Η Alfa Romeo Tonale ξεδιπλώνει το ξεχωριστό της ταλέντο στην ελληνική άσφαλτο, ποντάροντας στην αναβαθμισμένη εκδοχή του ήπια υβριδικού συνόλου και τους 160 υπερτροφοδοτούμενους ίππους.
Αν η ελπίδα είχε χρώμα τότε αυτό θα ήταν το πράσινο. Αν η επιστροφή της Alfa Romeo στην πρώτη γραμμή της εύθραυστης αυτοκινητικής σκηνής μπορεί πλέον να θεωρείται δεδομένη, τότε αυτό, εν πολλοίς, οφείλεται στην Tonale.
Στο μικρομεσαίων διαστάσεων SUV με το ιταλικό αίμα και την ελληνική ψυχή, το οποίο επανέφερε την Alfa Romeo στα πρωτοσέλιδα του Ειδικού Τύπου και αποκατέστησε το χαμόγελο στα πρόσωπα εκείνων που είχαν την ευκαιρία να βιώσουν, έστω και μία φορά στη ζωή τους, το μεγαλείο της μιλανέζικης φίρμας.
BUY NOW
Γεννημένη στη χαραμάδα του χρόνου που δημιούργησε η μετάβαση του πάλαι ποτέ κραταιού Gruppo Fiat στην… κοινοπραξία της Stellantis, η Tonale δεν ποντάρει μόνο στο πηγαίο συναίσθημα που προκαλεί το περίφημο Scudetto στο ρύγχος της αλλά και στο απόσταγμα ουσίας το οποίο κάθε σύγχρονη πρόταση οφείλει να καταθέτει.
Το πρώτο, απολύτως θετικό δείγμα γραφής ήρθε με τη μικρότερη σε ισχύ και πιο προσιτή έκδοση βενζίνης των 130 ίππων, ωστόσο, πριν ακόμα το μελάνι στεγνώσει και οι μνήμες από την πρώτη εξηλεκτρισμένη Alfa Romeo κατασταλάξουν, η Tonale βρίσκεται και πάλι εδώ με έναν ακόμα κρυμμένο άσο στο χρυσοποίκιλτο μανίκι της.
Το έξτρα κίνητρο
Πρόκειται για τους 160 ίππους του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα των 1.469 κ.εκ. ή αν προτιμάτε για την... πληρωμένη απάντηση σε εκείνους που στάθηκαν δεικτικά απέναντι στη φαινομενικά φτωχή συγκομιδή του υβριδικού συνόλου που επιστρατεύθηκε ώστε να τοποθετείται κάτω από το καπό του ιταλικού SUV.
Πρόκειται για το έξτρα κίνητρo όσων δίστασαν να ταιριάξουν την άκρως δυναμική εικόνα της Alfa Romeo Tonale με τα μετριοπαθή νούμερα των επιδόσεων και να συμβιβαστούν στο όνομα της αποδοτικότητας και της περιβαλλοντικής ευσυνειδησίας.
Μιας και οι βασικές προδιαγραφές του κινητήρα δεν αλλάζουν, η αναβάθμιση της ισχύος του και ειδικότερα η αύξηση των 30 ίππων προκύπτει κατά κύριο λόγο από την αντικατάσταση του συμβατικού υπερσυμπιεστή καυσαερίων με μια νέα μονάδα μεταβλητής γεωμετρίας.
Πριν, λοιπόν, ανατρέξεις στα νούμερα των επιδόσεων και παρά το γεγονός ότι η μέγιστη τιμή της ροπής παρέμεινε σταθερή, αντιλαμβάνεσαι ότι ο νέος υπερσυμπιεστής καυσαερίων όχι μόνον αύξησε την ισχύ του κινητήρα αλλά αποτελεί τον κύριο υπεύθυνο για τη θεαματική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι 160 ίπποι και τα 240 Nm ροπής μοιράζονται σε όλο το εύρος λειτουργίας του τετρακύλινδρου συνόλου.
Τα όποια κενά στην απόδοση ενός κινητήρα που καλώς ή κακώς δεν διαθέτει το φυσικό πλεονέκτημα των πολλών κυβικών περιορίστηκαν, γεγονός που με τη σειρά του εξασφάλισε μια πιο γραμμική και μεστή λειτουργία από χαμηλά.
Τον δικό του, υποβοηθητικό ρόλο διαδραματίζει φυσικά και ο ενσωματωμένος στο ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των επτά σχέσεων ηλεκτροκινητήρας απόδοσης 20 ίππων, αν και σε συνθήκες υψηλού φορτίου σπανίως θα νιώσεις τη συμμετοχή του στο έργο του τετρακύλινδρου συνόλου.
Τουναντίον, η ικανότητα του ήπια υβριδικού συνόλου να κινεί συχνά-πυκνά τα περίπου 1.500 κιλά με την αποκλειστική χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας είναι... ανυπολόγιστης αξίας, αποκλιμακώνοντας με κάθε ευκαιρία την κατανάλωση καυσίμου.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε ότι το κέρδος, όπως αυτό περιγράφεται από την αύξηση της ισχύος και τη βελτίωση των επιδόσεων –η διαδικασία της επιτάχυνσης από στάση στα 100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται κατά 1 δευτερόλεπτο ταχύτερα- έχει επιτευχθεί χωρίς ουσιαστικό κόστος κι αυτό γιατί η απόκλιση στη μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου βρίσκεται στα όρια του... στατιστικού λάθους.
Σε μεικτές, αν όχι ευνοϊκές συνθήκες, ο δείκτης της κατανάλωσης καυσίμου έδειξε 6,5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, όταν η μικρότερη σε ισχύ έκδοση του ιταλικού SUV είχε διεκπεραιώσει το ίδιο ακριβώς έργο με την επίδοση των 6,4 λίτρων/100 χλμ.
Υψηλών προδιαγραφών
Εξαιρώντας την αναβάθμιση του κινητήρα και το πέρα από κάθε αμφιβολία θετικό αντίκτυπο των 30 επιπλέον ίππων του υπερτροφοδοτούμενου συνόλου, πολύ δύσκολα θα καταφέρεις να εντοπίσεις ουσιαστικές διαφορές ανάμεσα στη βασική και την αναβαθμισμένο εκδοχή της Alfa Romeo Tonale.
Στο κορυφαίο εξοπλιστικό επίπεδο λανσαρίσματος «Speciale», πέρα από τους τροχούς των 20 ιντσών και τον ελκυστικότερο bodykit του αμαξώματος έχεις την τύχη να απολαμβάνεις τα ντυμένα με Alcantara καθίσματα και πλήθος συστημάτων άνεσης και ασφάλειας που έχουν ως μοναδικό σκοπό να κάνουν τη ζωή σου στο cockpit του ιταλικού SUV ευκολότερη και ασφαλέστερη.
Ο πλήρως παραμετροποιήσιμος πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι επισκιάζει ακόμα και την κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής των 10,25 ιντσών, όχι όμως και την άριστη εργονομία που έχει επιτευχθεί από τους Ιταλούς στο πιλοτήριο του αυτοκινήτου.
Εκείνοι που θα αναζητήσουν στη λεπτομέρεια τις premium συνιστώσες του μικρότερου σε διαστάσεις SUV στην ιστορία της Alfa Romeo είναι πολύ πιθανόν να βρεθούν μπροστά στο αδιέξοδο των σκληρών και των μέτριων σε φινίρισμα πλαστικών, ωστόσο, η χρήση τους στα λιγότερο προβεβλημένα μέρη του θαλάμου επιβατών καταφέρνει να διατηρήσει σχεδόν ανέπαφο τον εξεζητημένο χαρακτήρα της ιταλικής κατασκευής που θέλει να φέρει κάτι από την αύρα της μεγαλύτερης και πολυτελέστερης Stelvio.
Οι μεταλλικοί μοχλοδιακόπτες αλλαγής ταχυτήτων ίσως είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της παραπάνω προσπάθειας, παραπέμποντας πρωτίστως με το μέγεθος και δευτερευόντως με τον σχεδιασμό τους σε εξωτικές ιταλικές κατασκευές.
Καλοδεχούμενη όπως και να έχει η εξοπλιστική υπερβολή, σε αποζημιώνει κάθε φορά που απλώνεις, ακόμα και χωρίς ουσιαστικό λόγο, τα ακροδάχτυλά σου πάνω στο προσεκτικά ραφιναρισμένο αλουμίνιο.
Ισχυρότερη και αποτελεσματικότερη
Με την πρότερη εμπειρία της έκδοσης των 130 ίππων, το πέρασμα πίσω από τα πηδάλια της Alfa Romeo Tonale ετούτη τη φορά δεν έκρυβε εκπλήξεις. Από τη στιγμή που η αύξηση της μέγιστης ισχύος στους 160 ίππους έχει δημιουργήσει τις προϋποθέσεις να κινηθείς όχι μόνον ταχύτερα αλλά με μεγαλύτερη με άνεση και ευελιξία στις περισσότερες των περιπτώσεων, το έργο σου γίνεται αυτομάτως ευκολότερο και η ανάγκη να καταφύγεις στον διακόπτη του DNA ώστε να επιλέξεις το επιθετικότερο πρόγραμμα οδήγησης λιγότερο επιτακτική.
Τηρουμένων των αναλογιών και των εντυπωσιακών τροχών με τη διάμετρο των 20 ιντσών και το 40άρι προφίλ των ελαστικών της Pirelli, η ανάρτηση τα καταφέρνει περίφημα, την ίδια στιγμή που το ανάλαφρο μεν, αμεσότατο δε σύστημα διεύθυνσης με τις μόλις 2,3 στροφές από άκρη σε άκρη καθιστά ακόμα και το παραμικρό άγγιγμα στη στεφάνη του τριάκτινου τιμονιού καθοριστικό για την έκβαση του τελικού αποτελέσματος.
Στο τέλος της ημέρας, πάντως, είναι η ανεξάντλητη στην κυριολεξία πρόσφυση εκείνη που κάνει τη διαφορά και χαρίζει ένα εύκολα αντιληπτό και άμεσα εξαργυρώσιμο πλεονέκτημα στο στρατόπεδο των Ιταλών, απαιτώντας από τον ανταγωνισμό να επαναπροσδιορίσει τι ακριβώς αντιλαμβάνεται εκείνος ως «σπορτίφ».
Ακόμα και το σύστημα πέδησης έχει καταφέρει να υπερκεράσει την απουσία μηχανικής σύνδεσης ανάμεσα στο μεσαίο πεντάλ και τα τέσσερα δισκόφρενα, προσφέροντας ανεξαρτήτως ταχύτητας και συνθηκών μια εξαιρετική και απολύτως αναλογική αίσθηση.
Δεν μπορείς να ισχυριστείς το ίδιο για το επτατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, το οποίο στα δύσκολα δείχνει να μην μπορεί να ακολουθήσει τον ρυθμό του ιταλικού συνόλου, ενισχύοντας την εντύπωση ότι ακόμα και οι 160 ίπποι της εν λόγω έκδοσης φαντάζουν λίγοι μπροστά στο αριστοτεχνικά ρυθμισμένο πλαίσιο της Tonale.
Η αλήθεια των αριθμών
Ως γνωστών ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο και σε ό,τι αφορά την Tonale με τον αναβαθμισμένο κινητήρα βενζίνης των 160 ίππων, κανείς δεν θα καταφέρει να αμφισβητήσει ότι υπερέχει σε όλα τα επίπεδα της «βασικής» διαμόρφωσης με τους 130 ίππους.
Αυτό, λοιπόν, που μένει να απαντηθεί αν η απόσταση που χωρίς τις δύο εκδόσεις στον τομέα των επιδόσεων αλλά και της συνολικής αίσθησης που αποκομίζεις από αυτές είναι ανάλογη της διαφοράς που προκύπτει όταν σταθείς μπροστά στο ταμείο.
Ποια είναι αυτή η διαφορά; Συγκρίνοντας την πιο προσιτή εξοπλιστική έκδοση της διαμόρφωση των 160 ίππων με την κορυφαία των 130 ίππων, η απόσταση διαμορφώνεται στα 4.000 ευρώ, ποσό σημαντικό αλλά όχι και αρκετό ώστε να γυρίσεις την πλάτη στα οφέλη που προκύπτουν από την παρουσία ενός ισχυρότερου μα πάνω απ’όλα αποτελεσματικότερου συνόλου κάτω από το καπό της Alfa Romeo Tonale.
TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 1.469 κ.εκ. βενζίνη, 160 PS/5.500 σ.α.λ., 240 Nm/1.500σ.α.λ. (+20 PS από 48V σύστημα)
Μετάδοση: 7τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 8,8 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 210 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,7 λτ./100 χλμ., 139 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.528/1.841/1.693 χλστ., 2.636 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.525 κιλά
Χώρος αποσκευών: 500-1.270 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 47.000 ευρώ / 88,96 ευρώ