Με 184 ίππους κάτω από το μακρύ καπό της στην έκδοση των 2,0 λτ., η τέταρτη γενιά του Miata αναδεικνύεται στην ισχυρότερη όλων των εποχών και έχει όλα τα φόντα ώστε να απογειώσει τη διάθεση κάθε οδηγού.
Με παράσημο στο πέτο του τον τίτλο του κορυφαίου σε πωλήσεις roadster όλων των εποχών και πιστό στη συνταγή «κινητήρας μπροστά, κίνηση πίσω», το Mazda MX-5 αποτελεί διαχρονικά ένα από τα μοντέλα που ενσαρκώνουν την έννοια «οδηγική απόλαυση».
Στην τέταρτη γενιά του πλέον, το Miata εξακολουθεί να αποτελεί μία τετράτροχη μηχανή παραγωγής ονείρων, όπως διαπιστώσαμε το περασμένο καλοκαίρι, καθήμενοι πίσω από το τιμόνι της επετειακής έκδοσης «100th anniversary», με τον 1.500αρη ατμοσφαιρικό κινητήρα των 132 ίππων. - Διαβάστε τη δοκιμή εδώ.
BUY NOW
Σχεδόν ένα χρόνο μετά, και αφού μεσολάβησε μια μικρής έκτασης ανανέωση - η οποία ενίσχυσε περαιτέρω τον fun-to-drive χαρακτήρα του ιαπωνικού roadster - έφτασε η ώρα να συστηθούμε με την έτερη και ισχυρότερη έκδοση του μοντέλου. Αυτή έχει ως μεγάλο πρωταγωνιστή τον 2λιτρο Skyactiv-G βενζινοκινητήρα των 184 ίππων και 205 Nm, ο οποίος αναδεικνύει την τρέχουσα γενιά του MX-5 στην ισχυρότερη όλων των εποχών.
Σε επίπεδο εμφάνισης, το μήκους 3.915 χλστ. αμάξωμα του MX-5 παραμένει πανοποιότυπο με την προ-facelift εκδοχή του, με σήμα κατεθέν το φαρδύ, μακρύ και χαμηλωμένο ρύγχος και τα «αιχμηρά» LED φωτιστικά σώματα που καταλαμβάνουν μέρος των φουσκωμένων φτερών. Πρόκειται για μια αρκετά ελκυστική, δυναμική σιλουέτα που πλέον διανθίζεται και με τη νέα χρωματική άφιξη Platinum Quartz Mettalic η οποία απαντάται και στο MX-5 της δοκιμής μας.
Ο νέος αυτός χρωματισμός αναδεικνύει τη φινετσάτη πτυχή του χαρακτήρα του roadster (υπάρχει και η έκδοση RF με την σκληρή ανοιγόμενη οροφή) και «παντρεύεται» με το νέο εσωτερικό Terracotta που διαθέτει δέρμα Nappa. Τα καθίσματα συνδυάζουν το τερπνόν μετά του ωφέλιμου, καθώς εκτός από καλαίσθητα παρέχουν απόλυτα ικανοποιητική πλευρική στήριξη και δεν θα σε κουράσουν στο ταξίδι ακόμα και αν είσαι πάνω από 1,85 μ. ύψους. Κάθεσαι όσο χαμηλά πρέπει, σχεδόν πάνω στον πίσω άξονα, και έχεις καλύτερη ορατότητα του δρόμου, απ' ό,τι ενδεχομένως θα περίμενες.
Το ρυθμιζόμενο καθ' ύψος και μήκος τιμόνι βρίσκεται σε απόλυτα κάθετη θέση, ακριβώς μπροστά σου, ενώ στο ιδανικό εύρος κίνησης του δεξιού σου χεριού βρίσκεται τόσο ο εξαιρετικός σε αίσθηση και ακρίβεια επιλογέας ταχυτήτων με τις κοντές διαδρομές όσο και το χειρόφρενο. Δίπλα του εδράζονται και οι περιστροφικοί διακόπτες, για τον έλεγχο του συστήματος πολυμέσων που μεταφράζεται σε μια μικρή «ελεύθερη» οθόνη αφής 7,0" στο κέντρο του ταμπλό. Τα πλαστικά με τη μαλακή επίστρωση σε ένα μεγάλο τμήμα της καμπίνας προσφέρουν μια εξαιρετική αίσθηση, και η συναρμογή τους δεν δίνει δικαίωμα για το παραμικρό παράπονο.
Στον αντίποδα, το MX-5 δεν διεκδικεί δάφνες πρακτικότητας, από τη στιγμή που ο χώρος αποσκευών περιορίζεται στα 130 λίτρα, το ντουλαπάκι του συνοδηγού έχει καταργηθεί και οι ποτηροθήκες βρίσκονται σε αντιεργονομική θέση (ανάμεσα στις πλάτες των καθισμάτων). Ποτέ δεν είχε άλλωστε αυτό το σκοπό, καθώς οι μεταφορικές ικανότητες ουδέποτε έμπαιναν στην αγοραστική εξίσωση των αναρίθμητων φίλων του μοντέλου.
Αυτοί ανέκαθεν εκτιμούσαν τις στιγμές οδηγικής απόλαυσης πίσω από το τιμόνι του Miata, χάρη στην ευελιξία στο χειρισμό του, την ακρίβεια στις κινήσεις του και την ισορροπημένη κατανομή στο βάρος του - π.χ. το μοτέρ φωλιάζει πίσω από τους εμπρός τροχούς, ενώ οι επιβάτες κάθονται πάνω από τον πίσω άξονα. Επίσης, αυτό που συνεχίζεις να εκτιμάς στο MX-5 είναι η αίσθηση ελευθερίας που σου προσφέρει απλόχερα το ιαπωνικό roadster μόλις ανοίξεις μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα τη μαλακή οροφή, χωρίς να χρειαστεί να σηκωθείς από το κάθισμά σου. Απλά απασφαλίζεις τον μοχλό στο πάνω μέρος του πλαισίου του παρμπρίζ, σπρώχνεις την οροφή προς τα πίσω και την κουμπώνεις με ένα πάτημα στη βάση της.
Τον fun-factor έρχεται να εκτοξεύσει ο ατμοσφαιρικός κινητήρας βενζίνης των 1.998 κ.εκ. που αποδίδει 184 ίππους ισχύος και 205 Nm ροπής στις 7.000 και 4.000 σ.α.λ. αντίστοιχα, με τη σχέση συμπίεσης να ανέρχεται στο εξαιρετικά υψηλό 13,0:1.
Απουσία της υπερτροφοδότησης το μοτέρ δεν έχει ξεσπάσματα δύναμης, αλλά ούτε και κενά, με την ισχύ να βρίσκεται πάντα «εκεί», απλωμένη στο φάσμα μεταξύ 2.000 έως και 7.000 σ.α.λ. Και αποδεικνύεται υπεραρκετή προκειμένου να κινήσει γρήγορα το μόλις 1.052 κιλών roadster, επιτρέποντάς του να επιταχύνει στα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 6,5 δλ., με την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 219 χλμ./ώρα.
Την σπιρτάδα του ιδιαίτερα ελαστικού 2λιτρου Skyactiv-G ενισχύει και η κλιμάκωση του 6τάχυτου μηχανικού κιβωτίου, με τις πέντε πρώτες σχέσεις να είναι κοντές και την έκτη να «μακραίνει» με φόντο τη μείωση της κατανάλωσης σε συνθήκες ταξιδιού. Επί τη ευκαιρία, να σημειώσουμε όπως διαπιστώσαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, κινούμενοι σε πόλη και εθνική, η κατανάλωση περιορίστηκε σε 7,6 λτ./100 χλμ., μια τιμή που είναι αρκετά κοντά στα 6,9 λτ./100 χλμ. που ανακοινώνει η Mazda.
Σύμμαχος του οδηγού είναι και η σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση (διπλά ψαλίδια εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) που δεν υπονομεύει σε πολύ μεγάλο βαθμό την άνεση κατά τα περάσματα πάνω από «κατσαρή» άσφαλτο. Σε αυτό συμβάλλει και το εξαιρετικά άκαμπτο πλαίσιο που δεν επιτρέπει τη μετάδοση κραδασμών στο τιμόνι, τα καθίσματα ή το παρμπρίζ.
Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι το πιο φιλόξενο περιβάλλον για το MX-5 είναι οι δαιδαλώδεις διαδρομές εκτός αστικού ιστού, εκεί που ο άνθρωπος και η μηχανή γίνονται ένα με τη φύση. Το (ανέκαθεν) δυναμικό ταμπεραμέντο του μοντέλου προβάλλει ενισχυμένο στην ανανεωμένη εκδοχή του, χάρη στην πρόσφατη υιοθέτηση του ηλεκτρονικού συστήματος Kinematic Posture Control (KPC) που συνδυάζεται με την πίσω ανάρτηση και είναι στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις ισχύος και εξοπλισμού.
Όπως διαπιστώσαμε στην πράξη, όταν οι ρυθμοί ανέβουν σε δρόμο με κλειστές στροφές, το KPC αναγνωρίζει αμέσως τη διαφορά στις ταχύτητες μεταξύ των πίσω τροχών και αντιδρά, φρενάροντας ελαφρά τον εσωτερικό τροχό, ώστε να περιορίσει τυχόν τάσεις «ελάφρωσης» του πίσω μέρους, μεγιστοποιώντας την πρόσφυση.
Το 2λιτρο ΜΧ-5 αποδεικνύεται, μάλιστα, και πιο συμμετοχικό συγκριτικά με την έτερη έκδοση των 1,5 λίτρων όταν απενεργοποιήσεις το ESP και αποφασίσεις να παίξεις με την «ουρά» του, χάρη αφένος στην αυξημένη ισχύ του, και αφετέρου στην παρουσία μπλοκέ διαφορικού στον πίσω άξονα. Σύμμαχος του οδηγού αποτελεί και το άμεσο τιμόνι, αλλά και τα αποτελεσματικά φρένα.
Σε κάθε πάντως περίπτωση, και ανεξάρτητα από το οδηγικό σου προφίλ, είναι αδύνατο να μην αποκομίσεις μοναδικές οδηγικές εμπειρίες από τη συνύπαρξή σου με το ιαπωνικό μοντέλο.
Συμπέρασμα
Με 184 ίππους κάτω από το καπό του και παρασημοφορημένο ως το ισχυρότερο όλων των εποχών, το 2λιτρο MX-5 αναζωπυρώνει την τρέλα που ανέκαθεν επικρατούσε για τα Miata, και δημιουργεί νέους οπαδούς. Έχει παραπάνω δύναμη απ' όση ζητάς, την ακρίβεια χειρισμού και τον fun-to-drive χαρακτήρα που ονειρεύεσαι, και πάνω απ' όλα γνωρίζει όσο λίγα αυτοκίνητα πώς θα σου προσφέρει μοναδικές στιγμές ξεγνοιασιάς και οδηγικής χαράς. Η 2λιτρη έκδοση ξεκινά από τα 38.272 ευρώ, στην πλούσια έκδοση Takumi, δηλαδή μόλις 1.557 περισσότερα από το 1.500αρι Miata με το ίδιο πακέτο εξοπλισμού (36.715 ευρώ).
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 1.998 κ.εκ. βενζίνη, 184 PS/7.000 σ.α.λ., 205 Nm/4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση: 6άρι μηχανικό, στους πίσω τροχούς
Επιδόσεις: 6,5 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 219 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 6,9 λτ./100 χλμ., 155 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 3.915/1.735/1.230 χλστ., 2.310 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.052 κιλά
Χώρος αποσκευών: 130 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 38.272 ευρώ / 108,5 ευρώ