Δοκιμάζουμε τη νέα Alfa Romeo Stelvio 2,2 Diesel Q4
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΝΑΛΗΣ / PHOTOS: Γιώργος Καραγιωργάκης
Η Alfa Romeo Stelvio διανύει πλέον το δεύτερο μισό της «ζωής» της, απολαμβάνοντας τους «καρπούς» της εθιμοτυπικής επικαιροποίησης των σχεδιαστικών και εξοπλιστικών προδιαγραφών της.
Κάθε φορά που μια Alfa Romeo περνά στη γραμμή παραγωγής μπορείς να αισθάνεσαι σίγουρος ότι το συναίσθημα κέρδισε τη ψυχρή λογική των αριθμών και την… αλάνθαστη στρατηγική των ακριβοπληρωμένων golden boys της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
Στην περίπτωση βέβαια της Alfa Romeo Stelvio ήταν η κοινή λογική εκείνη που κατέστησε επιτακτική την ανάγκη η μιλανέζικη φίρμα να αποκτήσει το πρώτο SUV της ιστορίας της και να δραστηριοποιηθεί στη δημοφιλέστερη -με διαφορά- κατηγορία της ευρωπαϊκής αγοράς.
Το εγχείρημα μόνο εύκολο δεν ήταν, μιας και οι Ιταλοί αποφάσισαν να τοποθετήσουν απέναντί τους την αφρόκρεμα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και να αναμετρηθούν με το premium κατεστημένο της γηραιάς ηπείρου.
Ανεξαρτήτως αριθμών, η Alfa Romeo Stelvio κατάφερε να εκπροσωπήσει επάξια της μεγάλη του ιταλικού γένους σχολής και να κατακτήσει τον τίτλο του πλέον οδηγοκεντρικού SUV αυτής της κλάσης.
Η αλήθεια είναι ότι δεν χρειάζεται χρόνος ή προσπάθεια ώστε να αντιληφθείς πως η Alfa Romeo Stelvio μιλάει μια διαφορετική γλώσσα από το γερμανόφωνο ανταγωνισμό, εκείνη της καρδιάς σου, καταθέτοντας στην άσφαλτο τις περγαμηνές που στοιβάζονται κάτω από το καλλίγραμμο μεταλλικό της περίγραμμα.
Διαφορές στα σημεία
Αφορμή για την επιστροφή της Alfa Romeo Stelvio στο προσκήνιο της επικαιρότητας αποτέλεσε η πρόσφατη επικαιροποίηση των προδιαγραφών της.
Μολονότι, λοιπόν, με την πρώτη ματιά ελάχιστοι είναι εκείνοι που θα καταφέρουν να διακρίνουν ανάμεσα στο χθες και το σήμερα του ιταλικού SUV, οι παρεμβάσεις, κυρίως στο ρύγχος του αμαξώματος και τα πίσω φωτιστικά σώματα, βρίσκονται εκεί για να δηλώσουν την πρόθεση των Ιταλών να φρεσκάρουν την εικόνα του πρώτου SUV της ιστορίας τους.
BUY NOW
Σε κάθε περίπτωση οι διαφορές δεν είναι μεγάλες ή αν προτιμάτε δεν είναι ικανές να αλλάξουν το παρουσιαστικό ενός αυτοκινήτου που δηλώνει ευθύς εξ αρχής την καταγωγή αλλά και την ιδιαιτερότητα της κατασκευής του.
Με το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα να ντύνει τις επιφάνειες του αμαξώματος και τους τροχούς των 20 ιντσών να γεμίζουν περίτεχνα τους θόλους των τροχών, η ανανεωμένη Alfa Romeo Stelvio δεν χρειάζεται να προσπαθήσει ώστε να ξεχωρίσει ανάμεσα στο πλήθος των ανιαρών SUV των ελληνικών δρόμων.
Είναι premium και το δείχνει, δίχως να χρειάζεται να ανατρέξεις στις… λεπτομέρειες ώστε να στοιχειοθετήσεις την αριστοκρατική καταγωγή του. Άλλωστε το κατασκευαστικό-ποιοτικό της υπόβαθρο είναι τέτοιο που θα σου επιτρέψει να την τοποθετήσεις στην κλάση στην οποία ανήκει και να εστιάσεις στις όποιες αλλαγές φέρει η επικαιροποιημένη εκδοχής της.
Ο νέος ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών λάμπει δια της… παρουσίας του με τα δερμάτινα καθίσματα της κορυφαίας εξοπλιστικής έκδοσης Velocce και τα χορταστικά αλουμινένια paddles πίσω από το τριάκτινο τιμόνι να δηλώνουν από την πρώτη στιγμή το «παρών» συνθέτοντας ένα άκρως οδηγοκεντρικό περιβάλλον.
Συνειδητά η Alfa Romeo δεν θέλησε να δώσει περισσότερο χώρο στην κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής, μια πρακτική που στα μάτια πολλών ενδεχομένως να μοιάζει… παρωχημένη, στην πράξη ωστόσο αποδεικνύεται σοφή, ελαχιστοποιώντας τον χρόνο και την προσοχή που αφιερώνεις σε δευτερεύουσας σημασίας λειτουργικότητες.
Από τη στιγμή μάλιστα που η θέση και το μέγεθος της οθόνης δεν δημιουργεί, παρουσία των χειριστηρίων και των φυσικών διακοπτών σε κεντρική κονσόλα και τιμόνι, ζητήματα εργονομίας, μπορείς όχι απλώς να συμβιβαστείς αλλά και να ευθυγραμμιστείς πλήρως με τις επιλογές των Ιταλών.
Αν έπρεπε να αλλάξεις κάτι τότε αυτή θα ήταν η θέση οδήγησης, καθώς ο ηλεκτροκίνητος μηχανισμός έχει φέρει το αριστερό κάθισμα ψηλότερα απ’ ότι θα ήθελες, ενώ περιθώρια βελτίωσης, ως προς το φινίρισμα, εξακολουθούν να έχουν ορισμένοι από τους διακόπτες της κεντρικής κονσόλας.
Στον τομέα της χωροταξίας, τα 525 λίτρα του διαμερίσματος των αποσκευών κινούνται στα επίπεδα της κατηγορίας των μεσαίων διαστάσεων SUV, παρότι σε γενικές γραμμές οι εξωτερικές διαστάσεις της Stelvio υπολείπονται εκείνων των βασικών ανταγωνιστών της.
Προφανώς δεν είναι η μέγιστη δυνατή πρακτικότητα που αναζητάς από μια πρόταση όπως η κατακόκκινη Alfa Romeo και αυτό το αντιλαμβάνεσαι μόλις βρεθείς πίσω από το τιμόνι της.
Το τερπνόν μετά ωφελίμου
Η ανανέωση της Alfa Romeo Stelvio δεν έφερε ουσιαστικές αλλαγές στα μηχανικά της μέρη. Για τους κοινούς θνητούς, λοιπόν, οι επιλογές παραμένουν δύο. Εκείνη που εφοδιάζεται με τον κινητήρα diesel των 2,2 λίτρων με τους 210 ίππους και αυτή που κρύβει κάτω από το καπό της έναν δίλιτρο κινητήρα βενζίνης απόδοσης 280 ίππων.
Οι προβλέψεις εδώ επιβεβαιώνονται, μιας και η πετρελαιοκίνητη έκδοση της δοκιμής μας δείχνει να απέχει από το εκρηκτικό δείγμα γραφής του δίλιτρου κινητήρα βενζίνης, παραθέτει παρ’ όλα αυτά σημαίνουσες αρετές όπως η αποδοτικότητα.
Το διαφορετικό ηχόχρωμα της λειτουργίας του στο ρελαντί είναι εκείνο που αναλαμβάνει τις απαραίτητες συστάσεις, ενώ δευτερόλεπτα μετά ο τρόπος με τον οποίο αντιδρά στην ελαφριά πίεση του πεντάλ έρχεται να επιβεβαιώσει την αρχική πρόβλεψη.
Κινούμενος σε αστικό ή περιαστικό περιβάλλον, η ανεπαίσθητη νωθρότητα με την οποία ο κινητήρας diesel αντιμετωπίζει τις περισσότερες καταστάσεις δεν αποτελεί ουσιαστικό πρόβλημα. Φυσικά αν θεωρήσεις πως η υστέρηση χαμηλά αμαυρώνει την εικόνα του ιταλικού SUV δεν έχεις από το να καταφύγεις στο χειριστήριο του DNA και να επιλέξεις το πρόγραμμα Sport.
Αυτομάτως ο κινητήρας αποκτά έναν διαφορετικό κώδικα συμπεριφοράς, κάνοντας αισθητή πλέον την παρουσία των 210 ίππων και των 470 Nm ροπής, τα οποία είναι διαθέσιμα από τις 1.400 σ.α.λ.
Υπό αυτή τη συνθήκη, το τετρακύλινδρο σύνολο των 2,2 λίτρων ανταποκρίνεται στην πίεση, κρύβοντας εντέχνως το γεγονός ότι μία από τις βασικές αποστολές του είναι να διατηρήσει την κατανάλωση καυσίμου σε χαμηλά επίπεδα.
Για του λόγου του αληθές, σε απολύτως ρεαλιστικές συνθήκες η μέση τιμή της κατανάλωσης παρέμεινε μονοψήφια αραιώνοντας τις αναγκαστικές στάσεις για ανεφοδιασμό.
Πολύ γρήγορα, λοιπόν, η κουβέντα περνά στον τρόπο με τον οποίο η ανανεωμένη Stelvio στέκεται στην άσφαλτο, υπερασπιζόμενη τον τίτλο του πιο «ευχάριστου» SUV αυτής της κατηγορίας.
Με τους τροχούς των 20 ιντσών και το σύστημα τετρακίνησης στον βασικό εξοπλισμό, το πρώτο SUV στην ιστορία της Alfa Romeo απαντά πολύ σύντομα στις τετριμμένες απορίες σχετικά με τα περιθώρια που προσφέρει στον οδηγό ώστε να ξεδιπλώσει το ταλέντο του στην άσφαλτο.
Η πρόσφυση είναι εκεί όταν και εφόσον τη χρειαστείς και ίσως στο μόνο που οφείλεις να προσαρμοστείς είναι το εξαιρετικά άμεσο σύστημα διεύθυνσης και η καλοδεχούμενη συνήθειά του να μεταφέρει με ακρίβεια και αμεσότητα τις εντολές σου στον δρόμο.
Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί και η ανάρτηση, ελέγχοντας με αποτελεσματικότητα τις κινήσεις του αμαξώματος χωρίς να μετριάζει στο ελάχιστο τη δυνατότητα του ιταλικού SUV να περνά με έναν πραγματικά αέρινο τρόπο πάνω από τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος.
Μολονότι στην πετρελαιοκίνητη έκδοση δεν προσφέρονται τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, τα διπλά ψαλίδια του μπροστινού άξονα, οι πολλαπλοί σύνδεσμοι του πίσω και το αριστοτεχνικό setup κάνουν και μάλιστα αδιαμαρτύρητα τη δουλεία.
Ακόμα και το σύστημα τετρακίνησης είναι ρυθμισμένο με τέτοιον τρόπο ώστε μην αδρανοποιεί το μεσογειακό ταμπεραμέντο του ιταλικού SUV έχοντας ως επίκεντρο τον πίσω άξονα και βάζοντας στο παιχνίδι τον μπροστινό μόνο στην περίπτωση που το σύστημα διαχείρισης του ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικού θεωρήσει κάτι τέτοιο απαραίτητο.
Μοναδική στο είδος της
Η Alfa Romeo Stelvio ήταν και παραμένει μοναδική στο είδος της. Ακόμα κι αν επιχειρήσεις να βγάλεις από την εξίσωση το συναίσθημα, το τελικό αποτέλεσμα δεν αλλάζει, καθώς απέναντί σου στέκεται μια άκρως αποτελεσματική πρόταση, η οποία κάνει τα πάντα να δείχνουν απλά έστω κι αν στην πραγματικότητα δεν είναι.
Ίσως ένας πιο ισχυρός πετρελαιοκινητήρας να ταίριαζε περισσότερο στο προφίλ του αυτοκινήτου, παρότι οι 210 ίπποι και τα 470 Nm ροπής του τετρακύλινδρου συνόλου των 2,2 λίτρων αποτελούν, με τη συμβολή του οκτατάχυτου αυτόματο κιβωτίου, τη χρυσή τομή ανάμεσα στις επιδόσεις και την αποδοτική διαχείριση των αποθεμάτων καυσίμου.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 2.143 κ.εκ. diesel, 210 PS/3.500 σ.α.λ., 470 Nm/1.750 σ.α.λ.
Μετάδοση: 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, στους τέσσερις τροχούς
Eπιδόσεις: 6,6 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 215 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 6,4 λτ./100 χλμ., 158 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.687/1.903/1.693 χλστ., 2.818 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.745 κιλά
Χώρος αποσκευών: 525 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 62.000 ευρώ / 109,5 ευρώ