Μετά από μια ανάπαυλα μερικών ετών, η Alfa Romeo περνά ξανά στην αντεπίθεση τοποθετώντας στη βάση της γκάμας της ένα SUV ικανό, βάσει μεγέθους και χαρακτήρα, να αλλάξει τον ρου της ιστορίας για τη μιλανέζικη φίρμα.
Η είσοδος μιας Alfa Romeo στα ελληνικά «χωρικά ύδατα» ανέκαθεν αποτελούσε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να ξεσκονίσεις τα ιταλικά σου, ανατρέχοντας στο ένδοξο παρελθόν μιας αυτοκινητοβιομηχανίας που αν μη τι άλλο έχει αφήσει το δικό της στίγμα στον θαυμαστό κόσμο των τεσσάρων τροχών.
Στην προκειμένη περίπτωση, βέβαια, τα ιταλικά ίσως να μην αποδειχθούν αρκετά, καθώς η Milano η οποία μετονομάστηκε σε Junior πριν ο αλέκτωρ λαλήσει και βρεθεί στη γραμμή παραγωγής, επί της ουσίας αποτελεί την πρώτη Alfa Romeo που εξελίχθηκε εξολοκλήρου στα σπλάχνα του ομίλου Stellantis, ομιλώντας άπταιστα -και- τη γαλλικήν.
BUY NOW
Αρκετά μικρή ώστε να στριμώξει τον πληθωρικό χαρακτήρα της κάτω από την ομπρέλα της κατηγορίας των B-SUV, αρκετά μεγάλη ώστε να καταφέρει να σηκώσει τα όποια οικογενειακά βάρη, η Junior φιλοδοξεί να αποτελέσει την Alfa Romeo της διπλανής πόρτας, επαναφέροντας τη μιλανέζικη φίρμα στο καθημερινό μας λεξιλόγιο.
Της ιταλικής σχολής
Πιστοί στο ραντεβού τους με την ιστορία, οι Ιταλοί εξάντλησαν και τούτη τη φορά τη σχεδιαστική τους δεινότητα ώστε να χαρίσουν στο SUV των 4,2 μέτρων έναν διακριτό ρόλο και να εξασφαλίσουν την απαραίτητη απόσταση από τις αντίστοιχες σε ύφος και μέγεθος προτάσεις του ομίλου Stellantis.
Παρότι το γκρι συνιστά μια από τις πλέον άνευρες και συντηρητικές επιλογές στο χρωματολόγιο της ιταλικής πρότασης, η Alfa Romeo Junior καταφέρνει να ξεχωρίσει ανάμεσα στον ορυμαγδό των SUV που έχει κατακλύσει τους ελληνικούς δρόμους.
Χάρη στο προτεταμένο ρύγχος με τη θρυλική τριγωνική μάσκα στο μέσον της, τη… λαίμαργη εισαγωγή χαμηλότερα και τους αριστοτεχνικά ενσωματωμένους στο ιταλικό... γλυπτό προβολείς.
Η προσπάθεια αποφυγής των σχεδιαστικών στερεοτύπων βρίσκει συνέχεια και στο πίσω τμήματα του πεντάθυρου αμαξώματος, έστω κι αν το αποτέλεσμα είναι λιγότερο κομψό ή αν προτιμάτε «ιταλικό» του αναμενομένου.
Το δικό τους λιθαράκι στη διαμόρφωση της εικόνας της νέας Alfa Romeo βάζουν οι καλοσχεδιασμένοι τροχοί, οι οποίοι στην έκδοση Speciale προσφέρονται στη διάσταση των 18 ιντσών, αφήνοντας σε κοινή θέα, με τους τρεις ομόκεντρους κύκλους στο κέντρο τους, το σύστημα πέδησης.
Λεπτομέρειες, όπως το λογότυπο της ιταλικής φίρμας στην πέμπτη πόρτα και το κόκκινο σιρίτι στα σκουρόχρωμα προστατευτικά των θυρών και του προφυλακτήρα, κάνουν τη διαφορά, επιχειρώντας να τονώσουν το προφίλ ενός αυτοκινήτου που οφείλει να αντιπαρατεθεί με τις κορυφαίες προτάσεις της κατηγορίας.
Εκ των έσω
Με υψηλές, ομολογουμένως, προσδοκίες, η είσοδος στο εσωτερικό της νέας Alfa Romeo Junior σε προσγειώνει κάπως άτσαλα στη σκληρή πραγματικότητα ενός τυπικού B-SUV. Μολονότι έχεις να κάνεις με την κορυφαία εξοπλιστικά έκδοση (βλέπε Speciale), από το cockpit της Junior λείπουν εκείνα τα στοιχεία που θα μπορούσαν να της χαρίσουν την πολυπόθητη ιταλική φινέτσα και την εκλεπτυσμένη αύρα ενός near premium τετράτροχου. Τα πλαστικά που καλύπτουν τη συντριπτική πλειονότητα των επιφανειών είναι σκληρά, με τραχύ φινίρισμα και συναρμογή που εξακολουθεί να διαθέτει περιθώρια βελτίωσης.
Δύο τετραγωνισμένα ψηφιακά πάνελ 10,25 ιντσών καλούνται να φιλοξενήσουν τις ενδείξεις του πίνακα οργάνων και των συστημάτων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, καθορίζοντας σε μεγάλο βαθμό την εικόνα του πιλοτηρίου.
Με δεδομένο μάλιστα ότι η οθόνη αφής του infotainment βρίσκεται τοποθετημένη χαμηλότερα από τον πίνακα οργάνων και εκτός από το οπτικό πεδίο, οι όποιες ενστάσεις για το τελικό αποτέλεσμα δεν στοιχειοθετούνται μόνον από το υποκειμενικό κριτήριο της αισθητικής αλλά εγείρουν και ζητήματα εργονομίας, μιας και η θέση της οθόνης την καθιστά αυτομάτως δύσχρηστη.
Κατά τα λοιπά, οι φυσικοί διακόπτες που βρίσκονται στην κεντρική κονσόλα, όπως του μονοζωνικού κλιματισμού και του κιβωτίου ταχυτήτων, προέρχονται από τη μεγάλη οικογένεια του ομίλου Stellantis, γεγονός που ίσως ξενίσει εκείνους που θα περίμεναν από την ιταλική φίρμα να διαφοροποιηθεί από το παράδειγμα των ομόσταυλων προτάσεων της γαλλοϊταλικής συμμαχίας.
Η παρουσία του προαιρετικά διαθέσιμου πακέτου Performance Launch Edition με τα καθίσματα της Sabelt και τις επενδύσεις από δέρμα και Alcantara, θα έβαζε ενδεχομένως τα πράγματα στη σωστή τους θέση, προσθέτοντας ωστόσο σχεδόν 3.500 ευρώ στον λογαριασμό.
Λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος και τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου, οι διαθέσιμοι χώροι για επιβάτες και αποσκευές κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Δύο ενήλικες θα βρουν τρόπο να συμβιώσουν αρμονικά στην πίσω σειρά καθισμάτων, χωρίς να προχωρήσουν σε οδυνηρές υποχωρήσεις, ενώ τα 415 λίτρα του χώρου αποσκευών θα χωρέσουν τα… μπαγκάζια μιας οικογένειας, υπερσκελίζοντας τις χωροταξικές επιδόσεις ενός τυπικού μικρομεσαίου hatchback.
Η χρυσή τομή
Μολονότι το υβριδικό σύνολο του ομίλου Stellantis, με τον τρικύλινδρο κινητήρα βενζίνης του 1,2 λίτρου στη θέση του πρωταγωνιστή, μετρά μόλις λίγους μήνες ζωής το εύρος των άκρως επιτυχημένων εφαρμογών του αποτελεί την καλύτερη απόδειξη των ικανοτήτων του.
Στη συγκεκριμένη διαμόρφωση, το τρικύλινδρο σύνολο των 1.199 κ.εκ. με το twin scroll στροβιλοσυμπιεστή αποδίδει 136 ίππους, αξιοποιώντας με κάθε ευκαιρία τις πολύτιμες υπηρεσίες ενός «μικρού» ηλεκτροκινητήρα 28 ίππων.
Ο τελευταίος αντλεί την απαραίτητη ενέργεια από μια μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 0,89 kWh, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην αποδοτικότητα του τρικύλινδρου συνόλου.
Κι αυτό γιατί σε συνθήκες που η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα όπως και τα αποθέματα της ηλεκτρικής ενέργειας μπορούν να υποστηρίξουν την κίνηση του αυτοκινήτου, ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας τίθεται εκτός λειτουργίας, μέχρι και την ταχύτητα των 150 χλμ./ώρα, οδηγώντας τη μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου σε άτακτη υποχώρηση.
Αποφεύγοντας τις υπερβολές, πολύ δύσκολα θα δεις τις ορέξεις του τρικύλινδρου συνόλου να υπερβαίνουν τα εσκαμμένα και τον αντίστοιχο δείκτη να αποκτά διψήφιο νούμερο. Κάτι παραπάνω από 6,0 λίτρα φαντάζουν αρκετά ώστε να διανύσεις μια απόσταση 100 χιλιομέτρα, ακόμα και στην περίπτωση που στο μείγμα της διαδρομής υπερτερεί η κίνηση σε αστικό περιβάλλον.
Πέρα από τα χειροπιαστά οφέλη της εμπλοκής ενός ηλεκτροκίνητα στην κίνηση του αυτοκινήτου, το υβριδικό σύνολο της Alfa Romeo Junior, συνοδευόμενο από το ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων, οφείλει με τον έναν ή τον άλλον τρόπο να αποδείξει ότι μπορεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, υποστηρίζοντας τον δυναμικό προσανατολισμό του ιταλικού SUV.
Τα ψυχρά νούμερα των επιδόσεων είναι με το μέρος του, με τη διαδικασία επιτάχυνσης από στάση να ολοκληρώνεται σύμφωνα με τους Ιταλούς σε 8,9 δευτερόλεπτα, προς τέρψη όσων επιμένουν -κόντρα στους χαλεπούς καιρούς- να εξαντλούν τη διαδρομή του δεξιού πεντάλ.
Η Junior έχει την ικανότητα να κινείται σβέλτα ανεξαρτήτως προγράμματος οδήγησης, ωστόσο, φεύγοντας από το Advanced Efficiency και καταλήγοντας στο Dynamic, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αντιληφθείς τη διαφορά στον τρόπο με τον οποίο το σύστημα κίνησης-μετάδοσης αντιδρά στα εξωτερικά ερεθίσματα.
Ακόμα και η διαδικασία της ανάκτησης ενέργειας περιορίζεται αισθητά, επιτρέποντας στο σύστημα πέδησης να αποκτήσει την αναλογικότητα μιας συμβατικής, μη υβριδικής κατασκευής. Τον ίδιο δρόμο ακολουθεί και το σύστημα διεύθυνσης, κερδίζοντας σε βάρος και αίσθηση, χωρίς να στερεί από τα προσόντα της μικρής Alfa την εντυπωσιακή ευελιξία.
Το πλαίσιο με τη σειρά του συμπαραστέκεται στην προσπάθεια που ιταλικού συνόλου να αποκτήσει έναν ξεκάθαρο οδηγοκεντρικό προσανατολισμό, παραβλέποντας το γεγονός ότι ο πρωταρχικός σκοπός ενός SUV αυτού του διαμετρήματος οφείλει να είναι -πολύ- διαφορετικός.
Οι λιγότερο υποψιασμένοι ίσως θεωρήσουν υπερβολικό το setup της ανάρτησης μιας και οι ξερές αντιδράσεις τόσο του μπροστινού όσο και του πίσω άξονα στις εγκάρσιες ανωμαλίες του οδοστρώματος, υποβαθμίζουν την άνεση δημιουργώντας μια αίσθηση νευρικότητας στο πλαίσιο του ιταλικού SUV.
Από την άλλη, αυστηρή στάση που διατηρεί η Junior απέναντι στην ελληνική άσφαλτο επιτρέπει τον καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος, ελαχιστοποιώντας τις κλίσεις και μαζί με αυτές τις πιθανότητες αποσταθεροποίησης του πλαισίου σε συνθήκες πίεσης.
Στο ταμείο
Χωρίς να μπορεί κανείς να αμφισβητήσει το γεγονός ότι η Junior αποτελεί μια εξαιρετικά πολύτιμη προσθήκη στη σημερινή γκάμα της Alfa Romeo, είναι προφανές ότι στον όμιλο Stellantis επέλεξαν τον πιο εύκολο και σύντομο δρόμο, για τη δημιουργία ενός ακόμα μικρού SUV.
Αξιοποιώντας δοκιμασμένες λύσεις, όπως το υβριδικό σύνολο των 136 ίππων, και αναπαράγοντας γνώριμα αλλά όχι απαραίτητα πειστικά κατασκευαστικά πρότυπα, παρουσιάζουν μια πρόταση που δεν έχει καταφέρει να διανύσει ολόκληρη την απόσταση ώστε να βρεθεί στον προθάλαμο των premium SUV και να δικαιολογήσει ως έναν βαθμό το... ταμπελάκι της τιμής του.
Για του λόγου το αληθές, η βασική εξοπλιστική έκδοση της Alfa Romeo Juniro Ibrida, όπως είναι η πλήρης ονομασία της, κοστίζει στη χώρα μας 30.192 ευρώ, ενώ η Speciale επιβαρύνεται με 2.600 ευρώ, εκκινώντας από τα 32.792 ευρώ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 1.199 κ.εκ. βενζίνη, 136 ίπποι/5.500 σ.α.λ., 230 Nm/1.750 σ.α.λ.
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 8,9 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 206 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,2 λτ./100 χλμ., 117 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.173/1.781/1.539 χλστ., 2.557 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.305 κιλά
Χώρος αποσκευών: 415 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 30.192 ευρώ/0 ευρώ