Nissan Qashqai e-Power 190 PS: Δοκιμάζουμε την ισχυρότερη έκδοση του ιαπωνικού crossover
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΝΑΛΗΣ / PHOTOS: Γιώργος Καραγιωργάκης
Το Nissan Qashqai συστήνεται ξανά στους λάτρεις του crossover είδους, με αφορμή το εξηλεκτρισμένο σύστημα κίνησης της πολλά υποσχόμενης έκδοσης e-Power των 190 ίππων.
H πορεία του Nissan Qashqai, από την πρώτη στιγμή που πάτησε τους τροχούς του στη γηραιά ήπειρο μέχρι και σήμερα, αποτελεί την καλύτερη απόδειξη ότι όταν το σωστό προϊόν διαθέτει τη σωστή τιμή και έρθει στην κατάλληλη χρονική στιγμή, τότε η επιτυχία του θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη.
Μολονότι, λοιπόν, το ιαπωνικό crossover δεν διεκδίκησε ποτέ τον τίτλο του απόλυτου SUV, διατηρώντας σαφείς αποστάσεις από το μοντέλο του αρχετυπικού οχήματος ελευθέρου χρόνου με τις υπερτιμημένες εκτός δρόμου δυνατότητες και τα εύθραυστα συστήματα τετρακίνησης, το Qashqai δεν άργησε να εδραιωθεί στις συνειδήσεις όλων ως το πρότυπο του σύγχρονου και του προσιτού στη κτήση και τη χρήση crossover.
BUY NOW
Η συνέχεια είναι λίγο πολύ γνωστή, καθώς το Qashqai όχι μόνον κατάφερε να κατακτήσει την κορυφή των… charts, αλλά και να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο μια αυτοκινητοβιομηχανία πρώτης γραμμής αντιλαμβάνεται τον ρόλο ενός SUV στην γκάμα της.
Αν κάτι έλειπε όλα αυτά τα χρόνια από το Nissan Qashqai ήταν η πρώιμη, για πολλούς, προσπάθεια εξηλεκτρισμού των προδιαγραφών του. Η υβριδοποίηση που πολλοί επιχείρησαν και ελάχιστοι πέτυχαν, προλειαίνοντας το έδαφος για την άφιξη μιας νέας, πολλά υποσχόμενης ηλεκτρικής εποχής.
Η απάντηση σε εκείνους που θα περίμεναν από το Qashqai να ακολουθήσει το δικό του υβριδικό μονοπάτι έρχεται σήμερα και με τέτοιον τρόπο που αν μη τι άλλο δικαιολογεί την απόφαση της ιαπωνικής φίρμας να απέχει από την αδυσώπητη κούρσα του άκριτου εξηλεκτρισμού.
Ας συστηθούμε
H έκδοση e-Power διαδραματίζει δύο, εξίσου σημαντικούς ρόλους στην γκάμα του Nissan Qashqai τρίτης γενιάς, όντας η κορυφαία σε όλα σχεδόν τα επίπεδα και ταυτόχρονα εκείνη που τοποθετεί το ιαπωνικό crossover στον προθάλαμο της ευρύτερης κατηγορίας των κατά κανόνα απρόσιτων ηλεκτρικών οχημάτων.
Μπορεί, λοιπόν, η εικόνα του Qashqai e-Power να μην διαφοροποιείται σημαντικά από εκείνη των μέχρι σήμερα γνωστών εκδόσεων του ιαπωνικού crossover, ωστόσο, το υβριδικό σύνολο που φροντίζει για την κίνησή του, φαντάζει ικανό να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού και την παρουσία της Nissan σε αυτό.
Κι αυτό γιατί δεν έχουμε να κάνουμε με έναν τυπικό υβριδικό συνδυασμό, στον οποίο ο κινητήρας εσωτερικής καύσης εργάζεται από κοινού με το ηλεκτρικό μοτέρ ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα, αλλά με μια διαφορετική αρχιτεκτονική στην οποία ο πρώτος και ο τελευταίος λόγος ανήκει στον ηλεκτροκινητήρα.
Πρόκειται για ένα ηλεκτρικό μοτέρ απόδοσης 190 ίππων και 330 Nm ροπής, το οποίο συνδέεται με τους μπροστινούς τροχούς μέσω ενός «κιβωτίου» μονής σχέσης μετάδοσης, επιτρέποντας στο Nissan Qashqai να διακρίνεται όχι μόνο στο πεδίο των επιδόσεων αλλά και σε εκείνο της αποδοτικότητας.
H παρουσία των 190 «ηλεκτρικών» ίππων ανάμεσα στις προδιαγραφές του Nissan Qashqai υποβιβάζει τον ρόλο του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα βενζίνης του 1,5 λίτρου, η λειτουργία του οποίου στα... παρασκήνια φροντίζει ώστε να παράγεται η απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια για τη λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα.
Σε ρόλο… γεννήτριας, ο τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας του 1,5 λίτρου τοποθετείται για πρώτη φορά κάτω από τις μεταλλικές επιφάνειες ενός Nissan, διαθέτοντας χαρακτηριστικά όπως η μεταβλητή συμπίεση, που του επιτρέπουν να υπηρετεί το έργο του με τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.
Υπό κανονικές συνθήκες, η ενέργεια που παράγεται από το θερμικό κινητήρα καταλήγει στη μικρής χωρητικότητας μπαταρίες ιόντων λιθίου, σε ακραίες καταστάσεις ωστόσο -όπως η διαδικασία της πλήρους επιτάχυνσης- οι συσσωρευτές παρακάμπτονται και η παραγόμενη ενέργεια ακολουθεί το συντομότερο μονοπάτι για να συναντήσει τον ηλεκτροκινητήρα.
Όλα αυτά βέβαια ελάχιστα απασχολούν τον οδηγό, ο οποίος δεν έχει από το να απολαύσει το πλήρως ψηφιοποιημένο cockpit και την εξοπλιστική υπερβολή που απλόχερα προσφέρει η κορυφαία έκδοση Techna Plus.
Πλην της… αναδιάταξης που έχει προκαλέσει η παρουσία του νέου επιλογέα στη βάση της κεντρικής κονσόλας, δεν υπάρχουν αξιοσημείωτες αλλαγές στον διάκοσμο ή την εργονομία του Nissan Qashqai e-Power.
Αντιστοίχως, κοινό είναι και τα ποιοτικά-κατασκευαστικά στάνταρ που ακολουθεί η κορυφαία έκδοση του ιαπωνικού crossover, η οποία εκτός των άλλων έχει διατηρήσει σχεδόν ανέπαφα τα χωροταξικά δεδομένα του, περιορίζοντας κατά μόλις 25 λίτρα τον διαθέσιμο όγκο στον χώρο των αποσκευών.
Περισσότερο ηλεκτρικό, λιγότερο υβριδικό
Ο λόγος ύπαρξης της έκδοσης e-Power στην γκάμα του νέου Nissan Qashqai είναι η προφανής και δεν είναι άλλος από τον περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματος στα επίπεδα που μόνο μια υβριδική ή αν προτιμάτε εξηλεκτρισμένη κατασκευή μπορεί να σταθεί.
Στην προκειμένη περίπτωση, πάντως, το πρωτοποριακό σύστημα κίνησης του ιαπωνικού crossover δεν διακρίνεται μόνον για τις περιορισμένες ενεργειακές απαιτήσεις του αλλά κυρίως για την εμπειρία που προσφέρει στον χρήστη του. Μια εμπειρία που θυμίζει περισσότερο μια ηλεκτροκίνητη πρόταση παρά οποιοδήποτε άλλη υβριδική υλοποίηση προσφέρεται στην ελληνική αγορά.
Η άμεση απόκριση ακόμα και στο παραμικρό άγγιγμα του δεξιού πεντάλ, η απουσία θορύβου ή κραδασμού, ακόμα και η λειτουργία e-Pedal η οποία ελαχιστοποιεί τη χρήση του φρένου μεγιστοποιώντας την ένταση του φαινομένου της ανάκτησης της κινητικής ενέργειας, είναι μερικά μόνο από τα χαρακτηριστικά που πρόκειται να εκτιμήσει κανείς στο αριστερό κάθισμα του Nissan Qashqai e-Power.
Προφανώς υπάρχουν στιγμές που ο τρικύλινδος κινητήρας βενζίνης κάνει αισθητή την παρουσία του, ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις ωστόσο τα επίπεδα θορύβου παραμένουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.
Μόνο τυχαίο δεν είναι άλλωστε το γεγονός ότι η Nissan έχει επιστρατεύσει την τεχνολογία του «Active Noise Cancellation» ώστε να επιτύχει την πολυπόθητη εμπειρία χρήσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Σε πραγματικές συνθήκες, ο δείκτης της κατανάλωσης καυσίμου υπερβαίνει συχνά-πυκνά το ψυχολογικό όριο των 6,0 λίτρων. Αρκεί να αποφύγεις τις υπερβολές με το πεντάλ του γκαζιού και να αξιοποιήσεις όλα τα «εργαλεία» ανάκτησης ή εξοικονόμησης ενέργειας.
Ιδανικά θα θέλαμε την απόσταση που χωρίζει τα τρία προγράμματα οδήγησης να είναι μεγαλύτερη, επιτρέποντας την παραμετροποίηση της λειτουργίας του συστήματος κίνησης και των βασικών χαρακτηριστικών του Qashqai e-Power στην άσφαλτο.
Ακόμα και έτσι, πάντως, δεν θα δυσκολευτείς να βρεις τον ρυθμό που σου ταιριάζει ώστε να πάρεις το μέγιστο από μια πρόταση που έχει αποδείξει τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει στην άσφαλτο.
Σε ακραίες περιπτώσεις το επιπλέον βάρος του υβριδικού συνόλου δίνει την εντύπωση ότι έχει νοθεύσει την ακρίβεια και τη συνέπεια των αντιδράσεων του μπροστινού άξονα, ενώ ακόμα πιο σπάνια θα πιάσεις τον εαυτό σου να προσπαθεί να αφουγκραστεί τις πραγματικές προθέσεις του μεσαίου πεντάλ.
Παρά το γεγονός ότι το Qashqai παραμένει προσανατολισμένο στην άνεση έχοντας σημειώσει στην τρίτη κατά σειρά γενιά του τεράστια βήματα προόδου στην αποτελεσματικότητα με την οποία διαχειρίζεται τις κακοτεχνίες της ασφάλτου, δεν πρόκειται να απογοητεύσει εκείνον που θα θελήσει να διευρύνει τους ορίζοντες και το πεδιό δράσης της εξηλεκτρισμένης εκδοχής του.
Καλύτερο δεν γίνεται
Το σύστημα e-Power των 190 ίππων και των 330 Nm ροπής δημιουργεί νέα δεδομένα για το δημοφιλέστερο crossover της ευρωπαϊκής αγοράς, απαντώντας ταυτόχρονα στην ανάγκη υιοθέτησης εναλακτικών και αποδοτικών κινητήριων συνόλων. Η τιμή εκκίνησης των 38.990 ευρώ δεν καθιστά την επιλογή του εξηλεκτρισμένου Nissan Qashqai αυτονόητη, μολονότι τα προτερήματά του είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα δικαιολογήσει στο τέλος της ημέρας την απόφαση αυτή.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας: Ηλεκτρικός 190 PS, 320 Nm
Μετάδοση: Αυτόματο, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 7,9 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 170 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,3 λτ./100 χλμ., 119 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.425/1.835/1.625 χλστ., 2.665 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.612 κιλά
Χώρος αποσκευών: 479 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 38.990 ευρώ - 0