Δοκιμάζουμε το νέο CUPRA Terramar VZ 2.0 TSI των 265 ίππων
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΝΑΛΗΣ / PHOTOS: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ
Πιστό στο καθήκον ενός SUV υψηλών επιδόσεων, το Terramar με τον δίλιτρο κινητήρα βενζίνης των 265 ίππων αποτελεί το sequel των λαμπρών στιγμών που συναντά κανείς ξεφυλλίζοντας το πλούσιο βιογραφικό της CUPRA.
Θαρρείς πως η πόρτα που έκλεισε πίσω σου είναι εκείνη μιας χρονομηχανής, μιας μηχανής ικανή να σε ταξιδέψει πίσω σε εκείνη την εποχή που και οι «αγελάδες» διέθεταν πλούσιο απόθεμα υποδόριου λίπους και οι λιγοστές περιβαλλοντικές έγνοιες μας περιορίζονταν στο αν και πότε ετούτη η γωνιά της Ευρώπης θα αποκτήσει μπλε κάδους ανακύκλωσης, τρανή απόδειξη ότι ανήκουμε «εις τη… Δύσιν».
Δίλιτρο, υπερτροφοδοτούμενο με σύστημα τετρακίνησης και δίχως ίχνος… λιθίου ανάμεσα στις προδιαγραφές του, το Terramar δείχνει να έχει ξεπηδήσει από τα εφηβικά μας όνειρα, που στο πέρασμα του χρόνου ωρίμασαν, αποκτώντας μια γοητευτική θαμπάδα, τη σοφία της -ενήλικης- ζωής.
BUY NOW
Σοφή ήταν και η επιλογή της CUPRA να ενισχύσει την παρουσία της στην κατηγορία των SUVs με μια πρόταση που τοποθετείται ακριβώς στην καρδιά της, διεκδικώντας -βάσει μεγέθους και προδιαγραφών- των τίτλο του κορυφαίου οχήματος ελευθέρου χρόνου στη μέχρι τώρα πορεία των Ισπανών στην Ευρώπη.
Με μήκος που αγγίζει το 4,52 μέτρα, το Terramar αποτελεί το «αδερφάκι» του συμβατικότερου Tiguan, έστω κι αν οι ομοιότητες ανάμεσα στις δύο προτάσεις περιορίζονται στη χρήση του ίδιου πλαισίου και των ίδιων μηχανικών μερών.
Το μεσογειακό ταμπεραμέντο και η έκδηλη αγωνία της CUPRA να διαφοροποιηθεί από τη γερμανική λογική, οδήγησαν στην περίπτωση του Terramar στην υπερβολή, η οποία αποτυπώνεται στον σχεδιασμό του αμαξώματος και συγκεκριμένων επιφανειών του θαλάμου επιβατών.
Θυσιάζοντας, λοιπόν, τη σχεδιαστική του ομοιογένεια για χάρη ενός υπέρμετρα δυναμικού προφίλ, το Terramar δεν πρόκειται να περάσει απαρατήρητο, κλείνοντας το μάτι σε εκείνους που αρέσκονται στο να τραβούν πάνω τους τα βλέμματα.
Εμείς θα κρατούσαμε τους καλοσχεδιασμένους τροχούς των 20 ιντσών, οι οποίοι αφήνουν σε κοινή θέα το αναβαθμισμένο σύστημα πέδησης, επιλέγοντας ωστόσο μια πολύ διαφορετική σχεδιαστική οδό για το ρύγχος του αμαξώματος και ένα πολύ διαφορετικό… τέλος για τον πίσω προφυλακτήρα.
Σε ό,τι αφορά στο εσωτερικό, αναγνωρίζοντας ευθύς εξ αρχής ότι αποτελεί το ποιοτικότερο δείγμα γραφής της CUPRA, η προσοχή εστιάζεται στα στοιχεία του εξοπλισμού αλλά και στον τρόπο με τον οποίο οι επιφάνειες του εσωτερικού επιχειρούν με τον σχεδιασμό και το φινίρισμά τους να εναρμονιστούν με το εξεζητημένο προφίλ της ισπανικής πρότασης.
Στην κορυφαία εξοπλιστική έκδοση του αυτοκινήτου, τον πρώτο λόγο τον έχουν τα καθίσματα του οδηγού και του συνοδηγού, προσφέροντας άνεση αλλά και την απαραίτητη πλευρική στήριξη, με τους τροχούς υπό γωνία και ρότα το apex της επόμενης στροφής.
Αναγκαίο «κακό», η έγχρωμη οθόνη υψηλής ανάλυσης με τη χορταστική διάμετρο των 12,9 ιντσών, στέκεται στην κορυφή της κεντρικής κονσόλα, φιλοξενώντας όχι μόνον τις ενδείξεις του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας αλλά και τα χειριστήρια βασικών υποσυστημάτων, όπως αυτό του κλιματισμού.
Ψηφιακός είναι και ο πίνακας οργάνων, φροντίζοντας σε συνδυασμό με το διευρυμένο Head-Up Display να βάλλει στο οπτικό πεδίο του οδηγού ένα εξατομικευμένο πάνελ λιγότερο ή περισσότερο χρήσιμων πληροφοριών.
Μένοντας στο οδηγοκεντρικά προσανατολισμένο cockpit του CUPRA Terramar, η ανύψωση της κεντρικής κονσόλας και το πεπλατυσμένο σχεδιαστικά αποτύπωμα της μειώνει και μάλιστα σημαντικά τον διαθέσιμο χώρο για το δεξί πόδι του οδηγού.
Πιο γενναιόδωρο στον κρίσιμο τομέα της χωροταξίας είναι το Terramar στην πίσω σειρά καθισμάτων, παρά το γεγονός ότι το κεντρικό τούνελ δημιουργεί τους δικούς του συμβιβασμούς στην περίπτωση που χρειαστεί να φιλοξενηθούν τρεις επιβάτες στα πίσω καθίσματα.
Τα τελευταία σύρονται κατά τον διαμήκη άξονα, δίνοντας έτσι την ευκαιρία να αυξήθει περαιτέρω η χωρητικότητα του διαμερίσματος των αποσκευών, στην περίπτωση που ο χώρος για τα κάτω άκρα των πίσω επιβατών πάψει να αποτελεί προτεραιότητα.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι ο χώρος αποσκευών έχει σημείο αφετηρίας τα 508 λίτρα και φτάνει έως τα 642 λίτρα αν και εφόσον εξαντλήσει κανείς τη διαδρομή των συρόμενων καθισμάτων, μετακινώντας τα προς τα εμπρός.
Πάμε σαν άλλοτε
Εν έτη 2024, η παρουσία ενός δίλιτρου κινητήρα βενζίνης κάτω από το καπό αποτελεί από μόνη της είδηση. Από τη στιγμή μάλιστα που στο έργο του τετρακύλινδρου TSI των 1.984 κ.εκ. δεν συμβάλλει κάποιος ηλεκτροκινητήρας -έστω υπό τη μορφή κάποιου ήπια υβριδικού συστήματος- τα πράγματα σοβαρεύουν με έναν απροσδόκητα θεαματικό ρυθμό. Με τον ρυθμό που επιτάσσουν οι 265 υπερτροφοδοτούμενοι ίπποι και τα 400 Nm ροπής, διαθέσιμα από τις 1.650 σ.α.λ.
Για τους λάτρεις της στατιστικής, το τετρακίνητο Terramar των 265 ίππων επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 5,9 δευτερόλεπτα, έστω κι αν ο τρόπος με τον οποίο ξεδιπλώνει το… ταλέντο του στην άσφαλτο απέχει από την εξωπραγματική εκρηκτικότητα ενός ηλεκτρικού τετράτροχου.
Εδώ σε κερδίζει η αναλογικότητα μιας φαινομενικά old school κατασκευής, η προοδευτικότητα των αντιδράσεων, η αίσθηση ότι δεν έχεις υπερβεί -έστω και άθελά σου- τα εσκαμμένα κινδυνεύοντας ανά πάσα στιγμή να τιμωρηθείς και μάλιστα παραδειγματικά.
Η καθημερινότητά σου με το CUPRA Terramar χαρακτηρίζεται από την ευκολία που εξασφαλίζει το ημι-αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων και τη φιλότιμη προσπάθεια της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης να διατηρήσει σε υψηλά επίπεδα την ποιότητα κύλισης, αξιοποιώντας τους πολλαπλούς συνδέσμους του πίσω άξονα και προσπερνώντας το γεγονός ότι η ισπανική πρόταση «πατάει» σε τροχούς 20 ιντσών και σε ελαστικά με 40άρι προφίλ.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι το Terramar δεν γίνεται κουραστικό, από τη στιγμή μάλιστα που σου προσφέρει τη δυνατότητα να παραμετροποιήσεις την πλειονότητα των χαρακτηριστικών του. Από την απόσβεση των αμορτισέρ μέχρι τη λειτουργία του συστήματος τετρακίνησης.
Με τη σειρά του, το σύστημα διεύθυνσης δεν σε αφήνει να αναρωτηθείς για τη θέση των κατευθυντήριων τροχών, διαθέτοντας το απαιτούμενο «ειδικό» βάρος και μεταφέροντας στα χέρια σου έναν αν μη τι άλλο ικανοποιητικό όγκο πληροφοριών.
Σε κάθε περίπτωση, για να πάρεις το μέγιστο από το πλαίσιο και το σύστημα κίνησης-μετάδοσης θα πρέπει να μεταβείς από το πρόγραμμα Normal σε πιο επιθετικά mode οδήγησης, φτάνοντας από το Race στο δυναμικότερο όλων Cupra.
Η μετάβαση από το ένα καθεστώς στο άλλο γίνεται ευθύς αμέσως αντιληπτή, όχι μόνον χάρη στην μάλλον υπερβολική ενίσχυση του ήχου μέσω των ηχείων του ηχοσυστήματος αλλά κυρίως μέσω της αμεσότερης απόκρισης του δίλιτρου μοτέρ και της μετάδοσης στα κελεύσματα του οδηγού.
Σύστημα διεύθυνσης και ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ ακολουθούν τον ίδιο ακριβώς δρόμο, χαρίζοντας την ευκαιρία στον οδηγό να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες του κινητήρα και του πλαισίου.
Τον δικό της ρόλο διαδραματίζει και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης, ένας ρόλος που αυτομάτως αναβαθμίζεται σε καθοριστικό από τη στιγμή που οι συνθήκες του οδοστρώματος ή η πεπερασμένη πρόσφυση των εξαιρετικών, όπως πάντα, Continental 6 SportContact απαιτήσουν την… παρέμβασή της.
Στο «ηλεκτρονικό» οπλοστάσιο του CUPRA Terramar υπάρχουν και εκείνα τα προγράμματα οδήγησης που επεκτείνουν τις εκτός δρόμου δεξιότητές του, ωστόσο, πολύ δύσκολα μπορεί κανείς να φανταστεί το SUV των Ισπανών να κατακτά κάποια βουνοκορφή της ελληνικής υπαίθρου εκθέτοντας και μάλιστα ανεπανόρθωτα τους τροχούς-κόσμημα των 20 ιντσών.
Στους αθέατους πρωταγωνιστές του Terramar συγκαταλέγεται, τέλος, και το σύστημα πέδησης το οποίο προαιρετικά εφοδιάζεται με διάτρητους δίσκους στο μπροστινό άξονα, αεριζόμενους στον πίσω και εξαπίστονες δαγκάνες που υπογραφεί η Akebono.
Αυτό, λοιπόν, που μπορεί κανείς να συμπεράνει από τα παραπάνω είναι ότι η νέα πρόταση της CUPRA διαθέτει όλα τα τυπικά προσόντα ώστε να δικαιολογήσει τον τίτλο του κορυφαίου στην παλέτα των Ισπανών, ποντάροντας εκτός των άλλων και στην old school κοσμοθεωρία του δίλιτρου, μη εξηλεκτρισμένου TSI κινητήρα.
Η εν λόγω έκδοση της νεοσύστατης γκάμας του Terramar, δεν είναι ισχυρότερη, χάνοντας έστω και στις λεπτομέρειες από την plug-in υβριδική, είναι όμως η πλέον οδηγοκεντρική, χωρίς να κινδυνεύει να χαρακτηριστεί ακραία ή αποκρουστικά επιθετική.
Στο ταμείο
Η παρουσία του δίλτρου βενζινοκινητήρα των 265 ίππων ανάμεσα στις προδιαγραφές καθιστά το CUPRA Terramar μια ειδική περίπτωση που λόγω τιμής και… πιστότητας στις παραδοσιακές αξίες της αυτοκίνησης απευθύνεται σε εξίσου ειδικό κοινό.
Για του λόγου το αληθές, το CUPRA Terramar VZ 2.0 TSI 265 PS Launch Edition (αυτοκίνητο δοκιμής) κοστίζει 66.000 ευρώ, ενώ για εκείνους που θα θελήσουν να προχωρήσουν σε λιγοστούς, ομολογουμένως, εξοπλιστικούς συμβιβασμούς το ποσό που θα χρειαστεί να αποταμιεύσουν είναι αυτό των 57.490 ευρώ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας βενζίνης: 1.984 κ.εκ., 265 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ., 400 Nm/1.600-4.350 σ.α.λ.
Μετάδοση: Αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 5,9 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 215 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 8,4-8,8 λτ./100 χλμ., 191-199 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.519/1.863/1.584 χλστ., 2.681 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.750 κιλά
Χώρος αποσκευών: 508 λίτρα