«Grand Tourer Injection». Τρεις λέξεις οι οποίες σημάδεψαν τη σύγχρονη ιστορία της αυτοκίνησης. «GTI». Τρία γράμματα τα οποία γέννησαν ένα σύμβολο, μια κατηγορία, την πίστη πως όλα είναι εφικτά.
Το μακρινό 1976, όταν η Volkswagen θέλησε να δημιουργήσει μια πρόταση υψηλών επιδόσεων «πατώντας» πάνω στο άσημο εκείνη την εποχή Golf, ακόμα και οι ίδιοι άνθρωποι της γερμανικής φίρμας κρατούσαν μικρό καλάθι. Τόσο μικρό ώστε να μην χωρά περισσότερα από 5.000 αντίτυπα.
Ευτυχώς για όλους, η πρόβλεψη των αλάνθαστων, κατά τ’ άλλα, Γερμανών δεν επιβεβαιώθηκε, αναγκάζοντας τις καλοκουρδισμένες «ατμομηχανές» του Wolfsburg να δουλέψουν… υπερωρίες ώστε να καλύψουν τη ζήτηση.
BUY NOW
Μέχρι και το τέλος της όχι και τόσο ασήμαντης ζωής του, το πρώτο Volkswagen Golf GTI σημείωσε 461.690 πωλήσεις, διαψεύδοντας ακόμα και τους πλέον αισιόδοξους. Έκτοτε ακολούθησαν έξι γενιές, μέχρι να φτάσουμε στη σημερινή -την όγδοη και καλύτερη- ενός ζωντανού θρύλου της αυτοκίνησης.
Το κόκκινο της φωτιάς
Αν υπάρχει ένα χρώμα το οποίο θα μπορούσε να συνδεθεί με τη θριαμβευτική πορεία των 45 ετών του Volkswagen Golf GTI τότε αυτό είναι πέρα από κάθε αμφιβολία το κόκκινο. Το κόκκινο σιρίτι, σήμα κατατεθέν της έκδοσης, το κόκκινο GTI με το οποίο γιορτάσαμε στη φρεσκοστρωμένη άσφαλτο του Paul Ricard το πέρασμα στη νέα χιλιετία, το κόκκινο GTI που ορθώνει σήμερα το ανάστημά απέναντι στο σαρωτικό κύμα της ηλεκτροκίνησης, ξεδιπλώνοντας δίχως φόβο και πάθος την επιχειρηματολογία του μπροστά στα έκπληκτα μάτια των απανταχού οπαδών της άνευρης και άγευστης πολιτικής ορθότητας.
Ετούτη τη φορά το Golf GTI δεν γεννήθηκε με σκοπό να κρατήσει ίσες αποστάσεις. Μπορεί ο αμφιλεγόμενος σχεδιασμός που κληρονόμησε από τις πολιτικές εκδόσεις του μικρομεσαίου Volkswagen να μην είναι ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει στην ιστορία του, ωστόσο, με τις απαραίτητες δόσεις… αδρεναλίνης, περνά έστω και οριακά τη βάση ξεκαθαρίζοντας τις προθέσεις του.
Οι ανασχεδιασμένοι προφυλακτήρες, οι ακροβολισμένες απολήξεις της εξάτμισης, οι τροχοί των 19 ιντσών και το βαθύ κόκκινο των επιφανειών του αποκλειστικά πεντάθυρου αμαξώματος, σε βάζουν στο κλίμα.
Ακόμα και τα φώτα ημέρας τεχνολογίας LED έχουν μετατοπιστεί στο εσωτερικό της πελώριας εισαγωγής αέρα που φιλοξενεί ο μπροστινός προφυλακτήρας με μοναδικό σκοπό να υπογραμμίσουν την ιδιαιτερότητα της έκδοσης, την ίδια στιγμή που τα γνωστό και εμβληματικό λογότυπο της έκδοσης έρχεται να επιβεβαιώσει την όποια υποψία.
Το καρό της ιστορίας
Το φλερτ με το ένδοξο παρελθόν του αυτοκινήτου συνεχίζεται και στον θάλαμο επιβατών, με τις καρό επενδύσεις των καθισμάτων να αποτίνουν τον δικό τους φόρο τιμής σε όσους τοποθέτησαν έστω και ένα μικρό λιθαράκι στα θεμέλια της αυτοκρατορίας των GTI.
Πολύ πριν χαθείς στον κόσμο των δυσεύρετων, πλέον, τσιπ αναζητώντας τη λύση στον ψηφιακό γρίφο του μάλλον δύσχρηστου συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, καλό θα ήταν να αφιερώσεις μερικά δευτερόλεπτα για να αφουγκραστείς τη βαριά κληρονομία του αυτοκινήτου.
Μιλώντας για μία από τις κορυφαίες εκδόσεις του Volkswagen Golf, οποιαδήποτε αναφορά στον εξοπλισμό φαντάζει περιττή, χωρίς παρ’ όλα αυτά να σημαίνει ότι οι Γερμανοί δεν προσφέρουν τη δυνατότητα να ικανοποιήσεις τη ματαιοδοξία σου, προσθέτοντας ηλεκτρονικά -κατά κύριο λόγο- καλούδια στην εξοπλιστική φαρέτρα του αυτοκινήτου. Το head-up display είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, όχι όμως και το μοναδικό.
Τα δύο πρόσωπα του Ιανού
Δίλιτρο και υπερτροφοδοτούμενο, όπως κάθε μία από τις προηγούμενης τρεις γενιές του, το νέο Volkswagen GTI δείχνει εν πρώτοις να αναμασά την ίδια-επιτυχημένη συνταγή. Η πραγματικότητα, ωστόσο, είναι διαφορετική κι αυτό το αντιλαμβάνεσαι πολύ πριν πιέσεις τον διακόπτη της μίζας χαρίζοντας ζωή στους τέσσερις κυλίνδρους του TSI κινητήρα.
Η ειδοποιός διαφορά εντοπίζεται στο σύστημα μετάδοσης του αυτοκινήτου, χωρίς φυσικά να εννοούμε το ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη το οποίο εξακολουθεί να μην ανήκει στον βασικό εξοπλισμό αλλά για το μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης το οποίο για πρώτη φορά τοποθετείται στο βασικό… διαιτολόγιο ενός Golf GTI.
Οι ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις, έστω και ως προαιρετικό στοιχείο εξοπλισμού, συμπληρώνουν τις προδιαγραφές ενός αυτοκινήτου το οποίο μοιάζει περισσότερο έτοιμο από ποτέ να ριχθεί στη μάχη της ασφάλτου.
Μέχρι να έρθει εκείνη η στιγμή, ωστόσο, που θα ηχήσουν οι σάλπιγγες του πολέμου, εσύ μπορείς να απολαύσεις την ούτως ή άλλως αναγνωρισμένη ικανότητα του Golf GTI να μεταμορφώνεται στο αυτοκίνητο της διπλανής πόρτας, υπηρετώντας με περίσσια ευκολία έναν ταπεινό πλην κρίσιμο σκοπό.
Aξιοποιώντας την overdrive λογική του επτατάχυτου κιβωτίου και το πρόγραμμα οδήγησης Eco, έχεις την ευκαιρία να διατηρήσεις τον δίλιτρο κινητήρα σε… καταστολή και να κατευνάσεις του θεούς της κατανάλωσης καυσίμου διατηρώντας τη μέση τιμή σε μονοψήφιους αριθμούς. Αντιθέτως, δεν υπάρχει εύκολος τρόπος να αντισταθμίσεις την ακραία για την ελληνική άσφαλτο επιλογή των ελαστικών με το 35άρι προφίλ, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της ανάρτησης να προσαρμοστεί στα νέα-απαιτητικότερα δεδομένα.
Σε κάθε περίπτωση το πέρασμα από το Eco στο Sport συνιστά μια… αυτονόητη επιλογή. Τη φυσική εξέλιξη των πραγμάτων, καθώς αφήνεις πίσω σου τους πολύβουους δρόμους της πόλης και βάζεις πλώρη για μια λιγότερο… εμπορική διαδρομή.
Το σύστημα διεύθυνσης χάνει σε υποβοήθηση χωρίς ωστόσο να κερδίζει σε αίσθηση, την ίδια στιγμή που ο μεταβλητός λόγος μετάδοσης του προσδίδει μια υπέρ του δέοντος αμεσότητα, η οποία με τη σειρά της καθιστά οποιαδήποτε προσπάθεια διόρθωσης στο εσωτερικό της στροφής συνώνυμο της υπερβολής.
Ακόμα και έτσι πάντως τα σχεδόν ανεξάντλητα όρια πρόσφυσης συγχωρούν το λάθος, ενώ στην περίπτωση που χαράξεις την ιδανική γραμμή, είναι βέβαιο ότι ακόμα και οι 245 ίπποι αποδεικνύονται… μικροί μπροστά στο πραγματικό μέγεθος του νέου Volkswagen Golf GTI.
Θα πρέπει να παρακάμψεις τη δικλείδα ασφαλείας του μηχανικού διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης και των σύνθετων ηλεκτρονικών βοηθημάτων ώστε να νιώσεις τα 370 Nm ροπής να αμφισβητούν τη σχέση αγάπης και μίσους την οποία πολύ σύντομα αναπτύσσουν τα ελαστικά της Bridgestone με την άσφαλτο.
Αν το φαινόμενο της υποστροφής σπανίζει, τότε η πιθανότητα αποσταθεροποίησης του πίσω άξονα κονταροχτυπιέται με εκείνη της πτώσης ενός μετεωρίτη στην επιφάνεια της γης. Ουσιαστικά θα πρέπει να προκαλέσεις την αμηχανία του πίσω άξονα και να έχεις νωρίτερα απενεργοποιήσει μέσα από το δαιδαλώδες μενού του αυτοκινήτου το ηλεκτρονικό σύστημα δυναμικής ευστάθειας ώστε το όλο φαινόμενο να εκτονωθεί με τρόπο φυσικό.
Σε αντίθεση περίπτωση, θα πρέπει αρκεστείς σε μερικές σκόρπιες στιγμές ελευθερίας, καθώς ακόμα και με το Sport πρόγραμμα οδήγησης ενεργοποιημένο, η κάπως άτσαλη παρέμβαση των ηλεκτρονικών δεν αργεί να έρθει.
Τελευταίο(;) και καλύτερο
Στους χαλεπούς, για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και δη εκείνους που εξακολουθούν να γυρνούν στην πλάτη σε οποιαδήποτε προσπάθεια εξηλεκτρισμού, οι στιγμές στο αριστερό κάθισμα ενός αυτοκινήτου όπως το Volkswagen Golf GTI θα πρέπει να λογίζονται ως οι τελευταίες.
Last but not least, μιας και ακόμα και στην απευκταία περίπτωση που οι Γερμανοί δεν θελήσουν να δώσουν συνέχεια σε αυτήν τη σπάνια παράδοση των πέντε δεκαετίων, το κεφάλαιο το οποίο άνοιξε το καλοκαίρι του 1976 κλείνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 1.984 κ.εκ. βενζίνης, 245 PS/5.000 σ.α.λ., 370 Nm/1.600-4.300 σ.α.λ.
Μετάδοση: 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 6,2 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 250 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 7,4 λτ./100 χλμ., 167 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.287/1.789/1.487 χλστ., 2.627 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.388 κιλά
Χώρος αποσκευών: 374 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 38.650 ευρώ / 141,95 ευρώ
Διαβάστε επίσης:
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ