Δοκιμάζουμε το CUPRA Born των 204 ίππων

CUPRA Born

Το CUPRA Born χαρίζει στην ηλεκτρική του υπόσταση μια σαφώς δυναμικότερη και πιο θελκτική χροιά, εξασφαλίζοντας το επιπλέον κίνητρο απόκτησης ενός τετράτροχου το οποίο καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα σε δύο, πολύ διαφορετικούς κόσμους.

«White men can’t jump» ήταν ο τίτλος της ταινίας η οποία βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες στις αρχές της δεκαετίας του 1990 παίρνοντας θέση σε ένα debate που απασχολούσε εκείνη την περίοδο τον μαγικό κόσμο του NBA.

Σχεδόν τριάντα χρόνια μετά, η συζήτηση δεν αφορά στις αθλητικές ικανότητες των λευκών καλαθοσφαιριστών του κορυφαίου πρωταθλήματος μπάσκετ στον πλανήτη αλλά εκείνες των ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία δειλά-δείλα παίρνουν θέση στην καθημερινότητά μας, βγαίνοντας από το μεταλλικό τους καβούκι και ακονίζοντας ημέρα με την ημέρα τις δεξιότητές τους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το ερώτημα, λοιπόν, που προκύπτει είναι αν ένα ηλεκτροκίνητο τετράτροχο με τους όποιους περιορισμούς αλλά και τις όποιες αρετές μιας άγουρης, ακόμα και σήμερα, τεχνολογίας μπορεί να υπηρετήσει απαιτητικότερους ρόλους, αποτινάσσοντας το περιπαικτικό προσωνύμιο της ανέραστης «λευκής συσκευής».

CUPRA Born

Σε αυτό το σημείο στην κουβέντα μπαίνει η CUPRA. Ένα sub-rand, όπως αρέσκονται να την περιγράφουν οι μαθητευόμενοι μάγοι του marketing, που γεννήθηκε μέσα από την προσπάθεια Ισπανών της SEAT να πάρουν το μέγιστο από τις υψηλών επιδόσεων και προδιαγραφών προτάσεις, οι οποίες μέχρι πρότινος αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της γκάμας τους.

Και εγένετο Born

Δεν αποτελεί μυστικό ότι το Born -το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό τετράτροχο στην ιστορία της νεοσύστατης ισπανικής φίρμας- αποτελεί τη μετεμψύχωση του μέχρι σήμερα γνωστού Volkswagen ID.3.

Στην περίπτωση, λοιπόν, που η φιγούρα του σας θυμίζει κάτι, τότε αυτή είναι η πλατφόρμα MEB και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που ακολουθούν την εν λόγω αρχιτεκτονική, καθορίζοντας τη γενική εικόνα των τετράτροχων που την υιοθετούν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
CUPRA Born

Φυσικά η αναδιατύπωση των σχεδιαστικών και των εξοπλιστικών προδιαγραφών προσφέρει στο νεόκοπο CUPRA Born τα απαραίτητα, σε αυτές τις περιπτώσεις, στοιχεία διαφοροποίησης, μειώνοντας τις πιθανότητες να το συνδέσει ή να το αντιπαραθέσει κανείς με το αντίστοιχο σε προδιαγραφές μοντέλο των Γερμανών.

Κι αυτό γιατί η ισπανική φίρμα δεν δίστασε να χαρίσει στο μικρομεσαίων διαστάσεων hatchback έναν προσανατολισμό ανάλογο της καταγωγής και της φήμης του, αντικαθιστώντας το μετριοπαθές σχεδιαστικό παράδειγμα του Volkswagen ID.3 με ένα αιχμηρό και άκρως επιθετικό προσωπείο.

CUPRA Born
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ξεκινώντας από τους σκουρόχρωμους τροχούς και τις σχεδιαστικές λεπτομέρειες στο χρώμα του χαλκού και φτάνοντας έως τα φωτιστικά σώματα και το χαρακτηριστικό λογότυπο της ισπανικής φίρμας, το CUPRA Born βρίθει σχεδιαστικών λεπτομερειών που θα μπορούσαν να υπερασπιστούν τη μοναδικότητα της κατασκευής του.

Με ποιότητα CUPRA

Η προσπάθεια που έχει καταβληθεί ώστε το Born να αποκτήσει τη δική του υπόσταση βρίσκει συνέχεια στις επιφάνειες του εσωτερικού και ειδικότερα στο πιλοτήριο. Παρά το στενό πλαίσιο που ορίζουν οι προδιαγεγραμμένες σχεδιαστικές προδιαγραφές του, οι Ισπανοί πέτυχαν να δημιουργήσουν με τη χρήση νέων υλικών ένα ποιοτικότερο και ταυτόχρονα περισσότερο ανθρωποκεντρικό διάκοσμο.

CUPRA Born

Μολονότι, λοιπόν, το βλέμμα σου θα τραβήξει η κεντρικά τοποθετημένη έγχρωμη οθόνη αφής των 12 ιντσών, είναι σχεδόν βέβαιο ότι αργά ή γρήγορα αυτό που θα εκτιμήσεις είναι η φροντίδα που έχουν δεχθεί οι επιμέρους επιφάνειες του εσωτερικού ώστε να οικειοποιηθούν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της ισπανικής κατασκευής.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πέραν της κατασκευαστικής ποιότητας και του εξοπλιστικού πλούτου, το Born έχει όλο τον χρόνο για να αντιμετωπίσεις τις παιδικές-εργονομικές ατέλειες, οι οποίες επί το πλείστο προκύπτουν από την προσπάθεια μετάβασης σε ένα πλήρως ψηφιοποιημένο μοντέλο χειρισμού ακόμα των βασικών υποσυστημάτων του αυτοκινήτου.

Στις περισσότερες των περιπτώσεων, χρειάζεσαι μεγαλύτερο χρόνο και κόπο για να φτάσεις μέσα από τους δαιδαλώδεις ψηφιακούς διαδρόμους του συστήματος χειρισμού-infotainment στον τελικό σου προορισμό, καθιστώντας οποιαδήποτε ρύθμιση επίπονη ως διαδικασία.

CUPRA Born

Εργονομικό… παράδοξο, άλλωστε, αποτελεί και το γεγονός ότι το Volkswagen Group επιμένει να μην προσφέρει στην πλευρά του οδηγού τέσσερις διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα, καταργώντας οποιαδήποτε πιθανότητα διαισθητικού χειρισμού μιας κοινής

Η ηλεκτρική καρδιά

Αξιοποιώντας την πλατφόρμα που εξελίχθηκε ευθύς εξαρχής για να φιλοξενήσει τις ηλεκτροκίνητες προτάσεις του ομίλου Volkswagen, το CUPRA Born υιοθετεί μια… εξωτική -για τα δεδομένα ενός μικρομεσαίου hatchback- αρχιτεκτονική.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κι αυτό γιατί ο ένας και μοναδικός ηλεκτροκινητήρας των 204 ίππων βρίσκεται τοποθετημένος στον πίσω άξονα, ο οποίος είναι επιφορτισμένος και με τη μεταφορά των 310 Nm ροπής στην άσφαλτο.

CUPRA Born

Στα παραπάνω οφείλει να προσθέσει κανείς τις συστοιχίες μπαταριών ενεργειακής χωρητικότητας 58 kWh, οι οποίες βρίσκονται τοποθετημένες στο δάπεδο του αμαξώματος, περιορίζοντας κατά αυτόν τον τρόπο το κέντρο βάρους, εξασφαλίζοντας την ισόποση κατανομή του φορτίου και τονίζοντας τα δυναμικά χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου που στο τέλος της ημέρας οφείλει να υπερβεί την ηλεκτροκίνητη φύση του για να υποστηρίξει τη διαφορετικότητα στον προσανατολισμό του.

Αν είστε τυχεροί -εμείς δεν ήμασταν με το αυτοκίνητο της δοκιμής- τότε το Dynamic Chassis Control (βλέπε ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ) όχι μόνον θα περιορίσει την απόσταση που χωρίζει τις μεταλλικές επιφάνειες του αμαξώματος από το έδαφος αλλά και θα καταστήσει ρυθμίσιμα –μέσω των προγραμμάτων οδήγησης- τα χαρακτηριστικά απόσβεσης της ανάρτησης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
CUPRA Born

Ανάμεσα σε δύο κόσμους

Την ίδια στιγμή που μάχεσαι ώστε να διατηρήσεις χαμηλά τις ενεργειακές απαιτήσεις του ηλεκτροκίνητου CUPRA και να αποκομίσεις το μέγιστο της αυτονομίας από τις μπαταρίες των 58 kWh, η βαριά φανέλα της ισπανικής φίρμας και η άμεση συσχέτισή της με προτάσεις υψηλών επιδόσεων και δυναμικού χαρακτήρα επιβάλλει μια διαφορετική προσέγγιση των πραγμάτων.

Στην όχι και τόσο απίθανη περίπτωση που καταφέρεις να τιθασεύσεις τα άγρια οδηγικά σου ένστικτα, τότε το CUPRA Born θα σε ανταμείψει με τα σχεδόν 450 χιλιόμετρα πραγματικής αυτονομίας, μειώνοντας στο ελάχιστο το γνώριμο και όχι τόσο δημιουργικό άγχος για το αν θα καταφέρεις να φτάσεις στον προορισμό σου.

Αν πάλι επιλέξεις να εξαντλήσεις δίχως δεύτερη σκέψη τη διαδρομή του δεξιού πεντάλ, το αρχικό δέος το οποίο προκαλεί η σιωπηλή εκτίναξη των σχεδόν 2 τόνων του ισπανικού συνόλου στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 7,3 δευτερόλεπτα διαδέχεται ο αγνός ενθουσιασμός για τα όσα το CUPRA Born μπορεί να επιτύχει στην ελληνική άσφαλτο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
CUPRA Born

Σφικτό αλλά όχι κουραστικό, περνά ανώδυνα πάνω από τις κακοτεχνίες του τυπικού ελληνικού οδοστρώματος, αφήνοντας παρ’ όλα αυτά να εννοηθεί ότι οποιαδήποτε επιλογή πέραν των 18άρηδων τροχών ίσως αποδειχθεί υπερβολική.

Άλλωστε δεν είναι η πρόσφυση, ούτε φυσικά και η ακρίβεια ελέγχου μέσα από το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης εκείνα τα στοιχεία που θα σου λείψουν, αφήνοντας ένα δυσαναπλήρωτο κενό στο βιογραφικό του ισπανικού hatchback.

Η δύναμη και ειδικότερα η αφοπλιστική αμεσότητα με την οποία αποδίδεται απαιτεί εξοικείωση, χρόνο και συνειδητή εξάσκηση ώστε να φτάσεις να συνδιαλέγεσαι με το απόλυτο όριο και να ισορροπείς πάνω στη λεπτή κόκκινη γραμμή που χωρίζει τα δύο πρόσωπα του Ιανού.

CUPRA Born
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αν πάλι υπερβείς τα καθήκοντά σου, τότε είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα βρεθείς αντιμέτωπος με τη λιγότερο ή περισσότερο κομψή παρέμβαση των ηλεκτρονικών βοηθημάτων, τα οποία δεν αφήνουν το περιθώριο κανενός πειραματισμού, όσο… αθώος κι μπορεί να θεωρηθεί αυτός.

Εν κατακλείδι

Το CUPRA Born έχει πετύχει στο 100% τον στόχο του, καθώς όχι μόνον κατάφερε να βάλει τη νεόκοπη ισπανική αυτοκινητοβιομηχανία στο παιχνίδι των ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και να σε κάνει να ξεχάσεις όσα είχες βιώσει και συναντήσει στο αριστερό κάθισμα του ομόσταυλου Volskwagen ID.3.

Μολονότι, λοιπόν, τα 37.900 ευρώ που κοστίζει η έκδοση των 204 ίππων καθιστούν την επιλογή του μια δύσκολη υπόθεση, το CUPRA Born θα αποζημιώσει εκείνους που θα τολμήσουν να εμπιστευθούν την παράδοση που διατηρεί η SEAT στην κατηγορία των μικρομεσαίων διαστάσεων hatchbacks και το πρώτο-σοβαρό ηλεκτρικό της εγχείρημα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι είμαστε εν αναμονή της εκκίνησης του προγράμματος επιδότησης "Κινούμαι Ηλεκτρικά 2", το οποίο θα μειώσει την τιμή του στα 29.900 ευρώ.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά - CUPRA Born

Κινητήρας: ηλεκτρικός, 204 PS, 310 Nm
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους πίσω τροχούς
Επιδόσεις: 7,3 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 160 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 15,5 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Αυτονομία (WLTP): 424 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 62 kWh (58 kWh ωφέλιμη)
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.322/1.809/1.540 χλστ., 2.765 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.736 κιλά
Χώρος αποσκευών: 385 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 32.900 ευρώ με την επιδότηση του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά - 0 ευρώ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ