Η τέταρτη γενιά του X-Trail έρχεται διαφοροποιημένη και εκμοντερνισμένη με σκοπό να ξαναμοιράσει την τράπουλα στην κατηγορία των μεσαίων SUV και να συνεχίσει την πετυχημένη εμπορική πορεία των προκατόχων της.
Το X-Trail έκανε την εμφάνισή του στην γκάμα της Nissan το 2000 και από τότε έχουν κυκλοφορήσει τρεις γενιές. Το μεσαίο SUV της ιαπωνικής εταιρείας κατάφερε να γίνει ένα από τα δημοφιλή μοντέλα της πολυπληθούς κατηγορίας, με τη Nissan να πουλάει όλα αυτά τα χρόνια περισσότερα από 7 εκ. αυτοκίνητα.
Το πλήρωμα του χρόνου όμως έφτασε και για την τρίτη γενιά, με αποτέλεσμα να βρισκόμαστε αυτή την στιγμή καλεσμένοι της ελληνικής Nissan στην Σλοβενία για να οδηγήσουμε τη νέα τέταρτη γενιά του X-Trail.
BUY NOW
Αυτό που έπρεπε
Το νέο Nissan X-Trail (T33 η κωδική του ονομασία) εκσυγχρονίστηκε σύμφωνα με τις τελευταίες τάσεις σε όλους τους τομείς, αλλά οι σχεδιαστές θέλησαν να ισχυροποιήσουν την ταυτότητά του. Και το έκαναν, μιας και δεν θυμίζει σε κανένα σημείο Qashqai, όπως συνέβαινε με την τρίτη γενιά που «αντικατέστησε» ταυτόχρονα και την 7θέσια έκδοση +2 του μικρομεσαίου SUV.
Έτσι λοιπόν, προτίμησαν πιο έντονες ακμές, ανάγλυφες επιφάνειες και κάθετες γραμμές για να το διαφοροποιήσουν και να τονώσουν τον πιο macho και off road χαρακτήρα του, θυμίζοντας παράλληλα σε ορισμένα σημεία και την πρώτη γενιά του μοντέλου.
Στο εμπρός μέρος συναντάμε μια μεγάλη κάθετη μάσκα και το κλασικό V της ιαπωνικής φίρμας, με τέσσερα φωτιστικά σώματα τύπου LED και κάθετους πλευρικούς αεραγωγούς, ενώ την εικόνα συμπληρώνει το ανάγλυφο καπό με τα φουσκώμενα νεύρα στο ύψος των θόλων των τροχών.
Πίσω έχουμε οριζόντια φώτα που αγκαλιάζουν το πλαϊνό του αυτοκίνητου και σε συνδυασμό με την σχεδίαση δύο επιπέδων που διαθέτει η πόρτα και την αεροτομή, η είκονα του είναι αρκετά δυναμική. Στο πλάι βρίσκουμε αρκετές ακμές, ελαφριά κλίση της οροφής προς τα πίσω και τονισμένους ώμους, και όπως είναι λογικό περιμετρικά διαθέτει πλαστικά προστατευτικά που καλύπτουν και τα μαρσπιέ για να μην λερώνονται οι επιβάτες στα μπες βγες.
Πλούσιος εσωτερικός κόσμος
Η σχεδιαστική διαφοροποίηση του νέου Nissan X-Trail δεν αφορά μόνο το αμάξωμα, αλλά συνεχίστηκε και στην καμπίνα. Το ταμπλό και η κονσόλα δαπέδου είναι καινούριας σχεδίασης και σε λίγα σημεία θυμίζει γενικά Qashqai, όπως για παράδειγμα στα χειριστήρια του κλιματισμού και την οθόνη του πίνακα οργάνων.
Η ποιότητα των υλικών που την απαρτίζουν είναι αρκετά καλής ποιότητας και το μεταξύ τους μοντάρισμα είναι προσεγμένο. Πρωταγωνιστής είναι η πρακτικότητα με διάφορες εκφάνσεις της. Για παράδειγμα, η νέα κονσόλα δαπέδου διαθέτει μεγάλο χώρο κάτω από το υποβραχιόνιο και στο πάνω τμήμα της δύο ποτηροθήκες και μία θήκη για το κινητό με δυνατότητα ασύρματης φόρτισής του. Ακριβώς κάτω από την «γέφυρα» που δημιουργείται, υπάρχει επιπλέον χώρος για κάμποσα μικροαντικείμενα.
Οι χώροι θα βολέψουν με άνεση τέσσερις ενήλικους, με έναν τρίτο στην μέση να μην δυσκολεύεται να βολέψει τα πέλματά του χάρη στο πολύ χαμηλό τούνελ «μετάδοσης». Επιπλέον, το μεγάλο άνοιγμα των πίσω θυρών (σχεδόν 90 μοίρες) βοηθά στο είσοδο και την έξοδο των επιβατών, καθώς και στην ευκολότερη τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων. Το νέο Nissan X-Trail διατίθεται και ως 7θέσιο, με την τρίτη σειρά καθισμάτων να φιλοξενεί επιβάτες ύψους έως 1,6 μέτρα και να διευκολύνεται η πρόσβαση σε αυτή από τα στάνταρ σε όλη την γκάμα συρόμενα καθίσματα της δεύτερης σειράς.
Η χρήση των καθισμάτων της τρίτης σειράς είναι μία εύκολη διαδικασία και σε περίπτωση μη χρήσης τους μπορούν να αναδιπλωθούν και να «κρυφτούν» στο πάτωμα. Εάν αναδιπλωθούν και τα καθίσματα της δεύτερης σειράς, δημιουργείται ένας επίπεδος χώρος φόρτωσης με ικανό πλάτος. Στην 5θέσια διάταξη το πορτμπαγκάζ έχει χωρητικότητα 575 λίτρων και σε περίπτωση επιλογής 7θέσιας φτάνει τα 485 λίτρα.
Η καμπίνα του X-Trail τέταρτης γενιάς διαθέτει προηγμένη ψηφιακή εικόνα που αποτελείται από διαμορφώσιμο έγχρωμο ψηφιακό πίνακα οργάνων έως 12,3 ίντσες και αναβαθμισμένο σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής υψηλής ευκρίνειας 12 ιντσών. Το μενού είναι κατανοητό και η χρήση τους εύκολη, ενώ η συνδεσιμότητα πλήρης δυνατοτήτων (Android Auto, Apple CarPlay, WiFi κ.α.). Η οπτική ενημέρωση του οδηγού ολοκληρώνεται με το Head-Up Display των 10,8 ιντσών που παρουσιάζει πληθώρα πληροφοριών στο παρπρίζ.
Επιπλέον, ο εξοπλισμός, ειδικά της ασφάλειας, είναι υπερπλήρης από την βασική έκδοση, περιλαμβάνοντας όλα τα σύγχρονα ηλεκτρονικά βοηθήματα και εννέα αερόσακους (μαζί με τους πίσω πλευρικούς και τον κεντρικό ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα).
Φουλ του υβριδισμού
Η γκάμα κινητήρων του X-Trail τέταρτης γενιάς περιλαμβάνει μόνο υβριδικές εκδόσεις. Πρόκειται για μία mild hybrid και μία full hybrid που διαθέτουν τον καινούριο 3κύλινδρο τούρμπο 1,5 μεταβλητής σχέσης συμπίεσης (VCT) και συνδυάζονται με ένα μικρό πακέτο μπαταριών.
Η ήπια υβριδική έκδοση αποδίδει 163 ίππους στις 4.800 σ.α.λ. και 300 Nm από τις 2.800 έως τις 3.600 σ.α.λ., και η κίνηση φτάνει αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς μέσω του αυτόματου κιβωτίου X-Tronic. Ο θερμικός κινητήρας σιγοντάρεται από ηλεκτρικό σύστημα 12V μαζεμένων διαστάσεις που προσθέτει 6 Nm ροπή σε επιτάχυνσεις από τα 20 έως τα 110 χλμ./ώρα και για έως 20 δλ.. Επιπλέον όφελος υπάρχει και από την ελαφρώς πιο ραφιναρισμένη λειτουργία του κινητήρα στις χαμηλές σ.α.λ., την ομαλή λειτουργία του συστήματος stop/start και το coasting του κιβωτίου.
Οι επιδόσεις που χαρίζει στο βάρους 1.589 κιλών mild hybrid X-Trail καλές, και σύμφωνα με τον κατασκευαστή για να πιάσει τα 100 χλμ./ώρα από στάση χρειάζεται 9,6 δλ., με την τελική ταχύτητα να ακουμπά τα 200 χλμ./ώρα.
Η Nissan δεν πιστεύει στα plug-in hybrid και για αυτόν τον λόγο η γκάμα της διαθέτει είτε υβριδικά είτε αμιγώς ηλεκτρικά. Το καλύτερο δείγμα της υβριδικής γκάμας της ιαπωνικής εταιρείας αποτελούν οι ισχυρότερες υβριδικές e-POWER εκδόσεις του νέου X-Trail. Διατίθεται σε δύο εκδόσεις, προσθιοκίνητη e-POWER και τετρακίνητη e-4ORCE με πέντε προγράμματα λειτουργίας ανάλογα το τερέν και σύστημα ελεγχόμενης κατάβασης (HDC). Την κίνηση να αναλαμβάνουν αποκλειστικά οι ηλεκτροκινητήρες που τροφοδοτούνται με ηλεκτρική ενέργεια από τον 1,5 VCT που παίζει τον ρόλο γεννήτριας, αλλά και μία μπαταρία ιόντων λιθίου.
Σύμφωνα με τη Nissan, ο θερμικός κινητήρας του υβριδικού συστήματος λειτουργεί πάντα στο βέλτιστο εύρος στροφών για την επίτευξη χαμηλής κατανάλωσης και υψηλής απόδοσης, και δίνει ενέργεια στην μπαταρία. Η κίνηση και στις δύο εκδόσεις αφορά αποκλειστικά τους ηλεκτροκινητήρες, με το αυτόν του προσθιοκίνητου να αποδίδει 204 ίππους και 330 Nm.
Στην περίπτωση του e-4ORFE προστίθεται ένα ακόμα ηλεκτρομοτέρ που ελέγχεται ηλεκτρονικά για άμεση παροχή πρόσφυσης και αποδίδει 128 ίππους και 195 Nm. Συνδυαστικά, η ισχύς της έκδοσης ανέρχεται στους 213 ίππους και η ροπή στα 525 Nm.
Οι επιδόσεις εξασφαλίζει το υβριδικό σύστημα e-POWER στο X-Trail των 1,7 τόνων είναι αρκετά καλές, με το προσθιοκίνητο να χρειάζεται για την κλασική μέτρηση 0-100 χλμ./ώρα 8 δλ. και το τετρακίνητο 7 δλ. (7,2 δλ. το θέσιο). Η τελική ταχύτητα των εκδόσεων είναι 170 και 180χλμ./ώρα αντίστοιχα.
Από πλευράς μέσης κατανάλωσης και σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP, η e-POWER έκδοση χρειάζεται 5,9 λτ./100 χλμ. και η ήπια υβριδική περίπου ένα λίτρα περισσότερο (7,1 λτ./100 χλμ.).
Στην πράξη
Η νέα γενιά του μοντέλου βασίζεται στην αναβαθμισμένη πλατφόρμα CMF-C που προσφέρει υψηλή ακαμψία και συμβατότητα με όλα τα σύγχρονα συστήματα κίνησης. Η ανάρτηση σε όλες τις εκδόσεις είναι ίδια, με εμπρός γόνατα και πίσω πολλαπλών συνδέσμων, ενώ αναθεωρημένο είναι και το σύστημα διεύθυνσης.
Στο δρόμο, η υβριδική e-POWER έκδοση θυμίζει αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε ήπιες συνθήκες κίνησης, κάτι που ενισχύεται και από την καλή ηχομόνωση της καμπίνας. Ο θερμικός κινητήρας βενζίνης θα αναλάβει τις υποχρεώσεις του όταν αρχίσει να πέφτει η στάθμη της μπαταρίας και θα καταλάβει την ενεργοποίηση του ο οδηγός, αλλά σε καμία όμως περίπτωση δεν σημαίνει ότι γεμίζει την καμπίνα ο ήχος του όπως σε ένα συμβατικής τεχνολογίας αυτοκίνητο.
Η ανάρτηση λειτουργεί αρκετά καλά στους δρόμους της Σλοβενίας, ακόμα και με τους 20αρηδες τροχούς, και δεν θα διαμαρτυρηθεί σχεδόν ποτέ. Ο έλεγχος του αμαξώματος είναι πειθαρχημένος και μόνο σε υπερβολή του οδηγού θα δυσανασχετήσει και θα επέμβουν διακριτικά τα ηλεκτρονικά βοηθήματα.
Το τιμόνι με την σειρά του, αν και δεν ξεχωρίζει σε βάρος, είναι άμεσο και χαρίζει μπόλικη αίσθηση, ενώ τα φρένα έδειξαν αρκετά ανθεκτικά και το μεσαίο πεντάλ διαθέτει καλή αναλογικότητα και κάμποση αίσθηση.
Όσον αφορά την επιβράδυνση, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι τα full hybrid X-Trail διαθέτουν και e-Pedal που ευνοεί την ανάκτηση ενέργειας μέσω της πέδησης και προετοιμάζει τον οδηγό για το επόμενο βήμα στην ηλεκτροκίνηση, καθώς επιβραδύνει μόνο με το σήκωμα του δεξιού ποδιού από το γκάζι. Δεν ακινητοποιεί πλήρως το αυτοκίνητο, αλλά δουλεύει σωστά και γεμίζει γρήγορα την μικρή μπαταρία.
Η διάθεση του νέου Nissan X-Trail έχει ξεκινήσει στην χώρα μας, με έως έξι εξοπλιστικά επίπεδα, τα τρία υβριδικά συστήματα κίνησης και τιμή που ξεκινά από τα 38.590 ευρώ για τις mild hybrid εκδόσεις και από τα 44.990 ευρώ για το προσθιοκίνητο υβριδικό e-POWER (από 50.590 το τετρακίνητο e-4ORCE).
Συμπερασματικά, η Nissan κατάφερε με τη νέα γενιά του X-Trail να προσφέρει όλα όσα αναζητά ο υποψήφιος αγοραστής και ακόμα παραπάνω. Είναι επίκαιρο, καλοφτιαγμένο και ποιοτικό, και οι υβριδικές εκδόσεις e-POWER και e-4ORCE ιδιαίτερα αποδοτικές και πετυχημένες, που αναμένεται να βάλουν δύσκολα ακόμα και στον ανταγωνισμό που απαιτεί σύνδεση με το δίκτυο ηλεκτρισμού.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ X-Trail e-POWER
Κινητήρας βενζίνης: 1.477-1.497 κ.εκ.
Ηλεκτροκινητήρας: 204 ίπποι/4.584-5.623 σ.α.λ., 330 Nm
Συνδυαστική απόδοση: 204 ίπποι, 330 Nm
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 8 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 170 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,9 λτ./100 χλμ., 131 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.680/1.840/1.725 χλστ., 2.705 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.725 κιλά
Χώρος αποσκευών: 575 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 44.990 ευρώ (Από 38.590 ευρώ το 1.5 MHEV)/83,84 ευρώ