Οδηγούμε στη Φινλανδία τις τετρακίνητες εκδόσεις των Nissan X-Trail και Ariya

Nissa X-Trail-Ariya-e-4orce

Διανύοντας μια απόσταση περίπου 3.000 χιλιομέτρων, εκείνη δηλαδή που χωρίζει την Αθήνα από το Ελσίνκι, γνωρίσαμε το σκληρό και συνάμα φαντασμαγορικό πρόσωπο της Φινλανδίας, δοκιμάζοντας πίσω από το τιμόνι των τετρακίνητων Nissan X-Trail και Ariya την τύχη μας σε ένα πολύ διαφορετικό και άκρως απαιτητικό τερέν.  

Η  εποχή που η κατηγορία των SUVs αποτελούσε ένα κλειστό club τετρακίνητων οχημάτων ανήκει στο παρελθόν. Εν έτη 2024, η μετάδοση της κίνησης στους τέσσερις τροχούς αποτελεί την εξαίρεση και όχι τον κανόνα, ακόμα και για προτάσεις που φλέρταραν για χρόνια με την ιδέα του εκτός δρόμου προσανατολισμού.

Ταξιδεύοντας, λοιπόν, στη μακρινή Φινλανδία η ευκαιρία ήταν διπλή, καθώς πέρα από τη δυνατότητα να κινηθούμε στο παγωμένο τερέν της σκανδιναβικής χερσονήσου και να αναμετρηθούμε με συνθήκες που σπανίζουν στον ευρωπαϊκό νότο, επιστρέψαμε στο αριστερό κάθισμα δύο τετρακίνητων μοντέλων της Nissan. Πρόκειται για το γνωστό σε όλους X-Trail και το αμιγώς ηλεκτροκίνητο Ariya, ίσως το κορυφαίο SUV στη σημερινή γκάμα της ιαπωνικής φίρμας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Και τα δύο αυτοκίνητα μοιράζονται την ίδια φιλοσοφία, παρότι αποτελούν δύο πολύ διαφορετικές κατασκευές. Το Nissan X-Trail e-4ORCE, όπως είναι η πλήρης ονομασία του, βασίζεται σε μια υβριδική αρχιτεκτονική, συνδυάζοντας την παρουσία δύο ηλεκτροκινητήρων -έναν σε κάθε άξονα- με έναν κινητήρα βενζίνης που σε ρόλο γεννήτριας τροφοδοτεί διαρκώς τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ με την απαραίτητη ενέργεια.

Η συνδυαστική απόδοση των δύο ηλεκτροκινητήρων φτάνει τους 213 ίππους και επί της ουσία ορίζεται από την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου, η οποία αναλαμβάνει, εκτός των άλλων, να διαμορφώσει την κατανομή της ροπής και της ισχύος ανάμεσα στους δύο άξονες. Η διαδικασία αυτή πραγματοποιείται αυτόματα, χωρίς την παρέμβαση του οδηγού, ο οποίος το μοναδικό πράγμα που έχει να κάνει είναι να επιλέξει το επιθυμητό πρόγραμμα οδήγησης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην περίπτωση του X-Trail e-4ORCE, λοιπόν, έχουμε να κάνουμε με ένα SUV το οποίο κινείται από δύο ηλεκτρικά μοτέρ, χωρίς ωστόσο να διαθέτει τους περιορισμούς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η αυτονομία ορίζεται από τη διαθέσιμη ποσότητα καυσίμου και ο ανεφοδιασμός μπορεί να πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε στιγμή με τον πατροπαράδοτο τρόπο.

Το Ariya e-4ORCE αποτελεί, αντιθέτως, ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο SUV, το πρώτο στην ιστορία της Nissan, το οποίο εφοδιάζεται με δύο ηλεκτρικά μοτέρ απόδοσης 306 ίππων και 600 Nm ροπής, καθώς και με μπαταρίες ιόντων λιθίου χωρητικότητας 87 kWh.

Όπως και στο Nissan X-Trail, έτσι και στο Ariya οι δύο άξονες δεν συνδέονται μηχανικά μεταξύ τους και η τύχης του ορίζεται «ηλεκτρονικά» από την αντίστοιχη μονάδα ελέγχου. Η τελευταία «διαβάζει» 10.000 φορές το δευτερόλεπτο τις συνθήκες που επικρατούν, διαμορφώνοντας αναλόγως τις ισορροπίες ανάμεσα στους δύο άξονες μετάδοσης.

Η παρέμβαση του οδηγού περιορίζεται στην επιλογή του επιθυμητού προγράμματος λειτουργίας και της ενεργοποίησης του One Pedal Mode, το οποίο καθιστά περιττή τη χρήση του μεσαίου πεντάλ των φρένων, μεγιστοποιώντας την ένταση της ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Έχοντας, λοιπόν, ολοκληρώσει τις απαραίτητες συστάσεις σε ένα σύντομο αλλά περιεκτικό briefing, η συνέχεια μάς βρήκε πάνω σε περίπου 60 εκατοστά πάγου, στην επιφάνεια μιας λίμνης, από τις πολλές-χιλιάδες που μπορεί κανείς να συναντήσει στην ενδοχώρα της Φινλανδίας.

Προφανώς για την παρουσία μας στην παγωμένη επιφάνεια μιας λίμνης δεν αρκεί η μετάδοση της κίνησης στους τέσσερις τροχούς. Εξοπλισμένοι, λοιπόν, με τα χειμερινά ελαστικά της Nokian, μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα βγούμε… στεγνοί από μια ασυνήθιστη για τα ελληνικά «ήθη και έθιμα» δοκιμασία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το σλάλομ στον πάγο διαδέχονται οι σβέλτοι γύροι σε μια πίστα που έχει χαραχτεί στην επιφάνεια της παγωμένης λίμνης, απαιτώντας όχι μόνον τον απαιτούμενο σεβασμό απέναντι στο σκληρό-χειμερινό πρόσωπο της φινλανδικής φύσης αλλά και αυτοσυγκράτηση κάθε φορά που ο φόβος αλλάζει θέση με τον ενθουσιασμό.

Τουλάχιστον διδακτικό το πέρασμα από τα διαφορετικά προγράμματα οδήγησης, ξεκινώντας από το συντηρητικό και άκρως παρεμβατικό «SNOW» και καταλήγοντας  στο «SPORT», πριν θέσουμε εκτός λειτουργίας τα «ηλεκτρονικά» προς τέρψιν του φιλοθεάμονος κοινού.

Η υπερβολή όχι μόνο στο γκάζι αλλά και στο τιμόνι τιμωρείται, παρότι τα X-Trail και Ariya έχουν τον τρόπο να ραφινάρουν τις εντολές που δέχονται από τον οδηγό τους.

Έναν διαφορετικό, ομολογουμένως, τρόπο. Με το X-Trail να δείχνει πιο «ελαφρύ» και δεκτικό  στις φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλαμε ώστε να πετύχουμε την αποσταθεροποίησή του και το Ariya να προλαβαίνει πολλές φορές ακόμα και τη σκέψη μας, βάζοντας ένα πιο διακριτό όριο πολύ πριν τα πράγματα σοβαρέψουν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε μια σαφώς συντηρητικότερη προσέγγιση, κινούμενοι στο επαρχιακό δίκτυο, ακόμα και σε ειδικές διαδρομές που φιλοξενούν το φημισμένο Ράλυ των 1.000 λιμνών -γνωστό πλέον ως Ράλυ Φινλανδίας- το συμπέρασμα δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικό.

Παρότι το e-4ORCE της Nissan συνιστά μια ασυνήθιστη ενδεχομένως σύνθεση δύο ηλεκτροκινητήρων, οι οποίοι «επικοινωνούν» μεταξύ τους μόνο μέσα από την κοινή ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου, η αποτελεσματικότητά του στις εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες ενός μονίμως παγωμένου τερέν αποδείχθηκε ανώτερη ενός κοινού-μηχανικού συστήματος τετρακίνησης.

Η ταχύτητα των αντιδράσεων, η ελαχιστοποίηση των ενεργειακών απωλειών και η πλήρη ευελιξία κατανομής της ροπής και της ισχύος -αν κριθεί απαραίτητο μπορεί ακόμα και να απομονωθεί ένας από τους δύο άξονες- τοποθετεί το e-4ORCE της Nissan ανάμεσα στα κορυφαία και πλέον προηγμένα συστήματα τετρακίνησης που μπορεί να αποκτήσει κανείς σήμερα στην ευρωπαϊκή αγορά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Nissan Ariya και X-Trail e-Power έρχονται, λοιπόν, να δώσουν συνέχεια στην παράδοση που θέλει τους Ιάπωνες να δίνουν σταθερά το παρών στην κατηγορία των τετρακίνητων SUVs, αψηφώντας ακόμα και τις όποιες αναταράξεις δημιουργεί η ταραχώδης, ομολογουμένως, μετάβαση σε ένα νέο, τεχνολογικό καθεστώς.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ