mercedes με τον Ολλανδό της RBR.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο αγωνιστικός διευθυντής των GP, Michael Masi, βρίσκεται τους δύο τελευταίους μήνες στο «μάτι του κυκλώνα»
Ο αγωνιστικός διευθυντής των GP, Michael Masi, βρίσκεται τους δύο τελευταίους μήνες στο «μάτι του κυκλώνα»

Μετά το ατύχημα του Nicolas Latifi της Williams πέντε γύρους πριν το τέλος, ο αγώνας φάνταζε ότι θα τερμάτιζε πίσω από το όχημα αφαλείας - όμως αυτό δεν συνέβη. Ο Hamilton κυριαρχούσε ως τότε και ήταν επικεφαλής, αλλά ο Verstappen εκμεταλλεύτηκε το όχημα αφάλειας και μπήκε στα pits για να βάλει φρέσκα, μαλακά ελαστικά, ώστε να επιτεθεί στον Βρετανό αν ο αγώνας επανεκκινούσε.

Και αυτή ακριβώς ήταν η έκβαση των πραγμάτων: ο Ολλανδός με πολύ ανώτερα ελαστικά πέρασε τον Βρετανό στον τελευταίο γύρο για να κατακτήσει τον τίτλο - όμως η επιλογή του Masi να μην τελειώσει ο αγώνας υπό το όχημα ασφαλείας έγινε με δύο σοβαρές παραβιάσεις του κανονισμού.

Καθώς ο Verstappen είχε χάσει έξι θέσεις με το pit-stop του, βρισκόταν υπό το όχημα ασφαλείας πίσω από τον Hamilton και άλλα πέντε μονοθέσια που είχαν δεχθεί γύρο από τους πρωτοπόρους. Η πρώτη παράβαση του Masi ήταν ότι έδωσε εντολή μόνο σε αυτούς τους πέντε οδηγούς να περάσουν το όχημα ασφάλειας και να μπουν το γύρο του αγώνα, όπως προβλέπεται, και όχι στους υπόλοιπους τρεις που θα έπρεπε να κάνουν το ίδιο από τις πιο πίσω θέσεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η δεύτερη παραβίαση του κανονισμού από τον Masi ήταν πως κάλεσε το όχημα ασφαλείας στα pits έναν γύρο νωρίτερα από ό,τι προβλεπόταν, έτσι ώστε να απομείνει ένας τελευταίος γύρος μονομαχίας στην πίστα των Hamilton-Verstappen και να μην πέσει η καρό σημαία υπό το safety car.

Η Mercedes υπέβαλλε ένσταση, μετά τον τερματισμό, για υπέρβαση καθήκοντος από τον Michael Masi, αλλά οι αγωνοδίκες του GP υποτήριξαν τις αποφάσεις του Αυστραλού. Τις μέρες που ακολούθησαν, επίσης, η πρωταθλήτρια διερεύνησε το ενδεχόμενο προσφυγής στο διεθνές αθλητικό δικαστήριο (CAS), αλλά εντέλει επέλεξε να μην προχωρήσει σε αυτό.

Οι πράξεις του Masi φέρονται να καθοδηγήθηκαν, μέσω της ραδιοεπικοινωνίες τις κρίσιμες εκείνες στιγμές, από τους διοικητές της Red Bull Racing - και συγκεκριμένα από τον αγωνιστικό διευθυντή της ομάδας, Jonathan Wheatley. Η ίδια η F1 σε ανασκόπηση του αγώνα δημοσίευσε τέσσερις μέρες αργότερα τη συνομιλία Masi-Wheatley, όμως είναι ασαφές αν μπορεί να αποδειχθεί ότι ο Αυστραλός όντως ενήργησε καθ' υπόδειξη της RBR.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπό το βάρος της διεθνούς κατακραυγής, τους δύο μήνες που ακολούθησαν η FIA προχώρησε σε λεπτομερή έρευνα των γεγονότων εκείνου του απογεύματος, αναλύοντας τη διαδικασία και το υπόβαθρο λήψης κάθε απόφασης του Masi και τώρα είναι έτοιμη να παρουσιάσει στην Επιτροπή F1 (που συμμετέχουν και η FIA και οι ομάδες) τα συμπεράσματά της.

Η έρευνα της Διεθνούς Ομοσπονδίας εστίασε στο κατά πόσο οι κανονισμοί εφαρμόστηκαν σωστά, πόση ήταν στην πραγματικότητα η επιρροή της RBR τις αποφάσεις του Masi, και τέλος κατά πόσο ο Αυστραλός και άλλα στελέχη της αγωνιστικής διεύθυνσης των GP είναι σε θέση να ασκήσουν με αποτελεσματικότητα των καθήκοντά τους στο μέλλον.

Παράλληλα με αυτό, ο νέος πρόεδρος της FIA Mohammed Ben Sulayem ζήτησε από τον Επικεφαλής του Τομέα Μονοθεσίων της Ομοσπονδίας, Peter Bayer, προτάσεις για την αναθεώρηση και βελτίωση της οργανωτικής δομής της FIA στα GP της Formula 1.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι απόψεις για την παραμονή ή όχι του Michael Masi στο ρόλο του αγωνιτικού διευθυντή των GP διήστανται στην κοινότητα της F1 τους τελευταίους δύο μήνες. Η FIA έχει δημοσίως παραδεχθεί ότι υφίσταται το ενδεχόμενο απομάκρυνής του, αλλά ο Bayer δήλωσε πρόσφατα ότι ο Masi «έχει κάνει πολύ σπουδαία δουλειά από πολλές απόψεις». Επίσης, έχοντας μαθητεύσει για χρόνια δίπλα στον Charlie Whiting, είναι με διαφορά το εμπειρότερο στέλεχος της FIA για αυτή τη δουλειά.

Ένα από τα ενδεχόμενα που έχει αφήσει ανοιχτά η FIA είναι να μοιραστούν οι πολλαπλές ευθύνες του Αυστραλού σε περισσότερα στελέχη της Ομοσπονδίας, τα οποία μπορούν να συμμετέχουν απομακρυσμένα στη λήψη αποφάσεων σε ανοιχτή συνομιλία με τον Masi, ενώ ένα άλλο είναι η μετάθεσή του σε κάποιο άλλο πόστο - όπως του Επικεφαλής Ασφάλειας της F1.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρέπει, πάντως, να θεωρείται βέβαιο ότι σε συνέχεια της έκθεσης της FIA θα υπάρξουν οργανωτικές αλλαγές της FIA τόσο στους κανονισμούς που θα διέπουν εφεξής τέτοιου είδους περιστάσεις, όσο και στη σύνθεση της ομάδας των ανθρώπων που θα επιφορτίζονται με την αγωνιστική διεύθυνση των GP. Και, φυσικά, θα βάλει τέλος στη δυνατότητα των διοικητών των ομάδων να συνομιλούν με τον αγωνιτικό διευθυντή στη διάρκεια του αγώνα.

Παράλληλα, αναμένεται να καθιερωθεί ένα σαφές πρωτόκολλο για τη διασφάλιση ότι οι αγώνες θα τερματίζουν υπό καθεστώς πράσινης σημαίας. Το πιθανότερο είναι να θεπιστεί η υποχρεωτική διακοπή του αγώνα, με κόκκινες σημαίες, αν υπάρξει κάποιο ατύχημα που απαιτεί την είσοδο στην πίστα του οχήματος ασφαλείας στους Χ τελευταίους γύρους.

Η FIA, στην προκειμένη περίπτωση, καλείται όχι μόνο να θεσπίσει ένα στιβαρό και αξιόπιστο πλαίσιο για τον τρόπο λήψης αποφάσεων στα GP και να πείσει για αυτό, αλλά και να ανακτήσει το σεβασμό που απώλεσε εντός και εκτός F1 από τα γεγονότα του Abu Dhabi. Εντέλει, ίσως η ανάγκη της να παράγει ένα σόου στο μεγάλο φινάλε του 2021 να έφερε τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα για την αξιοπιστία της.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τέλος, μια άλλη πτυχή του σήριαλ του Abu Dhabi ήταν οι φημολογούμενες σκέψεις άμεσης αποχώρησης του Lewis Hamilton από το σπορ, υπό το βάρος της απογοήτευσης για την αδικία που τελέστηκε εις βάρος του. Το σενάριο αυτό γεννήθηκε από τον ίδιο τον αγωνιστικό διευθυντή της Mercedes F1, Toto Wolff, και είναι προφανές πόσο ισχυρό πλήγμα θα ήταν για τη F1 η αιφνίδια αποχώρηση του μεγαλύτερου αστέρα της και πιο επιτυχημένου οδηγού όλων των εποχών.

Το θέμα Hamilton, ωστόσο, έληξε όταν ο ίδιος έσπασε τη σχεδόν δίμηνη απουία του από τα social media με ένα video που τον δείχνει να ασκείται στους δρόμους του Λονδίνου, και έπειτα από την επιβεβαίωση της Mercedes F1 ότι ο Βρετανός θα δώσει το παρόν την αποκάλυψη του νέου μονοθεσίου W13 του 2022, στις 18 Φεβρουαρίου. Ωστόσο, πολλοί εκτιμούν ακόμη ότι ο Lewis μπορεί να αλλάξει απόφαση, σε περίπτωση που δεν μείνει ικανοποιημένος από τα συμπεράσματα της έρευνας της FIA.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μετά τη σημερινή παρουσίαση των συμπερασμάτων της έρευνά της στην Επιτροπή F1, και φυσικά την παρασκηνιακή διαβούλευση που θα ακολουθήσει, οποιαδήποτε αλλαγή θα πρέπει να επικυρωθεί από το Παγκόσμιο Συμβούλιο του Motorsport, στις 18 Μαρτίου. Αυτή είναι η πρώτη μέρα του εναρκτήριου αγωνιστικού τριημέρου του 2022, στο Μπαχρέιν, αλλά βέβαια οι ομάδες και οι οδηγοί θα είναι ενήμεροι πολύ νωρίτερα, ώστε να λάβουν τις αποφάσεις τους.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ