Η αναβίωση του περιστροφικού κινητήρα της Mazda συνδυάζεται ιδανικά με το επαναλανσάρισμα του μέχρι σήμερα γνωστού MX-30, σε μια plug-in υβριδική και άκρως ρεαλιστική έκδοση.
Εν μέσω πανδημίας και άλλων δεινών, το πρώτο, διστακτικό εγχείρημα της Mazda στην ευρύτερη κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν έφερε τα αποτελέσματα που πολλοί προσδοκούσαν.
Σύντομα το ΜΧ-30, περί αυτού ο λόγος, επισκιάστηκε από τον ανταγωνισμό, έχοντας αποτύχει να δώσει πειστικές απαντήσεις σε κρίσιμους τομείς, όπως αυτόν της αυτονομίας.
BUY NOW
Τα υπόλοιπα είναι ιστορία, μια ιστορία που οι Ιάπωνες επιχειρούν να γράψουν από την αρχή, διορθώνοντας τα κακώς κείμενα του MX-30 και επαναφέροντας στη ζωή έναν κινητήρα με τον οποίο συνδέθηκαν, όσο κανείς άλλος κατασκευαστής, στο παρελθόν.
Ναι μεν το ιαπωνικό SUV των 4,4 μέτρων δεν χάνει την επαφή του με την ηλεκτροκίνητη φύση του, ωστόσο, η προσθήκη ενός περιστροφικού κινητήρα ανάμεσα στις προδιαγραφές του, αλλάζει άρδην τα δεδομένα.
Mε την πρώτη ματιά
Το MX-30 συμπληρώνει τέσσερα χρόνια στην ευρωπαϊκή αγορά και παρά το γεγονός ότι ιδιαιτερότητα των αντίθετα ανοιγόμενων θυρών τού επιτρέπουν να διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό, ενισχύοντας την coupe συλλογιστική του, ο χρόνος έχει αναμφίβολα αφήσει τα σημάδια του στις επιφάνειες του αποκλειστικά πεντάθυρου αμαξώματος.
Μέρος της ευθύνης για τη συντηρητική εικόνα του MX-30 έχει και ο αποκλειστικός συνδυασμός του μαύρου χρώματος με τα μπορντό τόξα της οροφής, όπως άλλωστε και η απόφαση της ιαπωνικής φίρμας να μην προχωρήσει τη δεδομένη χρονική στιγμή σε παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να επικαιροποιήσουν τον σχεδιαστικό του κώδικα.
Το μαύρο χρώμα είναι εκείνο που κυριαρχεί και στο εσωτερικό, μόνο που στην προκειμένη περίπτωση η εντυπωσιακή κατασκευαστική ποιότητα και τα κορυφαία εξοπλιστικά χαρακτηριστικά χρυσώνουν το χάπι των άνευρων επιλογών που έχουν πραγματοποιηθεί στο πιλοτήριο.
Άλλωστε αυτό δεν είναι το μοναδικό «dessous» το οποίο οφείλεις με τον έναν ή τον άλλον τρόπο να προσπεράσεις, ώστε να μην μετριάσεις τον ενθουσιασμό σου για το ιαπωνικό SUV.
Πιο χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των διαθέσιμων χώρων, τόσο για επιβάτες όσο και για αποσκευές (350 λίτρα), οι οποίοι υπολείπονται αν τους τοποθετήσεις απέναντι σε προτάσεις ανάλογου μεγέθους και προσανατολισμού.
Δύσκολη, τέλος, αποδεικνύεται και η είσοδος των επιβατών στην πίσω σειρά καθισμάτων, καθώς το άνοιγμα που δημιουργούν οι πίσω, αντίθετα ανοιγόμενες πόρτες είναι αρκετά στενό.
Η plug-in υβριδική συγχορδία
Απουσία ουσιαστικών αλλαγών στις επιφάνειες του αμαξώματος και του θαλάμου επιβατών που θα μπορούσαν να αλλάξουν τη μέχρι σήμερα γνωστή εικόνα του Mazda MX-30, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται αναπόφευκτα στο plug-in υβριδικό σύνολο με το οποίο εφοδιάζεται.
Το τελευταίο αποτελείται από ένα ηλεκτρικό μοτέρ απόδοσης 170 ίππων και 260 Nm ροπής, το οποίο συνδυάζεται με έναν περιστροφικό κινητήρα μονού ρότορα και μια συστοιχία μπαταριών χωρητικότητας 17,8 kWh.
Το ηλεκτρικό μοτέρ είναι αυτό που αναλαμβάνει την κίνηση του ιαπωνικού SUV και ο αναγεννημένος από τις στάχτες του κινητήρας Wankel των 830 κ.εκ. αρκείται στο να παράγει την απαραίτητη ηλεκτρική ενέργεια από τη στιγμή που οι 17,8 kWh των συσσωρευτών ιόντων λιθίου εξαντληθούν.
Επί της ουσίας, λοιπόν, ο περιστροφικός κινητήρας έχει τον ρόλο της γεννήτριας, η οποία επεκτείνει την ηλεκτρική αυτονομία του MX-30 όταν και εφόσον αυτό χρειαστεί.
Το γεγονός ότι υπάρχει η δυνατότητα φόρτισης των μπαταριών και από εξωτερική πηγή ενέργειας, για παράδειγμα μέσω του δικτύου, προσθέτει ακόμα μεγαλύτερη ευελιξία και επιπλέον επιλογές στην καθημερινότητά σου με το MX-30 R-EV.
Στο ερώτημα γιατί επιλέχθηκε ένας περιστροφικός κινητήρας για τον άχαρο ρόλο της γεννήτριας, η απάντηση προκύπτει από το εξαιρετικά συμπαγές μέγεθος και το συγκριτικά χαμηλότερο βάρος, στοιχεία που επέτρεψαν στη Mazda να χωρέσει στην υπάρχουσα αρχιτεκτονική ένα 50άρι ρεζερβουάρ και να στριμώξει κάτω από το μπροστινό καπό τους δύο κινητήρες και τη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι Ιάπωνες μιλούν και για την αποδοτικότητα που μπορεί να προσφέρει ο νέος κινητήρας Wankel, έστω κι αν στην πράξη δεν επιβεβαιώνονται.
Το σύνηθες σενάριο
Όπως στις περισσότερες plug-in υβριδικές προτάσεις, έτσι και στο Mazda MX-30 η φόρτιση των μπαταριών αποτελούν μονόδρομο για εκείνους που θα θελήσουν να κινηθούν με τη μέγιστη δυνατή αποδοτικότητα, συμπιέζοντας το κόστος κίνησης.
Έχοντας, λοιπόν, ως μόνο δεδομένο τις 17,8 kWh των συσσωρευτών και αφήνοντας στην άκρη τη δυνατότητα να καταφύγεις ανά πάσα στιγμή στον κινητήρα Wankel ώστε να αυξήσεις την υπολειπόμενη αυτονομία, το Mazda MX-30 αρχίζει να ξεδιπλώνει τα χαρίσματα που η ηλεκτροκίνητη φύση του εξασφαλίζει.
Για περίπου 100 χιλιόμετρα -ο αριθμός αυτός αποδεικνύεται ακόμα μεγαλύτερος αν και εφόσον η διαδρομή έχει τα χαρακτηριστικά μιας αστικής- το Mazda MX-30 κινείται ως μια αμιγώς ηλεκτροκίνητη πρόταση, κρατώντας τον κινητήρα Wankel σε έναν μόνιμο λήθαργο.
Ακόμα και η διαδικασία ανάκτησης της ηλεκτρικής ενέργειας κατά την πέδηση πραγματοποιείται με την αποτελεσματικότητα που μόνο ένα... γνήσιο EV μπορεί να προσφέρει, περιορίζονται περαιτέρω τις ενεργειακές ανάγκες του MX-30 μέσα στην πόλη.
Κι αν στο Normal Mode το σύστημα διαχείρισης ίσως επιτρέψει στον κινητήρα Wankel να πάρει μερικές ανάσες, δηλώνοντας ηχηρό παρών, στο EV Mode έχεις την ευκαιρία να εξαντλήσεις το ενεργειακό φορτίο των μπαταριών χωρίς τα… ευχάριστα θερμικά διαλείμματα.
Από εκεί και πέρα βέβαια οι επιλογές περιορίζονται. Είτε λοιπόν θα χρειαστεί να αναζητήσεις ένα σημείο φόρτισης είτε να επαναπαυθείς στην ικανότητα του κινητήρα Wankel να παράγει με το ανάλογο κόστος -δύσκολα η μέση τιμή της κατανάλωσης θα πέσει κάτω από τα 7,0 λίτρα/100 χλμ.- την απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια για τα περαιτέρω.
Πάμε σαν άλλοτε
Υπό αυτές τις συνθήκες και με τον θόρυβο από τη λειτουργία του Wankel να περνά με μεγαλύτερη ευκολία απ’ ότι ίσως θα περίμενες στον θάλαμο των επιβατών, αντιλαμβάνεσαι ότι το πραγματικό πλεονέκτημα του MX-30 R-EV δεν είναι η εκτεταμένη αυτονομία των σχεδόν 500 χιλιομέτρων αλλά το γεγονός ότι κατάφερε, με τις ελάχιστες δυνατές θυσίες, να υπερασπιστεί την ηλεκτροκίνητη φύση του.
Είναι σχεδόν, βέβαιο, λοιπόν ότι θα εκτιμήσεις το γεγονός ότι οι 170 ίπποι και τα 260 Nm ροπής περνούν στους μπροστινούς τροχούς με τον πλέον άμεσο τρόπο και χωρίς την παρεμβολή κάποιου σύνθετου συστήματος μετάδοσης, αντισταθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό το βάρος των σχεδόν 1.800 κιλών.
Πολλοί ίσως σταθούν στο γεγονός ότι το MX-30 χρειάζεται 9,1 δευτερόλεπτα για να επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα και πως η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 140 χλμ./ώρα, στην πράξη, ωστόσο, τα νούμερα των επιδόσεων δεν φαντάζουν ικανά να οριοθετήσουν τις δυνατότητες του ιαπωνικού SUV στην άσφαλτο.
Τουναντίον, το μεστό σύστημα διεύθυνσης και η εξαιρετική αίσθηση του μεσαίου πεντάλ παραπέμπουν σε μια κλασική, θερμική πρόταση, επιτρέποντας στον μέσο οδηγό να αποκτήσει από την πρώτη στιγμή μια οικειότητα και να αναπτύξει την απαραίτητη εμπιστοσύνη πίσω από τα πηδάλια του MX-30.
Ίσως αυτή η old school λογική να ξενίσει εκείνους που θα περίμεναν από ένα plug-in υβριδικό SUV με το μέγεθος και τις προδιαγραφές του MX-30 μια πιο… ανάλαφρη αίσθηση, μόνο τυχαίο δεν είναι ωστόσο ότι η Mazda απευθύνεται για πολλοστή φορά σε ένα κοινό που δεν αναζητά ένα οποιοδήποτε μεταφορικό μέσο αλλά ένα αυτοκίνητο με το οποίο μπορεί να συνδεθεί φυσικά και συναισθηματικά.
Στις λεπτομέρειες που μπορούν να κάνουν τη διαφορά συγκαταλέγεται το γεγονός ότι ανά πάσα στιγμή μπορείς να αυξομειώσεις την ένταση του φαινομένου της ανάκτησης ενέργειας καταφεύγοντας στα paddles του τριάκτινου τιμονιού και να επιλέξεις το επιθυμητό πρόγραμμα οδήγησης εξίσου εύκολα και διαισθητικά μέσα από τον αντίστοιχο διακόπτη της κεντρικής κονσόλα.
Αντί συμπεράσματος
Το Mazda MX-30 έχει μια δεύτερη ευκαιρία ώστε να αποδείξει ότι μπορεί να διεκδικήσει θέση στην γκάμα της ιαπωνικής φίρμας, λύνοντας με την παρουσία ενός περιστροφικού κινητήρα ανάμεσα στις προδιαγραφές του το κρίσιμο ζήτημα της αυτονομίας.
Μπορεί, λοιπόν, η είδηση ότι ο κινητήρας Wankel επέστρεψε στη ζωή να ξυπνά μνήμες από το ένδοξο παρελθόν της Mazda και των αλησμόνητων RX, ωστόσο, είναι η ηλεκτρική «καρδιά» αυτή που κάνει το MX-30 άκρως ανταγωνιστικό και το τοποθετεί ανάμεσα στα πιο αποτελεσματικά plug-in υβριδικά μοντέλα που μπορεί να αποκτήσει κανείς σήμερα στην ελληνική αγορά.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Mazda MX-30 R-EV
Κινητήρας/Range Extender: ηλεκτρικός, 170 ίπποι, 260 Nm / Wankel 830 κ.εκ.
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους μπροστινούς τροχούς
Επιδόσεις: 9,1 δευτ. 0-100 χλμ./ώρα, 140χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 1,0 λίτρα/100 χλμ. - 21 γρ./χλμ.
Ηλεκτρική Αυτονομία: έως 110 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 17,8 kWh
Μέγιστη ισχύς φόρτισης: 11 kW AC/36 kW DC
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.395/1.795/1.555 χλστ., 2.655 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.778
Χώρος αποσκευών: 350 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 42.637 ευρώ /0 ευρώ