Η νέα γενιά του Lexus NX έρχεται αναβαθμισμένη σε όλους τους τομείς, με την plug-in hybrid τεχνολογία της έκδοσης 450h+ που δοκιμάζουμε να εμπλουτίζει την πλήρως εξηλεκτρισμένη γκάμα της ιαπωνικής εταιρείας.
Η Lexus έχει μεγάλη παράδοση στα υβριδικά συστήματα κίνησης με θερμικό κινητήρα βενζίνης, και τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να ασχολείται και με την ηλεκτροκίνηση. Το πρώτο δείγμα γραφής στα ηλεκτρικά ήρθε με το UX και σύντομα θα εμπλουτιστεί με το νέο RZ (αρχές του 2023 στην Ελλάδα).
Εάν κάτι έλειπε από την εξηλεκτρισμένη γκάμα της Lexus, είναι η επαναφορτιζόμενη υβριδική τεχνολογία. Το εγχείρημα για την δημιουργία μίας τέτοιας έκδοσης δεν ήταν κάτι δύσκολο για την Lexus, μην ξεχνάτε ότι αποτελεί θυγατρική της Toyota, ενώ το λανσάρισμά της με τη δεύτερη γενιά του NX κρίνεται ιδιαίτερα σοφή κίνηση. Και αυτό γιατί το NX είναι το δημοφιλέστερο μοντέλο της Lexus στην Ευρώπη, με την πρώτη του γενιά να έχει πουλήσει πάνω από ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο.
BUY NOW
Φινετσάτο και δυναμικό
Η δημιουργία του νέου Lexus NX ξεκίνησε από το μηδέν, με το 95% των εξαρτημάτων και των μηχανικών του μερών να είναι διαφορετικά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Η σχεδίαση ακολούθησε το δρόμο της εξέλιξης παραμένοντας στο μονοπάτι που είχε χαράξει η πρώτη γενιά NX, με το νέο μοντέλο να παρουσιάζεται πιο δυναμικό αλλά και ακόμη πιο εκλεπτυσμένο στις λεπτομέρειες του, ειδικά στην έκδοση F Sport που δοκιμάζουμε και διαθέτει πληθώρα σκουρόχρωμων λεπτομερειών και τροχούς 20 ιντσών από το κορυφαίο κουπέ LC.
Η χαρακτηριστική μάσκα της Lexus προβάλλει επιβλητική στο εμπρός μέρος και δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης της ταυτότητας του νέου μοντέλου, ενώ όλο το αμάξωμα αποπνέει έναν διακριτικό δυναμισμό που ενισχύεται από τις διαστάσεις και τις σωστές αναλογίες, οι οποίες έχουν διατηρηθεί στα επίπεδα του προηγούμενου. Το μήκος φτάνει στα 4.660 χλστ. (+20 χλστ.), με το πλάτος και το ύψος να ανέρχονται στα 1.865 (+20 χλστ.) και 1.660 χλστ. (+5), αντίστοιχα, ενώ το μεταξόνιο βρίσκεται στα 2.690 χλστ., έχοντας κερδίσει 30 επιπλέον χλστ.
Ακόμη πιο σημαντική είναι η διεύρυνση των μετατροχίων κατά 35 και 55 χλστ. για τον εμπρός και τον πίσω άξονα αντίστοιχα, μια αύξηση που φέρνει μαζί της η νέα GA-K πλατφόρμα του ιαπωνικού ομίλου και θέτει τις βάσεις και για τα οδικά χαρακτηριστικά του νέου NX. Με την υβριδική τεχνολογία να αποτελεί κανονικότητα για τη Lexus, τα νέα NX είναι τα πρώτα που υιοθετούν το μαύρο σήμα της εταιρίας, με το plug-in hybrid να φέρει και το συνθετικό “plus” (+) στο όνομα του.
Σύγχρονο και πρακτικό
Μεγάλες αλλαγές εντοπίζουμε στην καμπίνα του νέου ιαπωνικού μεσαίου premium SUV. Η νέα σχεδιαστική γλώσσα Tazuna της Lexus αναδεικνύει ακόμη περισσότερο την προσοχή στις λεπτομέρειες που έχουν επιδείξει οι Takumi της Lexus για μία ακόμη φορά. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι πολύ καλής ποιότητας, με το μεταξύ τους μοντάρισμα να είναι ακόμα καλύτερο και να χαρίζουν αίσθηση στιβαρότητας. Μαλακά πλαστικά συναντάμε και στα ψηλά σημεία των πάνελ όλων των θυρών, με τα πιο χαμηλά να είναι σκληρά προσεγμένης επιλογής με “εσωτερική” επένδυση.
Σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν του NX, η νέα σχεδιαστική προσέγγιση Tazuna είναι σαφώς πιο οδηγοκεντρική για το ταμπλό, με την οθόνη να κοιτάζει ελαφρά προς τον οδηγό. Ο τελευταίος έχει μπροστά του έναν πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων 7 ιντσών με ευδιάκριτες ενδείξεις και σχεδιαστικά μοτίβα ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης, ενώ συνεργάζεται και με το πλουσιότερο και μεγαλύτερο head up display.
Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει το νέας γενιάς Link Pro multimedia της Lexus με την οθόνη των 14 ιντσών. Σύμφωνα με τους Ιάπωνες είναι 3,6 φορές ταχύτερη σε απόκριση σε σχέση με εκείνη του προηγούμενου μοντέλου, κάτι που επιβεβαιώνεται από τα πρώτα δλ. χρήσης του. Πέρα από την ταχύτητα και τις μεγάλες δυνατότητες, το νέο σύστημα προσφέρει και φωνητικό έλεγχο με τις εντολές να δίνονται και στην ελληνική γλώσσα. Παράλληλα, το πολύ καλό σύστημα πλοήγησης, ενημερώνει με “ζωντανή” εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους, με το μόνο παράπονο που έχουμε για το σύστημα να εντοπίζεται στα γραφικά της αναπαράστασης λειτουργίας του υβριδικού συστήματος που θέλουν αναθεώρηση.
Η μεγάλη κονσόλα δαπέδου διαθέτει μια εύχρηστη θήκη για μικροαντικείμενα ή την ασύρματη φόρτιση του smartphone, ποτηροθήκες και υποβραχιόνιο με αποθηκευτικό χώρο. Ακολουθούν ο επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου και τριγύρω του βρίσκονται οι διακόπτες και το περιστροφικό χειριστήριο για τα προγράμματα οδήγησης, την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση και την τετρακίνηση (Trail mode).
Όπως αντιλαμβάνεστε, η εργονομία που εξασφαλίζει η σχεδίαση είναι αρκετά καλή, ενώ στο ίδιο υψηλό επίπεδο βρίσκονται και οι χώροι που προσφέρει. Ο οδηγός κάθεται σε ένα ψηλά τοποθετημένο κάθισμα με καλή πλευρική στήριξη που του εξασφαλίζει και αρκετά καλή περιμετρική ορατότητα. Το μεταξόνιο των σχεδόν 2,7 μέτρων (2,69) και το σχεδόν επίπεδο πάτωμα χαρίζει καλούς χώρους για τους πίσω επιβάτες, ακόμα και αν αυτοί είναι σχετικά ψηλοί. Ο χώρος αποσκευών των 550 λίτρων θα χωρέσει πολλές αποσκευές, έχει ορθογώνιο σχήμα και μηδενικό κατώφλι φόρτωσης. Κάτω από το πάτωμα υπάρχει χώρος για τα καλώδια φόρτισης, ενώ σε περίπτωση αναδίπλωσης της πλάτης του πίσω καθίσματος θα δημιουργηθεί επίπεδος χώρος φόρτωσης.
Πολυσυλλεκτικό
Το επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα του νέου Lexus NX 450h+ αποτελείται από έναν θερμικό κινητήρα βενζίνης 2,5 λίτρων που λειτουργεί στον κύκλο Atkinson και αποδίδει 185 ίππους και 227 Nm, έναν εμπρός ηλεκτροκινητήρα 183 ίππων και 270 Nm και έναν πίσω ηλεκτροκινητήρα 55 ίππων και 121 Nm. Το σύστημα συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης CVT και το E-Four AWD System που ελέγχει διακρώς την πρόσφυση των τροχών, ενώ τροφοδοτείται από μία μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 18,1 kWh. Ο ενσωματωμένος φορτιστής του ΝΧ 450h+ έχει μέγιστο ρυθμό φόρτισης τα 6,6 kW και η πλήρης φόρτιση της μπαταρίας σε ένα wallbox θα διαρκέσει περίπου 2μιση ώρες.
Όλα αυτά μαζί, εξασφαλίζουν συνδυαστική ισχύ 309 ίππων, δυνατότητα τετρακίνησης και αμιγώς ηλεκτρική κίνηση για αρκετές δεκάδες χιλιόμετρα. Σύμφωνα με την Lexus, για να να πιάσει το plug-in hybrid ΝΧ 450h+ τα 100 χλμ./ώρα από στάση χρειάζεται μόλις 6,3 δλ., και εξασφαλίζει με ευκολία την απαραίτητη δυναμική στο μεσαίο premium SUV. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 200 χλμ./ώρα, με την αντίστοιχη τιμή όταν κινείται ηλεκτρικά να είναι τα 135 χλμ./ώρα.
Ο οδηγός μπορεί να επέμβει στο plug-in hybrid σύστημα από τον περιστροφικό διακόπτη που βρίσκεται μπροστά από τον επιλογέα ταχυτήτων. Αφορά τα γενικά προγράμματα οδήγησης, όπου στην περίπτωση της έκδοσης F Sport που δοκιμάζουμε είναι πέντε: Eco, Normal, Sport, Sport+ και Custom. Το τελευταίο βέβαια μπορεί να παραμετροποιηθεί ως προς την σκληρότητα των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ AVS, την απόδοση του υβριδικού συστήματος, το βάρος τιμονιού κ.α. Πίσω από τον επιλογέα βρίσκουμε τα πλήκτρα που αφορούν την ενεργειακή διαχείριση. Από αυτά ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ αμιγώς ηλεκτρικής ή υβριδικής λειτουργίας (HV/EV) ή να αφήσει το σύστημα να επιλέξει τρόπο λειτουργίας (Auto HV/EV). Ακόμα, υπάρχει και η δυνατότητα φόρτισης της μπαταρίας από το θερμικό μοτέρ, με ιδιαίτερα γρήγορο ρυθμό, πιέζοντας παρατεταμένα το πλήκτρο HV-EV/Hold CHG (Charge). Τέλος, υπάρχει και η λειτουργία Trail που ρυθμίζει την τετρακίνηση και τα ηλεκτρονικά για σωστή λειτουργία σε ολισθηρά ή χωμάτινα τερέν.
Αρμονικό και αποτελεσματικό
Η μπαταρία έχει μεγάλη χωρητικότητα για τα δεδομένα των plug-in hybrid και μπορεί να “χαρίσει” πάνω από 60 χλμ. διαδρομής, χωρίς αλλαγή στον τρόπο οδήγησης, ενώ σε αστικές συνθήκες με προσεκτικό τρόπο μπορεί να ξεπεράσει και τα 70 χλμ. διαδρομής. Έτσι, καταφέρνει να καλύπτει με ευκολία την πλειοψηφία των ευρωπαίων οδηγών που δεν πραγματοποιούν πάνω από 50 χλμ. την ημέρα, διατηρώντας και πολύ χαμηλά την μέση κατανάλωση καυσίμου. Αρκεί βέβαια να έχετε πάντα φορτισμένη την μπαταρία. Σε αυτή την περίπτωση, η μέση τιμής της δεν θα ξεπεράσει τα 2,8 λίτρα/100 χλμ. Σε συνθήκες ταξιδιού να υπολογίζετε κατανάλωση κοντά στα 7,5 με 8,0 λίτρα/100 χλμ. Μεγάλο μπόνους σε αυτές τις συνθήκες, παίζει και το ρεζερβούαρ βενζίνης των 55 λίτρων που παραμένει ίδιο σε όλες τις εκδόσεις συστήματος κίνησης και ενισχύει την αυτονομία.
Η άνεση και η ποιότητα κύλισης είναι πολύ καλή ακόμα και με τους στάνταρ τροχούς των 20 ιντσών (235/50) της έκδοσης F Sport, και ενισχύεται από τα ηχομονωτικά εμπρός παράθυρα και το παρμπρίζ, καθώς και από την χρήση νέων ηχοαπορροφητικών υλικών σε καίρια σημεία του αμαξώματος (χώρος κινητήρα, θόλοι, μαρσπιέ, κ.α.). Σε συνδυασμό και με την ησυχία που προσφέρει η δυνατότητα ηλεκτρικής κίνησης, οι μετακινήσεις γίνονται κυριολεκτικά στο “mute”. Εκτός πόλης, θα ζωντανέψει ο θερμικός κινητήρας με τα πολύ ποιοτικά χαρακτηριστικά λειτουργίας και θα ακουστεί ελαφρώς μόνο σε συνθήκες πίεσης, λόγω μετάδοσης. Στο ταξίδι, το νέο NX 450h+ αποδεικνύεται ένας κορυφαίος δρομέας μεγάλων αποστάσεων, με την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση (γόνατα εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω), να ελέγχει υποδειγματικά τις κινήσεις του αμαξώματος. Στον επαρχιακό, θα αναδειχθεί το καλοζυγισμένο πλαίσιο με το χαμηλότερο κέντρο βάρους (-20 χλστ.) και τις άμεσες αντιδράσεις, με το ελαφρύ όμως τιμόνι να μην ξεχωρίζει για την αίσθησή του. Σε κάθε περίπτωση θα κινηθεί ταχύτατα και με ασφάλεια σε όλες τις συνθήκες. Τα φρένα με την σειρά τους αποτελούνται από αεριζόμενα δισκόφρενα εμπρός (340 χλστ.) και πίσω (318 χλστ.), και ακινητοποιούν αποτελεσματικά τους δύο τόνους του plug-in hybrid NX (2.050 κιλά), αλλά το πλατύ πεντάλ απαιτεί ένα μικρό διάστημα εξοικείωσης λόγω ανάκτησης της ενέργειας.
Το πίσω ηλεκτρομοτέρ βοηθά πάντα στην εκκίνηση, ενεργοποιείται για να αυξήσει την πρόσφυση όποτε του ζητηθεί από το E-Four AWD System και με πατημένο το κουμπί Trail εξασφαλίζει τετρακίνηση στο μεσαίο premium SUV της Lexus. Με αυτό τον τρόπο, και σε συνδυασμό με τους 19,5 πόντους απόσταση από το έδαφος για τις εκδόσεις με 20άρες ζάντες (18,5 εκ. με 18άρες) και το “καθαρό” πάτωμα, το NX θα λερώσει την αιχμηρή σιλουέτα του. Ο μεγάλος εμπρός πρόβολος και η απουσία ρεζέρβας (έχει run-flat ελαστικά η F-Sport), αποτελούν τα μόνα σημεία που απαιτούν προσοχή στις εκτός δρόμου περιηγήσεις.
Στο ταμείο
Το νέο Lexus NX 450h+ προσφέρεται σε έξι επίπεδα εξοπλισμού, με το βασικό Executive να κοστίζει 66.900 ευρώ. Από αυτή την έκδοση ο εξοπλισμός είναι υπερπλήρης, με αυτόν της ασφάλειας να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων 8 αερόσακους μαζί με αυτόν για τα γόνατα του οδηγού και τον εμπρός κεντρικό, και την πληρέστατη σουίτα βοηθημάτων οδήγησης και ενεργητικής ασφάλειας. Η πλούσια και σπορτίφ έκδοση F-Sport που δοκιμάζουμε κοστίζει 81.700 ευρώ.
Το γεγονός ότι είναι plug-in hybrid μεταφράζεται σε μηδενικά τέλη κυκλοφορίας (25 γρ./χλμ. CO2) και ελεύθερη είσοδο στον Δακτύλιο, ενώ η πολύ καλή ηλεκτρική αυτονομία για μοντέλο του είδους, βοηθά με συχνή φόρτιση της μπαταρίας στην διατήρηση της κατανάλωσης βενζίνης σε πολύ χαμηλά νούμερα. Ακόμα, καλύπτεται με εγγύηση για 6 χρόνια ή 180.000 χλμ. για τα μηχανικά μέρη, ενώ έχει και αντίστοιχης διάρκειας οδική βοήθεια. Για τη μπαταρία και τα τμήματα του υβριδικού συστήματος κίνησης, η εγγύηση φτάνει τα 11 χρόνια.
Εν κατακλείδι, η νέα γενιά του Lexus NX αποτελεί ένα ολοκληρωμένο και ιδιαίτερα ανταγωνιστικό premium SUV της μεσαίας κατηγορίας, με την αποδοτική plug-in hybrid έκδοση 450h+ να προσφέρει μεταξύ άλλων επιδόσεις, μεγάλη ηλεκτρική αυτονομία, γρήγορη φόρτιση και το απαραίτητο προσεγμένο οικονομοτεχνικό προφίλ που ταιριάζει στις μέρες μας και φυσικά στη Lexus.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας βενζίνης: 2.487 κ.εκ., 185 PS/ 6.000 σ.α.λ., 227 Nm/3.200-3.700 σ.α.λ.
Ηλεκτροκινητήρες: 183 PS/270 Nm (εμπρός), 55 PS/121 Nm (πίσω)
Συνδυαστική ισχύς: 309 PS
Μετάδοση: Αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης, στους τέσσερις τροχούς E-Four AWD
Επιδόσεις: 6,3 sec 0-100 χλμ./ώρα, 200 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 1,1 λτ./100 χλμ., 25 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.660/1.865/1.670 χλστ., 2.690 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.050 κιλά
Χώρος αποσκευών: 545 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 66.900 ευρώ- 0 ευρώ