Το XEV Yoyo είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της προόδου που σημειώνεται στην κατηγορία των microcars, η οποία γίνεται όλο και πιο ελκυστική για κίνηση στους δρόμους της πόλης και γύρω από αυτή.
Ως κομμάτι του παζλ που συνθέτει την βιώσιμη μετακίνηση στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον, η μικροκινητικότητα μπαίνει πλέον με γοργούς ρυθμούς στην καθημερινότητα του κοινού που ζει και μετακινείται στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Εκτός από τα ηλεκτρικά πατίνια και λοιπά δίκυκλα που μπορούν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του κοινού δυναμικό «παρών» δίνουν τον τελευταίο καιρό και τα microcars ως η εναλλακτική τετράτροχή λύση.
BUY NOW
Τα ηλεκτρικά microcars είναι εκείνα που παρουσιάζουν και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον καθώς προσφέρουν ένα άκρως ελκυστικό κόστος χρήσης, ευκολία στο παρκάρισμα και ελεύθερη μετακίνηση σε ζώνες εκπομπής χαμηλών ρύπων χάρη στο ηλεκτρικό τους μοτέρ. Το τελευταίο δεν επιβαρύνει με τη λειτουργία του το περιβάλλον και γι' αυτόν τον λόγο συνεισφέρει παράλληλα και στην καλυτέρευση της ζωής των κατοίκων των πόλεων.
Παράλληλα, τα microcars «καταναλώνουν» σημαντικά λιγότερο χώρο στους δρόμους όπου κινούνται -αφήνοντας έτσι περισσότερο για τους υπόλοιπους χρήστες- και κάνουν πιο εύκολη την εύρεση θέσης στάθμευσης ακόμη και για… τους οδηγούς των άλλων οχημάτων.
Η XEV, η οποία ιδρύθηκε το 2018 και εδρεύει στο Τορίνο, είναι μια από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στον τομέα της μικροκινητικότητας με το Yoyo να αποτελεί το ένα από τα δύο μόλις μοντέλα της γκάμας της. Ένα μοντέλο με το οποίο η XEV επιθυμεί να θέσει τα στάνταρ σε μια κατηγορία που γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστική και ενδιαφέρουσα με το πέρασμα του χρόνου.
Design που κερδίζει τις εντυπώσεις
Σχεδιασμένο για να ξεχωρίζει και να προσφέρει τις υπηρεσίες του καθημερινά στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον, δύο είναι εκείνα τα πράγματα που δεν μπορείς παρά να προσέξεις και μάλιστα ταυτόχρονα κοιτάζοντας το Yoyo.
Το πρώτο έχει να κάνει με την άκρως χαριτωμένη και μοντέρνα σχεδίασή με τις φουτουριστικές «νότες» να είναι πολλές και διάσπαρτες στο αμάξωμα του Yoyo. Στα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία του design συγκαταλέγονται το σχήμα των φωτιστικών σωμάτων και στα δύο άκρα, οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες αλλά και το σχήμα που έχουν οι πόρτες, από τις οποίες απουσιάζει το πλαίσιο των παραθύρων.
Μάλιστα το Yoyo είναι διαθέσιμο σε εννέα διαφορετικά χρώματα και συνδυασμούς, ενώ η εμφάνισή του μπορεί να εξατομικευτεί περαιτέρω με την αντικατάσταση των παράλληλων εξωτερικών πάνελ που βρίσκονται στις πόρτες, στο ύψος των καθρεπτών, με άλλα διαφορετικών χρωμάτων και γραφικών.
Το δεύτερο στοιχείο έχει να κάνει με τις λιλιπούτειες διαστάσεις του microcar της XEV με το μήκος να μην ξεπερνά τα μόλις 2.530 χλστ., ενώ το πλάτος και το ύψος βρίσκονται τα 1.500 και 1.570 χλστ. αντίστοιχα. Ανάλογα μικρό είναι και το μεταξόνιο στα 1.680 χλστ., με αποτέλεσμα ο κύκλος στροφής του Yoyo να βρίσκεται στα μόλις 4,5 μέτρα.
Η σχεδίαση, σε συνδυασμό με τις μικρές διαστάσεις, δίνουν στο XEV Yoyo εικόνα παιχνιδιού, ενός σοβαρού παιχνιδιού για μεγάλους, το οποίο όμως έχει απήχηση και στα παιδιά που το πλησιάζουν με χαμόγελα θεωρώντας ότι ανήκει… στον δικό τους κόσμο και θέλουν να κάνουν βόλτα μαζί του άμεσα.
Ευχάριστο και εντός
Η XEV έχει εκμεταλλευτεί άριστα της διατάσεις του Yoyo. Οι μεγάλες πόρτες δίνουν απρόσκοπτη πρόσβαση στην ιδιαίτερα φωτεινή καμπίνα -ελέω και των γυάλινων τμημάτων της οροφής- του ηλεκτρικού microcar που εκπλήσσει ευχάριστα και σε αυτόν τον τομέα.
Οι δύο μοναδικοί επιβαίνοντες του microcar της XEV έχουν άπλετο χώρο για τα πόδια και τα κεφάλια τους και δεν νιώθουν ότι βρίσκονται μέσα σε ένα τόσο μικρό αυτοκίνητο εκτός και αν κοιτάξουν από τα παράθυρά τους. Κάθονται άνετα σε δύο καθίσματα με ενσωματωμένα προσκέφαλα, τα οποία προσφέρουν και μια υποτυπώδη πλευρική στήριξη, σε αντίθεση με τα περισσότερα μοντέλα της κατηγορίας.
Η θέση οδήγησης παρουσιάζεται φυσιολογική με το τιμόνι που δεν ρυθμίζεται να βρίσκεται σε καλή απόσταση και να βολεύει οδηγούς με ύψος τουλάχιστον έως 1,85 μ. Στις σωστές θέσεις βρίσκονται και τα λιγοστά χειριστήρια που απαιτούν ελάχιστο χρόνο εξοικείωσης, όπως και η κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής των 10,25 ιντσών (από την εξοπλιστική έκδοση Joy και πάνω) που αποτελεί παράλληλα και τον πίνακα πληροφοριών του οδηγού, ενώ δίνει πρόσβαση και στο ραδιόφωνο που δεν χαρακτηρίζεται για τον δυνατό δέκτη του.
Αν και πιο συντηρητικό, το ταμπλό ακολουθεί την χαριτωμένη σχεδιαστική προσέγγιση του αμαξώματος, κάτι που κάνουν και τα πάνελ των θυρών. Παράλληλα, το Yoyo διαθέτει αρκετούς χώρους για μικροαντικείμενα, τόσο στο «ράφι» του ταμπλό μπροστά από τον συνοδηγό, όσο και στην κεντρική κονσόλα.
Ένας μικρός κρυφός χώρος υπάρχει κάτω από τον «τεμπέλη» με επιπλέον λάστιχα χαμηλά στις πόρτες αλλά και μπροστά από τον συνοδηγό να δίνουν τη δυνατότητα συγκράτησης εγγράφων, όχι πάντα με την προσδοκώμενη αποτελεσματικότητα.
Για τσάντες και μεγαλύτερα αντικείμενα το Yoyo έχει και έναν μικρό αποθηκευτικό χώρο πίσω από τα καθίσματα, ο οποίος φτάνει σύμφωνα με την XEV τα 180 λίτρα και μπορεί να δεχτεί με άνεση δύο σακβουαγιάζ κανονικού μεγέθους, ενώ στην πρακτικότητα συνεισφέρουν σημαντικά και οι τρεις συνολικά θύρες που υπάρχουν στην καμπίνα.
Τέλος, σε γενικές γραμμές η ποιότητα κατασκευής του Yoyo βρίσκεται στο άνω άκρο της κατηγορίας. Οι τριγμοί εντός της καμπίνας είναι ελάχιστοι και γίνονται αισθητοί μόνο σε έντονες ανωμαλίες, ενώ καλή είναι και η συναρμογή στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων με τα περισσότερα σκληρά πλαστικά της καμπίνας αλλά και τα πάνελ του αμαξώματος να κατασκευάζονται με τη χρήση τρισδιάστατου εκτυπωτή (3D printing).
Με μπαταρίες που μπορείς να τις αλλάξεις
Ως microcar, το Yoyo φέρει έναν μικρο ηλεκτρικό κινητήρα στο πίσω μέρος, κάτω από το πορτμπαγκάζ με την κίνηση να μεταδίδεται επίσης στους πίσω τροχούς. Για την τροδοφοσία του μοτέρ φροντίζει μια συστοιχία μπαταριών τριών τμημάτων φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LiFePO4) με συνολική ενεργειακή χωρητικότητα στα 10,4 kWh.
Οι μπαταρίες του Yoyo είναι αποσπώμενες και αυτό το κάνει να ξεχωρίζει αφού του επιτρέπουν να τις ανταλλάζει με πλήρως φορτισμένες, όταν έχουν εξαντληθεί αυτές που χρησιμοποιούνται. Για την αλλαγή τους, σύμφωνα με την XEV, απαιτούνται λιγότερα από πέντε λεπτά της ώρας και αυτή η δυνατότητα θα είναι διαθέσιμη στο κοινό, όταν αναπτυχθεί και το κατάλληλο δίκτυο υποδομών.
Η XEV ανακοινώνει τέσσερεις ώρες για να φορτίσει η μικρή συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου από το 30% έως και το 100% από μια οικιακή πρίζα. Οι 3,5 ώρες που χρειάστηκε για να φορτίσει πλήρως στην πράξη η μπαταρία, ξεκινώντας από το 34%, βρίσκονται σε πλήρη συμφωνία με τα λεγόμενα της εταιρείας και δεν αφήνουν περιθώριο για παράπονο.
Το παραπάνω σημαίνει στην πράξη μικρούς χρόνους αναμονής για τους οδηγούς του λιλιπούτειου αυτοκινήτου, που μπορούν να φροντίζουν για τη φόρτισή του κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν δεν το χρησιμοποιούν, ενώ αν χρειαστεί μπορούν να το κάνουν και μέσα στην ημέρα.
Αυτονομία που φτάνει και περισσεύει
Κατά το αστικό πρότυπο κατανάλωσης UDDS (Urban Dynamometer Driving Schedule ή LA-4) που χρησιμοποιείται για μετρήσεις σε ελαφριά τετράκυκλα για την οδήγηση σε αστικό περιβάλλον, η XEV ανακοινώνει για το Yoyo αυτονομία που μπορεί να φτάσει έως και τα 150 χιλιόμετρα.
Σε πραγματικές συνθήκες και με περιορισμένη τη χρήση του κλιματιστικού συστήματος -περίπου στο 30% του συνολικού χρόνου οδήγησης- η αυτονομία του Yoyo βρίσκεται κοντά στα 90 χλμ., κάτι που καλύπτει τη συντριπτική πλειοψηφία των ημερήσιων μετακινήσεων στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον.
Χωρίς το air condition για την ψύξη ή την θέρμανση της καμπίνας και σε συνθήκες κίνησης όπου το μποτιλιάρισμα δεν είναι ακραίο και στο mix της μετακίνησης μπαίνει και ο αυτοκινητόδρομος η αυτονομία που προσφέρει το λιλιπούτειο μοντέλο μπορεί να φτάσει έως και τα 110 χιλιόμετρα προτού εξαντληθεί η μπαταρία. Η μέση κατανάλωση πέφτει έτσι στα 9 kWh/100 χλμ, ήτοι μόλις 1,35 ευρώ για 100 χιλιόμετρα διαδρομής και με την τιμή της κιλοβατώρας στα 0,15 λεπτά.
Τετράροδο αιλουροειδές
Όσο μικρότερο είναι ένα αυτοκίνητο που κινείται στους δρόμους της πόλης τόσο το καλύτερο και αυτό είναι το πρώτο πράγμα που περνά από το μυαλό του οδηγού του Yoyo κάθε φορά που το χρησιμοποιεί στην αστική ζούγκλα και αφού έχει φτάσει στον προορισμό του.
Το ηλεκτρικό μοντέλο της XEV ελίσσεται με χαρακτηριστική ευκολία, βρίσκει θέσεις στάθμευσης εκεί που μπορούν να παρκάρουν μόνο δίκυκλα και για την οδήγησή του πραγματικά δεν απαιτείται καμία πρότερη εμπειρία αφού η παρουσία του ήπιου σε απόδοση ηλεκτρικού μοτέρ οδηγεί στη λογική απουσία κιβωτίου ταχυτήτων αλλά και πεντάλ συμπλέκτη.
Ο οδηγός απολαμβάνει πολύ καλή εποπτεία του δρόμου προς τα εμπρός χάρη στην επιλογή της XEV να δώσει μεγάλο ύψος στο παρμπρίζ, το οποίο κατεβαίνει χαμηλά, κάτω από τον μοναδικό υαλοκαθαριστήρα που ενοχλεί ελαφρώς το οπτικό πεδίο του οδηγού και λίγο περισσότερο του συνοδηγού.
Αν και microcar το Yoyo πλησιάζει κοντά στην αίσθηση που δίνει ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Γι αυτό φροντίζει το αυτοφερόμενο ατσάλινο πλαίσιο που προσφέρει πολύ καλά επίπεδα στιβαρότητας αλλά και η κανονική ανάρτηση, η οποία μάλιστα μπροστά φέρει γόνατα McPherson -άξονας πίσω.
Η ανάρτηση του XEV Yoyo απορροφά σωστά τις μικροανωμαλίες αλλά και τις μεγαλύτερες που θα συναντήσει κανείς στην ελληνική άσφαλτο, ενώ μόνο στην τελική των 80 χλμ./ώρα -λίγο πάνω από 90 χλμ./ώρα στο κοντέρ- γίνεται αισθητό το κοντό μεταξόνιο, αν «συναντηθείτε» με λακκούβα, χωρίς ωστόσο να τίθεται θέμα σταθερότητας.
Παράλληλα, οι επιδόσεις που προσφέρει ο μικρός ηλεκτρικός κινητήρας είναι επαρκέστατες για τους δρόμους της πόλης. Μπορεί στα χαρτιά οι 20,4 ίπποι της μέγιστης ισχύος να ακούγονται λίγοι όμως στην πράξη το Yoyo επιταχύνει όσο σβέλτα χρειάζεται από στάση αλλά και εν κινήσει για να ακολουθεί με ευκολία την κίνηση στους δρόμους. Επαρκέστατη είναι και η απόδοση του συστήματος πέδησης με τέσσερα δισκόφρενα αλλά και στάνταρ ABS που λειτουργεί γρήγορα και επεμβαίνει τη σωστή στιγμή.
Επίσης, η τελική ταχύτητα που πετυχαίνει το Yoyo του επιτρέπει να κινείται με ασφάλεια και άνεση και σε περιβάλλον αυτοκινητόδρομου όπου ο οδηγός θα χρησιμοποιήσει το δεύτερο πρόγραμμα λειτουργίας "S" του κινητήρα. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα απελευθερώνει την απόδοσή του μοτέρ, κάνει πιο άμεση την απόκριση στις εντολές του δεξιού πεντάλ και επιτρέπει στο Yoyo να κρατά τα 80 χλμ./ώρα στο κοντέρ του ακόμη και σε σχετικά έντονη ανωφέρεια.
Αστικός πειρασμός
Μοντέλα όπως το XEV Yoyo αποτελούν, αν μη τι άλλο, μια ευχάριστη «προσθήκη» στις επιλογές που έχει στη διάθεσή του το κοινό για αστική μετακίνηση. Τα εν λόγω microcars μπορούν και συνεισφέρουν με τον δικό τους τρόπο στη βελτίωση των μετακινήσεων αλλά και της ποιότητας ζωής στα μεγάλα αστικά κέντρα για τους λόγους που αναφέρθηκαν πιο πάνω.
Με λίγα λόγια όσα περισσότερα ηλεκτρικά microcars χρησιμοποιούνται τόσο περισσότερο μειώνεται και η κίνηση στους δρόμους, γίνεται πιο εύκολη η εύρεση θέσης στάθμευσης για όλους, ενώ βελτιώνεται και η ποιότητα του αέρα που αναπνέουν οι κάτοικοι της πόλης.
Προς το παρόν το «φράγμα» που δεν αφήνει τα microcars όπως το Yoyo να γίνουν τα επόμενα αστικά best sellers στην ελληνική αγορά μπαίνει από το σημαντικό αν και προσιτό αντίτιμο που απαιτείται για την απόκτησή του που δεν μπορεί να αγνοηθεί από την μεγαλύτερη μερίδα του κοινού.
Ωστόσο το XEV Yoyo, ακόμη και έτσι, παραμένει ένας πειρασμός για όλους με ιδιαίτερα ισχυρά επιχειρήματα. Κάνει σημαντική απόσβεση από το πρώτο κιόλας χιλιόμετρο που θα διανύσει -λόγω και χαμηλού κόστους συντήρησης-, έχει όλο τον εξοπλισμό που θα χρειαστεί κανείς στην καθημερινότητά του από την βασική κιόλας έκδοση (ηλεκτρικά παράθυρα, καθρέπτες, ασύρματη εκκίνηση και air condition), ενώ οι ανταλλάξιμες μπαταρίες αποφορτίζουν σε σημαντικό βαθμό από το άγχος της μεταπωλητικής του αξίας στο μέλλον.
Παράλληλα, το XEV Yoyo δείχνει να είναι η πιο ολοκληρωμένη πρόταση της κατηγορίας αυτή τη στιγμή σκοράροντας δυνατά και στον τομέα του design μάλιστα που δεν θα αφήσει κυριολεκτικά κανένα αδιάφορο.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ - XEV Yoyo
Κινητήρας: Ηλεκτρικός, 20 PS/90 Nm
Μετάδοση: Μονής σχέσης, στους πίσω τροχούς
Επιδόσεις: <8,0 δλ. 0-50 χλμ./ώρα, 80 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Αυτονομία: 7,4 kWh/100 χλμ. - 150 χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 2.530/1.500/1.570 χλστ., 1.680 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 449 κιλά (χωρίς μπαταρίες)
Χώρος αποσκευών: 180 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 12.990 ευρώ (με κρατική χρηματοδότηση, για οδηγούς έως 29 ετών)- 0